gezond veganist worden?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
pebbles

gezond veganist worden?

Bericht door pebbles » za aug 19, 2006 21:30

Deze vraag is waarschijnlijk al vaak gesteld... maar omdat ik nog last heb van mijn spieren wil ik ze nog eens stellen...

ik ben al 8 jaar vegetari?r, maar vanaf september wil ik veganistisch leven... nu heb ik nogal vaak last van ijzertekort en wanneer ik een paar uur een inspanning doe, heb ik enorm last van verzuring in mijn spieren...

hoe kan ik een gezonde overschakeling doen van veggie naar vega? hoe kan ik mijn ijzer onder controle houden? hoe kan ik werken aan het probleem met mijn spieren?
waar moet ik nog extra opletten als vega, zodat ik alle voedingselementen binnen heb?

Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dick » za aug 19, 2006 21:55

Er is een nieuwe brochure 'vega voeding' in voorbereiding. Misschien heb je daar straks wat aan.

Marla

Bericht door Marla » zo aug 20, 2006 10:14

Ik vraag me af wat jij verstaat onder een "paar uur een inspanning doen", maar volgens mij is het redelijk normaal dat er dan verzuring optreedt op een gegeven moment.

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » zo aug 20, 2006 11:43

Hoi Pebbles,

Wat die paar uur inspanning betreft, sluit ik me aan bij Marla.

En wat dat ijzertekort betreft: ik ben 10 jaar vegetari?r geweest en eind vorig jaar langzaamaan begonnen over te stappen op veganisme. Dat wilt zeggen melk en yoghurt had ik al een tijdje vervangen door soyaprodukten, op E-nummers lette ik ookal een hele tijd (maar heb me onlangs zo een kaartje van de NVN aangeschaft wat zeer handig is bij het winkelen). Alleen kaas en ijs heeft me heel wat moeite gekost om te laten... maar het lukt me aardig vind ik. Kaas kan ik nu heel goed laten en ijs heb ik vervangen door soyaijs.
Een paar maanden geleden heb ik een bloedname laten doen bij de huisarts met specifiek de vraag ijzergehalte en vitamine b12 te controleren. De uitslag was prima, mijn foliumzuurgehalte was zelfs hoger dan bij de meeste mensen, de dokter vroeg zelfs of ik hier suplementen voor innam - wat niet zo is. Ik was hier wel trots op, omdat ik dit resultaat behaald had zonder suplementen. Ik had vitamine b12 van solgar in huis gehaald maar wilde eerst weten hoe het zondersuplementen met mijn bloedwaarden gesteld was.
Mijn voeding bestaat vooral uit groene groenten, fruit, gedroogde vruchten zoals dadels van de wereldwinkel, noten, soyaprodukten, brinta, volkoren knackebrot,seitan,lekkere zelfgemaakte soepjes, peulvruchten... en drie keer per week neem ik een vitamine b12 suplement. En ik voel me hier zowel mentaal als lichamelijk heel goed bij!!

Groetjes,
Ilse

pebbles

Bericht door pebbles » zo aug 20, 2006 16:17

nou, als ik een dag heb moeten werken (bijvoorbeeld kassawerk, wat op zich niet lastig is), dan doen mijn spieren enorm veel pijn

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo aug 20, 2006 16:23

Misschien magnesiumtekort?

Marla

Bericht door Marla » zo aug 20, 2006 16:25

of RSI achtig iets, let je wel goed op je houding?

pebbles

Bericht door pebbles » zo aug 20, 2006 16:49

wat is RSI?

in september ga ik sowieso mijn bloed nog eens laten controleren

Styx

Bericht door Styx » zo aug 20, 2006 18:22

RSI is een muisarm (te lang verkeerde houding en dan krijg je klachten.)

Veganpix

Bericht door Veganpix » zo aug 20, 2006 19:46

Styx schreef:RSI is een muisarm (te lang verkeerde houding en dan krijg je klachten.)
Verkeerde houding is niet goed. Maar het kan ook komen door te lang dezelfde houding. Mensen met een muisarm voelen dan pijn in de arm of schouders of dat die plekken warm aanvoelen. Soms zit ik er tegenaan, de laatste dagen ook en dan gaat de muis voor een paar dagen naar de andere hand. Best wel moeilijk soms, met links. Maar alles went.

veglife

Re: gezond veganist worden?

Bericht door veglife » wo aug 23, 2006 18:20

pebbles schreef:Deze vraag is waarschijnlijk al vaak gesteld... maar omdat ik nog last heb van mijn spieren wil ik ze nog eens stellen...

ik ben al 8 jaar vegetari?r, maar vanaf september wil ik veganistisch leven... nu heb ik nogal vaak last van ijzertekort en wanneer ik een paar uur een inspanning doe, heb ik enorm last van verzuring in mijn spieren...

hoe kan ik een gezonde overschakeling doen van veggie naar vega? hoe kan ik mijn ijzer onder controle houden? hoe kan ik werken aan het probleem met mijn spieren?
waar moet ik nog extra opletten als vega, zodat ik alle voedingselementen binnen heb?
Gisteravond las ik toevallig een stukje in een oude uitgave van veganismen. Ze hadden het over verzuring van de spieren door teveel eiwitten. Misschien dat je teveel hiervan inneemt, zij het uit de voeding of uit iets anders(bepaalde spier versterkende middelen?).

hiiri

Bericht door hiiri » wo aug 30, 2006 22:40

een goede oplossing voor een ijzertekort is brandnetels eten.
Natuurlijk niet rauw ;)

brandnetel bevat ongelovelijk veel ijzer

als je ze even kookt is de prik ervanaf.
je kunt de bladeren ook frituren ( hoeft maar een paar seconden) en er een beetje zout en peper overheen gooien,
of drogen en er thee van maken.
ik zou ze als het even kan dan wel plukken in een bos. Langs de weg is niet handig vanwege uitlaatgas.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » do aug 31, 2006 8:26

misschien zijn het gewoon de eerste verschijnselen van ouderdom...?

vegalan

Bericht door vegalan » do aug 31, 2006 20:26

verzuring (melkzuurvorming) o.a. in de spieren treed vaak op als er tijdens de koolhydraat afbraak op dat moment onvoldoende zuurstof aanwezig is.
Als er weer voldoende zuurstof is (bijv tijdens rust) dan wordt deze melkzuur weer afgebroken. Bloed heeft zgn een minimum en een maximum zuurstof transportwaarden. De gasuitwisseling is de weefsels (tussen het bloed) is ook niet altijd onder alle omstandigheden optimaal en door voedings-supplementensuplementen niet altijd te optimaliseren.

.

duitse_veganiste

Re: gezond veganist worden?

Bericht door duitse_veganiste » za jan 13, 2007 5:03

pebbles schreef:nu heb ik nogal vaak last van ijzertekort
Wie zegt dat / heeft dat gediagnosticeerd?

Plaats reactie