B12/variatie voedsel

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
verlorentuig
Berichten: 13
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 18:44

B12/variatie voedsel

Bericht door verlorentuig »

Nu moet je als je een plantaardig dieet volgt, oppassen dat je geen tekort aan vitamine B12 krijgt.
Nu eet ik ongeveer 1 á 2 keer per week kaas en zo eens in de maand een ei(producten uit de supermarkt met ei er in ontwijk ik)
Dus nu vraag ik mij af, wanneer moet je oppassen dat je geen tekort krijgt? Is het raadzaam dat ik B12 capsules inneem of is het niet nodig?
En maakt het uit of je gevarieerd eet of eentonig? naar mijn weten is eentonig voedsel nooit goed, en ik denk dat je sneller op een tekort komt dan als je tofu afwisselt met andere vleesvervangers en ook gerechten maakt met peulvruchten, noten etc. en veel verschillende groentes eet.
Vegantastic
Site Admin
Berichten: 8198
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 13:19
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ik zou wel B12 supplementen nemen in jouw dieet of regelmatig verrijkte producten tot je nemen.
-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Het zou in jouw geval verstandig zijn om regelmatig B12 bij te slikken. Een paar keer per week een half tabletje zou voldoende moeten zijn.
Verder is gevarieerd eten altijd beter en gezonder natuurlijk, maar dat maakt in dit geval niet uit, want hoe gevarieerd je als (bijna)veganist ook eet, je krijgt nooit genoeg B12 binnen uit je voeding. Voor andere voedingsstoffen is het wel beter om zoveel mogelijk te variëren, maar dat vermoedde je zelf ook al.
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 940
Lid geworden op: zo nov 24, 2002 13:39

Bericht door Dennis »

Ik zou dagelijks een supplement slikken met een grote dosis (1000mg), gezien het feit b12 slecht wordt opgenomen (van die 1000 slechts 1,5). Voorkomen is beter dan genezen.
duitse_veganiste

Bericht door duitse_veganiste »

Dennis schreef:Ik zou dagelijks een supplement slikken met een grote dosis (1000mg), gezien het feit b12 slecht wordt opgenomen (van die 1000 slechts 1,5). Voorkomen is beter dan genezen.
Sorry, maar dat is onzin! 10 mcg bij dagelijkse integratie is voldoende. 1000 mcg per dag is alleen bij mensen die een frappante en acuut tekort hebben. 2000 mcg _een keer in de week_ is de "standart" integratie, daarvan worden dan 12-14 mcg opgenomen wat op het dag gerekend weer genoeg is. Bij dagelijkse integratie van 10 mcg worden 1-3 mcg resorbeert.
Plaats reactie