Ik heb ook wat opties neergezet over de (meta-)fysische of spirituele verschilen tussen mens en dier.
Ik ben zeer benieuwd, ook naar onderbouwingen.
Als er iets mist kan ik het vast aan de poll toevoegen

Moderators: Morality, Martine, Rorrim
Dus je bent volledig "ex negativo" gemotiveerd?@rno schreef:Ik heb nog nooit een goede reden vernomen om dieren te eten.
JvdB2000 schreef:Dus je bent volledig "ex negativo" gemotiveerd?@rno schreef:Ik heb nog nooit een goede reden vernomen om dieren te eten.
Sluit ik mij bij aan. Ik hoef geen Atheïst te zijn om te weten dat dieren gebruiken immoreel is...MBVegan31 schreef:Ik heb voor 1 gekozen, als bij 3 niet dat atheïstische filosofie bij had gestaan had ik die ook gekozen!
Ja ik zie dat veel mensen daarover struikelen.. Zoals jij het zegt komt inderdaad wel in de buurt van wat ik bedoelde, maar theïst kun je ook zijn zonder religieRenee1137 schreef: Nog een puntje: Ik vind de bewoording 'atheistische filosofie' een beetje tricky. Het doet denken dat je daar een atheist voor moet zijn, terwijl je volgens mij bedoeld 'mijn filosofie waardoor ik veganist ben heeft niet per se met religie te maken', en dan kun je dus alsnog gelovig zijn. Als je echt bedoeld dat iemand dan atheist is, mist er mijns inziens een optie ('ik ben gelovig maar dat is niet waarom ik veganist ben').
Dat mensen en dieren een fysiek lichaam hebben kun je niet echt omheen inderdaad, maar hebben ze bijvoorbeeld ook een geestelijk lichaam of een ziel?Rick schreef:Aan het eind wordt het me te vaag. 'Mensen hebben een fysiek lichaam'? Daar kun je niet echt omheen toch? Ik heb hem niet aangevinkt, je bedoelt vast iets anders, maar wat dan wel?
Dat er dus geen positieve reden is om geen dieren te eten, dat je het alleen niet doet uit gebrek aan redenen om het wel te doen. Kan me niet voorstellen dat dat het geval is.@rno schreef:JvdB2000 schreef:Dus je bent volledig "ex negativo" gemotiveerd?@rno schreef:Ik heb nog nooit een goede reden vernomen om dieren te eten.
Hoe bedoel je?
Wat moet ik dan concluderen aangezien je niet voor 2 hebt gekozen? Je bent niet atheïst maar ook niet theïst?MBVegan31 schreef:Ik heb voor 1 gekozen, als bij 3 niet dat atheïstische filosofie bij had gestaan had ik die ook gekozen!
Nee je kunt concluderen dat ik het niet met je omschrijving bij 2 eens ben vanuit mijn geloof.JvdB2000 schreef: Wat moet ik dan concluderen aangezien je niet voor 2 hebt gekozen? Je bent niet atheïst maar ook niet theïst?