Freeganisme

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Mark
Leefwijze: veganist

Freeganisme

Bericht door Mark » di apr 17, 2007 9:28

Geloof niet dat hier al een topic over was, maar ik vind het persoonlijk wel interessant.
Freeganisme is een linkse beweging van mensen die van oordeel zijn dat de kapitalistische maatschappij enkel leidt tot misstanden als uitbuiting van arbeiders en dieren, honger, milieuvervuiling, oorlog, ongelijke verdeling van rijkdom.

Praktisch gezien tonen ze de verspilling aan door het verzamelen, uitdelen en gebruiken van nog bruikbaar voedsel, kledij en voorwerpen die ze uit vuilniszakken halen.
Ik had al het een ander gehoord van vrienden en gelezen over dit fenomeen. Ik had echter niet gedacht dat er heel veel weggegooid zou worden bij kleine buurtsupermarkten, totdat ik gisteravond met een vriend (eigenlijk meer voor de grap) eens een vuilcontainer bij een supermarkt uitcheckte. Serieus niet normaal wat daar voor eetbaar materiaal in te vinden is: we hebben in 1 container ongeveer 20 pakken voorgekookte aardappeltjes gevonden, potten met verse kruiden (ietwat verdord door het warme weer, maar met wat water en goede verzorging nog prima consumeerbaar), verder lag er nog een gros aan verpakte en prima eetbare groenten.

Wat uitgebreidere informatie is hier te vinden: http://www.freegan.info/

Hoe denken jullie over dit fenomeen? Alleen voor ongewassen types of een logisch antwoord op deze maatschappij?

Tijmetje
Contacteer:

Bericht door Tijmetje » di apr 17, 2007 10:51

Op zich een leuk idee, maar wat me soms wat stoort aan freeganisten (degene waarover ik op Amerikaanse fora/podcasts over lees/hoor) is dat ze geen enkel probleem hebben met het gebruiken van dierlijke producten als het weggegooit is of als het ze gegeven wordt.

Mark

Bericht door Mark » di apr 17, 2007 11:02

Tja ik denk dat dat te maken heeft met de achterliggende gedachte van het hun veganisme. De een ziet het als puur financiele boycot terwijl het voor de ander juist een principe kwestie is.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » di apr 17, 2007 15:07

Ik vind het een principe-kwestie. Ik zou liever hebben dat een product waar dieren voor hebben geleden, gebruikt wordt ipv zomaar weggepleurd, mits de producent er niet door gesteund wordt.

Dennis

Bericht door Dennis » di apr 17, 2007 19:30

Je wil echt sowieso niet weten wat er in supermarkten weg wordt gegooid. Er zijn hele strenge eisen waaraan moet worden voldaan, dus wordt er veel weggegooid. Voor een gemiddelde winkel moet je zeker denken aan over de 1000 euro aan verse artikelen. En dat maal het aantal supermarkten in NL....

blauw

Bericht door blauw » di apr 17, 2007 19:57

Niet alleen in supermarkten, maar ook in de horeca. Waar ik werk konden we omdat we de afgelopen dagen door het mooie weer bijna geen bezoekers hadden 36 sandwiches en wraps weggooien omdat ze bijna over datum waren. Ook gaan er iedere dag kaas- en saucijzenbroodjes weg omdat ze wel afgebakken zijn maar niet verkocht. Heel erg zonde, maar als je het niet doet kun je een boete verwachten...

sXeDick

Bericht door sXeDick » di apr 17, 2007 20:56

Vorige week nog een krat coca cola en een doos met 12 pakken vruchtensap aan de wegeefwinkel gegeven. Ik kon ze net redden van een uitstortgootsteen. Was net een paar dagen over tijd.
Het werd goed ontvangen.
Er wordt teveel weggegooid gewoon.

Dennis

Bericht door Dennis » do apr 19, 2007 16:01

Klopt, maar de regels zijn nogal streng...

En soms erg belachelijk. Een winken is open van 6.30u tot 24.00u. Wat om 6.00u word gebakken mag tot 24.00u verkocht worden, maar wat je om 23.45u bakt, mag je niet meer de ochtend erna om 6.45u verkopen. De logica ontgaat mij, maar goed, je wilt geen boetes...

Morbide
Contacteer:

Bericht door Morbide » vr apr 20, 2007 10:07

Dennis schreef:Je wil echt sowieso niet weten wat er in supermarkten weg wordt gegooid. Er zijn hele strenge eisen waaraan moet worden voldaan, dus wordt er veel weggegooid. Voor een gemiddelde winkel moet je zeker denken aan over de 1000 euro aan verse artikelen. En dat maal het aantal supermarkten in NL....
Met een dergelijke hoge derving blijft de manager niet lang aan.
Nietes, Fiona is de liefste :heart:

Dennis

Bericht door Dennis » za apr 21, 2007 8:48

Het is niet 1000 euro per dag, he ;)

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » ma apr 23, 2007 19:47

300 kilo per week. :shock:

Joop

Bericht door Joop » di apr 24, 2007 7:23

Een voormalig huisgenoot van me heeft jarenlang de versafdeling gerund bij een supermarkt bij Utrecht, en ik kan bevestigen dat er heel veel weggegooid wordt. Echt heel veel.

Ook op de niet vers afdeling wordt veel weggegooid. Hij en veel andere personeelsleden konden wekelijks wel enkele kratten bier gratis meenemen omdat het over de houdbaarheidsdatum was (of over de verkoopdatum, soms zit daar nog enige tijd tussen).

Dennis

Bericht door Dennis » di apr 24, 2007 13:39

Dus ze zetten de oude datum achteraan, heb je toch een keer in de paar maanden gratis bier!

Als je fatsoenlijk FIFO vult hoeft een krat bier niet over de datum te gaan.

Joop

Bericht door Joop » di apr 24, 2007 13:48

Dennis schreef:Dus ze zetten de oude datum achteraan, heb je toch een keer in de paar maanden gratis bier!

Als je fatsoenlijk FIFO vult hoeft een krat bier niet over de datum te gaan.
Dat gebeurt dus niet altijd en overal... Ik kan je vertellen dat je bij de Edah in Hilversum ALLE artikelen moet controleren op de datum omdat je ander geheid buikkrampen krijgt na consumptie.

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx » di apr 24, 2007 14:14

Volgens mij heet het Freegan(isme) omdat je zeg maar vrij bent in wat je eet, alleen wat kopen betreft 'vegan' bent. Wat eten betreft zit hier ook nog weer verschil in. De ??n eet wel weggegooide producten met zuivel erin en absoluut geen vlees en de andere freegan zal wel weer producten met vlees eten (als 'ie ze vindt in een container ofzo).

Ik heb een aantal jaren geleden ook met deze gedachtes rondgelopen alleen is het voor mij wel bij veganisme gebleven. Toen die tijd ook wel een topic over geopend volgens mij. :)
I ain't no god damn son of a bitch. You better think about it, baby!

Joop

Bericht door Joop » di apr 24, 2007 14:22

Vlees eten uit de dumpster lijkt me een goeie manier om een flinke lintworm in je darmpjes te kweken... :?

Mark

Bericht door Mark » di apr 24, 2007 14:39

nouja het draait natuurlijk niet alleen om eten uit de vuilnisbak, maar net zo goed resten opvragen bij eetgelegenheden en dergelijke. kan me voorstellen dat in dat geval vlees nog wel te eten valt zonder daar ziek van te worden :)

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » di apr 24, 2007 16:41

Op de website v Bite Back stond een profiel v een vegan die geskipt vlees geeft aan zijn hondjes. Zolang men er zeker v is dat het helemaal ok is, qua datum e.d, lijkt het me nog best een prima oplossing.

Ik moet er overigens niet aan denken om ook maar iets uit een container te halen dat niet vegan is. Maar verder geskipte groente (aan het eind vd dag bij de markt bijv.) is goed te eten, en een mooie manier om gebruik te maken vd consumptiemaatschappij en wat te besparen in je portemonnee.

flem

Bericht door flem » wo mei 09, 2007 19:18

Ik vind het juist goed, er word belachelijk veel weggegooid wat vaak nog goed te eten is en in principe steun je er niks mee om daarvan iets niet-vegans te eten.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » vr mei 11, 2007 13:07

Ik vind dit interessant maar heb vooral praktische vragen: Waar vind je dit? Ik neem aan dat supermarkten hun containers wel binnen zetten zodra ze merken dat er uit gejat wordt. Bovendien zou ik ook niet gesnapt willen worden als ik tot mijn schouder in een vuilnisbak sta te graaien ;). En... is het legaal?

Plaats reactie