Nieuw hier :-)

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Kaatje7
Leefwijze: flexanist

Nieuw hier :-)

Bericht door Kaatje7 » wo mar 21, 2018 17:39

Hallo allemaal!

Ik ben Karoline, Kaatje dus, en nieuw hier! Ben onlangs van vegetariër zijn naar flexanisme geswitched (dat wil zeggen: "op weg naar veganisme"), op mijn 40e verjaardag :wink: Onder het motto: nieuw decennium, laat ik eens wijzer gaan handelen. Mijn kiddo's (twee meiden van 8 en 10) doen ook vaak enthousiast mee en mijn man vindt de afwisseling eigenlijk best lekker, dus eveneens helemaal prima (maar zal onverbeterlijk van tijd tot tijd zijn gebakken eitjes met kaas willen, vrees ik...).

Als vegetariër was het toch al een principe van me om niet alles maar met kaas en ei te bedekken, maar de nadruk op plantaardig te leggen. Nu heb ik echter besloten met meer intentie en bewuster te kiezen voor vegane recepten, en deze ook systematisch in mijn week in te bouwen, en ook met andere producten (bijvoorbeeld geen leren schoenen en tassen). Tussendoor eet ik af en toe wel eens yoghurt, ghee of vegetarische geitenkaas (deels omdat ik de juiste balans van supplementen nog moet vinden, zoals B12 erbij) en op sommige sociale gelegenheden val ik wel eens terug op vegetarisch, omdat sommige plekken gewoonweg nooit van vegan gehoord lijken te hebben. Voel me dan ook altijd een beetje de zeurkous, maar dat zal ook nog even mentaal een dingetje zijn om te overwinnen, vermoed ik.

Daarom kijk ik alvast erg uit naar tips en tricks om vaker voor vegan te kiezen, ook in bovenstaande gevallen. Ik voel gewoon een hele sterke maatschappelijke verantwoordelijkheid om niet meer bij te dragen aan de vreselijke praktijken rondom de zuivelindustrie en eierproductie. Ook ben ik overtuigd dat het heel gezond kan zijn, maar ik wil met 40 gewoon niet teveel risico nemen, dus voer het stukje bij beetje in. Wat ik tot nu heb gelezen hier vind ik alvast erg interessant en informatief! Ik heb ook een vriendin die vegan kookworkshops geeft en daar leer ik ook ontzettend van, heerlijk! Zo moet het dus wel goed komen! :wink:

Fijne middag nog iedereen! :hello:
Karoline

Martine
Moderator

Re: Nieuw hier :-)

Bericht door Martine » do mar 22, 2018 12:14

Hoi Karoline :welcome:

Je bent goed bezig zo te lezen. Leuk!

Een B12 supplement is inderdaad wel belangrijk als je geheel of grotendeels plantaardig eet. Hier kun je daar meer over lezen: wiki.veganisme.org/index.php/Vitamine_B12

Wat de sociale situaties betreft, daar wen je inderdaad aan. En je omgeving went ook aan jou! In het begin moet je overal 'zeuren', maar de meeste mensen passen zich redelijk snel aan en zorgen dan dat ze wat voor je in huis hebben (naturel chips, pure chocola, nootjes etc. zijn makkelijke opties).

Het helpt ook om aan te bieden zelf iets mee te nemen als je bij iemand gaat eten. Dan hoeft de ander geen moeite doen, hoef jij je niet bezwaard te voelen én je kan meteen laten zien wat voor lekkere plantaardige producten er allemaal te koop of te maken zijn. Meestal neem ik genoeg mee dat andere gasten ook kunnen proeven en dat levert een hoop positieve reacties op.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Kaatje7
Leefwijze: flexanist

Re: Nieuw hier :-)

Bericht door Kaatje7 » do mar 22, 2018 17:26

Hoi Martine,

Bedankt voor je warme welkom, en wat een fijne tips en ideeën! Vooral dat je natuurlijk zelf iets kunt meenemen - dat kan ik eigenlijk wel veel vaker doen dan ik soms bedenk. Is meteen ook socialer :-) En jullie wiki is een supertip! Hmm, heb meteen zin om weer wat nieuwe recepten uit te proberen, haha.

Plaats reactie