Zwarte Piet is racisme

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Mystique
Leefwijze: veganist

Re: Zwarte Piet is racisme

Bericht door Mystique » vr okt 18, 2013 0:43

Ik weet niet of je het gelijk racistisch moet noemen. Met "klauwen af van ons volksfeest" laat men eerder oppervlakkigheid en onwetendheid zien dan racisme...

Waarom blijf je steeds denken dat men het feest wilt afschaffen fimh68, terwijl het overduidelijk enkel gaat om een aanpassing aan het feest? Waarom is het voor jou zo'n groot probleem om de ZP zo aan te passen dat er geen racistische kernmerken meer aan te vernemen zijn en je nog steeds je volksfeest kan blijven vieren? :|
Ik vind dat er veeeeel meer druk wordt gemaakt om een kleine aanpassing dan om het racisme erachter.

Als jouw dochter verkracht zou worden, maar zij zou zeggen dat ze ervan genoten had (je hebt vrouwen die dat nu eenmaal hebben) en de verkrachter niet wilt aangeven, zou je het dan ook nog steeds ok vinden, omdat zij er geen problemen mee gehad heeft?
Beetje harde verwoordingen en gekke vergelijking misschien, maar hopelijk begrijp je het...

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 18, 2013 0:58

Mystique schreef:Ik weet niet of je het gelijk racistisch moet noemen. Met "klauwen af van ons volksfeest" laat men eerder oppervlakkigheid en onwetendheid zien dan racisme...
.
Ons feest, wij blanken hebben straks niets meer te zeggen, kom op hoor.
Ze ziet toch dat ik Nederlands schrijf, ik heb in dit draadje toch al gezegd dat ik Nederlands ben, en als ik dan hier er tegenin ga en ze daarna doodleuk post dat het haar feest is is het kennelijk niet mijn volksfeest en moet ik mijn klauwen van die van haar afhalen? En daarna nog jammeren dat 'wij blanken' het moeilijk hebben (en dat ik niet blank ben was evident) I just called it for what it is.

Ah the deniability of racism : Was it really racist or not? http://gawker.com/kanye-west-knows-you- ... 1443710553

Ik ga nu slapen overigens
Laatst gewijzigd door Ramona op vr okt 18, 2013 1:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 18, 2013 0:59

overigens snap ik iig niets van de vergelijking of waar je heen wil, sorry?

Mystique

Bericht door Mystique » vr okt 18, 2013 5:58

Ik maak de vergelijking met het verkrachten van haar dochter, omdat zij aankomt met dat haar zoon nooit problemen met ZP heeft gehad en dat het daardoor ook geen probleem zou hoeven zijn.

Hele jonge kinderen ervaren ook niet meteen problemen met seksueel misbruikt te worden, simpelweg omdat ze het begrip niet hebben dat het slecht is. Maar maakt dat het dan minder slecht als het jouw kind overkomt? "Ze heeft er toch nog geen besef van dat het verkeerd is en er nog geen last aan ondervonden, dus dan is het toch niet verkeerd." Evenals het aangeven dat ze een Surinamer kent die er geen problemen mee heeft gehad of dat het feest gevierd wordt in een 'Nederland land' maakt het nog niet zo dat iedereen er geen problemen mee heeft.

En ik vind die uitdrukking niet meteen racistisch, omdat je niet weet wat zij bedoelt met 'ons'. Aangezien ze aangeeft dat haar zoon donker is zou ik het wel onmetelijk triest vinden als zij met 'ons' enkel de blanken zou bedoelen en haar eigen zoon zou buiten sluiten...

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 18, 2013 6:55

Ik snap het nu, alhoewel ik de vergeljking heftig vind

Wat betreft de opmerking, dit is een groot onderdeel van het probleem. Je kunt best wel gewoon racistische dingen uitkramen zonder meteen full blown racist te zijn. Mijn moeder heeft ook weleens racistische dingen gezegd, alhoewel ik niet denk dat ze racist is. En je ziet dat ze zegt 'ons' en daarna 'wij' blanken. Dat is de ons dus.Kan ze een donker kind hebben, 5 Surinamers kennen en weet ik niet wat, dat is geen excuus.
En om maar die tekst te quoten van mijn vorige past
I think what's far more corrosive and insidious, the thing that lingers in the back of my mind the most, is the framework of plausible deniability built up around racism, and how insane that plausible deniability can make a person feel when wielded. How unsure of oneself. How worried that you might be overreacting, oversensitive, irrational.]Dit is het, het 'telt' pas als racisme als het echt aap ofzo is, en alles daarvoor is opeens niet racisme en dan moeten we gaan uitleggen da het wel zo is (wat we dan uiteindelijk altijd verliezen) en dan daarna in twijfel en schande modus omdat je aangepraat wordt dat je iets ziet wat er niet echt is.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr okt 18, 2013 9:28

ARTHUR schreef:Pfff… Het kan toch niet zo zijn dat ik iedereen steeds overschat? Ik mis intellect in dergelijke discussies. Het gaat niet om je mening, het gaat om wat er speelt en in hoeverre dat ethisch en moreel acceptabel is.

Bah, wat een sufferds op de wereld. Ik ben blij dat ik ergens in nergens woon, hoef ik geen buur(t)gesprekken aan te gaan.
Ik vind het een beetje ironisch. Aan de ene kant heb je de anti-ZP'ers die zeggen dat voorstanders van ZP zich niet goed kunnen inleven in andere mensen, maar tegelijkertijd lijken anti-ZP'ers zich niet in te kunnen leven in de voorstanders van ZP'ers. Zeker als je tot de conclusie komt dat anderen sufferds zijn of te weinig intellect hebben, dan zeg je toch eigenlijk dat ze er niets aan kunnen doen dat ze zulke gedachten hebben?
Dit is overigens geen aanval op jou Arthur, het is de gedachte waarmee ik ervoor zorg dat ik buurtgesprekken nog prima kan handelen. Ondertussen kan ik tegen die zogenaamde buurtbewoners wel laten weten dat niet iedereen zo denkt en hoop ik dat zij uiteindelijk toch hun sufheid verliezen en hun intellect zich toch ontwikkeld.
Ik zelf heb eerder geen grote problemen gehad met ZP, maar door de discussies die er de afgelopen jaren hebben plaats gevonden ben ik daar toch anders tegenover gaan staan. Ook ik leer (hoop ik dan he) en ook ik had daar tijd voor nodig. Ik geloof dat anderen dat ook nodig hebben (tijd) en soms gaat het minder snel dan je zou willen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr okt 18, 2013 12:06

@rno

Bericht door @rno » vr okt 18, 2013 13:06

Stierenvechten en mensen van de trap afgooien (Azteken) zijn ook tradities.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr okt 18, 2013 13:57

Ik bedacht mij gisteren... zwarte piet... daar moet afgebleven van worden, maar de sint was ook altijd onlosmakelijk verbonden met aankomst met paard of via het water, maar tegenwoordig komt die met brandweerauto's, kamelen, olifanten, in monstertrucks, skydivend etc. aan, dus het is toch ook wel apart dat zwarte piet niet aangepast mag worden, terwijl de sint wel 'aangepast' wordt.

@rno

Bericht door @rno » vr okt 18, 2013 14:03

Vegantastic schreef:Ik bedacht mij gisteren... zwarte piet... daar moet afgebleven van worden, maar de sint was ook altijd onlosmakelijk verbonden met aankomst met paard of via het water, maar tegenwoordig komt die met brandweerauto's, kamelen, olifanten, in monstertrucks, skydivend etc. aan, dus het is toch ook wel apart dat zwarte piet niet aangepast mag worden, terwijl de sint wel 'aangepast' wordt.
Of hij komt stomdronken en betastend (kom maar op mijn schoot zitten).
("Hij komt, hij komt, de Goede Sint hij komt....").
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Mystique

Bericht door Mystique » za okt 19, 2013 19:08

Wow... Ik word momenteel bijna letterlijk dood gegooid met shares over "Zwarte Piet is niet racistisch. Van onze cultuur blijf je af!"

Ik weet nu niet zo goed of ik moet huilen, kwaad moet worden of gewoon maar iedereen uit m'n lijst moet flikkeren en opgelucht moet zijn dat ik van dat oppervlakkige volk af ben. Enige nadeel van dat laatste is dat ik, denk ik, nog zo'n 5 man in m'n lijst zal hebben. :|

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo okt 20, 2013 0:57

Ramona

Bericht door Ramona » zo okt 20, 2013 8:38

Mystique schreef:Wow... Ik word momenteel bijna letterlijk dood gegooid met shares over "Zwarte Piet is niet racistisch. Van onze cultuur blijf je af!"

Ik weet nu niet zo goed of ik moet huilen, kwaad moet worden of gewoon maar iedereen uit m'n lijst moet flikkeren en opgelucht moet zijn dat ik van dat oppervlakkige volk af ben. Enige nadeel van dat laatste is dat ik, denk ik, nog zo'n 5 man in m'n lijst zal hebben. :|
Huilen, dan kwaad worden en dan van de lijst flikkeren.

Het is even een stap, om die eerste eraf te knallen maar als je dan eenmaal begonnen bent doet het je bij de 15e vrij weinig meer. Dan s het gewoon hoppa unfriend en blokkeren klaar.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo okt 20, 2013 12:35

Heb er ook wat van lijst afgehaald. 1 kende ik ook niet zo, maar die zat steeds racistische dingen te posten mbt zwarte piet. Van die 'grappige plaatjes' die dan niet zo grappig zijn, dus hup er af.

Mystique

Bericht door Mystique » zo okt 20, 2013 12:38

Mja, maar het is bijvoorbeeld ook mijn broer die een boze en geïrriteerde post sharede over ZP. Ik weet dat het geen zin heeft om de discussie aan te gaan, want hij is wat minder ontwikkeld, zeg maar. Maar om hem dan ook maar uit mijn lijst te gooien, vind ik moeilijk...

Bij mijn moeder heb in ieder geval haar posts al geblokkeerd, want ik werd echt schijtziek van haar "Nederland, mijn vaderland." shares...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di okt 22, 2013 0:41

@rno

Bericht door @rno » di okt 22, 2013 7:38

Wat zou er gebeuren als Zwarte Piet de ketting van de fiets zou willen openbreken?

Overstand

Bericht door Overstand » di okt 22, 2013 13:17

de reden dat ik mijn post heb weggehaald, is omdat ik in een mentaal bankroete staat had gereageerd.

mentaal bankroet is dat je dagen achter elkaar jezelf forced om bullshit artikelen te lezen, elk lijkt een boek opzich. Vandaag had ik ff een moment dat het teveel werd.

Nu ik tot baseline ben,

I look at the world from another level kna'mean?
Laatst gewijzigd door Overstand op di okt 22, 2013 18:22, 3 keer totaal gewijzigd.

fimh68

Bericht door fimh68 » di okt 22, 2013 13:51

Mystique

Bericht door Mystique » di okt 22, 2013 14:28

Als ik het zo lees, jij niet. Proef ik hier wat verbittering uit?

Ik ben niet blij hierom. Ik vind het fijn als ZP aangepast zou worden, maar het racisme wordt er niet minder op. Naar mijn gevoel is dit juist meer geworden, dus nee, blij ben ik niet...

Plaats reactie