Wat zijn de dilemma s van de beginnende veganist?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Vivio

Re: Wat zijn de dilemma s van de beginnende veganist?

Bericht door Vivio » za sep 21, 2019 3:13

Truus schreef:
vr sep 20, 2019 8:08
Wij kopen af een toe een avocado voor een speciale gelegenheid of gasten, maar ons basisvoedsel bestaat uit product uit NLse bodem. We eten dan ook zeer weinig fruit, tenzij je komkommers, tomaten, paprika's en bloemkool meetelt als fruit.
Maar er is toch ook veel fruit van Nl-bodem; appels, peren, kersen, aardbeien, noem maar op.
Let zelf ook altijd op het land van herkomst en geef wanneer er keuze is altijd de voorkeur aan Nl, of wanneer dat er niet bij is aan het dichtstbijgelegen andere land, ook wanneer dat iets duurder uitvalt.

Komkommers, tomaten, paprika's e.d. zijn geen fruit, maar vrucht-groenten; vruchten dus die onder de noemer groente vallen, omdat ze niet onder de noemer fruit vallen. Voor dat laatste is nodig dat de vruchten zoet of zuur van smaak zijn. Dat is dus niet het geval met tomaten, komkommers, aubergines, pompoenen, enz.

Bloemkool is weer iets heel anders; dat is geen vrucht, maar 'n (deel van) 'n plant zelf.
Daar beginnen vruchtariers (relatief nieuwe, betere naam voor "fruitariers") niet aan, omdat ze willen dat voor hun voeding geen dieren gedood worden en geen planten.
Truus schreef:
vr sep 20, 2019 8:08
Ik ben overigens blij, Vivio, dat er nog wat leven (Vivio :) ) op dit forum is.
Ja, 't is er momenteel nogal rustig. Geen idee hoe dat komt. Misschien is (bijna) alles al wel besproken.

Truus
Leefwijze: veganist

Bericht door Truus » za sep 21, 2019 20:31

Vivio schreef:
za sep 21, 2019 3:13
Maar er is toch ook veel fruit van Nl-bodem; appels, peren, kersen, aardbeien, noem maar op.
Ja hoor, maar niet het hele jaar. Het meeste fruit dat in de supermarkt ligt komt van ver.
Vivio schreef:
Komkommers, tomaten, paprika's e.d. zijn geen fruit
Botanisch gesproken wel.
Vivio schreef:
Bloemkool is weer iets heel anders
Je hebt gelijk, het is een bloem. Broccoli ook. Misschien wel alle koolsoorten.
Vivio schreef:
Misschien is (bijna) alles al wel besproken.
Het lijkt me eerder dat de discussie is verhuisd naar FB en andere nieuwere sociale media. Op dit forum zijn wellicht alleen de digifossielen overgebleven. :wink:

Vivio

Bericht door Vivio » za sep 21, 2019 22:17

Truus schreef:
za sep 21, 2019 20:31
Ja hoor, maar niet het hele jaar. Het meeste fruit dat in de supermarkt ligt komt van ver.
Appels , peren, aardbeien, bessen en nog zo het een en ander, ook van Nl-bodem, zijn er het hele jaar door; appels en peren uit koelhuizen en klein fruit uit kassen.
Maar er zijn ook soorten appels en peren die zonder koeling houdbaar zijn; bijvoorbeeld in de kelder.
Helaas zijn die echter 'n beetje uit de gratie geraakt in de tijd dat er nog geen klimaatprobleem leek te zijn. Toen kregen met name ook zachtere soorten de voorkeur.
https://www.tuinkrant.com/plantengids/f ... s/appelen/
Hoog tijd dus dat deze ontwikkeling weer wordt teruggedraaid.

Truus schreef:
za sep 21, 2019 20:31
Het lijkt me eerder dat de discussie is verhuisd naar FB en andere nieuwere sociale media. Op dit forum zijn wellicht alleen de digifossielen overgebleven. :wink:
Plus dan degenen die de social media voor gezien houden.
Daar hebben ze diverse redenen voor:
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... am-groeit/
Vind zelf dat die media zo rommelig en onoverzichtelijk zijn.
Al die (veelal onrechtmatig van andere sites overgenomen) foto's maken dat nog 'n stuk erger.
Op 'n forum als dit is alles netjes gecategoriseerd en kun je makkelijk vinden wat je zoekt.
Als er 'n link toegevoegd is wordt niet meteen die hele pagina met foto toegevoegd.
Is ook volstrekt overbodig en vergt veel meer stroom dan nodig.
Wie meer wil weten klikt heus wel even op de link.
Bovendien is de inhoud van 'n forum voor iedereen beschikbaar, terwijl die van de meeste social media alleen door leden bekeken kan worden.

Truus

Bericht door Truus » zo sep 22, 2019 0:28

Vivio schreef:
za sep 21, 2019 22:17
Plus dan degenen die de sociale media voor gezien houden.
Blijkbaar zijn dat slechts jij en ik, en af en toe Brent, en de moderator komt zeer af en toe langs om een oogje in het zeil te houden. Dit is niet meer de levendige forum waar ik jaren geleden lid van werd.

Mogenblue
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma sep 23, 2019 2:18

Truus schreef:
zo sep 22, 2019 0:28
Blijkbaar zijn dat slechts jij en ik, en af en toe Brent, en de moderator komt zeer af en toe langs om een oogje in het zeil te houden. Dit is niet meer de levendige forum waar ik jaren geleden lid van werd.
Ik ben er ook nog! En ik ben geen digifossiel. Ik ben een nerd. Dat is iets heel anders.

Overigens heb ik liever dat het hier rustig en gezellig is dan dat leden elkaar in de haren vliegen om van alles en nog wat.
Vanwege die prikkelbaarheid en betweterigheid heb ik die groepen op FB weer verlaten. Daar heb ik helemaal geen trek in.

:thanks:
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Truus

Bericht door Truus » ma sep 23, 2019 12:34

Mogenblue schreef:
ma sep 23, 2019 2:18
En ik ben geen digifossiel. Ik ben een nerd.
O, dag nerd. Ik ben wel een digifossiel.
Mogenblue schreef:
ma sep 23, 2019 2:18
Vanwege die prikkelbaarheid en betweterigheid heb ik die groepen op FB weer verlaten.
Mooi te horen dat ik er niets mis.

Zou het kunnen zijn dat dit forum zo rustig is omdat het veganisme inmiddels is ingeburgerd?

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma sep 23, 2019 13:47

Truus schreef:
ma sep 23, 2019 12:34
Zou het kunnen zijn dat dit forum zo rustig is omdat het veganisme inmiddels is ingeburgerd?
Was het maar waar. Ik denk eerder dat de kennis een beetje uitgekristalliseerd is.
In andere groepen op facebook zie ik een onverminderde populariteit van vlees en zuivel.
Je krijgt zo 100 reacties als je een foto post van een pan snert met rookworst. En Joris Driepinter zijn ze ook nog lang niet vergeten.

Als ze over zuivel beginnen gooi ik er nog wel eens een berichtje tegenaan dat het een succesvolle marketingcampagne was van het Zuivelbureau om de melkplas weg te werken. Dat vond ik zelf ook wel verhelderend om te lezen.
-Frits

Truus

Bericht door Truus » ma sep 23, 2019 14:04

Mogenblue schreef:
ma sep 23, 2019 13:47
En Joris Driepinter zijn ze ook nog lang niet vergeten.
Geen fossiel, eh? :wink:
Mogenblue schreef:
ma sep 23, 2019 13:47
Als ze over zuivel beginnen gooi ik er nog wel eens een berichtje tegenaan dat het een succesvolle marketingcampagne was van het Zuivelbureau om de melkplas weg te werken.
Ik denk dat de huidige veelvoud van plantaardige melkvervangers op de markt meelift op die succesvolle marketingcampagne.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma sep 23, 2019 14:27

Truus schreef:
ma sep 23, 2019 14:04
Ik denk dat de huidige veelvoud van plantaardige melkvervangers op de markt meelift op die succesvolle marketingcampagne.
Het kan best een goede bron van bouwstoffen zijn. Ik maak zelf mijn sojamelk van sojabonen en daar haal ik ruim 10% van mijn dagelijkse eiwitten vandaan.

Een droge sojaboon is bijna 40% eiwit.
-Frits

Truus

Bericht door Truus » ma sep 23, 2019 16:39

Mogenblue schreef:
ma sep 23, 2019 14:27
Een droge sojaboon is bijna 40% eiwit.
Jawel, maar daar kan je lijf niets mee totdat hij gekookt is. En tegen de tijd dat hij vermelkt is, blijft er van dat eiwit niet veel over. Kun je net zo goed iets anders eten en er een glas water bij drinken.

Overigens vind ik sojamelk wel lekker, en zelfgemaakte is vast heerlijk.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma sep 23, 2019 16:52

Truus schreef:
ma sep 23, 2019 16:39
Jawel, maar daar kan je lijf niets mee totdat hij gekookt is. En tegen de tijd dat hij vermelkt is, blijft er van dat eiwit niet veel over. Kun je net zo goed iets anders eten en er een glas water bij drinken.

Overigens vind ik sojamelk wel lekker, en zelfgemaakte is vast heerlijk.
Ik heb een machine die dat voor me doet en ik voel me er heel goed bij. Verwarmen en mixen in één.

Het is heel wat anders als wat je in de supermarkt koopt.
-Frits

Truus

Bericht door Truus » ma sep 23, 2019 17:42

Mogenblue schreef:
ma sep 23, 2019 16:52
Het is heel wat anders als wat je in de supermarkt koopt.
Ik vraag me altijd af hoe ze die maken.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma sep 23, 2019 18:10

Truus schreef:
ma sep 23, 2019 17:42
Ik vraag me altijd af hoe ze die maken.
Droge bonen weken, spoelen, verwarmen in water, malen, even doorkoken, klaar. Soms gebruiken ze de hele boon, soms een afgietsel.

In mijn machine doe je de geweekte bonen in een geperforeerde kom. Die zet je in de kan. Ze worden verwarmd en vermalen en zo krijg je sojamelk.
Dat is een vrij dunne melk omdat het meeste van de bonen in dat kommetje blijft zitten. Dat residu noemen ze okara. Daar kun je dan iets anders mee doen, verwerken in een burger of zo, maar ik gooi het terug in de melk. Zo gebruik ik dus ook de hele boon voor mijn melk. Het is zonde om die okara weg te gooien omdat daar nog veel voedingsstoffen inzitten. Ik doe er zelf ook nog twee eetlepels havermout bij om het nog wat dikker te maken.

En dan nog op smaak brengen, hè? Suiker, limonade siroop of instant koffie. Maar niet alles tegelijk natuurlijk. :wink:
Je hebt ook van die flessen van Monin. Die is er ook in allerlei smaken. Wordt vaak gebruikt voor in de koffie. Ik heb nu amandel en kokos. 's Ochtends maak ik instant koffie met sojamelk en dan soms zo'n scheut Monin amandel erbij. Er zijn ergere dingen in het leven.....
-Frits

Truus

Bericht door Truus » ma sep 23, 2019 21:28

Mogenblue schreef:
ma sep 23, 2019 18:10
Droge bonen weken, spoelen, verwarmen in water, malen, even doorkoken, klaar. Soms gebruiken ze de hele boon, soms een afgietsel.
Zou dat zo zijn? Of gebruiken ze een afvalproduct van de sojaolie-industrie?

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » di sep 24, 2019 0:39

Truus schreef:
ma sep 23, 2019 21:28
Zou dat zo zijn? Of gebruiken ze een afvalproduct van de sojaolie-industrie?
Je kan het etiket controleren. Wat er op staat moet er in zitten.

Maar soms wordt het residu wel voor andere dingen gebruikt. Als je sojamelk met eko keurmerk koopt zou je toch wel goed moeten zitten. Ik heb eens een pak gezien waarop stond dat ze de hele sojaboon gebruiken. Dan moeten ze daar wel aan voldoen.

Maar als je het zelf maakt weet je het zeker en dan ben je ook veel goedkoper uit. Het smaakt ook veel voller.
Sojabonen van Ekoplaza huismerk kosten 1,89 per 500 gram. Ik gebruik 85 gram per 1,5 liter. Dat kost mij omgerekend 21 eurocent per liter.

Zo'n sojamelk machine heb ik in een paar maanden terugverdiend.

Uit een pakje sojabonen van 500 gram haal ik ongeveer 6 liter sojamelk. Scheelt je ook een hoop gesjouw met boodschappen. En dat is ook weer beter voor het milieu. Eens in de paar weken haal ik een paar pakjes en dan kan ik weer een tijdje vooruit. Maar iedereen die zijn eigen bonen kookt kan daar van meepraten.
-Frits

Truus

Bericht door Truus » di sep 24, 2019 13:45

Mogenblue schreef:
di sep 24, 2019 0:39
Ik gebruik 85 gram per 1,5 liter.
Kun je er ook andere soorten melk in maken, bv amandelmelk?

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » di sep 24, 2019 14:14

Truus schreef:
di sep 24, 2019 13:45
Kun je er ook andere soorten melk in maken, bv amandelmelk?
Jazeker. Ik heb er ook amandelmelk en hazelnootmelk mee gemaakt. Er zit ook een speciale knop op voor rijstmelk.
Rijstmelk heb ik een keer gedaan maar dat is eigenlijk alleen maar koolhydraten, zit heel weinig eiwit in. Zet gauw aan qua gewicht.
Hazelnoten hebben ook weinig eiwitten. Met amandelen valt het wel mee.
Pinda melk zou je er ook mee kunnen maken. Of cashewnoten melk.
En je kan natuurlijk ook mengen. Als je maar niet boven de 90-100 gram gaat of het bakje te vol maakt.

Sommige noten en pinda's zijn echter nogal prijzig. Dus dan is het meer voor de aardigheid. Amandelen kosten hier 7 euro per 500 gram.
Rijst of granen zijn een stuk goedkoper.

Ik maak eigenlijk alleen nog sojamelk omdat daar veruit het meeste eiwit in zit. Ik heb toch wel 80 gram per dag nodig, soms meer, en dan is sojamelk een goede bron waar ik ruim 10% van mijn behoefte uit haal.
Als je niet zo zwaar bent, 60kg of zo, dan telt het minder omdat je dan veel minder eiwit nodig hebt. Dan is het veel makkelijker om af en toe notenmelk te maken zonder dat je wat tekort komt.

Ik heb nog steeds een flinke bos met haar en dat wil ik niet verliezen. Een hoop mannen van mijn leeftijd zijn al zo kaal als een knikker. Mijn haar is wel grijs, maar wel weelderig

zeg maar........

:cool:
-Frits

Vivio

Bericht door Vivio » di sep 24, 2019 15:14

Mogenblue schreef:
di sep 24, 2019 14:14
Hazelnoten hebben ook weinig eiwitten. Met amandelen valt het wel mee.
Volgens deze voedingswaardetabel bevatten amandelen zo'n 19 gr. eiwitten per 100gr. en hazelnoten zo'n 14 gr..
Dus ook hazelnoten vallen wel mee wat dat betreft.
Walnoten zitten rond de 17 gr.
Sojamelk schijnt maar 3,8 gr te bevatten. Gedroogde sojabonen daarentegen 37 gr.. Maar ja die zijn niet eetbaar; dat moet eerst gekookt worden en dat kost heel wat voedingsstoffen.
Verder kost al dat koken ook nog heel wat energie met bijbehorende uitstoot van broeikasgassen. Denk dan ook dat 't altijd nog het beste is om ook de dagelijkse behoefte aan eiwitten zoveel mogelijk uit rauw eetbare vruchten te halen.
Zag net dat pijnboompitten wel 27 gr per 100gr bevatten. Ook die zijn heel goed rauw te eten.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » di sep 24, 2019 15:31

Vivio schreef:
di sep 24, 2019 15:14
Volgens deze voedingswaardetabel bevatten amandelen zo'n 19 gr. eiwitten per 100gr. en hazelnoten zo'n 14 gr..
Dus ook hazelnoten vallen wel mee wat dat betreft.
Walnoten zitten rond de 17 gr.
Sojamelk schijnt maar 3,8 gr te bevatten. Gedroogde sojabonen daarentegen 37 gr.. Maar ja die zijn niet eetbaar; dat moet eerst gekookt worden en dat kost heel wat voedingsstoffen.
Als je melk gaat maken van amandelen gebruik ik 85 gram per 1,5 liter. Per liter amandelmelk kom ik dan op (85/100)*19 *(1000/1500)=10,7 gram eiwit
voor sojamelk: (85/100)*37 *(1000/1500)=21 gram eiwit
Vivio schreef:
Maar ja die zijn niet eetbaar; dat moet eerst gekookt worden en dat kost heel wat voedingsstoffen.
Dat zit mij niet zo in de weg. Er blijft nog genoeg over.
Vivio schreef:
Verder kost al dat koken ook nog heel wat energie met bijbehorende uitstoot van broeikasgassen. Denk dan ook dat 't altijd nog het beste is om ook de dagelijkse behoefte aan eiwitten zoveel mogelijk uit rauw eetbare vruchten te halen.
Daar zijn de meningen over verdeeld. De een doet het zus, de ander zo.
-Frits

Truus

Bericht door Truus » di sep 24, 2019 16:39

Vivio schreef:
Mijn kanttekening bij voedingstabellen is dat voedselsoorten die rijk zijn aan olie/vet lijken alsof ze meer eiwitten bevatten omdat olie/vet is lichter dan water, dus je bent dan qua calorieën ongelijke hoeveelheden aan het vergelijken. Noten, zaden en bonen bevatten mijn inziens per caloriegehalte niet substantieel meer eiwit dan bv koolsoorten.

Ik let nooit op eiwitten.

Plaats reactie