Kan sporen van bezitten???????

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Bianka

Kan sporen van bezitten???????

Bericht door Bianka » vr sep 23, 2005 10:45

Als er op een product staat : "Kan sporen van melk, ei bevatten"
eten jullie het dan? Ik niet. Ik weet dat de machines schoon gemaakt worden maar doe het toch niet. er moet altijd een ander alternatief te vinden zijn! Wat is jullie mening?

Tinus

Bericht door Tinus » vr sep 23, 2005 11:20

Ik eet het wel. Het gaat mij namelijk niet om het daadwerkelijk niet eten van dierlijke stoffen, maar om het feit dat ze geproduceerd worden. Voor een product dat sporen kan bevatten zijn dus geen dieren gebruikt.

Ook voor de gegarandeerd veganistische producten zijn dieren gestorven. Zo zijn de hoogspanningsmasten een grote oorzaak van vogelsterfte (en de 100% veganistische fabrieken gebruiken ook stroom), en bedenk maar eens wat er allemaal is gestorven of verminkt gedurende het transport van de vega producten. :?

M.a.w. ik probeer het leed tot een minimum te beperken en het niet eten van producten die mogelijk sporen van dierlijke stoffen bevatten helpt daar denk ik niet aan mee. Heb je hier andere informatie over, laat het me weten :idea:

Zen
Leefwijze: veganist

Bericht door Zen » vr sep 23, 2005 11:36

Tinus schreef: Ook voor de gegarandeerd veganistische producten zijn dieren gestorven. Zo zijn de hoogspanningsmasten een grote oorzaak van vogelsterfte (en de 100% veganistische fabrieken gebruiken ook stroom), en bedenk maar eens wat er allemaal is gestorven of verminkt gedurende het transport van de vega producten. :?
Inderdaad... maar vooral ook bij het bewerken van de landbouwgrond en het oogsten van gewassen sterven er dieren. Het is een hele trieste gedachte eigenlijk... De productie van biologische en veganistische producten is nog altijd aanzienlijk milieu- en diervriendelijker dan overige producten die verkrijgbaar zijn op de commerciele markt, maar het beste nog zou zijn, in dat opzicht, om zo zelfvoorzienend mogelijk leven en zoveel mogelijk dingen zelf te 'verbouwen'... aan de andere kant is het niet realistisch en eigenlijk zelfs moeilijk denkbaar dat iedereen zo aan zijn voedsel zou kunnen/willen komen...

Apraxia

Bericht door Apraxia » vr sep 23, 2005 12:05

Ik eet het ook.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » vr sep 23, 2005 14:09

Ik eet het meestal wel ja, ik at de spritskoeken van de ah en daar stond het dus niet op de verpakking maar bji de klantenservice zeiden ze dat het er dus wel misschien in kon zitten (dezelfde fabriek).
Maar ik probeer het voornamelijk te vermijden, toch wel.
Laatst gewijzigd door Kirsty xvx op vr sep 23, 2005 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Framboos

Bericht door Framboos » vr sep 23, 2005 14:10

Ik ook hoor. Dan zou je eigenlijk helemaal niets meer kunnen eten.

Ik denk trouwens dat ik wel wat minder happig op het product zou zijn als er stond 'kan sporen van vlees bevatten'.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr sep 23, 2005 16:22

Ik wil geen producten eten als dat er op staat. Naast het dieren leed wil ik gewoon geen dierlijke producten in mijn lijf. Het liefst koop ik ook van bedrijven die vegan producten alleen maken. Maar dat is natuurlijk haast niet te doen. Aangezien er ook weinig transparantie is.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » za sep 24, 2005 14:01

In eerste instantie probeer ik het zoveel mogelijk te vermijden,
maar als er geen alternatieven zijn dan neem ik het wel gewoon

vegalan

zelfvoorziening

Bericht door vegalan » za sep 24, 2005 20:32

Tinus schreef:
Ook voor de gegarandeerd veganistische producten zijn dieren gestorven. Zo zijn de hoogspanningsmasten een grote oorzaak van vogelsterfte (en de 100% veganistische fabrieken gebruiken ook stroom), en bedenk maar eens wat er allemaal is gestorven of verminkt gedurende het transport van de vega producten. :?

Misschien moeten we met een doorzichtige container met fotosynthetiserende bacterien op onze rug rond lopen, die in ruil voor verontreinigd water ons eiwitten en koolhydraten etc leveren. :D :wink:

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » zo sep 25, 2005 8:25

Ik vind het een goed idee als wij gewoon autotroof zijn,
prima toch, geen gezeik, iedereen voedsel en blij. En CO2 opname O2 uitstoot, perfect :D

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » zo sep 25, 2005 9:11

Het betekend toch eigenlijk alleen maar dat het in dezelfde fabriek word gemaakt of ben ik nou gek?
Until I reach my home

Jet

Bericht door Jet » zo sep 25, 2005 9:27

Het betekent dat het in dezelfde fabriek wordt gemaakt, of dat het bijvoorbeeld door dezelfde machine wordt verpakt als waar ook producten die ei/melk e.d. bevatten worden verpakt.
De vermelding dat producten misschien sporen van bepaalde stoffen kunnen bevatten is bedoeld als waarschuwing voor mensen die zwaar allergisch zijn voor die stoffen, en daar doodziek van kunnen worden of er zelfs aan kunnen overlijden als ze maar het kleinste flintertje ervan binnen krijgen. Voor sommige mensen met een pinda-allergie is bijvoorbeeld alleen de geur van pinda's al genoeg om hen flink ziek te maken, laat staan als ze daadwerkelijk pinda binnen zouden krijgen omdat het (door toeval) in een product is belandt wat geen pinda zou mogen bevatten. Voor deze groep worden deze vermeldingen op verpakkingen gezet.
Je kunt er over het algemeen dan ook vanuit gaan dat die stoffen waarvoor gewaarschuwd wordt niet in het product zitten, en dat ze er zeker niet bewust ingestopt worden. Ik persoonlijk zie dan ook geen enkele reden om die producten niet te eten. Het is zoals Tinus al zei: het gaat mij ook niet om het niet-eten van dierlijke stoffen, maar om het feit dat ze geproduceerd worden.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » zo sep 25, 2005 9:55

Ja dat dacht ik ook, want immers als je bedrijven die dus producten maken die niet vegan zijn gaan vermijden, dan word boodschappen doen denk ik erg moeilijk.
Until I reach my home

vegalan

wij produceren allemaal dierlijke-stoffen

Bericht door vegalan » zo sep 25, 2005 11:53

Jet schreef:Het is zoals Tinus al zei: het gaat mij ook niet om het niet-eten van dierlijke stoffen, maar om het feit dat ze geproduceerd worden.

Dierlijke stoffen worden toch altijd geproduceerd, hij bedoelt waarschijnlijk dat ze beschikbaar en voor de consumptie geschikt worden gemaakt?

Jet

Re: wij produceren allemaal dierlijke-stoffen

Bericht door Jet » zo sep 25, 2005 11:59

vegalan schreef:
Jet schreef:Het is zoals Tinus al zei: het gaat mij ook niet om het niet-eten van dierlijke stoffen, maar om het feit dat ze geproduceerd worden.
Dierlijke stoffen worden toch altijd geproduceerd, hij bedoelt waarschijnlijk dat ze beschikbaar en voor de consumptie geschikt worden gemaakt?
Ja ja, dat dus. Je begrijpt toch wat ermee bedoeld wordt? :P

vegalan

Bericht door vegalan » zo sep 25, 2005 12:22

Jet schreef:
vegalan schreef:
Ja ja, dat dus. Je begrijpt toch wat ermee bedoeld wordt? :P
jij kunt het ook niet laten he! :D :wink:

Jet

Bericht door Jet » zo sep 25, 2005 12:42

vegalan schreef:jij kunt het ook niet laten he! :D :wink:
Jij toch ook niet? :lol: :wink:

veganwalk

sporen

Bericht door veganwalk » zo sep 25, 2005 19:18

Ik eet sinds ik het (kan sporen van melk etc.) op een chocoladeverpakking zag staan geen chocolade meer :(
Nu heb ik toch iets gevonden waar het (nog) niet op staat maar ik geloof dat ik uh niet zo uh geneigd ben om het goed uit te zoeken...:oops:
Er bestaan geen veganistische fabrieken dus in elke fabriek die iets met zuivel etc. produceert zal ons 'veganistisch' besmetten en dit is altijd al zo geweest...alleen wisten we het niet ( of wilden we het niet weten) hoe dan ook, ik blijf er moeite mee houden als ik het zie staan op de verpakking... ik neem wel een boterham met carobella...

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » zo sep 25, 2005 19:35

Ik neem waar dat op staat ook niet meer.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo sep 25, 2005 19:52

Nou het gaat me er om als het er op staat. Geloof dat het nu verplicht is?
Daarom zie je dat nu overal op verschijnen.

Het gaat me voornamelijk om of dezelfde machine word gebruikt. Dan hoef ik het niet meer. Dan eet ik gewoon liever dingen waar ik zelf de hand in heb.

Plaats reactie