Maar, ik geloof wel dat het verantwoord is als je echt geen andere keuze hebt. Als je moet overleven zoals de Eskimo's of Inuit bijvoorbeeld. Als je er echt van afhankelijk bent, dan vind ik het niet zo erg. Je bent dan immers deel van de natuurlijke kringloop. Deze mensen respecteren ook het dier, ze bidden er zelfs om, en hebben naar verluid een spirituele band met de dieren, en ze zullen elk deel van het dier gebruiken, ze verkwisten niets. Ze gooien niks weg, en gebruiken alleen wat ze nodig hebben. De vacht om zich warm te houden, en niet omdat het in de 'mode' is om vacht te gebruiken... Dan ben je wat mij betreft in balans met de natuur, en heb ik er minder problemen mee.
Maar ik in ben niet in zo'n situatie, ik heb een keuze.
Dit in contrast met onze machinale megastallen, waar mensen de dieren mishandelen, verkrachten, en dan bruut vermoorden, soms zonder verdoving, totaal geen respect voor het dier hebben, vermorzelen en dan in hamburgers en worsten persen. Dieren zijn producten en objecten geworden. We hebben er totaal geen band meer mee. En dan onze wegwerpmaatschappij... elke kip/ei/vlees/vis die niet wordt verkocht, gaat gewoon de vuilnis is. Men vermoord eerst een dier om het daarna even respectloos weg te smijten. En dan de boeren, die soms een 'melk overschot' hebben. Ze kiepen de melk gewoon in de goot, omdat ze er anders een lagere prijs voor krijgen. Het is gewoon pure waanzin!!! Daar ben ik dus op tegen!
Hoor graag jullie mening!