Glutenvrij, suikervrij en vegan, hoe combineer je dat?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Jasmijn
Leefwijze: veganist

Glutenvrij, suikervrij en vegan, hoe combineer je dat?

Bericht door Jasmijn » vr jul 05, 2013 16:55

Hej hoi,

Tijdje geleden alweer dat ik hier op het forum was, maar ik heb een vraag waar jullie me misschien mee kunnen helpen. Ik ben op een tijdelijk dieet om een paar kilo'tjes kwijt te raken. Ik heb geen ernstig overgewicht, maar wel een beetje en merk dat ik minder gewrichtspijn heb als ik 5kg minder weeg. Mijn vriend zei dat hij goede verhalen heeft gehoord over een glutenvrij en suikervrij dieet. Nu vind ik suiker mijden geen probleem, ik ben niet echt een zoetekauw (zelfgemaakte taart vind ik wel heerlijk, maar voor een paar weken kan ik dat best wel missen). Gluten mijden vind ik lastiger. Geen brood, geen pasta... Zijn hier meer mensen die naast veganistisch ook glutenvrij eten? Hoe doen jullie dat, wat eten jullie zoal op een dag? Ik sta soms echt 3 keer per dag te koken, pap, rijst, gierstvlokken, groenten... Het is veel werk, ik vind het eentonig en ontzettend duur (we eten nu met twee personen voor 50 euro aan groenten en fruit per week en dingen als glutenvrije pasta en graanvlokken zijn ook echt superduur). Ik zou erg gebaat zijn bij tips die ervoor zorgen dat ik er niet zoveel werk aan heb en het financieel haalbaar maken dit dieet een tijdje vol te houden.

Martine
Moderator

Re: Glutenvrij, suikervrij en vegan, hoe combineer je dat?

Bericht door Martine » vr jul 05, 2013 18:45

Misschien een stomme vraag, maar hoe zou een glutenvrij dieet moeten helpen met afvallen? Dat je van suikervrij afvalt lijkt me redelijk logisch, want dan laat je een relatief calorie-rijk voedingsmiddel waar je snel te veel van eet weg uit je dieet, maar bij glutenvrij vervang je gewoon het ene graan door een ander. Glutenvrije ontbijtgraan, brood of pasta heeft niet minder calorieën dan de glutenvolle varianten van die producten, toch?

Maar goed, misschien is het een idee om 's avonds een dubbele portie te koken, en wat overblijft de volgende dag voor de lunch te eten. Dat scheelt een kook-moment en je eten is dan waarschijnlijk ook minder saai. Als goedkope 'broodvervanger' zou je misschien rijstwafels kunnen eten, met wat notenpasta of tartex erop vullen die best goed vind ik.

Ik heb best veel glutenvrije recepten zonder dure ingrediënten op mijn blog, misschien kun je daar nog wat inspiratie vandaan halen? http://vegetus.nl/tag/glutenvrij/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo jul 07, 2013 7:07

NIET :(
Vanwege mijn glutenvrije dieet heb ik helaas moeten stoppen met vegan eten. Ik verdraag namelijk ook geen soja (teveel besmet met gluten). Verder nauwelijks suiker. Als ik vegan eet heb ik teveel honger.
Door glutenvrij te eten ben ik juist aangekomen. Voor mij op zich niet vreemd want ik neem nu voedingsstoffen wel op.
Ik zou je echt afraden om vanwege afvallen glutenvrij te gaan eten. De reden dat mensen van glutenvrij soms afvallen is omdat je bijna alle voorbewerkte producten en snacks moet laten staan.
Veel glutenvrije dieetproducten bevatten voornamelijk zetmeel, suiker en toevoegingen. Daarbij zijn ze heel duur. Ik koop ze nauwelijks.

Suikervrij eten en snacks laten staan is wel een gezonde manier om af te vallen.
Rijstwafels vullen nauwelijks, behalve als je er heel veel beleg op doet en dat is ook weer niet slank te noemen.
Meid, geniet van je gluten. Maak het lekkerste vegan brood dat je kunt bedenken en eet dat met lekkere soepen, slank broodbeleg, notenpasta, gezonde vetten en vergeet dat hele glutengedoe.
Alleen als je het vanwege je gezondheid moet doen (coeliakie, glutensensitief enzo) is het een goed idee. Verder is het een kl*tedieet dat ook nog eens sociaal erg onhandig is.

Ehm, verder gaat het wel goed met me, moest het ff kwijt :wink:

Wat wel een gezond idee is, om de granen meer af te wisselen. De tarwe die tegenwoordig vooral wordt gebruikt is zover doorveredeld dat er veel eiwitten in zitten. Ook meer allergene eiwitten. Daarom veel afwisselen met spelt, havermout etc. Ik weet niet hoe het zit met biologische tarwe wat betreft het doorveredelen. Mogelijk zijn er meer varianten. Van spelt kun je gemakkelijk brood bakken. Dat hoef je maar vijf minuten te kneden. Het wordt wel iets sneller oud, maar vegan tosties of geroosterd brood is ook lekker :)

Ik weet dat er veganisten zijn die ook glutenvrij en suikervrij zijn en dat dat goed gaat. Misschien dat het bij mij niet lukt omdat ik supergevoelig ben voor gluten en ook vaak last heb van kruisbesmetting bij alles wat ik eet. Het is net Russische roulette (waar is het verbouwd, had iemand vieze handen, is het scheepsruim wel goed schoongemaakt, gluten stiekem in een product gestopt want het is zo lekker goedkoop, overal wordt glucose dextrose ingestopt en dat is tegenwoordig bijna alleen nog maar van tarwe gemaakt etc).

Nog even een aanvulling. Door al het gerotzooi met voeding heb ik mijn vegan kookboeken er toch maar weer eens bijgepakt en ik wil proberen weer een groter deel plantaardig te eten . Vanochtend gomasio en een dressing gemaakt geïnspireerd op een recept uit Vive le Vegan.
En wellicht ben ik dan ook weer vaker te vinden hier. Als ik niet al die dieetbeperkingen had was het een stuk makkelijker om vegan te eten, maar dat heb ik al vaker gepost :wink:

Skyclad

Bericht door Skyclad » zo jul 07, 2013 23:50

Het is echt onzin dat je van een glutenvrij dieet opeens aan komt. De voedingsstoffen die uit de maag lekken zijn geen 100den kcals. En dat je dan niet veganistisch kan eten is ook flauwekul. Bananen die sporen bevatten van gluten bevatten zou ik sowieso niet vertrouwen, al dat verpakte fabrieksvoer is toch niet goed voor je.

Suikervrij is alleen mogelijk als je voornamelijk vet gaat eten, waar je eerder dik van wordt dan suiker. Voor je lichaam is zetmeel ook gewoon suiker dus dan blijft er vrijwel niks over.

En tjsa, anders dan 3x per dag koken of fruit eten doe je weinig. Fruit of zetmeel boeit helemaal niet, is bijna hetzelfde qua effect op het lichaam. Niet teveel vet, niet teveel kcal en 5 kg ben je zo kwijt.

En stop met die "oh daar heb ik goede verhalen over gehoord" onzin. Dit is waarom mensen dik en ongezond zijn. Het is niet moeilijk, maar niet zo simpel als standaard dieetregeltjes volgen. Een beetje denken en rekenen zodat je niet teveel vet en kcal binnenkrijgt en dan gaat het vanzelf. Geen gluten/suiker + 3000 kcal/100g vet wordt je nog dik van. Gluten/Suiker + 1500 kcal/30g vet verlies je bijna altijd vet mee.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » ma jul 08, 2013 7:17

@ Skyclad,

Je wordt iig niet gehinderd door enige kennis van coeliakie :wink:

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma jul 08, 2013 11:56

Ik ben nu 2 weken bezig met dit dieet en merk wel degelijk dat het effect heeft. Ik ben al bijna 2kg afgevallen. De verklaring zou kunnen zijn dat je pure suiker en gluten minder goed verbrandt en dus sneller om zet in vet. Het gaat niet supersnel, maar wel tamelijk makkelijk omdat je nog van alles kunt eten, en dat vind ik beter dan met heel veel honger snel afvallen, dat kan nooit goed voor je zijn.

Mijn vriend en ik eten altijd al biologisch en zoveel mogelijk uit de regio, wat betekent dat wij veel verse en onbewerkte dingen eten en nauwelijks fabrieksvoer uit de supermarkt. Dit maakt het erg makkelijk om pure suiker (ik heb het dan over rietsuiker, kristalsuiker en basterdsuiker enzo, niet over suiker uit fruit) te laten liggen en voor gezonde opties te gaan. Ik leef dus al behoorlijk gezond en eet niet extreem veel of vet, maar als gevolg van een lichamelijke beperking kan ik niet met sporten mijn gewicht op peil houden. En daarnaast komt overgewicht in de familie voor en ben ik daarmee erfelijk belast.

De gluten vormden wel een beetje een probleem; niet zomaar snel even een boterham tussendoor. In plaats daarvan rijstwafels, rijst, gierst en pasta op basis van mais. Het is zeker meer werk en duurder, ik heb nog geen manier gevonden om minder te hoeven koken. Als ik 's avonds extra veel maak met de bedoeling om een gedeelte daarvan de volgende dag als lunch te eten, haalt het toch de volgende dag niet omdat ik of mijn vriend 's avonds trek krijg. Als er nog stimulerende tips zijn of eenvoudige recepten met pure lokale ingrediënten (bedankt voor je link Martine, ik zal eens naar je recepten kijken), dan hoor ik het graag.

Skyclad

Bericht door Skyclad » ma jul 08, 2013 21:52

Suiker wordt vrij makkelijk verbrand. Vet is het probleem, dat gaat meteen richting vetreserves.
Gluten is een eiwit, nog meer onmogelijk dan suiker voor het lichaam om als vetreserve op te slaan.

@Annika
Dat had ik inderdaad fout, je hebt gelijk. In mijn verdediging: het was 1 uur en een dieet dag :(.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma jul 08, 2013 22:29

Hee Jasmijn,
Ik heb ook tijdenlang zowel glutenvrij als veganistisch moeten eten. Als je het een tijdje doet, dan kom je er vanzelf 'in' en kom je ook vaker goedkopere dingen tegen.
Bij de reformwinkels hebben ze vaak glutenvrije producten over datum in de aanbieding. Best handig als je iets zoekt voor een wat minder grote prijs dan normaal.....
Verder was de toko voor mij een uitkomst. Daar hebben ze lintpasta's en noem maar op allemaal van rijstmeel of bonenmeel. Prima te eten, kost geen klap, alleen uiteraard niet biologisch of wat ook, maar scheelt wel in de portemonnee.
Ik at zelf eigenlijk altijd twee keer per dag warm (of de lunch was opwarmbaar kliekje van de vorige dag ofzo).
Je gaat vanzelf experimenteren met de de mogelijkheden, want dat brood uit de winkel vond ik niet zo heel erg lekker (of zoals mijn collega het noemde: het ruikt en smaakt naar het apenhuis uit Artis.... <= geen idee hoe dat smaakt of ruikt, maar ik kan me er iets bij voorstellen :mrgreen: ).
Uit deze periode stamt ook mijn curry-voorkeur. Rijst combineren met een gerecht met veel groente, noten, soja etc, mjummie heerlijk! Aardappelcurries, groentencurry, kikkererwtencurry noem maar op. Je kunt er zo 100 bedenken. En dan combineren met jasmijnrijst, basmatirijst, wilde rijst, rode rijst, witte rijst, etc etc
Momenteel eet ik nog sporadisch zonder gluten, omdat ik er soms nog ontzettend last van heb (ik moest van de internist glutenvrij eten).
Nog een tip: in Duitsland hebben ze veel meer suikervrije en glutenvrije producten dan hier (en dan ook nog veganistisch uiteraard). Ik deed gepofte quinoa (dat is van nature glutenvrij) door de soyayoghurt. En ook daar doen ze aan aanbiedingen.
Mocht je nog meer dingen willen horen, dan mag je me uiteraard altijd een pm/pb sturen.

groetjes
jet
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » di jul 09, 2013 7:00

Ik koop ook veel bij de toko en omdat er hier geen toko is bestel ik het online bij Amazing Oriental.
Gewone pasta koop ik meestal bij Jumbo van het merk Sam Mills. Lidl heeft nu ook glutenvrije pasta die nog iets goedkoper is.

@ Jasmijn,
Waarom probeer je eerst niet alleen suikervrij en wissel je glutenvrij met gewoon eten af. Dus ontbijt glutenvrij, een lunch met gluten en avondeten glutenvrij. En tussendoortjes glutenvrij, dan zijn die rijstwafels wel weer handig.
Dan maak je het jezelf een stuk makkelijker en blijft eten leuker.
En zo kom je er ook achter of je je lekkerder voelt bij minder gluten.

@ Skyclad,
Sterkte met je dieet!

Skyclad

Bericht door Skyclad » di jul 09, 2013 16:53

Jasmijn en jasmijnrijst klinkt als een match made in heaven. Oké...flauw...

Maar rijst is suiker. Glucose om precies te zijn.

Mystique

Bericht door Mystique » di jul 09, 2013 17:53

Zilverliesrijst ook? Want die gebruik ik en daarvan lees en hoor je overal dat die wat minder ongezond zou zijn...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jul 09, 2013 18:24

Skyclad schreef:Maar rijst is suiker. Glucose om precies te zijn.
Uhm rijst is dacht ik zetmeel (amylopectine en amylose?) toch? Zulke zetmeel-moleculen bestaan inderdaad uit glucose-stukjes, maar voor je spijsvertering zijn het complexe koolhydraten, geen suikers. Als je het reduceert tot de bouwsteentjes zijn alle koolhydraten uiteindelijk suikers, maar voor de glycemische index van je voeding maakt het wel uit of ze los rondzwerven of aan elkaar vast zitten in zetmeel-ketens.

(tot zover mijn onbeholpen huis-tuin-en-keuken scheikunde, als ik het fout heb hoor ik natuurlijk het graag)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Skyclad

Bericht door Skyclad » di jul 09, 2013 20:06

Het effect op het lichaam is precies hetzelfde, dat is het punt.

Verder heeft pure glucose de hoogste GI, en bijna alle granen hebben een hoge GI en GL. Rijst ook. Fruit heeft over het algemeen lagere GI (uitzonderingen zijn er natuurlijk, bijv dadels) terwijl het "het kwade suiker" is (met ook uitzonderingen, zoals bakbananen). Suiker (sucrose) heeft lagere GI dan glucose omdat het voor een deel uit fructose bestaat, en fructose heeft geen effect op insuline. Het probleem met pure suiker is dat er 0,0 vezels inzitten, en dat het compleet verwerkt is. Rijst heeft alleen maar lagere GI omdat het nog andere bestanddelen dan alleen suiker bevat (eiwit, vet, vezels), het heeft niks met de "complexe" KH te maken.

Het daadwerkelijke proces is natuurlijk compleet verschillend voor glucose en zetmeel, maar het effect is hetzelfde, dat bedoelde ik.

Arjan
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Arjan » do dec 26, 2013 2:17

Hoi,

Dit begrijp ik inmiddels echt heel erg goed dit probleem.
Voldoende om me helemaal dol te krijgen zelfs.

Geen exorfines + geen dierlijke eiwitten maar vooral geen dierlijke vetten is ook zo'n dillemma.
Echt heel erg moeilijk want waar moet je je eiwitten maar ook energie dan vandaan halen?
Ik hoef me tenminste niet druk te maken over stofdeeltjes kruisbesmetting, thank god!

Zit te denken aan een nieuw topic met intensieve rapportage aan deze community om het op te lossen en het daarmee wellicht makkelijker voor ander mensen met de zelfde gevoeligheden. Vooralsnog zie ik de oplossing nog niet helaas, gaat er wel komen maar zie het nog niet, echt teveel bomen voor het bos.

Succes met jouw queste in ieder geval, want het is echt verdomde moeilijk,

Arjan.

Fruitig

Bericht door Fruitig » wo jan 29, 2014 12:20

Sinds een twee maanden eet ik glutenvrij en veganistisch. Nadat ik als vleeseter en bierdrinker behoorlijk was aangekomen werd het tijd om eens het roer drastisch om te gooien. Op oude voet verder gaan was niet verantwoord meer.

Veganisme was me niet onbekend. Eind jaren 90 van vorige eeuw begon ik met veganisme. Door de jaren heen, en met de geboorte van onze kids, is dit geleidelijk aan minder geworden tot uiteindelijk weer vlees eten.

Dus nu, vanwege gezondheid, begonnen met een glutenvrije veganistische levensstijl. Heerlijk om me weer bezig te houden met o.a. gezonde voeding en ingrediënten. Afwisselend eten is totaal geen probleem, zolang je hier maar in wilt investeren. Die tijd, maar ook centjes, maak ik hier graag voor vrij. Ook valt er behoorlijk wat te lezen op diverse internetsites. Een Nederlands kookboek wat hier volledig aandacht aan besteed ben ik overigens nog niet tegengekomen.
vegan with an edge!

Brchj

Bericht door Brchj » do jan 30, 2014 14:07

Even snel een berichtje zonder al het inhoudelijke hierboven te lezen ( sorry ;) )
Maar ik zit wel eens op deze site
Zij heeft (voornamelijk zoete) recepten, geheel suikervrij, gluten vrij en vegan.
En als je eenmaal een beetje doorhebt wat zij gebruikt ipv suiker enzo dan kan je dat makkelijk zelf oppikken.
Glutenvrij is ook niet meer zo moeilijk tegenwoordig. Op deze site wordt heel veel havermout(meel) gebruikt, rijstmeel kan je ook kopen bij toko's. Je zult alleen een en ander zelf moeten maken denk ik.

Uitdaging, wel leuk (y)
Lieve Nugget! <3
Clover

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » vr jan 31, 2014 22:33

Ipv glutenvrije havermout gebruik ik glutenvrije gierstvlokken van de glutenvrije lijn van De Halm. Ik vind het een goede vervanger. Glutenvrije havermout wordt niet altijd goed verdragen door mensen met coeliakie of glutensensitiviteit.
Je kunt het natuurlijk wel proberen maar bouw het dan voorzichtig op, net als teff.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr jan 31, 2014 23:13

Ik heb het glutenvrije en suikerloze dieet misschien een maand volgehouden. Op zich lukte het vrij aardig, maar het werd me te duur en te moeilijk en bovendien viel ik er niet van af.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » za feb 01, 2014 16:24

Jasmijn schreef:Ik heb het glutenvrije en suikerloze dieet misschien een maand volgehouden. Op zich lukte het vrij aardig, maar het werd me te duur en te moeilijk en bovendien viel ik er niet van af.
Voelde je je er ook beter bij?
Glutenvrij en afvallen gaan vaak niet samen. Suikervrij en afvallen is een betere combi.

Overstand

Bericht door Overstand » za feb 01, 2014 23:53

Alles uit first hand.

ik eet werkdagen ook glutenvrij en ben altijd suikervrij en zoetmiddelvrij (allesbehalve me veg-1 pil).

Hoe combineer je dit

Nou simpel. Ik eet geen brood. Ik begin de dag met fruit. Bananen stuk of 3 houden je goed vol. Soms als je zin in iets warms hebt, niet dik maar lekker dun rode linzen soep, mashed potato's.

1 maaltijd 1 grote kom salade met handje noten en zaden, en daarnaast bonen, linzen, met: rijst, aardappelen, boekweit, amaranth, soms quinoa (wegens ik haat fucking mensen redenen), etc.

En als tussendoortjes zoeterij, whole foods, zoals vijgen, dadels, etc., 1 tl rauw cacao

En ik drink veel water. Meestal als we hongerig aanvoelen, is dat een teken dat we eigenlijk dorst hebben.

Had ik al gezegd dat bonen (niet meer dan 80-100gr) goed volmaken?

Voor de rest sport ik veel om inner balans te bewaren. Dit uit first hand. Zonder dit forget about it.

Ja ik kan niet zeggen duur of goedkoop omdat het relatief is. Voor mij werkt het.

I Rock 8) een echte year of the rat

organic glutenvrij on a hood budget (zonder al die bullshit glutenvrij hoeken).

Anyway, weekends eet ik wel gluten, omdat me lichaam deze goed kan verteren en omdat het lekker is, en zodoende krijgt het meerwaarde

en afvallen?

avocado's, lijnzaad seem to help to regulate shit, maar als je aanhoud wat ik doe , dan ben je goed op gewicht.

Plaats reactie