Ik vraag me ook af in hoeverre bovenstaand argument geldig is in alle omstandigheden. Het is ook niet mijn reden om veganist te zijn.Steeds meer mensen worden zich ervan bewust dat voor de productie van vlees, zuivel en eieren op zeer grote schaal veevoer (zoals soja, maïs, enz.) wordt verbouwd. In totaal wordt momenteel meer dan 70% van alle landbouwgrond gebruikt voor veeteelt. Bovendien zijn er meerdere kilo’s veevoer nodig om 1 kg vlees te produceren. Het is dan ook efficiënter om landbouwgrond direct in te zetten voor voedselproductie ten behoeve van menselijke consumptie. Zo kan een bijdrage geleverd worden aan de vermindering van het wereldvoedselprobleem.
In bepaalde gebieden van de wereld zal het moeilijk zijn om rechtstreeks voedsel te produceren voor menselijke consumptie vanwege het klimaat of bodemgesteldheid. Is het efficiëntie-argument ook geldig voor kleinschalige landbouw, waarbij dieren voor een groot deel zelf hun eten bij elkaar scharrelen, en misschien ook schadelijke dieren van de plantengewassen afhouden, etc.? Stel bijvoorbeeld dat een familie in Afrika een koe heeft, die wat planten in de omgeving graast (wat mensen niet kunnen eten). Stel dat zij veganist worden, zou dat efficiënter zijn voor de voedselproductie?