(Olijf)olie gezond?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Butternutkin
Leefwijze: veganist

Re: (Olijf)olie gezond?

Bericht door Butternutkin » ma feb 04, 2013 19:44

Ja, maar jij bent ook gewoon slank enzo. Ik wil afvallen en ben wel heel vaak moe. Dus als ik me ineens geweldig voel als ik die tahin laat zitten... dat is het me wel waard hoor.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

lena

Bericht door lena » ma feb 04, 2013 20:00

Eet je verder ook nog noten of olie? Ik zou dat eerder laten staan dan een beetje tahin in de dressing. Dat beetje vet zorgt ook weer voor een betere opname van de voedingsstoffen in de salade.

Hoi borkdude!

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma feb 04, 2013 20:05

eigenlijk bijna niet, soms wat pompoenpitjes ofzo of een raw bite. Maar dat is niet dagelijks. Maar ik eet wel veel tahin hoor, niet een lepeltje zeg maar.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » di feb 05, 2013 18:25

Butternutkin schreef:Ja, maar jij bent ook gewoon slank enzo.
Klopt, maar ik kom ook geen grammetje aan van de olie die ik gebruik. Nu zegt dat natuurlijk ook weer niet dat het dan dus ook gezond is.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di feb 05, 2013 22:44

Ja ik weet het zolangzamerhand ook niet meer. Ik denk dat je van dierlijke vetten en geraffineerde suiker dik wordt. Maar dat is ook slechts een gok...
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » di feb 05, 2013 22:59

Je hebt 666 posts

:twisted:

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di feb 05, 2013 23:47

Shit, dat is wel heel vet. Nu niks meer posten want dan... oh, te laat.
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » wo feb 06, 2013 9:39

:P

Maar heb je het 80/10/10 dieet wel eens gedaan? Niet echt goedkoop of eko vanwege al het fruit (vooral bananen en mango's vanwege de hoge caloriewaarde), maar daar viel ik zelfs nog van af..

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » wo feb 06, 2013 14:54

Volgens mij val je daar sowieso wel vanaf. Maar nee, ik zou best willen maar geen idee waar te beginnen en of ik dat kan betalen. Ik leef nu al voor het grootste gedeelte op groente en fruit en dat is al niet goedkoop.
Linda mcCartney

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo feb 06, 2013 21:02

Ik denk niet dat je (a là Happy Herbivore alle geraffineerde olie-inname hoeft te schrappen om gezond te leven. Maar er zit wel wat in dat het geen 'whole food' is, en daardoor krijg je sneller te veel binnen. En je krijgt niet de andere goede dingen die misschien ook nog in de originele plant zitten. Dat wil echter niet zeggen dat er genoeg gezonde dingen in de olie zelf kunnen zitten. Ik zou zeggen, alles met mate. Een paar eetlepels per dag? Een beetje om in te bakken, maar niet te vaak frituren (niet zozeer om de olie overigens). Koudgeperste olijfolie en lijnzaadolie voor in dressings, best gezond.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel » wo feb 06, 2013 21:06

Denk ik ook eigenlijk.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » wo feb 06, 2013 21:18

Het is vast gezond, maar word je er dik van? :D
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » wo feb 06, 2013 21:23

Ligt er denk aan hoeveel je ervan gebruikt ofzo.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » wo feb 06, 2013 22:19

Ja, een fles per dag is vast te veel... maar hoeveel dan wel moet? :scratch:
Linda mcCartney

Silke
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Silke » zo feb 10, 2013 9:04

De aanbeveling is eigenlijk deze:
* een mespunt (5g) margarine/minarine/kokosolie/... per snede brood die je eet
* een eetlepel (15g) olie/margarine/... per persoon bij de bereiding van de warme maaltijd

Als je deze hoeveelheden gebruikt, zal je echt niet verdikken hoor. Je hebt een bepaalde hoeveelheid vet nodig voor de opbouw van celmembranen, voor een isolatielaagje rond je organen en net onder de huid, ... dus het is niet slim om gewoon volledig te stoppen met het gebruik van vetstoffen of vetrijke voedingsmiddelen zoals noten of avocado.

Sowieso gebruik je als vegan onverzadigde vetten, omdat plantaardige oliën en vetten dat nu eenmaal zijn. De enige uitzonderingen hierop zijn kokosolie (dat wel nog tal van gezondheidsvoordelen heeft, dus dat mag gerust af en toe gebruikt worden) en palmolie. Deze 2 vetten bevatten een stuk meer verzadigde (ongezonde) vetzuren.

Een laatste puntje van aandacht is dan nog de omega 6/omega 3 verhouding, maar dat brengt ons nog wat verder :p die verhouding moet ongeveer 5/1 zijn, terwijl in een Westerse voeding de omega 6 vaak heel hard overweegt ten opzichte van de omega 3.
Het beste is daarom om koolzaad- of soja-olie te gebruiken voor warme bereidingen (door het verhitten gaan er wel een deel van de omega 3 vetzuren verloren), en walnoot- of lijnzaadolie voor koude bereidingen. Een handje lijnzaad, walnoten of chiazaadjes is ook een goede bron van omega 3.

edit: ik ben diëtiste dus ik zou moeten weten waarover ik praat, haha
Bekijk mijn kookblog Julienne

Barbera
Leefwijze: flexanist

Bericht door Barbera » zo feb 10, 2013 9:56

Alles met mate, dus ook olie, (zelfs van teveel water kun je dood gaan :wink: ) maar je hebt het echt wel nodig hoor!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo feb 10, 2013 10:43

Silke schreef: Een laatste puntje van aandacht is dan nog de omega 6/omega 3 verhouding, maar dat brengt ons nog wat verder :p die verhouding moet ongeveer 5/1 zijn, terwijl in een Westerse voeding de omega 6 vaak heel hard overweegt ten opzichte van de omega 3.
Het beste is daarom om koolzaad- of soja-olie te gebruiken voor warme bereidingen (door het verhitten gaan er wel een deel van de omega 3 vetzuren verloren), en walnoot- of lijnzaadolie voor koude bereidingen. Een handje lijnzaad, walnoten of chiazaadjes is ook een goede bron van omega 3.

edit: ik ben diëtiste dus ik zou moeten weten waarover ik praat, haha
Inderdaad, ik heb onlangs Groene voor het leven gelezen van Victoria Boutenko en die heeft een heel stuk gewijd aan dat we eigenlijk veel meer omega 3 zouden binnen moeten krijgen dan omega 6.
http://www.rawfamily.com/news/2010/10/10_10_01.html hier kun je het lezen wat ze bedoelt en haar onderzoeken, klik vooral ook door naar het volgende deel van het artikel.
So how can we achieve the healthiest balance of essential fatty acids? Most of the articles I read suggested that the ratio of omega-6s to omega-3s should be 3:1 or 2:1. The typical American diet today contains anywhere from a 10:1 to a 20:1 ratio of omega-6 to omega-3, an imbalance associated with a high rate of disease. The Institute of Medicine, the health arm of the National Academy of Sciences, recommends an intake of approximately 10:1, much higher than the ratio recommended by Sweden (5:1) or Japan (4:1). The ratio in Japan is associated with a very low incidence of heart and other disease.[vi]
Alhoewel ze wel een andere verhouding noemt dan jij, Silke, als optimaal is ook haar bericht dat we meer omega 3 in moeten nemen, en de omega 6 drastisch moeten verminderen.
Increasing the omega-3s in our diet is important but not enough; it is also crucial to decrease our consumption of omega-6s.
Er staat een handig lijstje bij welke ratio sommige voeding heeft voor de omega's.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

lena

Bericht door lena » zo feb 10, 2013 13:59

Silke schreef:edit: ik ben diëtiste dus ik zou moeten weten waarover ik praat, haha
Er zijn ook dietisten die het niet eens zijn met de standaard aanbevelingen en die geen olie en margarine aanraden. Zie bijvoorbeeld Jeff Novick en Julieanna Hever.

Er lopen hier in feite twee discussies door elkaar. Het oorspronkelijke topic was of olie gezond was. Ik zie daar geen goede argumenten voor, hooguit dat er wat twijfel is over hoe ongezond het precies is (niemand eet tenslotte de hele dag alleen maar groentes - er is best wat ruimte voor voedsel met een minder ideale nutrient density). Maar voor je gezondheid: waarom zou je olie eten als je ook noten en avocado kunt eten? Dat wordt minder snel opgeslagen in je lichaam, en bevat veel meer vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen. 45 gram olie/margarine per dag (6 boterhammen met margarine plus 1 eetlepel voor het avondeten - je hebt dan nog niet eens een saladedressing) is al zo'n 400 calorieen alleen aan olie. Op een dieet van 2000 calorieen heb je dan dus 20% aan calorieen waar geen vitamines/mineralen/eiwitten in zitten.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo feb 10, 2013 14:08

lena schreef:Maar voor je gezondheid: waarom zou je olie eten als je ook noten en avocado kunt eten?
Voor je gezondheid misschien niet, dat zou goed kunnen. Ik denk dat veel mensen de discussie meer verplaatsen naar 'is het echt óngezond?' omdat het moeilijker is olie te vermijden als het in kleine hoeveelheden toe te staan in je dieet.

Aan de andere kant schijnt het bijvoorbeeld zo te zijn dat je de omega vetzuren uit lijnzaad lastig opneemt (ook als het gebroken is) door de stevige schil en de anti-absorbtiestoffen die daarin zitten. Bij lijnzaadolie heb je dat probleem niet. Dus deze specifieke olie consumeren in dit specifieke geval is dan misschien wel gezond.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

lena

Bericht door lena » zo feb 10, 2013 14:21

Renee1137 schreef:
lena schreef:Maar voor je gezondheid: waarom zou je olie eten als je ook noten en avocado kunt eten?
Voor je gezondheid misschien niet, dat zou goed kunnen. Ik denk dat veel mensen de discussie meer verplaatsen naar 'is het echt óngezond?' omdat het moeilijker is olie te vermijden als het in kleine hoeveelheden toe te staan in je dieet.
Mee eens! Maar die 6 theelepels margarine vind ik dus supermakkelijk vermijdbaar, en ik bak net zo goed in een theelepeltje olie voor 2 personen (in een goede pan). Olie is inderdaad geen vergif. Dan gaat de discussie dus over hoe veel nog gezond is. Naar mijn mening is 45 gram per dag erg veel.

Maar er is inderdaad zeker een discussie over wat "gezond genoeg" is, en dat zal voor iedereen persoonlijk zijn.
Aan de andere kant schijnt het bijvoorbeeld zo te zijn dat je de omega vetzuren uit lijnzaad lastig opneemt (ook als het gebroken is) door de stevige schil en de anti-absorbtiestoffen die daarin zitten. Bij lijnzaadolie heb je dat probleem niet. Dus deze specifieke olie consumeren in dit specifieke geval is dan misschien wel gezond.
Ik heb dat nog niet eerder gehoord. Ik dacht dat het malen van die schil de stoffen opneembaar maakt. Olie wordt in het algemeen sneller opgenomen dan volledig voedsel, dus het klinkt wel aannemelijk, maar ik zet er vraagtekens bij of het daarom in dit geval dus beter is. Als de absorptie uit gemalen lijnzaad minder is kun je ook gewoon meer lijnzaad eten bijvoorbeeld. De lignans in lijnzaad zijn ook juist weer heel goed voor je. En lijnzaadolie oxideert heel snel, wat ook weer negatief is voor de gezondheid.

Plaats reactie