B12 Goedkoop

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Fee

B12 Goedkoop

Bericht door Fee »

Hoi allemaal,

Bij de Tuinen hebben ze nu B12 voor 3,49 te koop (aanbieding). Er zitten 90 pillen in een potje. In elke pil zit 100 mcg B12. De pillen zijn (uiteraard) geschikt voor veganisten. De pillen zijn minder gruizig dan die van Solgar.

Groetjes,

Fee
Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dick »

Laat ik net een gezinspot van Solger met 250 tabletten (1.000 ugram) gekocht hebben. :)
Dit koste ongeveer ? 31, =

Wij delen ze wel door midden en nemen deze dan nu drie keer in de week. (ivm de hogere concentratie B12 dat er in zit)

De aanbieding van de Tuinen is zeker een goede tip.
Fee

Bericht door Fee »

Hoi Dick,

Ik heb 10 potjes gekocht :-) voor 35 euro. Heb nu dus 900 pillen. Ik neem 2 halve pilletjes per dag.

Groetjes,

Fee
-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Weet je ook tot wanneer die aanbieding geldt?
marjan

Bericht door marjan »

Kiwi schreef:Weet je ook tot wanneer die aanbieding geldt?

en hoe lang ze houdbaar zijn? :)
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Toch nog even uitgerekend en dan is het toch verassend.

Als ik een halve Solgartablet (1.000 ug) neem en dat drie keer in de week en dat weer een jaar lang heb ik dus 156 keer een inname.
Een halve pil kost (? 31, =/500) ? 0,062 en op jaar basis dus ? 9,67

die van de tuinen kost bij 1 pil per dag (100 ug) per jaar dus 3,49/90 * 365 is ? 14,15

Er zijn leden die de Solgarpillen in drieen weten te krijgen, maar bij mij lukt dat niet echt fatsoenlijk. Dan zou het nog voordeliger zijn.

Toch geeft ? 3,49 sneller uit dan ? 31, =
Veganpix

Bericht door Veganpix »

Mooie berekening Dick. Het verschil wordt echter nog groter ten gunste van Solgar.

Bij Solgar wordt uitgegaan van 3x halve pil = 1,5 x 1000 ug per week = totaal 1500 ug.
Dan moeten we eigenlijk bij De Tuinen uitgaan van 2 pillen per dag = 14 x 100 ug per week = totaal 1400 ug. Net iets minder wat ug betreft.

Dat betekent wel dat je volgens de berekening van Dick bij De Tuinen geen ? 14,15 per jaar kwijt bent maar ? 28,30 (2 pillen per dag).
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Veganpix schreef:Mooie berekening Dick. Het verschil wordt echter nog groter ten gunste van Solgar.

Bij Solgar wordt uitgegaan van 3x halve pil = 1,5 x 1000 ug per week = totaal 1500 ug.
Dan moeten we eigenlijk bij De Tuinen uitgaan van 2 pillen per dag = 14 x 100 ug per week = totaal 1400 ug. Net iets minder wat ug betreft.

Dat betekent wel dat je volgens de berekening van Dick bij De Tuinen geen ? 14,15 per jaar kwijt bent maar ? 28,30 (2 pillen per dag).
Als je rekening houdt met de praktijk en de uiteindelijke opname wat je lichaam werkelijk opneemt zal je denk ik niet ver naast mijn berekening uitkomen. En ik denk dat de meesten een goedkoop potje kopen als het alleen voor zichzelf is, je koopt niet in je eentje een pot voor meerdere jaren. Wij nemen thuis met zijn vijfen B12, (vegetariers) drie keer in de week een halve en ik als veganist neem iets meer
Veganpix

Bericht door Veganpix »

Dat kan kloppen Dick, dat het in de praktijk soms anders uitwijst. Maar dat de uiteindelijke opname door het lichaam minder kan zijn, geldt voor zowel Solgar als De Tuinen. Ik wilde alleen even het verschil in prijs laten zien tussen Solgar en De Tuinen, bij een nagenoeg gelijke hoeveelheid ug per jaar. En dan is ? 9,67 bij Solgar toch een heel stuk minder dan ? 28,30 bij De Tuinen. (Ik heb overigens geen aandelen van Solgar :wink: )

Overigens staat op de Alpro Soja verpakking dat voor B 12 de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid 1 ug is. Weet je ook of dit werkelijk zo is of is het alleen maar goed voor de verkoop van het product? Als dat inderdaad 1 ug per dag is en je wilt de ADH volgen, dan zou je dagelijks 1 Solgar tablet of 10 De Tuinen tabletten moeten nemen. In dat geval komen de jaarprijzen er heel anders uit te zien.
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Veganpix schreef:Dat kan kloppen Dick, dat het in de praktijk soms anders uitwijst. Maar dat de uiteindelijke opname door het lichaam minder kan zijn, geldt voor zowel Solgar als De Tuinen. Ik wilde alleen even het verschil in prijs laten zien tussen Solgar en De Tuinen, bij een nagenoeg gelijke hoeveelheid ug per jaar. En dan is ? 9,67 bij Solgar toch een heel stuk minder dan ? 28,30 bij De Tuinen. (Ik heb overigens geen aandelen van Solgar :wink: )

Overigens staat op de Alpro Soja verpakking dat voor B 12 de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid 1 ug is. Weet je ook of dit werkelijk zo is of is het alleen maar goed voor de verkoop van het product? Als dat inderdaad 1 ug per dag is en je wilt de ADH volgen, dan zou je dagelijks 1 Solgar tablet of 10 De Tuinen tabletten moeten nemen. In dat geval komen de jaarprijzen er heel anders uit te zien.
1 ug wordt soms ook wel geschreven als 1 mcg (microgram) en soms ook 1 mg wat in principe niet juist is, 1000 mcg is 1 mg.

Van ieder 100 ug wordt er iets van 2,4 ug opgenomen, bij 1000 ug misschien iets van 8 of 9 ug. Bij 500 zit het daar weer ergens tussen in.
De aanbevolen hoeveelheid van 1 ug is laag , volgens mij wordt er tegenwoordig iets van 2,5 aangehouden, maar dat moet ik opzoeken waar dat vandaan komt
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

http://www.vitamine-info.nl/index.php?p ... tamine_b12

Hier wordt aanbevolen een dagelijkse hoeveelheid van 2,8 ug!
Veganpix

Bericht door Veganpix »

Dick schreef:http://www.vitamine-info.nl/index.php?p ... tamine_b12

Hier wordt aanbevolen een dagelijkse hoeveelheid van 2,8 ug!
Die site kende ik nog niet. Bedankt Dick.

ug, mcg, mg. Ik haalde net ug en mg ook al door elkaar.

Alfons schreef:Als dat inderdaad 1 ug per dag is...
Solgar heeft 1000 ug dus dan zou je maar 1 x per 1000 dagen een Solgartje hoeven in te nemen..... te mooi om waar te zijn.
Dick schreef:Van ieder 100 ug wordt er iets van 2,4 ug opgenomen, bij 1000 ug misschien iets van 8 of 9 ug. Bij 500 zit het daar weer ergens tussen in.
Zou logischer klinken dat van 1000 ug 24 ug zou worden opgenomen, maar het zit dus allemaal anders in elkaar. Bij de ADH-waarden gaan ze niet uit van de hoeveelheid die je binnenkrijgt maar van de hoeveelheid die door het lichaam wordt opgenomen, en dat verschilt per persoon denk ik maar ook per concentratie in de tablet.

Lekker ingewikkeld allemaal.....
-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Veganpix schreef:Solgar heeft 1000 ug dus dan zou je maar 1 x per 1000 dagen een Solgartje hoeven in te nemen..... te mooi om waar te zijn.
Dat zou inderdaad erg mooi zijn, als je lichaam een voorraadje B12 aan zou leggen, maar zo werkt 't helaas niet.
fief
Contacteer:

Bericht door fief »

Je lichaam legt wel een voorraadje B12 aan, alleen neem je gewoon niet alles uit zo'n tablet op.
Fee

Bericht door Fee »

Hoi allemaal,

Volgens mij is het beter voor de opname een aantal keer een kleine hoeveelheid B12 te slikken dan dat je in een keer een grote hoeveelheid slikt. Ik denk dat ik met mijn pillen van de Tuinen dan wel goed zit. Bovendien zijn ze ook minder gruizig! Bij Solgar blijven er vaak van die droge korreltjes achter in m'n keel hangen...

Groetjes,

Fee
fief
Contacteer:

Bericht door fief »

Ik kom trouwens wel heel graag bij de Tuinen, vooral die in Zoetermeer, maar dat heeft ook een reden die niets te maken heeft met vitamine pillen. :oops:
Rigdzin
Contacteer:

Bericht door Rigdzin »

fief schreef:Ik kom trouwens wel heel graag bij de Tuinen, vooral die in Zoetermeer, maar dat heeft ook een reden die niets te maken heeft met vitamine pillen. :oops:
Hebben ze daar zulke lekkere snoepjes dan? :wink:
fief
Contacteer:

Bericht door fief »

Remco schreef:
Hebben ze daar zulke lekkere snoepjes dan? :wink:
Het heeft niet eens te maken met dingen die daar te koop zijn ;) :oops:
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Fee schreef:Hoi allemaal,

Volgens mij is het beter voor de opname een aantal keer een kleine hoeveelheid B12 te slikken dan dat je in een keer een grote hoeveelheid slikt. Ik denk dat ik met mijn pillen van de Tuinen dan wel goed zit. Bovendien zijn ze ook minder gruizig! Bij Solgar blijven er vaak van die droge korreltjes achter in m'n keel hangen...

Groetjes,

Fee
Zoals Fee zegt is het beste.
2 halve pillen per dag is 2 x 50 mcg B12.
Bij een iname in 1 keer van 50 mcg is de uiteindelijke opname 1,5 mcg, dus een totale opname op een dag is dan 3 mcg. Net iets meer dan de aanbevolen hoeveelheid.

Alleen die grote pillen van Solgar zijn idd niet echt lekker, maar die kleintjes (1.000 mcg) wel.
fief op werk

Bericht door fief op werk »

Dick schreef: Zoals Fee zegt is het beste.
2 halve pillen per dag is 2 x 50 mcg B12.
Bij een iname in 1 keer van 50 mcg is de uiteindelijke opname 1,5 mcg, dus een totale opname op een dag is dan 3 mcg. Net iets meer dan de aanbevolen hoeveelheid.

Alleen die grote pillen van Solgar zijn idd niet echt lekker, maar die kleintjes (1.000 mcg) wel.
Die van 1.000 mcg zijn inderdaad erg lekker, die andere van Solgar heb ik nooit gehad.
Plaats reactie