Wat kan ik met deze ingredienten?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Apraxia
Leefwijze: veganist

Re: Wat kan ik met deze ingredienten?

Bericht door Apraxia » vr mei 31, 2013 18:21

Je kan het wel invriezen Miertje.

Verder vind ik het lekker om er saucijnebroodjes van te maken. Of gehakt en dan iets gehaktigs. Gevulde koolbaderen ofzo.
Ik spoel die uit een pot meestal wel af want ik vind het te kruidig.

Ik maak het ook meestal zelf de laatste tijd...vééééél lekkerder!
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Miertje
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Miertje » za jun 01, 2013 18:08

Aha, invriezen, dat is handig. En saucijzenbroodjes, wat een goed idee!! Heb net gegeten maar krijg alweer trek :D

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » vr jul 19, 2013 21:21

Ik had zo'n zak seitanfix besteld bij Veggiedeli..

maar nu? Wat kan ik hiermee?

Ik had op Martine d'r site die seitan worst, maar daar zie ik dat niet als ingrediënt staan.
Of is dit zakje de gluten??

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jul 19, 2013 21:36

Ja, seitan fix is tarwegluten poeder. Ik heb gehoord dat het minder water opneemt dan sommige andere merken tarwegluten, dus misschien het water uit het recept geleidelijk toevoegen, zodat het deeg niet per ongeluk te nat wordt.

Ik maak inderdaad graag worstjes met tarwegluten en deze kikkererwtenburgers zijn ook heel lekker en makkelijk te maken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » zo jul 21, 2013 12:48

Mooi ben ze allebei aan het maken nu, ben benieuwd!

Edit:

Hmmm ok ze zijn goed gelukt, de kikkererwtenburgers zijn erg lekker.

Ik vind de worst niet zo eigenlijk. Er zit weinig smaak aan sowieso en ik vind het een beetje ... apart...

Maar de kikkererwtenburgers zijn echt (y)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo jul 21, 2013 15:43

MBVegan31 schreef:Ik vind de worst niet zo eigenlijk. Er zit weinig smaak aan sowieso en ik vind het een beetje ... apart...

Maar de kikkererwtenburgers zijn echt (y)
Fijn dat de burgers lekker zijn! Ik ben wel benieuwd wat is er ... apart ... is aan de worst? Als je de Italiaanse worstjes hebt gemaakt kan ik me voorstellen dat je vindt dat er te weinig smaak aan zit, die zijn inderdaad nogal mild gekruid. 'Mijn' pepperoni daarentegen brandt zo je bek uit. Je kunt de worstjes dus net zo mild of pittig kruiden als je zelf lekker vindt.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » zo jul 21, 2013 16:23

http://vegetus.nl/seitan-pepperoni/
Deze heb ik gemaakt, nee vind ze echt niet pittig, ik vind ze echt vrij neutraal smaken. Zit wel iets een smaakje aan, maar met hoe pittig ik normaal eet :D Ik had enkel geen venkelzaad/anijszaad dus dat kan toch niet de reden zijn?
En apart. ik vind de structuur wat... ja weet niet goed het te omschrijven, ik vind ze wat taai/klef/sponzig?. Misschien dat m'n deeg dan niet helemaal goed is?
Laatst gewijzigd door MBVegan31 op ma jul 22, 2013 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jul 22, 2013 11:53

Wow, dan hou je écht van pittig eten! Dat venkelzaad is wel lekker, maar maakt inderdaad niet zo veel uit. Die rare textuur zou inderdaad aan de Seitan Fix kunnen liggen. Mijn worstjes zijn wel eens een beetje taai, maar eigenlijk nooit klef. Misschien proberen nog wat langer te stomen?

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di jul 23, 2013 20:53

Volgens mij ligt het ook erg aan de kracht van de kruiden. Ik heb bv diverse chilipoeders gehad. Bij de een moest ik maar een heel klein beetje gebruiken, bij een ander moest ik het verdubbelen dan het recept aangeeft.

Inmiddels maak ik de seitan pepperoni die wij maken ook kruidiger dan we in eerste instantie deden. Je gaat ook steeds wat meer experimenteren om te kijken wat lekker is.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo jul 24, 2013 12:21

Dani schreef:Volgens mij ligt het ook erg aan de kracht van de kruiden. Ik heb bv diverse chilipoeders gehad. Bij de een moest ik maar een heel klein beetje gebruiken, bij een ander moest ik het verdubbelen dan het recept aangeeft.
Het kan ook nog uitmaken hoe groot je lepels zijn. Ik gebruik Amerikaanse lepelmaatjes, en die zijn wel wat groter dan de gemiddelde Hollandse theelepel.

Wortel
Leefwijze: flexanist

Bericht door Wortel » wo aug 07, 2013 11:56

Wie heeft er ervaring met een lekker recept voor vegaburgers?
Had gister kikkererwtburgers gemaakt maar deze waren mislukt :o

Ik heb sowieso kikkererwten, linzen, bruine bonen, quinoa, erwten en rijst op voorraad! :D

jet
Moderator

Bericht door jet » wo aug 07, 2013 12:02

Vegantastic heeft -dacht ik- een lekker recept voor bietenburgers, en ik heb ergens op dit forum ook de aubergineburgers met sojabrokjes voorbij zien komen (en uiteraard kan ik die niet vinden op dit moment <= iets met computers, netwerkschijven, en aaargh windows)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wortel

Bericht door Wortel » za aug 10, 2013 13:31

jet schreef:Vegantastic heeft -dacht ik- een lekker recept voor bietenburgers, en ik heb ergens op dit forum ook de aubergineburgers met sojabrokjes voorbij zien komen (en uiteraard kan ik die niet vinden op dit moment <= iets met computers, netwerkschijven, en aaargh windows)
Aah jammer! toch bedankt. Ga zelf wel even zoeken hierzo dan ;-)

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » za aug 10, 2013 17:01

Wortel schreef:Wie heeft er ervaring met een lekker recept voor vegaburgers?
Ik heb geen idee wat jij lekker vindt, maar ik vind zelf deze beanballs (gewoon plat maken, dan zijn het burgers) en kikkererwtmaisburgers wel lekker en niet moeilijk.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » zo aug 11, 2013 20:14

De 'better burgers' van Jo Stepaniak waren hier altijd een succes. Wel wat peper en meer zout toevoegen.
Ik werk nu op een IPad en weet ff niet hoe ik de link moet plaatsen, maar als je googled vind je hem meteen.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » ma aug 12, 2013 11:42

Ik heb hier kikkererwtenmeel liggen.
Kan ik daar pannekoekjes of zo van bakken? Of... gebruiken in een brood? Of...

Verder heb ik ook hennepzaad, van die bolletjes, ongemalen.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Wortel

Bericht door Wortel » ma aug 12, 2013 13:33

AnAnAN schreef:Ik heb hier kikkererwtenmeel liggen.
Kan ik daar pannekoekjes of zo van bakken? Of... gebruiken in een brood? Of...

Verder heb ik ook hennepzaad, van die bolletjes, ongemalen.
Ja zekers, dat kan :wink:
http://www.veganricha.com/2013/05/chick ... -with.html
http://www.domesticsluttery.com/2012/11 ... flour.html

Kan je uiteraard een eigen variatie op maken!

Thanks voor de burgerrecepten!

Brchj

Bericht door Brchj » ma aug 12, 2013 15:37

Ik heb al meerdere keren geprobeerd vegan burgers te maken, met verschillende recepten, meestal op basis van bonen, en bijvoorbeeld zoete aardappel. Het prutje maken lukt wel, maar daarna er een burger van vormen die niet uit elkaar valt, of die niet overal aan blijft plakken lukt niet. Zelfs als ik hem even in de oven doe, of invries, blijft het gewoon een 'prutje' dat absoluut niet doorkan als burger.. :( Ik ga jullie recepten eens bekijken!
Lieve Nugget! <3
Clover

Wortel

Bericht door Wortel » ma aug 12, 2013 16:36

Brchj schreef:Ik heb al meerdere keren geprobeerd vegan burgers te maken, met verschillende recepten, meestal op basis van bonen, en bijvoorbeeld zoete aardappel. Het prutje maken lukt wel, maar daarna er een burger van vormen die niet uit elkaar valt, of die niet overal aan blijft plakken lukt niet. Zelfs als ik hem even in de oven doe, of invries, blijft het gewoon een 'prutje' dat absoluut niet doorkan als burger.. :( Ik ga jullie recepten eens bekijken!
Dat heb ik dus meestal ook! Super vervelend :(

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » ma aug 12, 2013 17:07

Brchj schreef:Ik heb al meerdere keren geprobeerd vegan burgers te maken, met verschillende recepten, meestal op basis van bonen, en bijvoorbeeld zoete aardappel. Het prutje maken lukt wel, maar daarna er een burger van vormen die niet uit elkaar valt, of die niet overal aan blijft plakken lukt niet. Zelfs als ik hem even in de oven doe, of invries, blijft het gewoon een 'prutje' dat absoluut niet doorkan als burger.. :( Ik ga jullie recepten eens bekijken!
Ik heb het pas gedaan met kidneybonen + een hoop andere smaakmakers etc. In de foodprocessor, het was zo gehakt-like dat ik er van schrok ;) Toen balletjes gemaakt en ze op een boterhamzakje gelegd. Volgende boterhamzakje erop en dan kan je hem mooi platdrukken als een burger. Etc. Dan in de vriezer. Nu moet ik nog kijken hoe het ermee is. Mijn plan is in elk geval om ze dan nog ietsiepietse bevroren in de pan te gooien.

Verder, bedankt voor de kikkererwtenmeel ideeen, die met garam masala lijkt me lekker!!
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Plaats reactie