Wat kan ik met deze ingredienten?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
SAB77

Re: Wat kan ik met deze ingredienten?

Bericht door SAB77 » wo jul 16, 2008 12:09

ok, dus ik kan ze gebruiken als 'vervanging' van reepjes of stukjes vlees, maar ze moeten dus wel eerst soort van weken. Zou shoarma (heb er ineens zin in, haha!) lekkerder worden als ik de brokken bv vandaag kook in wat bouillon en vervolgens tot morgenavond in een marinade van olijfolie met shoarmakruiden laat staan? Of drogen ze dan weer in?

veganisme is nieuw voor mij (zoals je misschien al begreep). Heb gisteren van silken (zijden?) tofu een soort zure room gemaakt voor over mijn Mexicaanse bonenschotel, werd er erg blij van! Waarschijnlijk zal ik hier nog wel vaker vragen stellen over voor mij 'nieuwe' producten :o

het hele soja/tofu/seitan/tempeh wereldje is sowieso allemaal nieuw, ben op ontdekkingsreis!

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla » wo jul 16, 2008 12:55

Ik heb het nog nooit geprobeerd, het lijkt me dat je dan vrij veel olie moet toevoegen om ze een beetje goed te marineren en dan wordt het een stuk ongezonder natuurlijk. Ik zou zeggen, probeer het eerst op 'mijn' manier, en als het je tegenvalt kun je dat altijd nog een volgende keer proberen.
Oh en als je shoarma maakt, van wat naturel yofu, eetlepel vegan mayo (niet noodzakelijk, maar wel lekker), knoflook en groene kruiden kun je een heerlijke knoflooksaus maken.

SAB77

Bericht door SAB77 » wo jul 16, 2008 15:06

mmmmmm, klinkt goeeeed! Dit ga ik zeker proberen!!!
knoflooksaus maak ik dit keer wel van mij overgebleven 'zure room' van silken tofu, wat knoflook erdoorheen prakken, maar wellicht volgende keer van Yofu?

yofu, nog zoiets nieuws. Ik heb nooit yoghurt gelust (te zuur, was sowieso nooit fan van melk, room, yoghurt e.d.), heeft t dan zin om yofu te proberen, of smaakt dat erg hetzelfde?
ik vind nl sojamelk, itt tot koemelk, wel erg lekker. Nog geen haver- of rijstmelk geprobeerd, smaken die heel erg anders?

Marla

Bericht door Marla » wo jul 16, 2008 15:14

Ja die smaken wel anders, ik heb havermelk volgens mij nog nooit geprobeerd, rijstmelk wel en dat vind ik meestal wat te waterig. Ik vind sojamelk gewoon puur ook niet lekker trouwens, maar met sommige smaakjes wel. Je moet gewoon wat dingen proberen, en als je het niet lekker vind moet je het over een tijdje nog eens proberen want het valt me op dat je gewoon een beetje moet wennen aan de nieuwe dingen. De eerste keer dat ik yofu kocht (toen zag het er nog wel anders uit hoor) heb ik het niet eens geproefd, ik vond het er zo smerig uitzien dat ik het zo weggegooid heb :oops:
Zelfde met vegan kaas, ik dacht 'jezus wat is dit voor karton!' maar nu vind ik het wel lekker.

Als je yoghurt te zuur vind kun je het beste de yofu van alpro proberen, die hebben ze bij de AH (en andere supermarkten) en die is een stuk zoeter dan die van provamel.

SAB77

Bericht door SAB77 » do jul 17, 2008 12:37

Dank je voor al je tips, Marla!

Ik heb al wel 'kaas' van Redwood (Cheesly of zoiets?) geprobeerd. Zo uit de koelkast vind ik de nasmaak lekkerder dan de daadwerkelijke smaak, maar gesmolten vind ik t heerlijk! Ben erg benieuwd naar de Tofutti, heb ik goede dingen over gelezen, maar is wel erg duur :cry:

heb verder een recept gevonden op vegweb.com voor een 'kaassaus' met edelgist en mosterd, vond ik ook erg geslaagd over een lasagne of over de broccoli oid. Dus over kaasgebrek maak ik mij geen zorgen, haha!

Dit weekend ga ik eens shoarma maken van sojabrokjes met knoflooksaus van yofu. Wie niet waagt.... ;-)

SAB77

Bericht door SAB77 » ma jul 21, 2008 9:11

ik heb gisteren eindelijk die shoarma gemaakt en het was heeeeerlijk! knoflooksaus uiteindelijk toch met silken tofu gemaakt (moest toch op). Een vriendin at bij mij, had niks over de sojabrokjes gezegd en zij zei: 'ik dacht dat je geen kip meer at?' :lol:

ik had nog wat over, dus vanavond weer!!!

jet
Moderator

Bericht door jet » za jul 26, 2008 13:47

hmmm, ik heb postelein in huis, en nu zag ik dat Wanda had gepost dat ze nog een recept van iemand zou krijgen van een postelein wrap ofzoiets.
Wanda, heb je die inderdaad? En zou je die kunnen posten/mailen oid?
Ik wil iets anders met postelein dan de standaard koken en aanhangig vocht binden ofzo (heb gister al postelein salade gehad) :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » za jul 26, 2008 14:15

jet schreef:hmmm, ik heb postelein in huis, en nu zag ik dat Wanda had gepost dat ze nog een recept van iemand zou krijgen van een postelein wrap ofzoiets.
Wanda, heb je die inderdaad? En zou je die kunnen posten/mailen oid?
Ik wil iets anders met postelein dan de standaard koken en aanhangig vocht binden ofzo (heb gister al postelein salade gehad) :mrgreen:
Nee, nooit gekregen.
Hij komt maar af en toe naar een potluck en ik heb het hem al een paar keer gevraagd.
Het is echt een heel goed recept!
Ik denk dat Mohan misschien zijn email adres heeft.
Ik zal het weer eens proberen en als het lukt post ik het recept.

jet
Moderator

Bericht door jet » za jul 26, 2008 16:28

Fijn! Tegen die tijd is waarschijnlijk deze postelein wel op, maar dat geeft niet, want dan koop ik gewoon nog een flinke lading..... :mrgreen:
Alvast hartelijk dank voor de moeite!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » zo aug 03, 2008 6:21

Ik kreeg nu net het recept opgestuurd.
Hier heeft hij er geen postelein bijgezet, maar toen hij het meebracht naar de potluck zat het er wel in.
Ik neem aan dat het in plaats van de spinazie was.
Het was een goed recept, dus ik ga het zeker eens proberen.
(Ik vond het toen wel veel te zout, dus zal het zout eruit laten.)

"Soak overnight in fridge 1 cup of flaxseed, 1/2 cup of amaranth or
quinoa, half a bag of sundried tomatoes (1.5 ounce dried), spices (1/2
tsp of black pepper (tellicherry is best), 2 Tbsp of caraway, 1 Tbsp
of fennel seed (optional), 2 strips of kombu seaweed (optional to an
extent, it's a flavor enhancer and allows you to use only 1 tsp of
salt), 2 tsp of salt if you didnt use kombu, 1 tsp of oregano, and 1-2
cloves of garlic to taste), 1 Tbsp of miso (red miso gives more of a
"cooked" flavor, use Mugi miso for a stronger taste)- make sure water
is above dried ingredients in bowl, by a couple of fingers at least!

Once the bowl of the above has been soaked overnight, start blending.
Add a 1/2 cup of mushrooms (I prefer shiitake), and if you think the
rawsage will be eaten in mere 2-3 days, a handful of spinach can be a
nice touch. If you DON'T have a high speed blender (Blendtec or
Vitamix), just blend in stages, i.e. blend a half cup at a time (or
enough to just cover the blades in your blender). Blend until desired
consistency, if you like your rawsage chunky leave some tiny bits. I
like mine smooth, and let it blend WAY down. Who wants to chew on
seeds all night? Combine all your blended batches back into the mixing
bowl.

THEN, you'll need to grind some DRY flax seed and add it to your
rawsage mixture to reach the desired consistency. I start out with a
half cup of dried flax seed but usually wind up grinding/blending
almost a whole cup of flax seed separately. Get it real powdery in
your coffee bean grinder or blender then start working it into your
rawsage batter. When the batter is thick enough to roll into a sausage
form, you are potentially done. You could go the extra step and blend
some soaked irish moss (well blended) and use maybe 3 Tbsp to work
into into the batter which will kind of gelatinize it but it doesn't
effect taste and is kind of unnecessary for vegans who don't need that
meat-like texture. Also at this point, you could dehydrate the rawsage
once it has been rolled into the proper links form to give it a
"crispy skin" but also unnecessary."

jet
Moderator

Bericht door jet » ma aug 04, 2008 8:46

hartelijk dank! ik ga het een keertje zonder schipperen uitproberen!
(het is namelijk ook glutenvrij met quinoa :mrgreen: )

jet
Moderator

Bericht door jet » ma aug 04, 2008 8:51

wat moet ik me precies voorstellen bij 'irish moss'? Ik ken dat alleen maar als geurtje van mn vader zn aftershave......
...en heb je enig idee hoe je die dingen zou kunnen dehydraten? (ik stel me voor dat je ze in een rolletje duwt, en dan laat opdrogen, of met keukenpapier het vocht eruit probeert te krijgen, maar ik vraag af of dat geen knoeiboel wordt?)

Marla

Bericht door Marla » ma aug 04, 2008 9:43

Irish moss is zeewier, ik heb alleen geen idee waar je dat zou kunnen krijgen.

Apraxia

Bericht door Apraxia » ma aug 04, 2008 9:51

Marla schreef:Irish moss is zeewier, ik heb alleen geen idee waar je dat zou kunnen krijgen.
*flauw*
Bij zijn zus?

Kate
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma aug 04, 2008 11:13

Bij zijn zus?
:mrgreen:
wel vreemd dat die engels is :mrgreen:
Ik wist in elk geval niet dat het iets van zeewier was, en heb het hier ook nog nooit gezien. Dat zegt overigens niks, want ik zie natuurlijk niet alles, maar ik heb wel bij de toko's zeewier zitten kijken...

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » ma aug 04, 2008 16:02

jet schreef: ...en heb je enig idee hoe je die dingen zou kunnen dehydraten? (ik stel me voor dat je ze in een rolletje duwt, en dan laat opdrogen, of met keukenpapier het vocht eruit probeert te krijgen, maar ik vraag af of dat geen knoeiboel wordt?)
"Dehydrate" is de rauwe manier van dingen "bakken".
Je hebt speciale dehydrater machines die je kan kopen (heb ik zelf niet).
Die worden ook gebruikt om bijvoorbeeld fruit te dehydraten, voor gedroogd fruit.
Met rauw gaat het erom dat de temperatuur niet boven de 118 graden Fahrenheit komt (sorry Celcius?).
Sommige mensen hebben ovens waar de temperatuur heel laag gezet kan worden (de mijne niet).
Ik heb ook gelezen over mensen die hun oven op de laagste stand zetten, hem opwarmen en dan uitdoen.
En met een oventhermometer zorgen ze erdan voor dat de temperatuur niet boven die 118 uitkomt.
Dehydraten is optional, dus je kan het overslaan.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma aug 04, 2008 16:21

ah!
hartelijk dank voor de uitleg
Mij maakt het niet uit dat mn voedsel boven de ongeveer 48 graden Celsius komt :mrgreen:
Ik vroeg me meer af of het dan nog lekkerder zou zijn :)
Met een yoghurt/fermenteer apparaat kun je misschien ook dehydraten? De mijne houdt de temperatuur op 43 graden Celsius (dat is ongeveer 110 graden Fahrenheit). Daarbij fermenteert melk met culturen tot yoghurt.
Afijn, als het niet persé nodig is, dan doe ik het eerst wel een keer zonder :)

Even uit nieuwsgierigheid, mag je als Raw food eter wel gebruik maken van een diepvries? Of heeft Raw alleen maar een maximale temperatuur? Mijn ervaring met groenten en diepvries is dat het knapperige er af gaat (vind ik niet geweldig). Misschien dat iemand het weet, ook al is het erg :offtopic: :mrgreen:

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » ma aug 04, 2008 16:52

er bestaat rauw ijs dus ik denk dat het wel mag

Framboos

Bericht door Framboos » ma aug 04, 2008 16:54

Bevriezen is geen probleem, ik heb de meest prachtige raw food ijssoorten gezien op internet. En raw carob recht uit de vriezer...hmmm.

reggie

Bericht door reggie » ma aug 04, 2008 18:33

Marla schreef:Irish moss is zeewier, ik heb alleen geen idee waar je dat zou kunnen krijgen.

iers mos is een roodwier ,kan je krijgen via vele drogisten,natuurwinkels e.d. welke bij Holland Pharma bestellen
het is van merk BBK en kost per 100 gram iets van 3,50 euro dacht ik
Je moet het volgens mij nog wel malen zijn harde stukjes het wordt ook wel carrageen genoemd(ja dit zou weer kankerverwekkend kunnen zijn)(ik heb het in huis gehaald om marshmallows mee proberen te maken maar heb nog geen tijd gehad ik ga het wel malen,denk dat het anders niet goed oplost)

Plaats reactie