Wat is...? En waar vind ik dat?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Wat is...? En waar vind ik dat?

Bericht door Assie » do jun 19, 2014 8:16

Op een ander forum zegt iemand die wil afvallen:
Het bevalt me prima, ik heb helemaal nooit honger en als ik lekkere trek heb dan eet ik noten (geen pinda's of cashews, want dat zijn bonen en geen noten)
Daar heb ik nog nooit van gehoord, dat cashews peulvruchten zouden zijn. Ik kan het zo gauw ook niet vinden op internet.
Is dit waar?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jun 19, 2014 9:15

Volgens deze website zijn cashews noten. Ze groeien aan een boom, onder een vrucht die cashew fruit genoemd wordt. http://healthyeating.sfgate.com/cashews ... -3647.html

Het is wel zo dat cashewnoten relatief veel koolhydraten bevatten voor een noot. Mensen die een koolhydraatarm dieet volgen vermijden ze daarom meestal en eten eerder amandelen, paranoten, macadamia's etc.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do jun 19, 2014 9:26

Thanks voor de link, ik weet ook niet beter of het zijn noten.

Wen

Bericht door Wen » do jun 19, 2014 9:52

Ik ben allergisch aan noten en believe me cashews zijn noten :D

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do jun 19, 2014 12:21

Oh dat lijkt me echt een flutallergie :roll:

Wen

Bericht door Wen » do jun 19, 2014 15:20

Valt wel mee ik krijg vooral sinusproblemen, verstopte neus, niezen, hoesten, dus geen anafalactische shock.
Dus als ik iets met een beetje noten in eet, moet ik gewoon zien dat ik de dagen daarop niets met noten binnenkrijg en dan gaat het snel voorbij :)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do jun 19, 2014 16:16

Oh gelukkig. Ik krijg dat van melk. Slijm in de keel, hoesten, longen vol slijm. Niet levensbedreigend maar leuk is anders. Gelukkig viel deze ontdekking samen met mijn gevoel dat melk niet voor mensen is.

sillygirl

Bericht door sillygirl » zo jun 22, 2014 15:26

Ik heb huismijtallergie maar sinds ik veganist ben geworden (en vooral melk en kaas gebruikte ik daarvoor veel) heb ik ook veel minder slijm. :mrgreen:

Brchj

Bericht door Brchj » ma jun 23, 2014 8:48

Ik was vroeger ook allergisch voor noten. En voor eieren, en huisstofmijt (nu nog volgens mij), en voor dieren.
Maar allergiën kunnen veranderen door de jaren heen. Ben ondertussen niet meer allergisch voor noten, heb ook jaren eieren gegeten, wel nog voor veel chemische dingen, en sommige producten zijn wel allergie versterkend door de histaminen, tomaten en aardappelen en ananas enzo. Maar goed, ben allang blij dat ik katten kan houden, dat was echt mijn grootste droom ooit :mrgreen:

Anyway, beetje off-topic ;)
Lieve Nugget! <3
Clover

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jun 23, 2014 9:50

Ik heb weer erg last van slijm in mijn keel.
Ik beken dat ik een paar weken geleden in een droevige bui een pizza met kaas heb gegeten, maar de klachten kwamen pas ver daarna. Ik weet niet waar het nu aan ligt, mega irri.

On topic: ik wil zelf yoghurt maken en ik zie dat je dat kan doen met amandelmelk, arrowroot en probiotica capsules. Wat zijn die laatste?

Edit: mijn vraag is eigenlijk, hebben jullie wel eens probiotica gebruikt en waar koop je dat?

miepmans

Bericht door miepmans » di aug 05, 2014 13:04

Assie schreef:Ik heb weer erg last van slijm in mijn keel.
Ik beken dat ik een paar weken geleden in een droevige bui een pizza met kaas heb gegeten, maar de klachten kwamen pas ver daarna. Ik weet niet waar het nu aan ligt, mega irri.

On topic: ik wil zelf yoghurt maken en ik zie dat je dat kan doen met amandelmelk, arrowroot en probiotica capsules. Wat zijn die laatste?

Edit: mijn vraag is eigenlijk, hebben jullie wel eens probiotica gebruikt en waar koop je dat?
Daar ben ik ook benieuwd naar! Ik heb in de kringloop een yoghurtmaker gekocht maar ben nog een beetje huiverig om er een te gebruiken

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di aug 05, 2014 14:06

In principe kun je gewoon een klein beetje sojayoghurt uit de winkel gebruiken als startcultuur voor je zelfgemaakte yoghurt. Daar zitten de goede bacteriën in. Bij probiotica-pillen zou ik niet precies weten welke soort je moet gebruiken, en bovendien zijn die denk ik vaak met melk gekweekt en dus niet vegan.

miepmans

Bericht door miepmans » ma aug 25, 2014 9:02

Martine schreef:In principe kun je gewoon een klein beetje sojayoghurt uit de winkel gebruiken als startcultuur voor je zelfgemaakte yoghurt. Daar zitten de goede bacteriën in. Bij probiotica-pillen zou ik niet precies weten welke soort je moet gebruiken, en bovendien zijn die denk ik vaak met melk gekweekt en dus niet vegan.
Ga ik maar eens uitproberen. Het is 1 EL op 1 liter toch? Welke melk kan je hier het beste voor gebruiken?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma aug 25, 2014 9:24

Ik weet niet precies hoeveel je zou moeten nemen, maar één of twee eetlepels is denk ik prima. Volgens mij bevatten alle in Nederland verkrijgbare merken sojayoghurt actieve bacteriën, dus Alpro, Provamel, Sojade is allemaal goed. Ik zou wel een naturel smaak nemen, niet eentje met vruchtjes o.i.d. :grin:

miepmans

Bericht door miepmans » ma aug 25, 2014 9:36

Martine schreef:Ik weet niet precies hoeveel je zou moeten nemen, maar één of twee eetlepels is denk ik prima. Volgens mij bevatten alle in Nederland verkrijgbare merken sojayoghurt actieve bacteriën, dus Alpro, Provamel, Sojade is allemaal goed. Ik zou wel een naturel smaak nemen, niet eentje met vruchtjes o.i.d. :grin:

Okee! En kan je dat ook in elke soort melk doen? Dus dat je hazelnootyoghurt krijgt ofzo?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma aug 25, 2014 9:53

Volgens mij werkt sojamelk het beste. Notenmelk kan ook, maar dan moet je er wel wat verdikkingsmiddel (maizena o.i.d.) door moet doen om een dikke yoghurt te krijgen. Bij sojamelk doen veel mensen dat trouwens alsnog. Alpro gebruikt daarvoor pectine. Granenmelk bevat te weinig vet voor een goeie yoghurt.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je het beste geen ongezoete melk kunt nemen, want dan hebben de bacteriën te weinig eten. In koemelk leeft de yoghurtcultuur van lactose. Dit ontbreekt in pure soja- of notenmelk, dus dan is melk met een beetje toegevoegde suiker belangrijk.

miepmans

Bericht door miepmans » ma aug 25, 2014 10:09

Ik zal er eens mee stoeien. Bedankt voor het meedenken/de tips! :)

Raynak

Bericht door Raynak » di okt 14, 2014 20:05

Ik ben op zoek naar pure chocolate chips, om mee te bakken, maar ook om soms eens een paar in een 'eigengemaakte' trail mix erbij te doen.
Weet iemand waar ik die zou kunnen vinden? Thanks :)

Mystique

Bericht door Mystique » di okt 14, 2014 20:11

Volgens mij zag ik ze liggen bij de Jumbo, bij de bakproducten. Weet alleen niet of het vegan is en niet te veel troep in zit. Wat ik zelf altijd doe is een reep pure chocolade in stukjes breken en dan even in de keukenmachine malen.

Johannetje

Bericht door Johannetje » di okt 14, 2014 20:12

Chocolade chips waren er de laatste weken bij AH voor een redelijke prijs van "heel Holland bakt", het is nu in de uitverkoop (wat over is), je hebt de grote chunks en de "druppels". De puur zijn vegan, misschien vind je die nog. Ik heb de grote laatst gebruikt in muffins en in koekjes, wel makkelijker dan chocolade zelf in stukjes hakken (en mooier)

Plaats reactie