Vraagje (als er ei/melk oid wordt verwerkt)

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
flem

Vraagje (als er ei/melk oid wordt verwerkt)

Bericht door flem » wo mei 09, 2007 19:20

Als er op een verpakking van iets staat dat het product is gemaakt waar ook ei/melk oid wordt verwerkt, eet je het dan nog en waarom wel of niet?

veglife
Leefwijze: veganist

Bericht door veglife » wo mei 09, 2007 19:26

Ja, waarom niet eigenlijk. In een supermarkt wordt ook vlees verkocht en daar koop ik toch mijn vega rommel. Maar dit is misschien wat ver gezocht.

flem

Bericht door flem » wo mei 09, 2007 19:28

ja maar ik bedoelde meer waar het geproduceerd wordt, maar ik dacht idd ook al dat velen niet zover zullen gaan.

Niels

Bericht door Niels » wo mei 09, 2007 19:33

flem schreef:ja maar ik bedoelde meer waar het geproduceerd wordt, maar ik dacht idd ook al dat velen niet zover zullen gaan.
Volgens mij zijn er maar (heel) weinig die zo ver gaan. Hoeveel 'veganistische' merken zijn er tenslotte? Weinig.

ingentinggg

Bericht door ingentinggg » wo mei 09, 2007 19:37

Ik heb er niet zoveel bezwaar tegen,
als ik een (vegan) product koop dat in zo'n fabriek gemaakt wordt, verhoog ik volgens mij niet de vraag naar eieren/zuivel, aangezien ik geen producten koop waarin wel eieren/zuivel in verwerkt zijn.
Correct me if I'm wrong.

Als het goed is, worden de machines waarop die producten verwerkt worden goed schoongemaakt.
De informatie staat meestal op de verpakking voor mensen met ernstige allergi?n etc. want er is altijd een kans dat er een spoor van melk o.i.d. in zit.

Als er staat:

Kan mogelijk zuivel/ei etc. bevatten, dan eet/koop ik het niet, omdat de kans al wat groter is... en ik vind het ook maar raar als een producent niet weet wat er nu eigenlijk allemaal in het product zit.

Maar 'bevat sporen van'...
daar heb ik op dit moment geen problemen mee.

Gerardo
Contacteer:

Bericht door Gerardo » wo mei 09, 2007 19:41

veglife schreef:Ja, waarom niet eigenlijk. In een supermarkt wordt ook vlees verkocht en daar koop ik toch mijn vega rommel. Maar dit is misschien wat ver gezocht.
Motion carried.

Niels

Bericht door Niels » wo mei 09, 2007 19:44

ingentinggg schreef: Als er staat:

Kan mogelijk zuivel/ei etc. bevatten, dan eet/koop ik het niet, omdat de kans al wat groter is... en ik vind het ook maar raar als een producent niet weet wat er nu eigenlijk allemaal in het product zit.

Maar 'bevat sporen van'...
daar heb ik op dit moment geen problemen mee.
Hm maar 'bevat sporen van' is 'erger' dan 'kan mogelijk....'. Daar kun je namelijk 'bevat mogelijk sporen van' van maken. ik snap 'm niet.

Hoe dan ook, met beide heb ik geen probleem. Ik heb geen probleem met het binnenkrijgen van iets dierlijks an sich.

ingenting

Bericht door ingenting » wo mei 09, 2007 20:43

Niels schreef:
Hm maar 'bevat sporen van' is 'erger' dan 'kan mogelijk....'. Daar kun je namelijk 'bevat mogelijk sporen van' van maken. ik snap 'm niet.

Hoe dan ook, met beide heb ik geen probleem. Ik heb geen probleem met het binnenkrijgen van iets dierlijks an sich.
whoops

een cruciaal woordje vergeten,
ik bedoelde natuurlijk,' kan mogelijk sporen van [insert whatever] bevatten'.
La maquereau des petits g?teaux (h)

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » wo mei 09, 2007 20:49

Hier en hier is dezelfde vraag al eerder aan bod gekomen. :)

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » do mei 10, 2007 8:12

Geen problemen mee, obviously, waar leg je dan de grens.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do mei 10, 2007 8:26

Inderdaad. Zoals ik in een eerdere draad al zei: mijn intentie is om niets te eten waarvoor dieren zijn gebruikt, en dat is er voor die producten ook niet als je het sec bekijkt. Dat er per ongeluk een flintertje van het een of ander ingewaaid kan zijn tijdens het productieproces doet daar niets aan af.

Joop

Bericht door Joop » do mei 10, 2007 8:37

Ik ben erg pragmatisch in dit soort zaken. Schiet een dier/het milieu er iets mee op als ik het niet koop/eet?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do mei 10, 2007 8:40

Nope.
Of was dit een retorische vraag? :wink:

Joop

Bericht door Joop » do mei 10, 2007 8:48

Kiwi schreef:Nope.
Of was dit een retorische vraag? :wink:
Soort van! :)

Het probleem is nogal eens dat als je er meer over na gaat denken je wel eens tot rare conclusies kan komen.

Fontanelle

Re: Vraagje (als er ei/melk oid wordt verwerkt)

Bericht door Fontanelle » do mei 10, 2007 8:52

flem schreef:Als er op een verpakking van iets staat dat het product is gemaakt waar ook ei/melk oid wordt verwerkt, eet je het dan nog en waarom wel of niet?
Als het op de verpakking staad (over sporen e.d) dan koop ik/eet ik het (liever) niet.

Joop

Re: Vraagje (als er ei/melk oid wordt verwerkt)

Bericht door Joop » do mei 10, 2007 8:58

Fontanelle schreef:
Als het op de verpakking staad (over sporen e.d) dan koop ik/eet ik het (liever) niet.
Ik zal bij aanwezigheid van een alternatief ook daarvoor kiezen.

Zo zag is laatst dat bepaalde Edah diepvriesaardappelfantasieproducten sporen van vis kan zitten. Kijk dat koop ik dus pertinent niet. (Al is het motief niet zo zeer het dierenleed, maar de ranzigheid).

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » do mei 10, 2007 9:06

Nou ik heb in een snoep fabriek eens gewerkt waar snoep met melk bestandelen, gelatine ect werden gemaakt maar ook 'vegan' snoep. En ik moet je zeggen er werd echt heeel goed schoongemaakt. Iedere keer werd alles geschropt en met een hogedruk spuit waar echt zeer heet water uitkwam schoongemaakt. Sinds ik heb gezien dat dit echt heel grondig werd gedaan heb ik er wel vertrouwen in.

Maar idd als er sporen in kunnen zitten zou ik en mijn vriend het ook echt niet eten.

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » do mei 10, 2007 10:15

Ik ben een beetje inconsequent. Ik koop niets waarop staat: 'Kan sporen bevatten, bevat mogelijk..' etc, alleen 'is gemaakt in een fabriek waar...'; dat vind ik wel ok?.

Maar als het hier thuis ligt in de kast ligt het maar net eraan hoe erg ik het nodig heb in een recept/er zin in heb eigenlijk:S

Framboos

Bericht door Framboos » do mei 10, 2007 10:23

Maar waarom koop je dat dan niet? Of het in een fabriek gemaakt wordt of kan sporen bevatten is nl precies hetzelfde volgens mij.

Joop

Bericht door Joop » do mei 10, 2007 10:29

Framboos schreef:Maar waarom koop je dat dan niet? Of het in een fabriek gemaakt wordt of kan sporen bevatten is nl precies hetzelfde volgens mij.
Is dat ook zo? Weet iemand dat zeker, is er geen gradatie in besmettingsgevaar?

Plaats reactie