veganistisch(e) brood(jes)

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
JvdB2000
Leefwijze: part-time veganist

veganistisch(e) brood(jes)

Bericht door JvdB2000 » ma aug 05, 2013 12:39

Hallo allemaal,
ik ben nieuw op dit forum, ik zal nog wel me voorstellen in een ander topic, maar ik heb de volgende vraag ten eerste:
Wat voor brood en broodjes zijn veganistisch? Op de ingrediëntenlijst van Albert Heijn brood staat geen melk of ei of iets dergelijks, maar bijvoorbeeld de pistoletjes of kaiser-brötchen staan geen ingedriënten bij. Weet iemand of deze melk bevatten of niet?

Bvd
Johan

Wortel
Leefwijze: flexanist

Re: veganistisch(e) brood(jes)

Bericht door Wortel » ma aug 05, 2013 12:44

Bij de Albert Heijn sowieso het Allison brood!
Dat brood eet ik zelf altijd heel erg graag maar ik weet dat er ook weer veel mensen zijn die het juist niet zo lekker vinden.

Verder kan je hier een kijkje nemen;

http://wiki.veganisme.org/index.php/Brood

Mystique
Leefwijze: veganist

Bericht door Mystique » ma aug 05, 2013 12:54

Ligt eraan hoeveel waarde je hecht aan of het palmolie bevat of niet. (voor palmolie plantages worden stukken oerwoud gekapt, waardoor o.a. de leefruimte van de oeran-oetang en zijn bestaan wordt bedreigd).

Hecht je er wel waarde aan dan zijn de meeste broden van eigen merk JUMBO geschikt (dus niet goudeerlijk, rare naam trouwens, aangezien het palmolie bevat :| ). Ik neem meestal de sesam variant.

Alle AH broden (behalve Allison, want die bevat geen olie, maar die vind ik dan ook erg droog) bevatten palmolie...

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » ma aug 05, 2013 14:13

Ik bak zelf brood 1x per week voor de hele week.
Zodat ik weet dat er niets dierlijks in zit en dat het geen palmolie bevat.

Het is ook nog eens goedkoper en leuk om te doen!

KL8

Bericht door KL8 » ma aug 05, 2013 15:13

Ik bak zelf ook graag brood, maar niet zo vaak. Vind het prettiger om precies te weten welke ingrediënten gebruikt zijn, en het zijn er thuis meestal een pak minder dan die voor supermarktbrood gebruikt worden. Mocht je net als ik heel lui zijn, google dan 'niet-knedenbrood'. Je mengt de ingrediënten, dekt de kom af, wacht zo'n 18 uur en kan dan gaan bakken.

Allinsonbrood vind ik zelf wel lekker, maar het is wel heel vast brood.

(Dit is natuurlijk geen antwoord op je vraag maar ik denk dat het redelijk on topic is)

JvdB2000

Bericht door JvdB2000 » di aug 06, 2013 9:13

Bedankt voor de reacties,

maar gewoon in het algemeen gesteld, in stokbroden/harde bolletjes/pistoletjes/kaiser-broodjes bij een gemiddelde bakker of supermarkt, vegan of niet?

JvdB2000

Bericht door JvdB2000 » di aug 06, 2013 9:15

Ik zal het eens bij mijn plaatselijke bakkertje gewoon vragen :)

Mystique

Bericht door Mystique » di aug 06, 2013 9:21

De kaiserbroodjes bij de AH zijn in ieder geval niet vegan.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di aug 06, 2013 11:26

Zelf brood bakken, moet je dan geen broodbakmachine hebben?
En ik begreep dat het niet perse goedkoper is, met de mixen die je dan moet kopen.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

jet
Moderator

Bericht door jet » di aug 06, 2013 12:48

Ik heb mijn broodbakmachine al een tijdje en gebruik hem momenteel weinig (meer) (geen plek in de keuken).
De reden dat ik het heel handig vond was simpel: je flikkert de zooi erin, en x uur later heb je een brood.... :mrgreen: ...en dan ook nog een vers lekker brood!
Ik gooide er gewoon meel en zooi bij mekaar in, dus niks gemixt, gewoon dat wat handig was (voor het glutenvrije brood gebruikte ik wel mixen)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di aug 06, 2013 15:41

Hebben jullie dan een speciale bakvorm oid?
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Melek

Bericht door Melek » wo aug 07, 2013 9:45

Je hoeft geen bakvorm te gebruiken. Je kan er gewoon zo'n vloerbrood model van maken in de oven. Maar er zijn ook bakvormen voor.
Ik gebruik zelf trouwens wel een broodbakmachine, omdat ik gewoon lui ben. :P

En even terug komend op de vraag van Johan. Volgens mij zijn dat soort "zoetere" broodjes (of in elk geval luxe broodjes) als kaizer broodjes, pistolet etc bijna nooit vegan. Met name witbrood zit dan heel vaak melk bestanddelen in. Je kan het bij de AH wel navragen, zij kunnen in de computer kijken naar de ingrediënten. Ze kunnen dan alleen niet zien of bepaalde E-nummers plantaardig of dierlijk zijn. Daarvoor zal je echt contact moet opnemen.

Mystique

Bericht door Mystique » wo aug 07, 2013 11:01

Over het algemeen zouden kaiserbroodjes en pistolets juist wél vegan moeten zijn, omdat het voornamelijk het achterlijke Nederlandse wit brood is dat melk bevat.
Duitse broodjes en Frans brood bevatten veel minder snel melk.

Maar aangezien die broodjes van bijvoorbeeld de AH hier wordt gemaakt en ze hier aan alles melk moeten toevoegen (stom melk land ) heb je inderdaad een grotere kans dat er wel melk in zit. Ik dacht dat de pistolets wel goed waren en de Italiaanse bollen ook, alleen de kaiserbroodjes dus niet...

Maar je kunt inderdaad altijd navragen. Meestal hebben ze een klapper liggen met alle ingrediënten per broodje. Ik zou, indien mogelijk, vragen om mee te mogen kijken zodat je zeker weet dat ze niets over het hoofd zien. Sommige bakkerijmutsjes beseffen niet dat lactose ook melk is. :|

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » wo aug 07, 2013 12:50

AnAnAN schreef:Hebben jullie dan een speciale bakvorm oid?
Ik doe het idd in de oven gewoon met meel van de oven niet met mixjes. Ik gooi er zelf soms extra dingen door zoals noten of zongedroogde tomaat als ik daar zin in heb.

Als vormen gebruik ik m'n springvormen van de taarten vaak of een ovenschaal of m'n cakeblik :mrgreen:

JvdB ik haal altijd afbakstokbroden bij de supermarkt, dan kan ik namelijk de ingrediënten zien en wat makkelijker een veganstokbrood kiezen ;) Anders blijft het vragen...

KL8

Bericht door KL8 » wo aug 07, 2013 16:45

MBVegan31 schreef: JvdB ik haal altijd afbakstokbroden bij de supermarkt, dan kan ik namelijk de ingrediënten zien en wat makkelijker een veganstokbrood kiezen ;) Anders blijft het vragen...
Doe ik ook, inderdaad. En voor eventuele e-nummers heb ik een app op mijn telefoon, zodat ik kan zien of iets van dierlijke oorsprong zou kunnen zijn.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » wo aug 07, 2013 16:55

Hahaha ik loop standaard met dat e-nr kaartje van de site veganisme op zak :)

http://www.veganisme.org/voeding/voedin ... e-nummers/

KL8

Bericht door KL8 » wo aug 07, 2013 17:04

Nog beter! Ga ik ook afdrukken en voortaan overal mee naartoe nemen :D

Truus

Bericht door Truus » zo aug 11, 2013 20:04

Melek schreef:Ik gebruik zelf trouwens wel een broodbakmachine, omdat ik gewoon lui ben.
Ik gebruik juist geen broodbakmachine voor die reden! Alleen al het idee dat ik het ding moet afwassen... En dat ik me moet houden aan een recept, en niet de kwaliteit van het deeg kan controleren, lijkt me zo moeilijk.

Voor brood uit de winkel wil ik graag de tip meegeven om te gaan kijken bij een Islamitische kruidenier. Daar vind je pita en andere broden waar ikzelf meer vertrouwen in zou hebben dan in de broden van de bakker en de supermarkt.

Mystique

Bericht door Mystique » zo aug 11, 2013 23:29

MBVegan31 schreef:Hahaha ik loop standaard met dat e-nr kaartje van de site veganisme op zak :)

http://www.veganisme.org/voeding/voedin ... e-nummers/
Mijn, inmiddels al, 2e lijstje valt ook al van ellende uit elkaar. :mrgreen:

JvdB2000

Bericht door JvdB2000 » wo aug 14, 2013 17:29

Ik heb dit antwoord gekregen van Albert Heijn op mijn vraag over één E-nummer in 'Waldkorn' brood:

Geachte heer ****,

Hartelijk dank voor uw bericht van 12-8-2013.

De emulgatoren/E-nummers in al het brood verkrijgbaar op de broodafdeling van Albert Heijn, zijn vrij van dierlijke bestanddelen.

Dit geldt voor al het grootbrood, kleinbrood, winkelafbakbrood en thuisafbakbrood, tevens geldt dit voor Bluebandbrood en Becelbrood.

Het geldt uitdrukkelijk NIET voor zoete brood- en banketproducten op de bakkerijafdeling, als donuts, croissants, koffiebroodjes e.d. en ook niet voor vleeshoudende bakkerijproducten als frikandelbroodjes, gehaktbalbroodjes, ragoutbroodjes, worstenbroodjes, saucijzenbroodjes e.d.
Ik denk dat de kaiserbroodjes en pistolets niet onder 'zoete broodproducten' valt, maar onder 'kleinbrood'..

Plaats reactie