Hoe vaak nemen jullie Vitamine B 12 in?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Hoe vaak nemen jullie Vitamine B 12 in?

Bericht door Dick »

Marjan schreef hier laatst ook al een stukje over in een bestaande thread.
Het lijkt mij goed hier een aparte draad voor te openen.

Zelf ben ik niet zo consequent. Ik sla het wel eens weken over en dan zijn er weer weken dat ik regelmatig weer een pil neem (5 keer per week gemiddeld) .
Ik neem dan die van Solgar 100 g.

In het afgelopen jaar heb ik het gevoel gekregen door alle informatie die ik opgenomen heb dat 1 pil van 100 g per dag misschien wel te weinig is.
Ik heb onlangs ook een potje pillen van Solgar van 1000 g gekocht.
Ik neem nu 3 keer per week een halve pil van die van 1000 g en de rest van de dagen neem ik die van 100 g. Soms neem ik ook wel eens verspreid over de dag twee pillen.
Niet echt consequent allemaal, maar ik hoop zo ook een beetje reserve te kunnen opbouwen voor die periode dat ik niet slik.

Ik vroeg mij af hoe anderen dit doen. Ben ik de enige die zo inconsequent is?
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

oh.. ik denk er niet veel aan. Neem gewoon elke week zo een pilletje van 1000.. maar soms maar 1 in de 2 a 3 weken :)
fief
Contacteer:

Bericht door fief »

ik heb de b-complex 50 van solgar (zit 50 microgram b12 in)
en die neem ik elke dag in
Starsurprise
Leefwijze: flexanist

Bericht door Starsurprise »

Ik neem bijna iedere dag een b12 tabletje van de tuinen 100% plantaardig en 1 tabletbevat(heb het potje er maar even bijgehaald :wink: ) 100mcg =10.000%adh.

Ik neem dit in omdat ik nogal eens wat lees op het internet, dat B12 gebrek uiterst vervelende consequenties kan hebben.
Niet omdat ik zelf het idee heb dat ik iets aan moet vullen.
Het zou eigenlijk nooit in mijzelf opgekomen zijn om iets bij te slikken, want ik ben niet iemand van de pilletjes.
Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in.
Ik vind het soms wat lichtelijk overdreven.
Dat hele "schijf van vijf gebeuren".

Maar ondanks dat ik er niet zo in geloofde stiekelt er wel wat, je leest er zo nu en dan eens wat over, en dan ga je toch maar een potje halen.

Voor de zekerheid zeg maar. :?
Want je weet tenslotte maar nooit.
marjan

Bericht door marjan »

Ik heb weleens uitgezocht wat het goedkoopst en het makkelijkst was en natuurlijk ook nog verantwoord. De 1000 mcg-tabletjes van Solgar waren in verhouding i.i.g. het goedkoopst en voor als je de mogelijkheid wilt inbouwen het wel eens een dag of een paar dagen te kunnen vergeten ook het makkelijkst. Vooral als je die in stukjes snijdt en er per keer maar een kwart tabletje van inneemt. Mijn kinderen en ik proberen twee keer per week op vaste dagen zo'n kwart tabletje te nemen. Zodra ik merk dat we het vergeten zijn haal ik het in. Ookal is dat vlak voor een volgende B12-dag. Sinds we het zo doen zijn de bloeduitslagen van mijn kinderen en van mijzelf - als we al eens toevallig een bloedonderzoek moeten hebben en ik B12 mee laat bepalen - in orde... Als je er over twijfelt of je op deze manier wel genoeg B12 binnen krijgt zou je een derde dag kunnen nemen om zo'n kwart tabletje B12 in te nemen... Is mijn visie met alles wat ik erover gelezen heb. Ben benieuwd naar de opvatting en ervaring van andere mensen hier.
gebruikergewist

Bericht door gebruikergewist »

Starsurprise schreef:Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in.
Ik vind het soms wat lichtelijk overdreven.
Dat hele "schijf van vijf gebeuren".

Maar ondanks dat ik er niet zo in geloofde stiekelt er wel wat, je leest er zo nu en dan eens wat over, en dan ga je toch maar een potje halen.

Voor de zekerheid zeg maar. :?
Want je weet tenslotte maar nooit.
Ik vind het een beetje naïef (en zelfs heel erg onverantwoordelijk voor je eigen gezondheid) om zo te denken. Het is gewoon wetenschappelijk aan te tonen dat je ernstige tekorten oploopt als je als veganist geen vitamine B12 bijslikt. Dat is geen kwestie van 'geloven', dat is gewoon een feit. Met een gezonde en gevarieerde voeding kun je inderdaad alle benodigde voedingsstoffen in voldoende mate binnenkrijgen, BEHALVE B12!! En ik zou verwachten dat als je je eetpatroon zo drastisch aanpast dat je je op z'n minst even laat informeren over de mogelijke (negatieve) gevolgen daarvan. Nu heb je dat wel gedaan getuige bovenstaande, anders zou je geen B12 slikken, maar het gaat niet echt van harte als ik dit zo lees.
En ik ben normaal gesproken ook geen voorstander van poedertjes en pilletjes, maar ik durf geen B12-tekort uit te dagen, dus ik slik braaf dagelijks m'n tabletje (van Solgar, 100% plantaardig).
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Met een gezonde en gevarieerde voeding kun je inderdaad alle benodigde voedingsstoffen in voldoende mate binnenkrijgen, BEHALVE B12!!
Er van uitgaan dat 'onhygienisch' niet gezond is zou je wel b12... binnenkrijgen.. best apart :) (even uitgaande van de situatie van water uit de put, onbewerkte groente enzo.) :)

Overigens zou het wel eens tijd worden dat er eens wetenschappers naar b12 gingen kijken, want volgens mij zijn er toch aanwijzingen dat b12 ook uit andere bronnen gehaald kan worden. Zo heb ik al gelezen dat in onze mond ook gewoon b12 word aangemaakt (wel een bron die niet echt controleerbaar is), b12 in bananen e.d.
Genoeg materiaal voor de wetenschapper :)

Die schijf van vijf is volgens mij toch ook vaak genoeg gewijzigd? Ik denk dat men gewoon met die schijf wil aangeven dat het gevarieerd moet zijn. En dat is denk wel het belangrijkste. Veel variatie dan krijg je wel genoeg stoffen binnen.
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Ik heb mijn B12 nog nooit laten controleren. Ben wel benieuwd, maar ga hiervoor niet speciaal naar de dokter.
Die 1000 mcg pillen van Solgar zijn wel heel klein om in vieren te delen. Volgens mij doen ze dit bewust. Ik vind ze wel lekkerder smaken dan die van 100 mcg
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

die nuggets bedoel je dan? of hoe die ook heten. Ik heb van die capsules. Lastig om die in vieren te delen :)
Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Voordat ik kinderen had nam ik misschien eens per jaar een B12 tabletje. Ik liet wel regelmatig mijn B12 testen en het ging toch goed.

Tijdens mijn zwangerschappen nam ik natuurlijk elke dag een pilletje. :)
Nu probeer ik regelmatig er eentje te nemen, maar het zwakt een beetje af. Zo'n 1 of 2 keer per week. Soms sla ik een weekje over. Mijn kinderen geef ik wel twee keer per week een tabletje!
marjan

Bericht door marjan »

DeNatuur.NL schreef:die nuggets bedoel je dan? of hoe die ook heten. Ik heb van die capsules. Lastig om die in vieren te delen :)
Er vanuitgaande dat dat ik vieren delen door Dick gezegd werd n.a.v. hetgeen ik schreef: Ja, ik heb die nuggets. Koop eens in de paar jaar een grote pot van 250 nuggets. Kostte de laatste keer 31,60 euro (heb het euroteken en enkele andere tekens nog niet weer gevonden sinds ik een nieuwe computer met toebehoren heb). Het in vieren delen lukt inderdaad niet altijd. Soms wordt het een halfje of een derde. Maar met ons driepersoonsgezinnetje hebben we aan twee tabletjes per week in ieder geval voldoende en doen we dus zeker 125 weken met zo'n pot en dat is meer dan twee jaar. Eens per twee maanden ongeveer ga ik met een scherp mesje een aantal nuggets te lijf en doe ik de stukjes in een kleiner potje. Dat kleine potje gaat bij ons op het dienblad met (niet koelkast afhankelijk) broodbeleg en dat zien we bij elke broodmaaltijd staan. Helpt me bij het niet vergeten van de B12 op maandag en donderdag (onze B12-dagen)
Apraxia

Bericht door Apraxia »

Ik neem elke dag een vitamine b complex in.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.
Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Marcello »

Een half tabletje van KAL (100 mcg), dus dat is zo'n 50 mcg per dag.
VeganRevolution

Bericht door VeganRevolution »

Ik weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vraag,
anders hoor ik dat vanzelf.

Ik ben nu 2 jaar veganist en heb in het begin wel een aantal keren
B12 geslikt, geen idee waarom ik ermee gestopt ben.
Maar nu is mijn vraag dus wat er gebeurt als je dat niet doet,
ik heb uit (ik denk een) betrouwbare bron gehoord over een agressie stoornis,
nu zou ik graag willen weten in hoeverre dit klopt en zoja,
wat zijn de symptomen hiervan.

Alvast heel erg bedankt.
gebruikergewist

Bericht door gebruikergewist »

Van de site van het Voedingscentrum:

"Bij mensen die helemaal geen dierlijke producten gebruiken, zoals veganisten, is er een grote kans op een tekort aan vitamine B12. Een tekort aan vitamine B12 ontstaat ook als iemand geen Intrinsic Factor maakt, de stof uit de maag die voor de opname van deze vitamine zorgt. Dit is bijvoorbeeld het geval na een operatieve verwijdering van een deel van de maag. In zo'n geval kunnen alleen vitamine B12-injecties het tekort opheffen. Ook kan het voorkomen dat het lichaam antistoffen tegen deze vitamine aanmaakt waardoor de opname door het lichaam wordt geremd.

Een tekort aan deze vitamine in de voeding wordt pas na verloop van lange tijd duidelijk omdat het lichaam eerst de aangelegde voorraad opgebruikt. Een tekort leidt uiteindelijk tot een vorm van bloedarmoede (pernicieuze anemie) en neurologische gevolgen zoals tintelingen in de vingers (paraestesie), geheugenverlies, coördinatiestooornissen (ataxie) en spierzwakte in de benen. Deze klachten kunnen in bepaalde gevallen ook voorkomen zonder afwijkingen in het bloedbeeld.

Bij ouderen komt nog wel eens een tekort aan vitamine B12 voor. De oorzaak hiervan is een gebrek aan Intrinsic Factor of een maagaandoening: atrofische gastritis. Atrofische gastritis begint meestal met een verminderde maagzuurproductie waardoor bacteriën in de maag terechtkomen en spijsverteringsproblemen veroorzaken. Hierdoor worden de B-vitamines onvoldoende in het lichaam opgenomen."
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Uit de praktijk ken ik een veganist die een groot B12 tekort had.
Overal had ze een vreselijk kriebelgevoel door haar hele lichaam heen.
Ze kon bijna niet slapen omdat geen enkele positie goed voelde.
Het is moeilijk terug te draaien! Dus neem B12.
Toeps
Contacteer:

Bericht door Toeps »

Ik gebruik dagelijks een halve liter sojamelk met b12. Ik denk dat dat wel genoeg is. Ik heb hier ook nog pillen staan, maar die neem ik dus zelden.
Dave

Bericht door Dave »

Dick schreef:Ik heb mijn B12 nog nooit laten controleren. Ben wel benieuwd, maar ga hiervoor niet speciaal naar de dokter.
Die 1000 mcg pillen van Solgar zijn wel heel klein om in vieren te delen. Volgens mij doen ze dit bewust. Ik vind ze wel lekkerder smaken dan die van 100 mcg
Die nuggets zijn bedoeld om ze onder de tong te laten oplossen waardoor de vitamine b12 direct in de bloedbaan komt. Dus dan ben je niet meer afhankelijk van de intrinsieke factor. Die truc werkt namelijk alleen bij een hele hoge dosis.
Maar je kan hem ook gewoon doorslikken volgens de conventionele methode.
Het is vooral een uitkomst voor mensen die iets hebben (gehad) aan hun maag/darm kanaal en/of op latere leeftijd en/of als je het zekere voor het onzekere wilt nemen.
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

marjan schreef: Ja, ik heb die nuggets. Koop eens in de paar jaar een grote pot van 250 nuggets. Kostte de laatste keer 31,60 euro (heb het euroteken en enkele andere tekens nog niet weer gevonden sinds ik een nieuwe computer met toebehoren heb).
Ik wist niet dat je zo'n pot met 250 nuggets kon kopen. 100 nuggets van 1.000 mcg kost iest van € 15,50 dus een potje van 250 stuks is duidelijker voordeliger.

Het € teken krijg je door de ALT toets in te drukken (ingedrukt houden) en dan de toets 5 indrukken.
Er zijn ook toetsenborden met een gecombineerde ALT CTRL toets, die moet je dan ingedrukt houden en dan de 5 toets indrukken dan krijg je ook het € teken.
Probeer maar eens.
Plaats reactie