Uit eten...gewoon vragen!

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rorrim, Vegantastic

Plaats reactie
Eef
Leefwijze: veganist

Re: Uit eten...gewoon vragen!

Bericht door Eef » do apr 03, 2014 15:24

LienDec schreef: Ik las net in de mail van de vegan challenge dat melkzuur volledig plantaardig is. Want dat zat eens in de hummus van Delhaize dus dacht ik dat het niet veganistisch was... Gelukkig kan ik dit nu wel weer met een gerust hart eten :)
Melkzuur KAN volledig plantaardig zijn, maar het kan ook dierlijk zijn.
Op de verpakking van de hummus van de Ekoplaza (ik weet het merk zo even niet), staat expliciet bij dat het melkzuur van suiker is gemaakt.

Maar bij de bio pesto van de AH staat melkzuur bij de ingredienten, zonder specificatie. Wel staat er een allergie-icoontje bij, dat het geschikt is voor mensen met lactose intollerantie. Maar dat betekent dat het ook vegan is :?:

En inderdaad, bij regulier brood bestaat de kans dat er broodverbeteraar in zit. Ik eet zelf alleen nog biologisch brood, dus zonder broodverbeteraar. Maar ik kan me wel voorstellen dat dat niet voor iedereen makkelijk is.

Friet wordt volgens mij op de meeste plekken al jaren standaard in plantaardige olie gebakken.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do apr 03, 2014 15:33

In Nederland wordt friet meestal in plantaardige olie gebakken, maar in België vaak in dierlijk vet.

Buitenshuis eet ik brood dat er vegan 'uit ziet' (bruine boterhammen, harde bruine broodjes etc.) zonder de ingrediënten te checken. Anders zou ik altijd mijn eigen brood mee moeten nemen naar lunches van mijn werk etc., en dat vind ik voor mezelf een beetje te ver gaan. Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf afwegen waar hij/zij zich prettig bij voelt.

Melkzuur is voor zover ik weet vrijwel altijd plantaardig, maar je kunt een dierlijke bron niet volledig uitsluiten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

LienDec
Leefwijze: flexanist

Bericht door LienDec » do apr 03, 2014 20:44

Ik zou het alvast zeer jammer vinden dat ze aan hummus dierlijke producten toevoegen... Het is een E-nummer die mogelijks dierlijks kan zijn dus een beetje een grijze zone zeker of ik zou het moeten navragen in de winkel.

In België is friet inderdaad vaak - jammer genoeg - in dierlijk vet gebakken.

Op mijn werk vroeg ik als vegetariër broodjes met enkel groenten. Maar het zijn ingevroren broodjes waar ik 99% van zeker ben dat er broodverbeteraar in zit dus bestel ik nu een slaatje voor het zekerste, is wel nogal droog met voorverpakte groentjes... Als veganist vind ik het altijd belangrijk dat ik altijd snacks bij me heb als ik honger zou krijgen en nergens anders iets plantaardigs vind :)

Plaats reactie