Martine schreef:
Poffel!
Super tof dat je vegan bent geworden .
Wat die eiwitten betreft, dat zou geen probleem moeten zijn als je gewoon voldoende eet. Probeer bij iedere maaltijd één of meerdere eiwitbronnen te nemen, zoals peulvruchten, pindakaas en pinda's of andere noten, (volkoren) granen (inclusief brood en pasta), een vleesvervanger, sojamelk etc. Je mag ook gerust een keer een eetdagboekje hier posten (of liever nog in het eetdagboek topic), dan kijken we even mee als je dat fijn vindt.
Hoi Martine, fijn dat je mee wilt denken! Misschien dat ik het doe, al krijg ik er ook het gevoel van dat ik dan wat teveel vraag van anderen.
Voor simpele goedkope recepten zou ik vooral in de hoek van de maaltijdsoep, chili, curry en pastagerechten etc. kijken. In de budgetcategorie op mijn website staan aardig wat van dat soort recepten:
https://vegetus.nl/tag/budgetvriendelijk/

Weet je van wie je een hoop verkeer hebt binnenkort. Handige ideeën, ik ben wel te porren voor goedkope en simpele gezonde gerechten.

Het helpt ook wel om het een beetje tot een soort spelletje te maken om te zien hoe ver ik kom op een beperkt bedrag.
Maarten schreef:Welkom Poffel! misschien is het een placebo-gevoel, maar nu ik ruim 4 maanden helemaal vegan ben voel ik mij gezonder. Er is een hoop informatie over veganistische voeding op internet te vinden, dus je zoektocht naar een gezond veganistisch eetpatroon moet zeker kunnen slagen!
Ik heb zelf ook het idee dat ik nu gezonder bezig ben, (al was het daarvoor ook niet erg slecht) al is het maar omdat ik nu nog zorgvuldiger om moet gaan met eten, wat bevat bepaalde voedingsstoffen, enzovoort. Tot nu toe lijkt het redelijk goed te gaan op de eiwitten en B-vitamines na. Wat ik me afvraag: in de winkel heb je van die potjes vitamine B-complex, als dat vegan is, is dat een goede optie?
Maar dan nog, het valt me op dat op die verpakkingen vaak staat dat iets maar liefst 200% is van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid, is dat niet juist slecht? Ik weet namelijk dat uit onderzoek was gebleken dat mensen die vitaminepillen slikken, er vaak juist slechter aan toe zijn omdat die vitamines in idioot hoge doses komen en mensen helemaal niet al die vitamines moeten eten. Overdaad schaadt, zeg maar. Ben er nogal wantrouwig mee. Zou liever een vitaminetablet hebben waar het 100% is, of misschien zelfs nog minder (als ik voor alle B-vitamines ga: ik haal natuurlijk altijd nog een bepaalde hoeveelheid uit wat ik al eet)
Brent schreef:Poffel schreef:Ik ben hier vooral benieuwd naar simpele, goedkope recepten (studente, smalle beurs), ideeën, inspiratie en oplossingen wat betreft genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen. Sowieso vind ik het hele onderwerp 'eten' en 'waar komt voedsel vandaan' interessant. Dus zodoende

Hallo Poffel, welkom!
Hier haal ik mijn info vandaan over voedingsstoffen bij een plantaardig dieet (wel engels):
http://www.forksoverknives.com/nutrition-questions/
Ah dank je, ik vond hem al eerder ergens, maar verder niet erg veel op rondgekeken nog
Morality schreef:Hoi Poffel,
Goed dat je veganist bent geworden en leuk dat je op dit forum bent gekomen. Je zult na verloop van tijd steeds meer goede en betrouwbare informatiebronnen vinden. Als je ergens over twijfelt kan je ons altijd vragen of wij voor meer zekerheid kunnen zorgen.

Fijn

Als je meer over voeding leest, wordt het in sommige gevallen steeds verwarrender. JE MAG ABSOLUUT GEEN versus 'nee moet je de hele tijd eten'. Lesson learned: iedereen moddert ook maar wat aan

Ik hou het wel bij gevarieerd en gezond, het zijn de extremen die juist schaden.