Smoothies ongezonde hype?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Freakteacher
Leefwijze: veganist

Smoothies ongezonde hype?

Bericht door Freakteacher » ma jul 27, 2015 12:18

Beste allemaal.

Ik kreeg de tip van m'n acupuncturist om op te houden met smoothies.
Argumenten van haar kant waren:
- dat de vezels van het fruit kapot gaan en daardoor ongezonder als fruit aan één stuk eten.
- de groene smoothie zonder enzymen uit je speeksel en/of zonder het te verwarmen te moeilijk te verteren is en er grotendeels onverteerd weer uit komt.
- de grote hoeveelheden vocht je lichaam (nieren) uitput.

Nou drink ik al sind een paar jaar elke dag een (te?) grote fruit- en groentesmoothie en na alle wonderverhalen over de gezondheidsvoordelen van de smoothie stond ik redelijk perplex dat ze dit zei, maar ik voel me echt beter (meer energie, vastere ontlasting en zelfs beter slapen) nu ik sinds een paar weken de blender helemaal niet meer gebruik. Ik krijg hetzelfde binnen, maar eet het nu "normaal". Na wat googlen kom ik meer artikelen van tegenstanders van de smoothie tegen. Nu weet ik dat er voor elk argument een tegenargument is, maar ben wel benieuwd of hier mensen zijn die een vergelijkbare ervaring hebben.

Alvast bedankt!

Rick
Site Admin

Re: Smoothies ongezonde hype?

Bericht door Rick » ma jul 27, 2015 12:56

Hoeveel smoothies dronk jij op een dag?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat je zoveel smoothies drinkt, dat het je nieren uit uitput.

Ik drink een paar dagen per week sap uit een slowjuicer. Meestal een combinatie van biet, wortel en appel.
Op deze manier is fruit nog enigszins acceptabel. Ik ben niet zo gek op fruit, maar zo is het te doen.

Freakteacher

Bericht door Freakteacher » ma jul 27, 2015 13:50

Ik dronk zo'n liter groen(t)e smoothie per dag (inc. 0,3 liter kraanwater) en denk net iets minder aan fruitsmoothie.

Camilla
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Camilla » ma jul 27, 2015 15:08

Er gaan inderdaad vezels kapot, maar vezels worden niet ver/gebruikt door het lichaam. Het prikkelt je darmen en neemt vocht op, maar verder ook niets. Dat vezels kapot gaan is dus verder niet erg aangezien ze niet noodzakelijk zijn.

De enzymen komen nog steeds overal bij, en beter zelfs! Het nut van kauwen is oppervlakte vergroting zodat de enzymen beter overal bijkomen. Wanneer jij fruit in de blender gooit vergroot dit het oppervlakte vele malen beter dan dat je zelf zou kunnen met je mond. Je moet wel echt op je smoothie kauwen dan, zodat er ook genoeg speeksel met enzymen bijkomt. Als je dat doet is het 'beter' dan zo fruit eten.

Dat laatste is gewoon onzin :')

Lisa

Bericht door Lisa » ma jul 27, 2015 16:04

Ik heb ook wel eens gelezen dat fruit eten beter is dan fruit drinken.
Waarom weet ik niet meer.
Ik vind smoothies echt heel erg ranzig,mdus ik eet al mijn groente en fruit gewoon.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » ma jul 27, 2015 16:53

Tijdens het kauwen wordt speeksel (enzymen) toegevoegd aan het voedsel. Vloeibaar voedsel kauw je niet, dus dat krijgt veel minder enzymen mee als je het doorslikt. Ik kan wel snappen dat het minder goed verteerd wordt.
:govegan:

Marianne

Bericht door Marianne » ma jul 27, 2015 20:59

Ik verbaas me wel altijd over de enorme hoeveelheid koolhydraten die mensen met smoothies tot zich nemen. En dan bedoel ik de smoothies met veel fruit (bananen en zo). Het lijkt me een effectieve manier om snel aan te komen, tenzij je verder weinig eet misschien. Ik houd het bij twee stuks vers fruit per dag.

Truus

Bericht door Truus » ma aug 10, 2015 16:49

Mijn mening is dat smoothies geen meerwaarde hebben tenzij je anders geen rauwe groenten binnen krijgt. Ze kunnen ook geen kwaad kunnen tenzij je via je smoothies teveel caloriën binnen krijgt of je nuttigt rommelsmoothies uit de winkel.

Dus als je ze lekker vindt, zou ik er gewoon mee door gaan, een keer per dag is redelijk.

Zelf zou ik het niet doen omdat ik te lui ben steeds de blender schoon te maken.

NewMoon
Leefwijze: vegetarier

Bericht door NewMoon » di aug 11, 2015 7:25

Ik denk dat smoothies niet zo veel kwaad kunnen als je er niet te veel van neemt.
Zeker niet als je ze echt vers maakt. Als je van die superfood poeder uit de winkel gebruikt lijkt mij het juist helemaal niet gezond, in die poeders zit vast een hoop rotzooi om het houdbaar te maken.

Zelf drink ik geen smoothies meer. Ik kreeg er altijd heel erg buikpijn van doordat er tijdens het blender proces lucht in komt. Als je het dan opdrinkt slik je die lucht ook in. Ik eet mijn groente en fruit dus liever gewoon zo op.

Plaats reactie