high carb low fat wholefood veganistisch kookboek

Moderator: Martine

Plaats reactie
Hebi
Leefwijze: veganist

high carb low fat wholefood veganistisch kookboek

Bericht door Hebi » vr mar 21, 2014 21:11

Kan iemand een (nederlands) kookboek met de vereiste in de titel aanraden?

M'n ma zegt dat ze weet dat het allemaal erg is voor de dieren maar ze steekt haar kop in het zand en zegt nee dat wil ik niet horen en ze zegt ook zelf ik wil onwetend blijven ik wil er niet over nadenken.. maar nou heeft ze iig gezegd dat ze langzaam richting meer plantvoedsel wil gaan.. maar het is me ook duidelijk dat ze niet veel de mogelijkheden daarvan inziet.

mn ma kennende gaat ze zich daar toch niet aanhouden, maar aangezien ik nooit wat voor moederdag ofzo doe ga ik haar nou verassen met een kookboek (althans dat is het idee, geef ik misschien al eerder dan) waardoor ze zich misschien meer gedwongen voelt meer plantaardig te gaan eten.
maar het moet geen kookboek met junkfood en alles zijn met gerechten met geraffineerde suiker en olie enzo.. gewoon volwaardig voedsel.

iemand die een aanrader weet?

zelf eet ik vrijwel alleen maar fruit met aan het eind van de dag een salade met avocado of aardappelen of rijst.
maar ik zie wel eens veganistische gerechten waarvan het water me in de mond loopt op beeld.. maar die krijg k zelf nooit in elkaar geflanst.. misschien dat k als mn ma wat dingen klaarmaak weer wel eens plaatsneem aan de tafel.

Martine
Moderator

Re: high carb low fat wholefood veganistisch kookboek

Bericht door Martine » vr mar 21, 2014 21:21

Over een paar dagen komt dit boek uit. Geschreven door een dietiste, dus het zal wel redelijk verantwoord zijn denk ik ;)
http://www.bol.com/nl/p/de-vegarevoluti ... 022070995/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Eef

Bericht door Eef » za mar 22, 2014 10:37

Vegan kookboeken zijn eigenlijk automatisch medium tot high carb.

Nederlandse Vegan kookboeken:

* Ecofabulous - Lisette Kreischer
* Wat de pot schaft - Lisette Kreischer
* 500 vega gerechten
* 21 dagen vegan - Dr Neil D. Barnard (zelf nog niet gelezen)
* Puur Plantaardig - Antoinette Hertsenberg, Jacinta Bokma
* Veganistisch koken 100 recepten (zelf nog niet gelezen)

Ik vind Ecofabulous, 500 vega gerechten en Puur Plantaardig denk ik het leukst als cadeaus.

En misschien is het een leuk idee om af en toe samen te gaan koken, zodat je moeder een beter idee krijgt wat er mogelijk is :D Het is altijd makkelijker als je het iemand anders ziet doen, dan om het zelf uit te moeten zoeken.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » za mar 22, 2014 14:11

Ik heb geen idee welke boeken aan jouw eisen voldoen, maar op de wiki staat een overzicht van de Nederlandstalige vegan kookboeken, voor het geval de al genoemde kookboeken niet precies zijn wat je zoekt.
Er bestaan namelijk wel wat meer vegan kookboeken dan veel veganisten denken, ik ken er momenteel zo'n 16 (al zijn een paar daarvan mogelijk niet meer te koop). Er staat ook een gedeeltelijk overzicht van Engelstalige kookboeken bij (want daar bestaan er honderden van), je vindt het hier: http://wiki.veganisme.org/index.php/Veg ... Kookboeken

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za mar 22, 2014 14:53

Handige lijst Fynnya! De recepten uit het boekje Kopstand in de Keuken van Irina Verwer zijn ook allemaal vegan volgens mij.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

cherry
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door cherry » zo mar 23, 2014 13:45

De planteneter kan ik je aanraden, van Boele Ytsma.

Hebi

Bericht door Hebi » zo mar 23, 2014 15:44

bedankt voor de suggesties..
maar zijn er specifiek kookboeken die alleen aan wholefoods/volwaardig voedsel doen.. dus niet 2 theelepels suiker , een scheut olie etc. geen geraffineerde wat dan ooks..
(misschien dat er al een genoemd is..) ikzelf volg het 80/10/10 gebeuren zoveel mogelijk rauw (met name fruit en wat groente) maar ook af en toe gestoomde aardappelen of rijst of quinoa om de kosten te drukken of omdat ik gewoon niet genoeg fruit heb.
Maar mn ma zal sowieso niet volledig rauw gaan eten en al helemaal niet zoals ik met alleen fruit monomaaltijden enzo (daar is dan ook geen kookboek voor nodig). maar toch zou ik graag iets in de richting van 80/10/10 gekookt en rauw aansmeren aan haar.

sillygirl

Bericht door sillygirl » zo mar 23, 2014 16:33

Als je iemand vegan wilt 'maken' werkt het juist goed om te laten zien dat je vegan kunt zijn en zo gezond, ongezond, rauw, gekookt, gefrituurd, etc. kunt eten als je wilt (en als je deed). Als je vegan gaat koppelen aan rauw, of aan specifieke diëten dan maakt dat het alleen maar onaantrekkelijker / ontoegankelijker voor de meeste mensen (en ook niet gezonder meestal). Dus zou ik juist voor een 'gewoon' vegan kookboek gaan met een keur aan bakrecepten, eenvoudige maaltijden, salades etc. Het 500 vega gerechten kookboek is leuk vind ik, omdat het compact is maar er ook een introductie in staat met vegan basics zoals het zelf maken van melkvervangers, kaasvervangers, week- en kooktijden voor gedroogde bonen, etc., je krijgt er al snel een goed idee van dat vegan eten helemaal niet moeilijk of saai of duur hoeft te zijn en hoe je het kunt aanpakken :)

Eef

Bericht door Eef » zo mar 23, 2014 16:38

sillygirl schreef:Als je iemand vegan wilt 'maken' werkt het juist goed om te laten zien dat je vegan kunt zijn en zo gezond, ongezond, rauw, gekookt, gefrituurd, etc. kunt eten als je wilt (en als je deed). Als je vegan gaat koppelen aan rauw, of aan specifieke diëten dan maakt dat het alleen maar onaantrekkelijker / ontoegankelijker voor de meeste mensen (en ook niet gezonder meestal).
Dat is hier ook de ervaring. Mensen staan meer open voor plantaardig eten als het niet teveel afwijkt van wat ze gewend zijn.

De boeken die ik noemde gebruiken volwaardig voedsel, maar wel gewoon haalbaar.

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp » zo mar 23, 2014 18:31

Dat denk ik ook ja, juist als je laat zien dat je net zo lekker kan eten als voorheen en dat dat echt niet moeilijker is of duurder maak je het toegankelijker.
Groetjes Suzanne

Plaats reactie