Consequent zijn

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
HansLammers
Leefwijze: veganist

Consequent zijn

Bericht door HansLammers » di okt 02, 2007 12:52

Mijn eerste ervaring met vegetarisch eten kwam pas toen ik 18 was. Dat is nu al weer 32 jaar geleden. Mijn ouders waren net gescheiden, ik bleef bij mijn moeder wonen en zij zette haar leven op de kop, Dolle Mina, vrouwenhuis en deels vegetarisch eten. Twee jaar later, ik woonde inmiddels zelf al 1 jaar op kamers, kwam ik in huis bij iemand die vegetarisch kookte en met wie ik en nog een huisgenoot beurtelings kookten. De eerste maanden at ik buiten de deur nog vlees maar daarna toch ruim een jaar vegetarisch gegeten. Daarna heel lang niet tot ik in 1999 een cursus begon waarbij gewezen werd op de nadelen van vlees en ik zelf overtuigd raakte dat ik geen vlees meer moest eten. Ditmaal duurde het zo'n twee jaar dat ik vegetarisch at en een half jaar ook 100% plantaardig. Sinds die tijd tot nu afwisselen perioden gekend waarbij ik wel en geen vlees at. Vorig jaar september ben ik weer gestopt met vlees eten tot afgelopen april. In de afgelopen perioden at ik af en toe (1-2 keer per weer wel vlees). En nu ben ik weer gestopt. Ditmaal heb ik me voorgenomen om 100% plantaardig te eten.
Er zijn een paar redenen waarom ik denk dat het ik het ditmaal langer zal volhouden. Ten eerste ben ik veel gevoeliger geworden voor dierenleed. Zo kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om een levende kreeft te kopen tijdens mijn vakantie, terwijl ik voorheen dol was op schaaldieren (om ze op te eten dan). Zo hoorde ik vandaag tijdens een werklunch waarbij een collega een broodje ham at, spontaan krijsende varkens in mijn oor (misschien iets te maken met het artikel hier op het forum over de diertransporten).
Allemaal heel recent deze 'opwelling' misschien. Een maandje geleden leerde ik een nieuwe vriendin kennen die veganistisch was en sinds die tijd keek ik regelmatig hier op het forum. Ik heb een tijdje gewacht met me hier aanmelden. Ik wilde eerst zeker weten dat het iets was wat ik zelf wilde en niet omdat ik haar nu ken.
Ik heb mijn collega's en mijn leidinggevende vandaag tijdens een werklunch wel verteld dat ik eigen boterhammen (met tahin en maismoutstroop, en met marmite met paprika's) bij had omdat ik nu veganistisch eet. Ik heb nu niet zo'n moeite om daar voor uit te komen (misschien helpt dat ook)

Ik vraag me af of ik de enige ben die wel eens moeite heeft om consequent te zijn. En wat jullie dan doen.

Hans.
Laatst gewijzigd door HansLammers op di okt 02, 2007 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Theo

Bericht door Theo » di okt 02, 2007 13:35

ben 22 jaar vegetari?r. heb sinds mijn zestiende nooit gezondigd en ook nooit verlangt naar vlees.

met het veganisme zit dat anders. tussen m'n 20ste en 27ste ben ik dat consequent geweest. daarna kwam de klad erin. nu leef ik weer veganistishc. dat heeft te maken met gemakzucht. ik heb geen moeite om zuivel en eieren te laten staan. probleem schuilt 'm vooral in de onzichtbare toevoegingen aan ons eten. ik heb er kortom moeite mee om altijd alert te zijn en voeding te controleren op dierlijke ingredi?nten. komt ook omdat ik ontzettend vaak onderweg ben en dan vaak aangewezen ben op eten dat ergens te krijgen is.

bekend fenomeen?

overigens geef ik nu les in een nieuwe gebouw en daar is geen veganistisch eten te vinden. de afgelopen weken heb ik mijn lesdagen (zijn er maar twee per week) overleefd op appels omdat ik verzuimd had zelf brood mee te nemen. eigen schuld ;-)
Laatst gewijzigd door Theo op di okt 02, 2007 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Jip
Contacteer:

Bericht door Jip » di okt 02, 2007 13:36

Consequent zijn heb ik geen moeite mee. Ben vanaf mijn 8e vegetari?r geweest (ben nu 21) en ben sinds juli echt veganist. De laatste jaren van mijn vegetarische periode ben ik heel erg gaan letten op gelatine en stremsel en dergelijke. Ook ben ik steeds minder ei- en melkproducten gaan consumeren. Pas heel laat viel het me op dat overal melkpoeder wordt ingestopt.
Wat ik moeilijk vind, is de keuze om een product wel of niet te kopen als erop staat: 'kan sporen bevatten van...'. Wat doe je op zo'n moment? Als een product sporen KAN bevatten van bijvoorbeeld ei of melk, is het dan wel gewoon veganistisch? Dat is iets waar ik af en toe mijn hoofd over breek. Voor de rest heb ik geen problemen met de veganistische leefstijl.

Wel goed om te horen dat je nu definitief plantaardig gaat eten. Ik hoor vaak verhalen van mensen die vegetari?r worden en dat niet kunnen volhouden. Ik denk echt dat het met wil te maken heeft. 'Vlees is zo lekker', is een veel gehoord argument van mensen die het vegetarisme niet vol konden houden. Dan denk ik: dit is onzin. Als het dierenleed je echt aangaat, vind je vlees niet lekker meer. Veel mensen 'vinden het wel erg', maar 'je kan er niks aan doen'. Ja, koekoek.

Als je echt wilt, lukt alles.

Overigens schaam ik me ervoor dat ik zo lang heb gewacht met veganistisch worden.
Burgerlul

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di okt 02, 2007 13:44

Ik ben consequent lacto-vegetarier sinds ik zo besloot te gaan eten.

Strikt totaal-vegetarisch ben ik tussendoor alleen bij kortdurende vlagen van enkele maanden geweest.

Een beetje kaas eet ik nog wel sinds ik zetmeel-loos, complexe suikers-loos [en dus ook lactose-loos] ben gaan eten, maar verders geen zuivel meer.

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » di okt 02, 2007 15:38

Ik sluit me z'n beetje bij Theo aan. Vlees zal ik nooit in 'zondigen', kan me niet voorstellen dat er ooit nog een lijk in mijn mond verdwijnt, maar ik heb wel de laatste tijd buien dat ik er even genoeg van heb om strikt veganistisch te zijn(woon in een vleesetend gezin en tja, afentoe blijkt 't toch weer lastig) en eet ik iets met weipoeder ofzo.
Voel me achteraf er toch weer rot om en wil weer terug naar consequent veganistisch zoals voorgaande 2 jaren, maar af en toe is het (in mijn omgeving) zo lastig veganist te zijn, dat ik het wat soepeler oppak. Zoals dat ik niet de broden ga controleren op melkbestanddelen als ik bij mn vriend ben en zo. Sowieso wil ik niet dat mensen me als zeikerd zien omdat ik vegan ben (heel dubbel; want ik wil ook niet dat mensen me zien als ''veganist wanneer het uitkomt''); ik heb een paar jaar strikt vegan geleefd en nu af en toe komt de klad er dus in.. (hoewel geen yoghurt of zo, meer dingen als sultana's die melkbestanddelen bevatten ofzo).
Zodra ik eigen baas over de koelkast + boodschappen ben wil ik in ieder geval wel terug naar veganisme, komende jaren modder ik zo maar wat aan denk ik zo.

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » di okt 02, 2007 15:44

ik ben lui met mn E-nummer kaartje :(

jet
Moderator

Bericht door jet » di okt 02, 2007 16:30

ik merk dat ik het ook lastig vind soms. Ik kijk braaf altijd ingredienten, omdat ik toch moet controleren of het glutenvrij is, maar soms vergeet ik dan in de haast te controleren op E-nummers of weipoeder en dergelijke.....
Dat vind ik wel vervelend :(, maar ik kan er niet altijd tijd voor nemen....

En schuldig, jazeker, rotgevoel, maar voorlopig zal ik me er bij neer moeten leggen tot ik meer tijd heb en dus ook meer tijd kan nemen voor boodschappen
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Marla

Bericht door Marla » di okt 02, 2007 16:49

Met E-nummers ben ik ook niet zo heel strikt maar het hangt van mijn bui af en van het product, en van de verdere omstandigheden. De E-nummers die altijd dierlijk zijn ken ik wel uit mijn hoofd en die zal ik nooit eten. Een aantal andere die veel voor komen ken ik ook wel uit mijn hoofd (bijv. E471) en die zal ik in principe niet eten, behalve als mijn moeder (bijvoorbeeld) een keer iets koopt waar dat in zit (ze heeft wel een E-nummer kaartje en belt me vaak bij twijfel op maar soms glipt er iets doorheen). Ze doet al moeite genoeg en dan ga ik niet zeggen dat ik het niet wil. Ik zeg er wel bij dat het in principe niet helemaal ok is en dan koopt ze het in ieder geval niet nog een keer.
Van sommige dingen (melkzuur, lecithine) ga ik er voor het gemak vaak wel van uit dat het de vegan versie betreft trouwens, en sporen let ik ook niet op.

Apraxia

Bericht door Apraxia » di okt 02, 2007 17:29

Ik ben vrij streng/consequent. In het buitenland laat ik het wat vieren. Dan eet ik bijv. wel gewoon brood. Maar geen middelen waar overduidelijk wat in zit. Ook zal ik daar niet het naadje van de kous over een pizzabodem vragen zoals in NL.
Verder eet ik wel dingen waar "kan sporen van" inzitten maar geen dingen met aroma.
Ik zondig niet bewust maar als ik bijv. bij iemand logeer kan het voorkomen dat ik een verkeerde schampoo gebruik. En ik was mijn handen op mijn werk wel met gewone zeep (je handen n?et wassen is geen optie in de psychiatrie ;)). Ik koop zelf altijd consequent goede zeep en goede schampoo.
Als iemand voor me gekookt heeft en er blijkt toch een bepaald e nummer in te zitten oid dan eet ik het gewoon op.

Dus eigenlijk nooit vanuit mijn eigen portemonnee.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

indira

Bericht door indira » di okt 02, 2007 17:44

bijna alle produkten kunnen sporen bevatten denk ik maar. in de natuurvoedingswinkel wordt het brood verpakt door iemand die ook kaas heeft gesneden (ok, als je zelf brood bakt is het anders), maar waar worden nu tegenwoordig nog produkten gemaakt, verpakt, gesorteerd in louter plantaardige ?omstandigheden??
om alle sporen te vermijden zou je haast smetvrees moetne hebben toch..??

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » di okt 02, 2007 17:50

Eet sinds m'n 13e geen vlees en vis en sinds m'n 18e ben ik veganist.
Zo 100% consequent ben ik niet. Zoals al eerder is gezegt met e-nummers ben ik redelijk lui :(

Sporen maken m niet zoveel uit. Ik maak wel bijna altijd m'n eigen eten dus heb je redelijk wat zekerheid dat het 'goed' is. Maar als ik eens ergens anders eet (bij vrienden/familie) en iets blijkt niet 100% te zijn dan eet ik het wel.Ook op vakanties ben ik (soms uit noodzaak) iets losser.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di okt 02, 2007 18:08

Ik probeer zo ver mogelijk er in te gaan. Met e-nummers en aroma's ben ik streng. Ook qua het bevat sporen van enzo. Als ik dat kan controleren en checken, dan doe ik het niet als ik het weet.

Ik vind het ook niet erg om honger te hebben of wat ongemak te ondervinden van het niet eten enzo. Dat is mijn offer voor de dieren.

100% moet iedere veganist denk uit zijn hoofd zetten. Dat is het streefgetal, maar dat zal voorlopig niet gehaald worden ;)

Jip
Contacteer:

Bericht door Jip » di okt 02, 2007 19:43

Ik doe nochtans mijn best :wink:
Een aantal andere die veel voor komen ken ik ook wel uit mijn hoofd (bijv. E471)
Bij mijn weten kunnen de nummers E-471 en E-472 van zowel dierlijke als natuurlijke oorsprong zijn. In het brood van de Albert Heijn zit bijvoorbeeld E-471. Ik heb de AH daarvoor gemaild en ze vertelden mij dat ze in principe alleen plantaardige grondstoffen gebruiken voor brood, maar dat er mogelijk wel 'dragers' van dierlijke oorsprong in kunnen zitten (geen idee wat ze daarmee bedoelen). Dus... ik eet het brood van de Appie. Ze hebben me gerustgesteld. Als het niet zo is, dan is dat jammer.
Burgerlul

Marla

Bericht door Marla » wo okt 03, 2007 10:09

Jip schreef:Ik doe nochtans mijn best :wink:
Een aantal andere die veel voor komen ken ik ook wel uit mijn hoofd (bijv. E471)
Bij mijn weten kunnen de nummers E-471 en E-472 van zowel dierlijke als natuurlijke oorsprong zijn. In het brood van de Albert Heijn zit bijvoorbeeld E-471. Ik heb de AH daarvoor gemaild en ze vertelden mij dat ze in principe alleen plantaardige grondstoffen gebruiken voor brood, maar dat er mogelijk wel 'dragers' van dierlijke oorsprong in kunnen zitten (geen idee wat ze daarmee bedoelen). Dus... ik eet het brood van de Appie. Ze hebben me gerustgesteld. Als het niet zo is, dan is dat jammer.
Vreemd, ik heb het tegenovergestelde van de AH te horen gekregen!

Joysetsfire
Contacteer:

Bericht door Joysetsfire » wo okt 03, 2007 22:58

Ik had in het begin van mijn vegetarisch willen eten nog wel eens moeite omdat ik erg gewend was aan de smaak van vlees en dat ook dacht te missen. Toch een hapje proeven, toch nog een keer klein stukje dat kan geen kwaad. Tja. Toen toch langzaam weer vlees gaan eten. In die tijd at ik overigens wel vis. Plots drong het tot me door hoe raar dat was, sinds wanneer is een vis geen dier.. En inmiddels, jaren later kan ik me niet voorstellen om ooit nog dieren te eten. De weerzin lijkt te groeien, zo verdwenen eieren en melk langzaam uit mijn voeding. Ben nu dus bezig met kaas te bannen en dat gaat aardig. Voel me er goed bij en ontdek steeds meer alternatieven. Totaal-vegetarier is mijn streven.
-my epiphanies are killing me but I'm keeping it quiet-

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo okt 03, 2007 23:03

Marla schreef:
Vreemd, ik heb het tegenovergestelde van de AH te horen gekregen!
Hebben jullie het over de biologische brood?? Die neem ik altijd. Die was volgens mij vegan.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo okt 03, 2007 23:08

Ik ben nogal consequent, maar er wil wel eens wat door heen glippen. Dan heb ik het gecontroleerd, maarniet goed gelezen of over heen gelezen. (lees wat moeilijk de kleine letters de laatste tijd :? )
Gebeurt niet vaak.
Met sporen dat ken ik. Net als de Bakpau van AH. Ze maken de machines niet eens schoon en vervolgens kunnen er botjes en vlees in je vegetarische Bakpau zitten. Zo zie ik dat ook met andere produkten.
In het buitenland heb ik nu ook Pizza gegeten en ben er maar van uit gegaan dat de bodem oke was. Beter dan de Mc Donalds lijkt mij.

Marla

Bericht door Marla » do okt 04, 2007 7:00

Dick schreef: Hebben jullie het over de biologische brood?? Die neem ik altijd. Die was volgens mij vegan.
Nee daar zitten geen E-nummers in, die eet ik ook hoor :)

Dennis

Bericht door Dennis » do okt 04, 2007 20:27

ik ben allesbehalve consequent. Vegetarisme is in principe wel een must (maar dan meer zoals je het in de volksmond tegenkomt), veganisme een streven. dingen die me geen moeite kosten, zoals vegan schoenen, daar voor maak ik nooit uitzonderingen.

Verder ga ik graag (vegetarisch) uit eten. Eet ik eiersalade als ik daar zin in heb. De laatste keer dat ik e-nummers heb gechecked is... lang geleden. Ik eet taart, inclusief gelatine, op een verjaardag. Ik eet zelfs kaas (maar dan vrijwel alleen op pizza's, want ik vind 'gewoon' kaas niet lekker).

Ik ben dus eigenlijk niet eens meer een veganist te noemen. Ik ben een tijd lang heel strikt geweest. Er kwam een ommeslag toen ik mijn keuzes moest verdedigen ten opzichte van een andere vegan. Keuzes zoals uit eten gaan, een voor mij belangrijk sociaal aspect in mijn leven waar ik niet mee wilde stoppen. Ik mocht dat wel, maar dan mocht ik me niet vegan noemen. Prima, was mijn reactie, ben ik voortaan toch vegetarier? Ik maak me niet druk meer om labels. Ik maak afwegingen per situatie en zo kan het best zijn dat ik een periode geen eieren eet en dan ineens weer wel. Ik zal misschien minder dieren hebben bespaard in mijn leven volgens dat ene leuke testje, maar ik doe waar ik me goed bij voel. En op dit moment leidt dat er toe dat ik niet bepaald meer vegan ben.

Ik eet thuis wel vrijwel altijd vegan trouwens. Het is niet zo dat er ineens weer pakken melk in mijn koelkast staan.

Dave

Bericht door Dave » vr okt 05, 2007 0:58

Ik ben erg consistent in het vegan zijn zowel in binnenland als buitenland, maar ik noem mezelf geen strikte veganist, want ik zou bijvoorbeeld wel medicijnen gebruiken als het nodig zou zijn en met kleding kijk ik alleen op het label wat er voor textiel in zit. Ik vraag niet na of er ook wol in de garen zit; ik denk niet dat een verkoper dat kan beantwoorden en het is te ingewikkeld om de fabrikant te mailen voor die broek en die t-shirt. Ik heb wel vegan schoenen en vegan veters en schoenenpoets dus dat zit wel goed.

Ik kijk ook naar kinderarbeid/sweatshopvrije merken, want mensenleed is ook dierenleed, vandaar dat kleding kopen voor mij altijd een tijdrovende bezigheid is.

Mijn collega's, familie en vrienden vinden mij wel wat extreem, maar dat vind ik zelf niet.

Plaats reactie