Feestdagen en veganisme

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Idris
Leefwijze: veganist

Feestdagen en veganisme

Bericht door Idris » ma dec 24, 2018 18:55

Hallo allemaal,

Sinds ik veganist ben merk ik dat ik veel dingen anders zie en benader. Kerst is nu ook de tijd waarin miljoenen extra dieren worden geslacht omdat iedereen zich vol wilt eten. Het zet nogal een domper op de feestvreugde ;-) Overmorgen naar familie en blijf daar voor middageten. Ze hadden heel aardig oliebollen, kerstkrans, kaas en vlees gehaald, ze weten ook lang dat ik veganist ben. Dus neem ik overmorgen mijn eigen Jumbo 'zeesticks' mee.
Ik vraag me af of andere mensen nu ook anders tegen deze dagen aankijken en hoe jullie dat doen met het eten.
Groetjes, Iris

Pim

Re: Feestdagen en veganisme

Bericht door Pim » ma dec 24, 2018 19:12

Al het dierenleed is voor mij zeker een domper op de feestdagen. Helaas kunnen we niet veel anders dan het goede voorbeeld geven.

Ik heb het geluk dat mijn beide ouders veganistisch zijn.

Morality
Moderator

Bericht door Morality » di dec 25, 2018 9:40

Ik vind dat ook lastig. Ik focus me dan altijd op het positieve. Ik bedank voor het veganistische dat op tafel staat, geef aan dat het lekker is en probeer het gezellig te hebben. Soms kan je ervoor zorgen dat er iets meer veganistisch eten op tafel staat (fruit o.i.d.) door te helpen bij het dekken van de tafel. Let niet op wat de rest eet, het lastigste jaar was voor mij toen het me opviel dat ik tijdens de kerst vrijwel als enige groenten at.

Idris

Bericht door Idris » di dec 25, 2018 10:44

Morality en Pim;

Bedankt voor jullie reactie.

Ik heb de indruk dat mensen (ook familie en vrienden) anders reageren. Het ging nog wel toen ik vegetarisch was maar als veganist bespeur ik weerstand, en soms zelfs veel, van mensen om me heen. Mijn familie ervaart mijn veganisme als lastig, moeilijk, emotioneel, aanstellerij. Wat een gedoe heb ik gisteren gehad omdat ik geen eten wil met dierproducten en dat er nu speciaal vanwege zeesticks, die ik notabene zelf moet kopen en meenemen, een koekenpan uit de kast moet worden gehaald. :shock: Van de zomer had ik een akkefietje over de soep; ik wil geen soep met dierproducten en ik wil er ook de gehaktballetjes niet uitvissen omdat de soep dan nog steeds doordrenkt is met dierenvet. Er is een dunne scheidslijn tussen grappen en spotten; ik voel heel goed het verschil aan. Bv. een kennis die elke keer uitgebreid vertelt over vlees eten en de bbq met zo'n lachje op het gezicht. Die heb ik dus de deur gewezen.
Ik probeer positief te blijven, en het goede voorbeeld te geven maar soms irriteer ik me enorm. Mensen die een bepaalde aandoening hebben waarvan je weet dat veganisme een positieve invloed erop heeft. Maar ze willen er niet eens aan beginnen. Prima, maar dan vind ik dat je dan niet meer moet klagen.
Toen ik nog samenwoonde was het elk jaar gourmet met de schoonfamilie. Er waren dan een dozijn verschillende soorten vlees en salades en 1 soort vegetarisch vlees. Dus dan zat ik ook aan de groenten terwijl iedereen om me heen zich vol duwt met vet en vlees. Gelukkig ben ik daar van af.
Sorry voor mijn gerammel hier, het is echt wel een omschakeling naar veganisme in veel opzichten. Misschien heb ik nu veel moeite met de feestdagen omdat ik niet zo lang geleden de trailer van 'Dominion' heb gezien. Sommige beelden kan ik niet meer uit mijn hoofd krijgen. Zoals dat arme varkentje in het slachthuis van Tiel toen het zo in opspraak was. Alleen al erover schrijven geeft me een brok in de keel. En mensen om me heen, op 1 vriendin na die zelf vegetarisch is, begrijpen dat gewoon niet. Ik voel me wat geïsoleerd, ik hoor tenslotte al lang niet meer bij de blijkbaar 'gewone, normale' mensen die niet zo'n gedoe maken over een stukje vlees.
Warme groeten, Iris

Pim

Bericht door Pim » di dec 25, 2018 12:49

Ik ben mijn hele leven veganist. Dus het stuk omschakelen heb ik nooit meegemaakt. De reactie van mensen om je heen uiteraard wel.

Sommige mensen vragen mij wel eens of ik het moeilijk vind om veganist te zijn. IK vind het niet moeilijk. Mijn omgeving heeft er denk ik meer moeite mee dan ik zelf. En ik denk dat dat voor veel veganisten het geval is.

Persoonlijk vind ik het prettig om contact te hebben met andere veganisten. Zo probeer ik mij in te zetten voor de NVV en de Partij voor de Dieren. Bij de Partij voor de DIeren is maar een klein deel van de leden veganistisch. Maar sinds een paar jaar zijn al hun congressen en bijeenkomsten veganistisch. Het is leuk om daar te zien dat de acceptatie van veganisme binnen deze groep ieder jaar stijgt.

groentje

Bericht door groentje » di dec 25, 2018 15:17

Hoi Iris,

Ik herken veel van wat je schrijft.
Ik krijg de meeste mensen stil door te zeggen dat ik een eliminatiedieet volg in verband met mijn auto-immuunklachten. Dit is ook waar, dus dat scheelt. Nu met de feestdagen zijn het de laatste dagen dat ik vlees eet of serveer. Ik ben pas een week gestopt met zelf vlees te eten en te kopen en in mijn vriezer liggen nog biologische kip, gehakt, biefstuk en zalmfilet.

Die serveer ik morgen bij de fondue waar mijn dochter om gevraagd heeft. Zelf ga ik dan voor (groente-)bouillonfondue, waar ik champignons en falafelballetjes in ga koken. En misschien nog wat van de zalm, ten afscheid. Vandaag weet ik niet wat ik geserveerd krijg qua vleesgerecht en toetje. Ik heb de soep gemaakt en die is veganistisch.

Het is net of ik jaren blind geweest ben, zo vanzelfsprekend waren eieren, melk, kaas, halvarine, roomboter, zure room en Griekse yoghurt voor mij. Koek, taart, chocola en dat soort dingen eet ik al een poosje niet omdat ik snelle suikers, witte granen en gluten uit mijn dieet geschrapt heb.

Ik vind het vreselijk dat ik zover af ben komen te staan van mijn jaren als vegetarische dierenbeschermer/-activist. Maakte mezelf wijs dat ik met biologische producten mijn steentje bijdroeg. Dat die dieren een goed leven leidden en een milde dood stierven. Maar dat schijnt helemaal niet waar te zijn.

Enfin, na morgen is het afgelopen en keer ik terug op mijn koers van toen, maar met een nog sterkere overtuiging. Uiteindelijk wil de ironie dat de dieren postuum de lachende laatste zijn. De mens vernietigt zijn wereld door de dierenindustrie en zijn gezondheid met het gebruiken van de producten. Diabetes, obesitas, kanker en hartziekten en auto-immuunstoornissen zijn de uiteindelijke straf voor de lekkerbek.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » wo dec 26, 2018 17:28

Het is voor mij onmogelijk om nog collectief te eten omdat ik granenvrij veganistisch moet eten en ook al decennialang het yoga-dieet volg (om spirituele redenen).

Nou hebben ze de laatste tijd bij de Jumbo een hele vriezer vol staan met vegetarische en veganistische vlees- en kaasvervangers, maar verreweg het meeste bevat uien, knoflook of paddestoelen, zelfs een simpel pizzaatje kan ik dus wel vergeten of ik moet er zelf werk van maken.

Maar er is wel lekkere namaakkaas en lookvrije houmous, dus ik voel me gezegend.
Met vleeseters aan dezelfde tafel eten is niet mijn ding of zij moeten zich volledig aanpassen aan een vegetarisch menu.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Plaats reactie