Wat eten we vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Mogenblue
Leefwijze: veganist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Mogenblue »

Peulvruchten smaken lang niet altijd hetzelfde.

Kikkererwten vind ik persoonlijk wat minder qua smaak. Ik hou het vooral op kievitsbonen en kidneybonen.
Sinds een paar maanden gebruik ik ook de bruine bonen van ekoplaza. Die zijn nogal duur, maar ik vind ze wel een erg fijne smaak hebben.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Vandaag stamppot van witlof met gedroogde tomaten, zwarte olijven en gebakken tempeh. Ik was hier op het forum om na te gaan hoe lang ik al vegan ben (12 jaar). Vreemd om te zien hoe het forum nu min of meer verlaten is. Ik hoop dat jullie OK zijn...

Morality
Moderator

Bericht door Morality »

Leuk dat je het forum weer eens bezoekt, het is hier inderdaad erg rustig. Toevallig at ik vandaag ook witlofstamppot, echter met banaan en falafel (uit de oven).

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Tuurlijk zijn we OK. We zijn toch vegan?!

:dansbanana:
-Frits

G.Evergreen

Bericht door G.Evergreen »

Frietjes met vegan ''shoarma'' , lekker veel groentjes en een flinke lepel vegan mayo (mayolijn)! Heerlijk comfort food! :hungry2:
:cat:

Vivio

Bericht door Vivio »

G.Evergreen schreef:
vr dec 13, 2019 15:52
Frietjes met vegan ''shoarma'' , lekker veel groentjes en een flinke lepel vegan mayo (mayolijn)! Heerlijk comfort food! :hungry2:
Wat vegan mayo betreft; d.d. 6-12 l.l. verscheen op de facebook-pagina van de NVV 'n bericht over waarschijnlijk 'n nieuw merk. Een van de reacties op dat bericht was deze van de Stichting Natuurbescherming:

" 'n Probleem met mayonaise is dat er vrijwel altijd azijn in verwerkt is; ook in de vegan mayo.
En azijn dat is 'n gemeen, langs chemische weg geproduceerd en dus onnatuurlijk goedje; (net als bijvoorbeeld alcohol).
Dat spul doodt dan ook erg veel vitamines en andere belangrijke microben of cellen. ('t Wordt dan ook als conserveermiddel gebruikt).
Misschien is 't wel zo dat de consumptie ervan tot gevolg heeft dat de weinige B12-vitamines die men ook aan plantaardige voeding ontleent erdoor gedood worden, waardoor men als veganist dus aangewezen raakt op (meer) suppletie.
Als er toch 'ns 'n soort mayo zou komen dat niet alleen geen eieren, maar ook geen azijn zou bevatten.
"

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
wo jan 01, 2020 11:42
Wat vegan mayo betreft; d.d. 6-12 l.l. verscheen op de facebook-pagina van de NVV 'n bericht over waarschijnlijk 'n nieuw merk. Een van de reacties op dat bericht was deze van de Stichting Natuurbescherming:

" 'n Probleem met mayonaise is dat er vrijwel altijd azijn in verwerkt is; ook in de vegan mayo.
En azijn dat is 'n gemeen, langs chemische weg geproduceerd en dus onnatuurlijk goedje; (net als bijvoorbeeld alcohol).
Dat spul doodt dan ook erg veel vitamines en andere belangrijke microben of cellen. ('t Wordt dan ook als conserveermiddel gebruikt).
Misschien is 't wel zo dat de consumptie ervan tot gevolg heeft dat de weinige B12-vitamines die men ook aan plantaardige voeding ontleent erdoor gedood worden, waardoor men als veganist dus aangewezen raakt op (meer) suppletie.
Als er toch 'ns 'n soort mayo zou komen dat niet alleen geen eieren, maar ook geen azijn zou bevatten.
"
Er zijn ook mensen die beweren dat volkorenbrood erg slecht is voor je gezondheid. Ik heb mensen gesproken die sojabonen met geen vinger zouden willen aanraken.
Als je je dieet baseert op als en misschien verhalen zonder enige wetenschappelijke onderbouwing kun je je afvragen of je wel zo goed bezig bent.
Heb je wel eens je bloed laten onderzoeken op de B12 waarde?
-Frits

Vivio

Bericht door Vivio »

Mogenblue schreef:
do jan 02, 2020 3:02
Er zijn ook mensen die beweren dat volkorenbrood erg slecht is voor je gezondheid. Ik heb mensen gesproken die sojabonen met geen vinger zouden willen aanraken.
Als je je dieet baseert op als en misschien verhalen zonder enige wetenschappelijke onderbouwing kun je je afvragen of je wel zo goed bezig bent.
Heb je wel eens je bloed laten onderzoeken op de B12 waarde?
Raw-foodisten zeggen dat álle brood slecht is; en daar geven ze ook 'n plausibele reden voor; bij het bereiden van voedsel door middel van hitte worden de voedingsstoffen zwaar toegetakeld en misvormd, zoniet gedood. Voor zover ze gedood worden kunnen ze hun functies helemaal niet meer uitoefenen en voor zover ze misvormd worden door de hitte kunnen ze dat nog slecht in gebrekkige mate. Bovendien bestaat de kans dat een van die misvormde cellen zich als zogenaamde "vrije radicale" ergens in het lichaam vestigt, zich daar gaat vermenigvuldigen met nog allemaal misvormde cellen, wat dan erop neerkomt dat daar 'n kankergezwel is ontstaan.
Ook sojabonen moeten gekookt worden eer ze eetbaar zijn.

Maar er is dus ook 'n andere manier dan verhitting waarop men de voedingsstoffen in voedsel en binnen het lichaam kan doden of misvormen; te weten de toevoeging aan het voedsel of de directe inname van microben-dodende stoffen.
Dit zijn met name zout, alcohol, azijn, suiker, en alle andere stoffen die ook als conserveermiddel worden gebruikt, juist omdat ze de werking van microben in het voedsel uitschakelen.

Wil men dit voorkomen door ervoor te zorgen dat het voedsel dat men gebruikt zijn volle voedingswaarde behoudt en men geen misvormde cellen binnen krijgt, dan kiest men voor voedsel dat deze stoffen niet bevat.

Maar er is in deze dus geen sprake van "als en misschien"; het zijn aantoonbare feiten en het negatieve effect op de gezondheid is dat ook.
Alleen staat niet van te voren vast of men er al dan niet kanker van zal krijgen; men verhoogt er echter wel het risico mee, net zoals het geval is bij het inhaleren van tabaksrook.
-

Plaats reactie