Wat zijn de dilemma s van de beginnende veganist?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Mogenblue
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Re: Wat zijn de dilemma s van de beginnende veganist?

Bericht door Mogenblue » di sep 24, 2019 17:22

Truus schreef:
di sep 24, 2019 16:39
Mijn kanttekening bij voedingstabellen is dat voedselsoorten die rijk zijn aan olie/vet lijken alsof ze meer eiwitten bevatten omdat olie/vet is lichter dan water, dus je bent dan qua calorieën ongelijke hoeveelheden aan het vergelijken. Noten, zaden en bonen bevatten mijn inziens per caloriegehalte niet substantieel meer eiwit dan bv koolsoorten.

Ik let nooit op eiwitten.
Waar let jij dan op?
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Truus
Leefwijze: veganist

Bericht door Truus » di sep 24, 2019 17:45

Mogenblue schreef:
di sep 24, 2019 17:22
Waar let jij dan op?
:lol:
Dat mijn kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen en man mij niet betrappen op snoepen.

Vivio

Bericht door Vivio » di sep 24, 2019 18:51

Vivio schreef:
di sep 24, 2019 15:14
Verder kost al dat koken ook nog heel wat energie met bijbehorende uitstoot van broeikasgassen. Denk dan ook dat 't altijd nog het beste is om ook de dagelijkse behoefte aan eiwitten zoveel mogelijk uit rauw eetbare vruchten te halen.
Mogenblue schreef:
di sep 24, 2019 15:31
Daar zijn de meningen over verdeeld. De een doet het zus, de ander zo.
Denk niet dat iemand zal ontkennen dat het koken van voedsel energie kost en dat het dus ook uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt.
Het verkeer in Nl stuit jaarlijks zo'n 35 mld kilo CO2 uit.
Het zelf koken van voedsel zo'n 70 kg per persoon per jaar. Totaal in Nl dus 17 mln maal 70 kg = bijna 1,2 mld kg.
Daar komt dan wel nog bij wat men gekookt, gebakken, enz. koopt. Dat zou, inclusief de uitstoot voor de productie van potjes, blikjes, enz. waar het spul in gekocht wordt, toch al gauw uitkomen op 5 maal zo veel, oftewel 6 mld. kilo CO2.
Vreemd dat bij besprekingen van het klimaat-probleem nooit wordt gewezen op de aanmerkelijke voordelen in dit opzicht van zo veel mogelijk rauw eten.
(Ofschoon het wel herhaaldelijk aangeraden minder eten van vlees ook minder uitstoot door koken, braden etc. impliceert).

En verder valt niet te ontkennen dat het rauw oppeuzelen van 85 gr. amandelen dik 16 gr. eiwitten oplevert, tegen slechts 10,7 gr. in de vorm van melk. Bovendien moet er in die laatste vorm dan nog van alles bij voor de smaak.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo sep 25, 2019 2:15

Truus schreef:
di sep 24, 2019 17:45
Mogenblue schreef:
di sep 24, 2019 17:22
Waar let jij dan op?
:lol:
Dat mijn kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen en man mij niet betrappen op snoepen.
Bij mij moet het veel meer uit mijzelf komen. Ik heb dat allemaal niet omdat ik alleen woon. Maar voor mij zijn de gevolgen veel groter omdat ik dan ook alles alleen opeet. Jij deelt waarschijnlijk nog met anderen.

Als ik een pak mergpijpjes meeneem van de supermarkt eet ik hem helemaal alleen op. Jij kan nog iets aan anderen weggeven.
Het idee dat ik alles dan ook alleen moet opeten houdt mij toch wel een beetje tegen. Maar snoepen op zich moet wel kunnen hoor. Een reep chocola van 100 gram gaat toch wel mee. Maar je wil natuurlijk ook wel eens wat anders.......
Weggooien wat ik teveel heb kan natuurlijk ook nog, maar zo gek ben ik natuurlijk ook weer niet.

:tux:
-Frits

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo sep 25, 2019 3:42

Vivio schreef:
di sep 24, 2019 18:51
Vreemd dat bij besprekingen van het klimaat-probleem nooit wordt gewezen op de aanmerkelijke voordelen in dit opzicht van zo veel mogelijk rauw eten.
(Ofschoon het wel herhaaldelijk aangeraden minder eten van vlees ook minder uitstoot door koken, braden etc. impliceert).
Het zal een vleeseter koud aan zijn kont roesten dat rauw voedsel aanmerkelijke voordelen heeft inzake het klimaat-probleem.
Ik denk dat een vleeseter eerder geneigd zal zijn te luisteren als je wijst op de gezondheidsrisico's zoals hart- en vaatziekten, kanker, diabetes en obesitas. Omdat dat in zijn directe eigen belang is. Maar ook dat interesseert een hoop vleeseters gewoon niet omdat ze gewoon vlees willen blijven eten. Punt. Ze staan liever in de rij voor een operatie in het ziekenhuis of op de wachtlijst voor onverkrijgbare medicijnen dan dat ze wat aan hun dieet doen.

Ik denk dat de overgang van een dierlijk dieet naar een plantaardig dieet meer effect heeft op het klimaat dan de overgang van plantaardig naar rauw plantaardig. Veruit het grootste deel van de bevolking eet vlees. Daar is de meeste winst te behalen. Daarnaast is het klimaat probleem niet alleen een NL probleem, maar een wereldwijd probleem. En dan komen er ook een hoop andere factoren bij kijken. Maar dat gaat mij allemaal veel te ver.

Verder ligt het er ook aan wat je als prioriteit wil stellen. Milieu, dierenwelzijn, je eigen gezondheid, lekker eten.

Voor mij is mijn gezondheid erg belangrijk en dat heeft mij uiteindelijk naar een plantaardig dieet geleid. Daar heb ik veel baat bij gehad en dat zal ik niet meer terugdraaien. Maar rauw voedsel eten om het klimaat probleem op te lossen zie ik eigenlijk niet echt zitten. Die voordelen vind ik echt niet zo indrukwekkend. En gekookt voedsel vind ik toch ook wel gewoon lekkerder.

Conserven uit de winkel zijn een goed alternatief voor zelf wecken. Het is een hoop werk om zelf je groenten te verbouwen en ook nog in te maken. Gemak dient te mens en er zitten helemaal geen rare e-nummers in zoals sommige mensen beweren. Die mensen nemen niet eens de moeite om een etiket te lezen.

Om nou uit alle macht rauw voedsel te gaan eten om toch maar vooral het milieu te sparen vind ik gewoon nogal krampachtig. Waar ben je dan eigenlijk mee bezig?
-Frits

Vivio

Bericht door Vivio » wo sep 25, 2019 21:58

Wie het Raw-foodisme 'n beetje kent weet dat de gezondheid veruit het belangrijkste argument is om rauw te eten.
Door de hitte van het koken, bakken, braden enz. wordt de natuurlijke samenstelling van het voedsel zwaar toegetakeld en dat is niet zo best. Vele cellen overleven die hitte niet en andere worden verminkt, waardoor ze hun functies nog slechts gebrekkig kunnen uitoefenen. Ook zijn 't dit soort verminkte cellen die een kankergezwel kunnen gaan vormen.
Verder is er veel verlies van voedingsstoffen door de hitte. Dit leidt er vaak toe dat men heel veel moet eten om er toch voldoende van binnen te krijgen; resultaat: obesitas.

Maar goed, het klimaat is dus 'n bijkomend voordeel. Als dat de meeste vleeseters inderdaad 'n zorg zal wezen, neemt dat niet weg dat de meeste veganisten wel gevoelig zijn voor dat extra argument.

Trouwens wat die soja- en andere soorten plantaardige 'melk' betreft kan zeker ook op 'n forum als dit erop gewezen worden dat 't ergens wat vreemd is dat zo vele volwassenen dierlijke melk drinken of ter vervanging daarvan plantaardige.
Van nature is melk immers enkel en alleen bestemd voor de jonkies van zoogdieren (inclusief de mens). Wanneer met name die mens daar tot eventueel 'n jaar of zes voldoende van krijgt, dan zou hij daarna nooit meer behoefte eraan moeten hebben.
De vraag is nu of die huidige grote behoefte aan melk of 'n namaak-goedje al bij al te wijten is aan onvoldoende borstvoeding in de eerste levensjaren.
Zou 'ns onderzocht moeten worden.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » do sep 26, 2019 11:48

Vivio schreef:
wo sep 25, 2019 21:58
Wie het Raw-foodisme 'n beetje kent weet dat de gezondheid veruit het belangrijkste argument is om rauw te eten.
Door de hitte van het koken, bakken, braden enz. wordt de natuurlijke samenstelling van het voedsel zwaar toegetakeld en dat is niet zo best. Vele cellen overleven die hitte niet en andere worden verminkt, waardoor ze hun functies nog slechts gebrekkig kunnen uitoefenen. Ook zijn 't dit soort verminkte cellen die een kankergezwel kunnen gaan vormen.
Verder is er veel verlies van voedingsstoffen door de hitte. Dit leidt er vaak toe dat men heel veel moet eten om er toch voldoende van binnen te krijgen; resultaat: obesitas.
Bij Harvard denken ze daar toch wel wat genuanceerder over.
https://www.hsph.harvard.edu/obesity-pr ... ty-causes/
Vivio schreef:
Trouwens wat die soja- en andere soorten plantaardige 'melk' betreft kan zeker ook op 'n forum als dit erop gewezen worden dat 't ergens wat vreemd is dat zo vele volwassenen dierlijke melk drinken of ter vervanging daarvan plantaardige.
Van nature is melk immers enkel en alleen bestemd voor de jonkies van zoogdieren (inclusief de mens). Wanneer met name die mens daar tot eventueel 'n jaar of zes voldoende van krijgt, dan zou hij daarna nooit meer behoefte eraan moeten hebben.
Volgens mij is dat hier wel genoegzaam bekend. Ik denk dat je veel meer effect sorteert op een podium waar vooral vleeseters en zuivelgebruikers komen.
-Frits

Vivio

Bericht door Vivio » do sep 26, 2019 13:47

Mogenblue schreef:
do sep 26, 2019 11:48
Volgens mij is dat hier wel genoegzaam bekend. Ik denk dat je veel meer effect sorteert op een podium waar vooral vleeseters en zuivelgebruikers komen.
Heb 'ns rondgekeken en zag dat het thema borstvoeding inderdaad uitgebreid besproken is op dit forum. Zij 't dat de laatste keer al in 2015 was. Wie daarna erbij gekomen is weet dat dus niet.
Mogenblue schreef:
do sep 26, 2019 11:48
Bij Harvard denken ze daar toch wel wat genuanceerder over.
https://www.hsph.harvard.edu/obesity-pr ... ty-causes/
Zeker is voldoende beweging 'n goede remedie om het teveel aan misvormd voedsel weer kwijt te raken door verbranding ervan.
Maar dat het voedsel misvormd wordt door verhitting en er dus ook aanzienlijk vitamineverlies optreedt geldt vrij algemeen als vaststaand.
https://www.gezondheidsnet.nl/groente-e ... -het-koken

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » do sep 26, 2019 16:23

Vivio schreef:
do sep 26, 2019 13:47
Heb 'ns rondgekeken en zag dat het thema borstvoeding inderdaad uitgebreid besproken is op dit forum. Zij 't dat de laatste keer al in 2015 was. Wie daarna erbij gekomen is weet dat dus niet.
Jij bent toch ook van na 2015?
Vivio schreef:
do sep 26, 2019 13:47
Zeker is voldoende beweging 'n goede remedie om het teveel aan misvormd voedsel weer kwijt te raken door verbranding ervan.
Maar dat het voedsel misvormd wordt door verhitting en er dus ook aanzienlijk vitamineverlies optreedt geldt vrij algemeen als vaststaand.
https://www.gezondheidsnet.nl/groente-e ... -het-koken
Vijf liter kookvocht. Je kan het net zo goed meteen doorspoelen. Ik kook mijn hele leven al met een bodempje water. En sinds een aantal jaar met een groentestomer.
-Frits

Truus

Bericht door Truus » do sep 26, 2019 16:44

Vivio schreef:
Ik doe het vooral omdat ik te lui ben om te koken. Maar 's winters wil ik wel warm eten, vooral gezien ons huis niet verwarmd is.
Mogenblue schreef:
do sep 26, 2019 16:23
Ik kook mijn hele leven al met een bodempje water.
Het kan zelfs minder. Groenten in de pan zonder water. Als je meerdere soorten groenten hebt, dan degene die het langst moet koken eerst. Deksel op de pan, pan op een vlamverdeler met een laag vuur eronder. Het duurt wel wat langer zo, natuurlijk. Als er vocht uit de groenten in de pan blijft staan, kun je (tenzij je het ergens anders voor wilt gebruiken) het binden met een lepeltje sesaampasta of pindakaas, of iets anders.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » do sep 26, 2019 17:32

Truus schreef:
do sep 26, 2019 16:44
Ik doe het vooral omdat ik te lui ben om te koken. Maar 's winters wil ik wel warm eten, vooral gezien ons huis niet verwarmd is.
Ik maak een bonenschotel met groenten voor 4 weken vooruit. Dat vries ik in porties in. 's Avonds alleen maar even opwarmen. Heel erg makkelijk en ik eet nu ook kleinere porties. Dat is ook goed voor je gezondheid.
Truus schreef:
do sep 26, 2019 16:44
Mogenblue schreef:
Ik kook mijn hele leven al met een bodempje water.
Het kan zelfs minder. Groenten in de pan zonder water. Als je meerdere soorten groenten hebt, dan degene die het langst moet koken eerst. Deksel op de pan, pan op een vlamverdeler met een laag vuur eronder. Het duurt wel wat langer zo, natuurlijk. Als er vocht uit de groenten in de pan blijft staan, kun je (tenzij je het ergens anders voor wilt gebruiken) het binden met een lepeltje sesaampasta of pindakaas, of iets anders.
Kan dat dan ook met harde groenten zoals bloemkool, broccoli en snijbonen? Hoe lang duurt dat dan? 45 minuten?
En wat doet het met de smaak?

Sesampasta gebruik ik ook wel veel. Lekker smeuiig.
-Frits

Truus

Bericht door Truus » do sep 26, 2019 18:01

Mogenblue schreef:
do sep 26, 2019 17:32
Kan dat dan ook met harde groenten zoals bloemkool, broccoli en snijbonen?
Zeker. Alleen aardappelen doe ik niet zo want mijn man vindt gekookte aardappelen slijmerig. Snijbonen moet je wel op de bodem van de pan leggen want die moeten goed doorgekookt worden.
Mogenblue schreef:
Hoe lang duurt dat dan? 45 minuten?
Ja, zoiets. Bloemkool en broccoli zijn wat sneller. Worteltjes en uien duren wat langer. Taugé moet bovenop, of als je het alleen kookt, opletten dat het niet te lang in de pan blijft.
Mogenblue schreef:
Niets bijzonders. Probeer het eens en laat ons weten wat je vindt.

Vivio

Bericht door Vivio » vr sep 27, 2019 2:33

Mogenblue schreef:
Jij bent toch ook van na 2015?
Klopt; en wist daarom niet dat genoemd thema hier al zo uitgebreid aan de orde is geweest.
Mogenblue schreef:
Ik kook mijn hele leven al met een bodempje water. En sinds een aantal jaar met een groentestomer.
De desbetreffende link bevat ook nog deze ene zin: " Daarnaast worden deze vitamines door verhitting (gedeeltelijk) afgebroken".
Dat is dus wat het raw-foodisme ook stelt; door de hitte worden voedingsstoffen vernietigd of toegetakeld, waardoor ze hun natuurlijke functie niet of slechts gebrekkig kunnen uitoefenen.
Dus of men nou met veel water kookt of erzonder, 't is de hitte die de voedingswaarde aantast.
Bovendien wordt dus de natuurlijke samenstelling vernietigd. Neem bijvoorbeeld 'n winterpeen; wie weet niet hoe lekker fris en knapperig deze is wanneer men hem rauw opeet. Maar kook hem eerst en 't is nog maar 'n slappe hap. Zelfde geldt trouwens voor appels. Lekker fris, veelal zoet en knapperig; maar na koken is 't 'n slappe brij die appelmoes genoemd wordt; dat is zonder toevoeging van lepels suiker vrijwel niet te eten.
En dan te bedenken dat gefabriceerde suiker (net als zout, azijn en (andere) conserveermiddelen ) 'n vitamines eliminerende stof is.
Wie deed dat ook al weer in de zelf gemaakte sojamelk?
https://www.smulweb.nl/blog/joke74/6843 ... je-lichaam

Truus

Bericht door Truus » vr sep 27, 2019 9:42

Vivio schreef:
vr sep 27, 2019 2:33
door de hitte worden voedingsstoffen vernietigd of toegetakeld, waardoor ze hun natuurlijke functie niet of slechts gebrekkig kunnen uitoefenen.
Dat is slechts een deel van het verhaal. Sommige voedselsoorten bevatten toxische elementen die door hitte worden afgebroken, zoals aardappelen, tuinbonen en aubergine. Het is dus helemaal niet goed om deze rauw te eten. Andere soorten bevatten niets toxisch, maar zijn moeilijk door het lichaam af te breken, waardoor de voedingsstoffen pas beschikbaar komen wanneer het gekookt is. Dit geldt bij voorbeeld bij veel koolsoorten, inclusief bloemkool en broccoli.

Of het goed is groenten te koken hangt dus af van welke groenten, maar ook de leeftijd en bijzondere omstandigheden van het individu. Je kunt geen vitamines opnemen uit voedsel dat onverteerd je lichaam verlaat.

Betreffende kooknat, dit bevat vitamines en mineralen uit de groenten. Daarom is het goed dit te gebruiken en niet weg te gooien. Voor zieke mensen die moeilijk vast voedsel binnen houden is dat kooknat (bouillon) juist zeer geschikt. Trouwens ook bij stomen blijven er waardevolle voedselbestanddelen in het water achter. Daarom zie ik niet het voordeel van stomen boven koken in een bodempje water, of zoals ik doe, zonder water.

Tot slot, een gezonde, niet al te oude volwassene (dus iemand jonger dan ik :wink:) kan prima volstaan met een rauwkostdieet mits hij/zij genoeg eet, maar niet alle groenten kunnen veilig rauw gegeten worden, en een louter rauwkostdieet is niet voor iedereen geschikt.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr sep 27, 2019 11:14

Truus schreef:
do sep 26, 2019 18:01
Mogenblue schreef:
Wat voor een vlamverdeler gebruik jij eigenlijk? Je hebt van die metalen gaasjes en zwarte holle metalen schijfjes. Kosten allebei 4 euro bij Blokker.

Ik denk erover om mijn groente stomer te gebruiken en dan zonder water op het sudderpitje op de laagste stand. Dus dan is het vooral warme lucht circulatie. Is iets meer afwas als in een gewone pan.
Eventueel kan ik hem eerst even afspoelen zodat er een heel klein beetje vocht in zit, wat de warmte misschien wat beter geleidt.

Ik ben wel lui, maar mijn geld geef ik liever aan andere dingen uit. Koek, chocola, gebak......
-Frits

Truus

Bericht door Truus » vr sep 27, 2019 14:22

Mogenblue schreef:
vr sep 27, 2019 11:14
Wat voor een vlamverdeler gebruik jij eigenlijk?
Zo'n holle metalen schijf.
Mogenblue schreef:
Ik denk erover om mijn groente stomer te gebruiken en dan zonder water op het sudderpitje op de laagste stand.
Dan brandt je pan in het midden aan, en heb je soda nodig om hem schoon te krijgen.

Een vlamverdeler is best een goede investering. Je kunt bonen, soep of stoofpotten prima de hele nacht door of terwijl je op je werk bent warm houden.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr sep 27, 2019 14:51

Truus schreef:
vr sep 27, 2019 14:22
Mogenblue schreef:
Wat voor een vlamverdeler gebruik jij eigenlijk?
Zo'n holle metalen schijf.
Mogenblue schreef:
Ik denk erover om mijn groente stomer te gebruiken en dan zonder water op het sudderpitje op de laagste stand.
Dan brandt je pan in het midden aan, en heb je soda nodig om hem schoon te krijgen.

Een vlamverdeler is best een goede investering. Je kunt bonen, soep of stoofpotten prima de hele nacht door of terwijl je op je werk bent warm houden.
Scheelt weer een hoop narigheid. Ik heb hem in huis gehaald. Dank je wel. (y)
-Frits

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr sep 27, 2019 17:46

Truus schreef:
vr sep 27, 2019 14:22
Garen die bonen dan niet helemaal stuk?

Ik kook regelmatig bonen. Kidneybonen kook ik maximaal een uur. Bruine bonen van Ekoplaza maar 30 minuten. Die bruine bonen koken anders helemaal stuk.
Ik laat ze een nacht weken, afspoelen, aan de kook brengen en dan een half uur tot een uur laten gaarsudderen.

Met linzen voor mijn linzenburger ben ik nog sneller klaar. Want dat gaart ook nog verder in de oven.

Heeft het meerwaarde om die bonen en linzen op zo'n langzame manier te garen? Want die moeten toch wel helemaal onder water staan als je ze kookt.
-Frits

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr sep 27, 2019 18:54

Truus schreef:
do sep 26, 2019 18:01
Mogenblue schreef:
Ik heb het vanavond geprobeerd met broccoli. Smaakt goed.

Ik had een portie voor 1 persoon gemaakt. In roosjes in de pan gedaan en met de vlamverdeler op de laagste stand op het kleine pitje gezet. Na 3 kwartier was het lekker knapperig, maar ik was er niet helemaal zeker van of het wel helemaal gaar was. Voor de zekerheid nog maar een kwartiertje langer laten garen.

Daarna samengevoegd met de rijst in de wok en omgeschept met een beetje smaakpasta.

Het beviel erg goed. De broccoli was goed gaar en lekker knapperig.
Het was ook niet aangebrand. Er bleef wel iets kleven aan de pan, maar dat was er zo uit.

Daar wil ik best wel mee verder gaan. Ik kook eigenlijk niet meer 's avonds, dan warm ik alleen nog wat op, maar voor de groenten in de bonenschotel kan ik dit heel goed gaan doen. Lijkt me best wel een goede stap in mijn ontwikkeling.

Goede tip. Dank je. (y)
-Frits

Vivio

Bericht door Vivio » za sep 28, 2019 1:41

Truus schreef:
vr sep 27, 2019 9:42
Dat is slechts een deel van het verhaal. Sommige voedselsoorten bevatten toxische elementen die door hitte worden afgebroken, zoals aardappelen, tuinbonen en aubergine.
Aardappelen en tuinbonen zijn, net als andere bonen en erwten, rauw niet te eten. Dus doen rauw-eters dat ook niet. Voor koolsoorten geldt hetzelfde.
Daar gaan ze echt geen essentiele voedingsstoffen door mislopen; de vele soorten vruchten die ze ervoor in de plaats eten bevatten er vaak nog veel meer van.
Met name noten kunnen goed gezien worden als beter alternatief voor aardappelen en brood.
Wat 'groenvoer' betreft zijn er groene paprika's, komkommers, en courgettes. Die zijn ook nog 'ns veel eetbaarder dan sla, andijvie en spinazie; deze zijn rauw nauwelijks of niet puur te eten; dan is 't net of je gras eet; met 'n dressing eroverheen lukt 't wel, maar dat is niet natuurlijk en doet er dus niets aan af dat deze bladgroentes eigenlijk niet voor menselijke consumptie bestemd zijn.
Truus schreef:
vr sep 27, 2019 9:42
......en een louter rauwkostdieet is niet voor iedereen geschikt.
Het natuurlijke voedingspatroon is rauw; er is immers van nature nauwelijks vuur of hitte op aarde aanwezig dat/die door eenieder gebruikt zou kunnen worden om dagelijks het kostje te koken.
Wel is 't zo dat het bestaan in de huidige geindustrialiseerde wereld doorgaans dermate veel energie vergt, dat het natuurlijke patroon (dat past bij een paradijselijk leven waarin geen sprake is van moeten werken en deelname aan 'n rat-race), qua energie vaak niet voldoende is.
Dan zal men toch al gauw wat rauw niet eetbare vruchten in gekookte vorm erbij moeten gaan nemen. Met name dus ook peulvruchten zoals bonen e.d., alsook zaden- en noten-pasta's, die gemaakt worden van geroosterde vruchten.
Dat wel dus.
Maar dan kan men toch altijd nog boven de 70% rauw blijven en zich dus rauw-eter of rauwarier noemen.
(Overigens wordt ook licht opwarmen tot maximaal 30gr. C. nog als rauw beschouwd).
Kom zelf al sinds lang ergens tussen de 90 en 95% rauw uit.

Plaats reactie