Buikpijn en andere klachten

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
NewMoon
Leefwijze: vegetarier

Buikpijn en andere klachten

Bericht door NewMoon »

Al weer 6 weken veganist :dansbanana: Mentaal gezien voel ik mij er echt super bij. Alleen lichamelijk gaat het nu achteruit. Ben zelfs bang dat ik weer dierlijkenproducten moet gaan gebruiken :cry: (verlang er zelfs een beetje naar :oops: )

Heb al vanaf het begin last van winderigheid. Eerst heel de dag maar nu vooral in de middag en avond.
Echter heb ik nu vaak buikpijn, zeg maar elke dag na de lunch tot na dat ik heb geslapen. Eerst dacht ik dat het door de hoeveelheid eten kwam, maar dat blijkt na experimenteren niet het geval. Ook ben ik in de ochtend vaak moe en auto rijden wordt daardoor gevaarlijk, terwijl ik elke nacht toch 7 á 8 uur goed slaap. Soms heb ik het gevoel als of mijn voeten niet meer op de grond staan, voel me dan heel licht en de laatste tijd is mijn zicht ook weer wazig (heb inmiddels al weer mijn bril te voorschijn gehaald). Reactie tijd is ook naar beneden gegaan en concentratie is er nauwelijks nog.

Vitamine B12 te kort kan het denk ik niet zijn aangezien ik elke dag een B12 tablet neem. Ijzer te kort is het ook niet daar neem ik een tablet voor in. Heb ook al wat producten weggelaten waar ik blijkbaar niet tegen kan. Ik ben me er van bewust dat het kan komen door stress (er gebeurt momenteel een hoop in mijn leven). Of zou het kunnen komen door gebruik van soja producten? Overigs beweeg ik wel voldoende wat dus voor voldoende bloedsomloop zorgt, maar daar mee wordt het niet minder.

Zijn er mensen die mij kunnen helpen of dit herkennen uit hun begin periode van een veganistisch bestaan?

Martine
Moderator

Re: Buikpijn en andere klachten

Bericht door Martine »

Jeetje, wat naar dat je je zo slecht voelt. Dit is zeker geen 'normale' reactie op veganistisch eten. Een vitamine tekort is na 6 weken ook nog niet echt mogelijk, zeker niet als je supplementen neemt. Eet je nu producten die je eerder (bijna) nooit at en waar je dus allergisch voor zou kunnen zijn zonder dat je dat eerder gemerkt hebt? At je hiervoor al wel eens soja?

Kun je een overzichtje posten van wat je gemiddeld eet op een dag, zodat we even kunnen meekijken? Als je specifieke dierlijke voedingsmiddelen mist, geef daar dan ook even wat voorbeelden van, zodat we alternatieven kunnen aandragen.

Je symptomen kunnen een andere oorzaak hebben en niks met je nieuwe eetgewoonte te maken hebben. Stress is zeker een mogelijkheid. Als het aanhoudt zou ik zeker even langs de huisarts gaan, want dit is niet normaal.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Brent
Leefwijze: veganist

Bericht door Brent »

Ik eet nooit meer soya omdat ik er veel nare gasvorming van kreeg (voel me dan niet lekker).
Maar ook bij andere bonensoorten heb ik daar al snel last van.
Als je linzen een nacht of langer weekt voordat je ze kookt, zou het beter moeten zijn, maar ik vind het koken ervan teveel gedoe.

Heb je al lupineproducten geprobeerd?

Als je veel dierlijke producten gebruikte is het sowieso een hele overgang ineens.
Je zou ook voorlopig een dag in de week nog wel wat zuivel kunnen gebruiken als een "uitlaatklep".
Dat lijkt me beter dan het niet vol te houden en helemaal af te stappen van plantaardig willen eten.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

NewMoon

Bericht door NewMoon »

Hier voor gebruikte ik ook al soja producten. Bijvoorbeeld soja boter omdat ik dat lekkerder vind dan gewone boter. Maar ook soja yoghurt at ik al wel eens. Dus het lijkt mij sterk dat dat het probleem kan zijn.

Verder eet ik eigenlijk niets bijzonders wat ik eerst niet at. Ik laat nu alleen alle dierblijkproducten weg of vervang ze. Peulvruchten eet ik niet vaak, alleen als ik er echt trek in heb en dat is dus niet vaak.

Wat ik gemiddeld eet:
In de ochtend een schaaltje alpro-soja yoghurt +/- 250 gr met muesli (meer muesli dan yoghurt).
Als lunch 4á5 volkoren boterhammen waarvan er 2 met speculoospasta en twee met champion-paté of pindakaas.
Als avond eten een groot bord met allerlei groenten (vaak een deel rauw zo als bijv. de paprika). Vaak eet ik er dan rijst of pasta bij. Als het lukt ook een vlees vervanger maar die vergeet ik nog al vaak te kopen omdat ik altijd langs het vlees schap ren en daar liggen ze dus naast :?
Tussen door op kantoor een muesli koek en thuis als ik nog trek heb een klein schaaltjes blanke Cashewnoten (eigenlijk wel elke dag).

Ik verlang enorm naar volle kwark en kaas en een ei met spek en ...... Te veel om op te noemen.
Nu weet ik dat voor het meeste wel een vervanger te vinden is. Maar als ik dan op visite ben of ergens anders slaap dan is die verleiding zo groot. Zeg dan altijd tegen mezelf: denk aan de dieren die daar voor moeten lijden. Op die manier kan ik het weerstaan. Het is moeilijk want ik doe het helemaal op eigen kracht en er is niemand in mijn omgeving die mij stunt of ook maar iets begrijpt van mijn beweegredenen. Mijn hoofd zegt ook heel hard nee tegen dierlijkenproducten maar het lijkt als of mijn lichaam er om vraagt. Mij is altijd verteld: luister naar je lichaam maar nu twijfel ik (moet ik door zetten of ......)

Framboos

Bericht door Framboos »

At je hiervoor evenveel groente en evenveel boterhammen? Of ben je nu heel veel meer vezels gaan eten?

Lisa

Bericht door Lisa »

Ik zie ook helemaal geen fruit, eet je dat wel?
Hoewel dat natuurlijk niet alles verklaard.

Ik ben eens een aantal jaren geleden in 1 klap gestopt met gluten, suiker, vlees, vis en andere dierlijke producten.
Dit viel mij toen ook heeeeel zwaar.
Ik kreeg ook heel veel lichamelijke klachten.
Toen ben ik alles weer gaan eten en na een tijd liet ik vlees weg en at ik alleen kip.
Later liet ok ook kip weg en at ik alleen nog kaas.
Daarna ben ik in 1 stuk met de rest gestopt.
Dit vond mijn lichaam toch een stuk prettiger.
Misschien moet je je lichaam even de tijd geven om te wennen aan andere voeding?
voor sommigen werkt het beter om in stapjes te doen.

Ik ben ondertussen al helemaal gewend, nooit meer buikpijn of opgeblazen gevoel, nooit meer uitgeput enz.
Probeer dat eens, zou jammer zijn als je weer terug valt in je omnivoor manier van eten.
Voor de dieren, maar ook voor je eigen gezondheid, want op de langere termijn zul je zeker baat hebben van een veganistische levensstijl.

NewMoon

Bericht door NewMoon »

Hier voor at ik ook al veel groente en boterhammen enz.
Fruit eet ik ook. Was ik even vergeten te melden. Maar of ik nu wel of geen fruit eet maakt niet veel uit.

Denk dat ik toch even een paar stappen terug moet doen. Maar weer zo veel dierlijkenproduct eten zo als vroeger, dat nooit.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim »

Als ik lees wat je zo op een dag eet dan denk ik dat je wellicht te weinig eiwitten binnenkrijgt. Een schaaltje sojayoghurt bevat meer water dan soja en is geen geweldige eiwitbron. De meeste eiwitten haal je zo te zien uit granen, en dat zijn voor ons lichaam niet de beste eiwitten. Cashewnoten zijn wel een goede bron (hoewel het geen echte noten zijn), daar zou je misschien meer van kunnen eten. Ook echte noten (zoals walnoten, paranoten en amandelen) en peulvruchten zijn een goede bron. Als je bonen niet graag eet zou je ook kikkererwten of kapucijners kunnen proberen. Vooral de eerste zijn erg gezond en naar mijn idee net als noten een essentiëel deel van een gezond dieet.

Probeer ook af te wisselen en te combineren. Eiwitten zijn namelijk verschillend in aminozuursamenstelling en ons lichaam kan aminozuren alleen gebruiken als ze in combinatie met andere aminozuren worden ingenomen. Er zijn niet veel voedingsmiddelen die alle 8 essentiële aminozuren bevatten! Enkele voorbeelden van goede eiwitbronnen, met alle 8 aanwezig, zijn hennepzaad en quinoa. Succes met experimenteren, het heeft mij wel even tijd gekost om het juiste dieet te vinden.
:govegan:

Wen

Bericht door Wen »

Je eet volgens mij te weinig. En vooral zo weinig eiwitten!! Die moet je echt meer eten. Vul de eetwijzer eens in. Je voelt je echt niet slecht, omdat je vlees hebt weggelaten, maar het lijkt mij eerder te komen omdat eentonig eet. Hoeveel eiwit en hoeveel calorieën eet je op een dag? Reken dat eens uit. En bij je avondeten , moet je echt eiwit bijvoegen. Je eet als avondeten groenten en rijst of pasta. Vroeger at je waarschijnlijk groenten, rijst en vlees. Rara wat is er anders? Veel minder calorieën e minder eiwit.
Ja kan natuurlijk niet gewoon in je voedingspatroon vlees en dierlijke produkten weglaten en deze niet vervangen. Want dan ga je je moe en slap voelen.

Volgens mij heb je behoefte aan een vegan buddy!!!! Vraag er gerust 1 aan de NVV

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Misschien kan je ook wat meer variëren. 's Ochtends eens iets anders dan muesli (havermout? quinoa?) en 's middags iets anders dan brood?

Als ik dagen lang "veel" brood met dergelijk beleg eet heb ik ook erg last van mijn darmen.

Misschien kan je in het eetdagboek topic kijken voor ideetjes.

Ik ontbijt afwisselend met een mueslibroodje, fruitshake, quinoa met fruit, etc.
Lunch: brood, pasta, quinoa, rijst, bulghur oid met groenten en/of bonen, soms een soep of salade e.d.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik heb even je dagmenu ingevoerd in cronometer.com, een website die voedingswaardes uitrekent. In tegenstelling tot wat iedereen hierboven denkt, kom je volgens die berekening geen calorieën of eiwitten tekort. 1900 à 2000 calorieën en 60 à 70 gram eiwit. Tenzij je heel groot bent en/of veel sport zou je daar wel genoeg aan moeten hebben. Ook voor de meeste vitamines en mineralen zit je ruim binnen de marge.

Ik kan me wel voorstellen dat het misschien een beetje saai is om iedere dag min of meer hetzelfde te eten, en dat je daarom dierlijke producten ook zo erg mist. Misschien kun je wat meer afwisselen met je ontbijt, broodbeleg en je avondeten. Probeer eens een lekker kruidige curry of chili, een lekkere soep met brood etc. In de eetdagboekdraad staan heel veel ideetjes.

Dat je je zo naar voelt komt misschien toch vooral door de stress en omdat je lichaam nog moet wennen aan de veranderingen in je eetpatroon?

NewMoon

Bericht door NewMoon »

Wat ik als menu had neer gezet was wat ik vorige week ongeveer gegeten heb.
Heus eet ik ook wel eens andere dingen. Helaas heb ik door de weeks niet veel tijd om anders te ontbijten.
Ik sta al om 4:30u op om optijd aanwezig te zijn op mijn werk en om nog eerder op te staan zo dat ik wat uitgebreider kan ontbijten zit er niet in. Voor lunch eet ook wel eens wat anders bijv. pannenkoeken of een salade met onder andere quinoa. Maar dan moet ik maar net de tijd hebben om het klaar te maken. Avond eten varieer ik wel wat vaker al vind ik het soms lastig. In het weekend heb ik dan gelukkig wel wat meer tijd en dan doe ik ook mijn best om het ontbijt wat uitgebreider te maken. Broodbeleg vind ik lastig, laatst had ik hummus gekocht. Ik vond het erg lekker maar mijn buik dacht daar anders over. Appelstroop is ook lekker maar niet als je het mee moet nemen (word het brood zo klef van). Als ik appels in huis heb wil ik die ook nog wel eens als broodbeleg gebruiken. Dus het is echt niet zo dat wat ik als menu opgaf elke week op die manier gegeten word. Drinken doe ik trouwens ook voldoende dus daar is niets mis mee.

Ik heb even je dagmenu ingevoerd in cronometer.com, een website die voedingswaardes uitrekent. In tegenstelling tot wat iedereen hierboven denkt, kom je volgens die berekening geen calorieën of eiwitten tekort. 1900 à 2000 calorieën en 60 à 70 gram eiwit. Tenzij je heel groot bent en/of veel sport zou je daar wel genoeg aan moeten hebben. Ook voor de meeste vitamines en mineralen zit je ruim binnen de marge.
Fijn om te weten. Nee ik ben niet heel groot en sport ook niet heel veel. Gewoon een gezonde dosis beweging en soms wat extra.

Wen

Bericht door Wen »

Maar laat jij bij je avondeten gewoon je vlees weg, waar je vroeger een stuk vlees at? Want dan lijkt het mij toch heel aannemelijk dat jij je daar slap bij voelt.
Je kan ipv hummus (kikkererwten) eens linzen uit blik proberen. Die zijn iets beter verteerbaar. En probeer gewoon wat meer vleesvervangers toe te voegen. Die zijn ook direct klaar en een geconcentreerde bron van energie en eiwitten.
Ik vind het heel goed dat je dat in de eetwijzer hebt ingevuld en dat daar uitkomt dat hij ok zit.
Maar Newmoon geeft zelf aan zich moe en slap bij dit dieet te voelen. Dus hoe hij nu eet geeft duidelijk niet genoeg energie! Dus is de logische stap anders gaan eten, zodat hij zich niet slap niet meer voelt.

Brent

Bericht door Brent »

Van het (lekkere) hummus krijg ik ook altijd last, niet vreemd want het zijn gemalen bonen (met tahini) en die zijn blijkbaar zwaar verteerbaar.
Ik moet er zelf niet aan denken om te lunchen met vooral brood, dat is best een eenzijdig voedingsmiddel tenzij je het combineert met een grote groenteschotel of salade. Kun je niet ergens die lunch verbeteren in je lunchpauze?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Framboos

Bericht door Framboos »

Wen schreef:Ik vind het heel goed dat je dat in de eetwijzer hebt ingevuld en dat daar uitkomt dat hij ok zit.
Maar Newmoon geeft zelf aan zich moe en slap bij dit dieet te voelen. Dus hoe hij nu eet geeft duidelijk niet genoeg energie! Dus is de logische stap anders gaan eten, zodat hij zich niet slap niet meer voelt.
En de hoeveelheden die je invult kunnen nogal verschil uitmaken natuurlijk. Niet bij alles staat bij hoeveel gram ervan gebruikt wordt.

Ik had trouwens in mijn hoofd dat Newmoon een dame was haha.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja, Newmoon voelt zich niet goed, maar dat hoeft niet perse met zijn/haar? voeding te maken te hebben, en ook als het wel aan de voeding ligt, niet per se met de hoeveelheden. De hoeveelheden stonden wel min of meer vermeld (250 ml yoghurt met veel muesli, 4-5 boterhammen etc., bakje cashews), dus ik denk dat mijn inschatting er niet te ver vanaf zit. Ik kan me inderdaad voorstellen dat je lichaam zich moet aanpassen als je inname van voedingsstoffen verandert en je bijvoorbeeld geen eiwitbron bij het avondeten eet terwijl je dat eerder wel deed, maar over de hele dag genomen is voor zover ik kan zien gewoon voldoende.

NewMoon

Bericht door NewMoon »

Bedankt allemaal voor de reacties (y)

NewMoon is inderdaad een dame.

Vleesvervangers heb ik in het begin zeker wel gegeten in plaats van vlees. Het is nu echt omdat ik ze steeds vergeet mee te nemen (door dat ik alleen daar voor naar een andere winkel moet). Niet echt een excuses om het niet te eten :roll: Al moet ik zeggen dat toen ik ze wel at ik er net zo goed last van had. Ik dacht alleen steeds: heb geduld je lichaam moet wennen.

De eerste 2 weken heb trouwens nog wel wat dierlijkenproducten gegeten omdat ik die nog in huis had (zonde om weg te gooien). Dus ik ben zeker niet zomaar in 1 klap gestopt.

Mijn lunch zo ik graag wat willen uitbreiden. Heb er zelfs al aan gedacht om lunch uit de bedrijfskantine te eten. Het probleem is alleen dat behalve fruit er niets is wat vegan is (mini kantine). Ik kijk wel steeds of er misschien iets tussen zit wat wel vegan is. Maar tot nu toe nog niets gevonden. We hebben namelijk elke dag wat anders. Maar helaas dus altijd wel met iets dierlijks, zelf het schaaltje met koekjes voor in de middag zijn anti-vegan. :( Cupa-soep staat hier wel altijd ook de groente variant waar op staat dat het vegan is. Heel soms wil ik die nog wel eens pakken. Maar die is zo zout en dat vind ik niet zo lekker.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Een paar dingen die je zou kunnen proberen:
- Een bakje cashews/nootjes meenemen naar je werk om te eten als je trek krijgt of je flauw voelt
- Vaker fruit eten tussendoor (vers of gedroogd)
- Een bakje sojayoghurt eten na het avondeten als je dat beter verdraagt dan een vleesvervanger
- Extra avondeten koken en dat de volgende dag meenemen voor de lunch

Qua broodbeleg zou nog avocado en banaan kunnen proberen (banaan met pindakaas vind ik heel lekker). Als je appelstroop wilt eten op brood, kun je misschien gewoon een potje appelstroop op je werk bewaren en je boterhammen pas smeren als je gaat eten? Ik heb zelf altijd een voorraadje eten in mijn bureaula ;)

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim »

Martine schreef:Ik heb even je dagmenu ingevoerd in cronometer.com, een website die voedingswaardes uitrekent. In tegenstelling tot wat iedereen hierboven denkt, kom je volgens die berekening geen calorieën of eiwitten tekort. 1900 à 2000 calorieën en 60 à 70 gram eiwit.
Het probleem met dat soort metingen is dat geen rekening wordt gehouden met de verschillende soorten eiwitten en hun samenstelling. Je kan per dag 200 gram tarwe-eiwit eten en alsnog een tekort hebben.

Het voordeel van goede vleesvervangers is dat ze vaak verrijkt zijn en het veel makkelijker maken om aan al je voedingsstoffen te komen. Als je niet heel goed uitzoekt wat je allemaal nodig hebt zijn ze denk ik (net als zaden en noten) essentieel. Veel bananen eten is trouwens ook erg goed, maar let er wel op dat ze goed rijp zijn! (Dat is wanneer de schil bruin kleurt.) Bananen hebben een beruchte invloed op de stoelgang, maar dat komt doordat mensen ze opeten als ze nog niet goed rijp zijn.
:govegan:

NewMoon

Bericht door NewMoon »

Hoe meer eten ik op kantoor heb liggen hoe meer ik ga eten en dan niet meer omdat ik honger heb, maar omdat ik vind dat ik het MOET op eten al ga ik over mijn nek.

Dat van de banaan wist ik niet. Mijn moeder zei altijd dat als ze bruin worden je ze niet meer kunt op eten. Maar nu snap ik dus waarom ik altijd last kreeg als ik een banaan at. Gaan we dus weer eens uitproberen. En eens proeven hoe het smaakt met pindakaas. Ben benieuwd.

Plaats reactie