duri schreef:Bij het lezen van de reacties komt bij mij toch een vraag (weer) opborrelen. Ik ben zelf al zo'n 15 jaar vegetarier en ik doe sinds een paar maanden mijn best om veganistisch te zijn. En zoveel mogelijk puur natuur biologisch te eten. Die tekorten die we als veganist mogelijk oplopen doet mij twijfelen of het dan wel zo natuurlijk is om veganistisch te leven ... Zijn we voor onze eigen gezondheid dan wel zo goed bezig ?
Hoe denken jullie daar over ?
Voor mij persoonlijk spelen een paar dingen.
1) Het gros van de mensen loopt een reeël risico op een tekort aan bepaalde voedingsstoffen (omnivoor, vegetariër of veganist, wie dan ook) en vaak zijn dat nog dezelfde voedingsstoffen ook die vaak bij veganisme genoemd worden (B12, vit. D). In het geval van B12 en vitamine D is het dan ook nog eens zo dat het niet zozeer onmogelijk is om deze voedingsstoffen binnen te krijgen als veganist, maar dat dit wordt verhinderd door respectievelijk het feit dat we ons eten zo goed schoon maken (B12 wordt van nature geproduceerd door een bodembacterie), en het feit dat we zo achterlijk noordelijk leven in vergelijking met onze voorouders. Dus ik zie die supplementen meer als een oplossing voor mijn voedselhygiëne en geografische locatie, als voor mijn veganisme
2) Grote kans dat je als je wel dierlijke producten eet, ook deels vertrouwt op supplementen. Alleen geeft men die supplementen dan aan de dieren die je eet.
3) Als ik dan moet kiezen tussen een supplement en onethisch omgaan met een ander, dan zal ik dat laatste kiezen, zelfs al zou de eerste optie minder effectief, natuurlijk, etc. zijn. Het ene weegt gewoonweg zoveel zwaarder. Zo lang je geen gezondheidsproblemen krijgt omdat je lichaam prima overweg kan met een supplement (en bij de meesten van ons is dat geen probleem) weegt het gevoelsmatige argument van 'onnatuurlijkheid' niet zo zwaar voor mij. Ik denk ook dat 'natuurlijk' een goede richtlijn is, maar ook overschat wordt. Doodgaan aan een blindedarmontsteking is ook natuurlijker dan 'm laten opereren

maar niet gezonder