Tip: anti-kalkmagneet

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ineke

Tip: anti-kalkmagneet

Bericht door Ineke » do mei 08, 2008 17:32

Ik heb enige tijd geleden een magnetische kubus gekocht voor in de wasmachine het zou de kalk in het water binden en dan zou de was zachter maken, ik dacht "Je weet het maar nooit". soms probeer ik het dan wel eens . . ., en . . . het werkt nog ook !, dat is mooi meegenomen, de wasmachinetrommel glanst ook veel meer, dat zegt ook wat natuurlijk, het ding koste maar iets van €1,40 of €2,40 of zoiets, dat is dus geen geld, het spaart veel wasverzachter en is dus natuurvriendelijker. ;)
Laatst gewijzigd door Ineke op vr mei 09, 2008 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Veg_eric

Re: Tip: anti-kalkmagneet

Bericht door Veg_eric » do mei 08, 2008 17:45

Ineke schreef:Ik heb enige tijd geleden een magnetische kubus gekocht voor in de wasmachine het zou de kalk in het water binden en dan zou de was zachter maken,
Magneten die het kalk uit het water halen (of binden) is je reinste oplichterij.

Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dick » do mei 08, 2008 20:51

Volgens mij kan het wel werken maar heeft het wel zijn beperkingen.
Ineke geeft ook dat het een merkbaar resultaat heeft. Voor dat geld kan je geen buil aan vallen.

Wij gebruiken overings helemaal geen wasverzachter, mijn zoon kon daar nooit echt goed tegen.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr mei 09, 2008 10:14

wasverzachter is ook erg slecht voor het milieu, dus niet gebruiken is alleen maar gunstig :) .
Ik gebruik het alleen in een handwasje bij 'knettertruien' (van die fleecedingen die statisch worden in de winter).
Tegen de kalk doe ik gewoon af en toe wat (inmaak)azijn door het apparaat (dat is bovendien goed voor de kleuren van je wasgoed, dussss)

Wat die magneten betreft vraag ik me af waar de werking op berust. Kalk vormt zich door het neerslaan van een zout uit het water. Dat zout zijn ionen die in het water rondzwemmen, maar voor zover ik weet hebben die alleen electrische lading en geen magnetische lading....
Wie weet er hoe het werkt?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » vr mei 09, 2008 11:35

Ik heb ooit waterbehandelingstechniek gevolgd, maar dat is alweer een hele tijd geleden en ben daar verder nooit echt mee in aanraking geweest. Weet het gewoon niet meer. Op internet is veel te vinden, maar vaak komt die info van een leverancier en dan is het maar de vraag of het objectief is. Beter kan zo'n vraag gesteld worden aan het waterleiding bedrijf.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » vr mei 09, 2008 15:58

Dick schreef: Op internet is veel te vinden, maar vaak komt die info van een leverancier en dan is het maar de vraag of het objectief is. Beter kan zo'n vraag gesteld worden aan het waterleiding bedrijf.
http://www.natuurwetenschappen.nl/modul ... le&sid=550" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
De antikalk magneten en aanverwante artikelen halen het kalk niet uit het water, en wordt ook niet zachter. Wat wel gebeurd is dat de kalk, en andere mineralen een lading mee krijgen. Alle deeltjes worden negatief geladen, en gaan daardoor elkaar afstoten. Doordat de leiding ook negatief is, stoot dit de kalkdeeltje ook af.
http://www.verswater.nl/Water+is+lekker ... ratuur.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Fysische anti-kalk apparatuur: magneten
Deze toestellen laten de kalk in het water zitten maar verhinderen dat er kalksteen wordt gevormd. Door het magnetisme hechten de mineralen die kalkaanslag veroorzaken zich aan elkaar in plaats van neer te slaan op wanden of in apparaten. De kalk verandert in een zogenaamde poedervorm en wordt dan gewoon met het water meegevoerd.
http://www.brabantwater.nl/clients/bw/b ... arders.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
consumentengids schreef:Van apparaten met magneten hebben wij geen bewijzen ontvangen van de
goede werking in de praktijk.
Nou ik zat er dus wat naast met "reinste oplichterij" maar het resultaat schijnt niet bewezen te zijn.

Je kunt het beste bij je waterbedrijf uitzoeken wat de hardheid van het water is voordat je anti-kalk spul gaat kopen.

Ineke

Bericht door Ineke » vr mei 09, 2008 21:37

Ik koop ook geen antikalk spul of hooguit gebruik ik (schoonmaak)azijn, (daar gaan tegels en zo ook heel mooi van glanzen) de wasmachine een paar keer per jaar een programma laten daaien met een flinke scheut azijn helpt ook tegen kalaanslag.

De gootsteen (afvoeren) kun je het best een keer in de paar maanden doorspoelen met een emmer heet water en en een hand vol soda, en dan heet naspoelen, nooit Caustic soda (natrium hydroxide) en zo gebruiken dat is venijnige troep en slecht voor de leidingen.

Het water in mijn gemeente is zo hard dat als ik de kraan open zet ik het gewoon af kan breken . . . :grin: (zeer hard) :mrgreen:
zie:
http://www.waterhardheid.nl/2007/12/wat ... rland.html" target="_blank" target="_blank
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Dennis

Bericht door Dennis » za mei 24, 2008 19:51

Ik gebruik geen wasverzachter, punt.

Plaats reactie