Veganisten en de pil.....

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
*Eva*
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Veganisten en de pil.....

Bericht door *Eva* » za mei 07, 2011 19:21

Bedankt voor de reacties nog! Had ze wel gelezen, niet geantwoord kennelijk. Slik 'm nu een week en mijn dreads zitten nog op mijn hoofd.. ;)

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 03, 2013 14:44

Hier is een flinke tijd geleden voor het laatst op gereageerd en ook heel veel op gereageerd, dus na 3 pagina's ben ik gestopt met lezen, maar ik wilde toch jullie (met name de vrouwen) mening weten.

Ik slik zelf de pil. Deze is niet vegan en daar baal ik goed van. Maar er zijn weinig alternatieven en nog minder die ik zou willen gebruiken. Ik wil geen anticonceptie die mijn ongesteldheid tegen houdt, want dat vind ik zo onnatuurlijk klinken dat me dat nooit gezond kan lijken.
Nu heb ik op internet gelezen over de Nuvaring. Ik las in dit topic dat deze qua bestandsdelen wel vegan is, maar getest is op dieren. En ik las dat alle anticonceptie getest moet worden op dieren, dus je zit eraan vast als je niet zwanger wilt worden.

Zijn er hier vrouwen die ervaring hebben met de Nuvaring? Of andere tips voor zo vegan mogelijke anticonceptie. Ik voel me erg schuldig en durf mijzelf eigenlijk ook geen vegan te noemen, omdat ik vast zit aan die stomme pil, maar ik durf me ook nog niet te laten steriliseren, want ik weet niet of ik ooit wél de neiging krijg om een kind op deze wereld neer te zetten... :(

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo feb 03, 2013 15:04

Ik gebruik de Nuvaring inmiddels al bijna 3 jaar en ik ben heel tevreden. Je hoeft er maar twee keer per maand mee bezig te zijn (als je de oude ring verwijdert en als je een week daarna de nieuwe inbrengt), dat vind ik een groot voordeel ten opzichte van de pil. Het inbrengen en verwijderen is heel makkelijk, net als bij een tampon eigenlijk. Soms lukt het niet meteen om de nieuwe ring helemaal goed op zijn te krijgen zodat ik hem niet voel tijdens het lopen, maar dan helpt het meestal om even op mijn zij te gaan liggen en hem dan opnieuw in te brengen.

Net als bij de pil krijg je iedere maand een 'onttrekkingsbloeding'/menstruatie. Mijn menstruatie is een stuk milder in vergelijking met voordat ik anticonceptie gebruikte. Als je vanwege je vakantie ofzo je menstruatie een keertje over wilt slaan kun je ook meteen na het verwijderen van de oude ring een nieuwe inbrengen, net zoals wanneer de je de stopweek van de pil overslaat. Mijn huisarts zegt dat Nuvaring net zo effectief en veilig is als de pil. De dosis hormonen die je binnenkrijgt is dacht ik lager dan die in de pil, omdat ze niet eerst door je spijsvertering hoeven, maar direct door je lichaam kunnen worden opgenomen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » zo feb 03, 2013 19:01

Mystique schreef:Ik wil geen anticonceptie die mijn ongesteldheid tegen houdt, want dat vind ik zo onnatuurlijk klink
Dat kun je ook anders bekijken. Vroeger (lang, lang geleden :) ) werden vrouwen al op vrij jonge leeftijd voor het eerst zwanger. Dan is een vrouw negen maanden vrij van menstruaties. Daarna gaf een vrouw waarschijnlijk wel een jaar of drie (of nog langer) borstvoeding waarin ze ook (grotendeels) vrij was van menstruaties. Op het moment dat ze weer ging menstrueren werd ze al redelijk snel weer zwanger. Om zo opnieuw die cyclus in te gaan van weinig tot geen menstruaties.

Ik denk dat het voor het eerst in de geschiedenis is dat vrouwen zo vaak in hun leven menstrueren. En lang niet al het onderzoek beschouwt dat als positief. Persoonlijk heb ik er daarom geen moeite mee om anticonceptie te gebruiken die de menstruatie tegen houdt.

Overigens is, wat ik er van begrepen heb, de pil ook op deze manier ontworpen (drie weken slikken, week stopweek met bloeding) vanwege de katholieke kerk en toenmalige normen. Op deze manier leek het nog 'normaal' en kon je ook net doen als of je de pil niet slikte. Je was toch immers nog steeds maandelijks ongesteld? :)

marjan

Bericht door marjan » zo feb 03, 2013 23:09

Tja, een koperspiraal is ook veganistisch en makkelijk. Alleen mijn lichaam weigerde zo'n ding diverse malen. Het werkte hem er gewoon weer uit... Wel jammer hoor. Als zo'n ding er zit en werkt zou je er in principe jarenlang geen omkijken naar hebben...

lena

Bericht door lena » ma feb 04, 2013 10:17

Mystique schreef:
Zijn er hier vrouwen die ervaring hebben met de Nuvaring? Of andere tips voor zo vegan mogelijke anticonceptie. Ik voel me erg schuldig en durf mijzelf eigenlijk ook geen vegan te noemen, omdat ik vast zit aan die stomme pil,
Nuvaring is een prima optie. Ik zou zeker kijken of die bij je past. Maar ik zou ook stoppen met schuldig voelen over dat minibeetje lactose in die pillen hoor. Daar wordt geen koe extra voor vastgehouden. Het is echt een bijproduct dat nou eenmaal op dit moment het goedkoopste vulmiddel is, en de hoeveelheid is zo klein, de kans is erg groot dat je met andere dingen nog wel meer dierlijke producten binnenkrijgt. Als je maar lang genoeg vegan bent is het bijna onvermijdelijk dat je eens iets te eten krijgt waar bij nader inzien toch melk (of zelfs vlees) in zat, om maar eens wat te noemen.

Ik ben het overigens ook met Sybine eens dat niet meer menstrueren niet erg hoeft te zijn, maar dat is een persoonlijke afweging. Anticonceptie is natuurlijk sowieso onnatuurlijk en mijn voorkeur zou uitgaan naar minder hormonen in plaats van meer. De nuvaring en mirena hebben minder hormonen dan de pil. Maar het is zo persoonlijk hoe het je bevalt.

Mystique

Bericht door Mystique » ma feb 04, 2013 11:02

Het is ook wel zo, wat dat schuldig voelen betreft, want dan zou ik ook niet meer in een auto kunnen rijden en weet ik veel wat niet meer kunnen doen/eten.

Mijn moeder is zwanger geworden van mijn broer toen zij een spiraal had, dus die vertrouw ik niet zo, haha!

Ik vind zo'n Nuvaring toch een eng idee. Ik merk dat ik ook steeds slechter tegen tampons kan. Vroeger gebruikte ik vrijwel niets anders dan tampons en nu doen ze gewoon te veel pijn, dus ik ben bang dat zo'n Nuvaring ook niet zo'n succes zal zijn.

Hé, bah. Al die verplichte troep die je in je lijf moet stoppen! Was er maar gewoon een aan/uit knop voor! :D

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma feb 04, 2013 12:19

Hoi Mystique,

Inderdaad lastig dat er geen echt goed vegan alternatief is voor anticonceptie. Heb daar ook lange tijd om gebaald, maar heb nu enige maanden de nuvaring en ben er erg tevreden over (op het feit na dat er dierproeven voor zijn gedaan, maar dat is met bijna alles zo helaas, dus daar kom je niet echt onderuit). In de ring zitten verder geen dierlijke bestanddelen, dus zeker de moeite van het proberen waard (al ben ik het wel met Lena eens over dat niet schuldig moeten voelen m.b.t. de pil). Tampons zijn bij mij ook geen groot succes, maar de ring zit er toch anders in. Op de een of andere manier voel ik 'em helemaal niet zitten.
Ik kan het je dus zeker aanraden en mocht het niks voor je zijn, kun je er altijd weer mee stoppen.

Groetjes,
Jasmijn

Marla

Bericht door Marla » ma feb 04, 2013 13:37

Ik heb een tijd lang een koperspiraaltje gehad en ik vond dat ideaal. Ik had jarenlang de pil geslikt en ik wilde gewoon geen hormonen meer in mijn lijf, dus ook geen Nuvaring. Natuurlijk zijn er vrouwen die zwanger worden ondanks een spiraaltje maar geen enkele anticonceptie methode is 100% veilig (behalve geheelonthouding natuurlijk ;)).

Eef

Bericht door Eef » wo feb 06, 2013 14:17

Ik vind de Ladycomp/Pearly een goed alternatief op de pil - en alle andere anticonceptie.
Het is een (veganistisch) apparaatje (wel even aangeven dat je het hoesje niet wilt - of navragen waarvan het gemaakt is, die kan wel eens van wol (vilt) zijn -). Niet getest op dieren, maar op mensen.

Ik ben er zelf heel tevreden over (gebruik hem nu 2 jaar) geen synthetische hormonen en andere troep in mijn lichaam en ik heb een natuurlijke cyclus. Ik ben verlost van alle bijwerkingen die ik van de pil had.
Hij is volgens de Pearl index net zo veilig als de pil.

www.ladycomp.nl

Mystique

Bericht door Mystique » wo feb 06, 2013 14:24

Wow! Geen troep meer in mijn lichaam! Maar 6 dagen geen seks hebben vind ik wel heel erg pittig. Natuurlijk heb je ook seks zonder geslachtsgemeenschap, maar 6 dagen lang en dan ook nog de 5/6 dagen wanneer ik ongesteld ben... Poe, hoe houd je het vol? :lol:

Marla

Bericht door Marla » wo feb 06, 2013 17:42

Je kan er dan natuurlijk voor kiezen om condooms te gebruiken :)
Interessant, ik ga er eens meer over lezen.

Marla

Bericht door Marla » wo feb 06, 2013 17:45

Pffff, wel duur zeg! Ik snap dat je er eeuwig mee kunt doen maar toch, wel een flink bedrag.

Santhos

Bericht door Santhos » do feb 07, 2013 13:07

Ik gebruik ook de pil. Ik had de diane35, maar mijn haar is zeker half zo dik als dat het was! het viel echt heel erg uit. als ik mijn haar ging kammen of wassen had ik hele plukken haar in mn hand. Ik ben er hierdoor mee gestopt, en heb nu een andere lichtere pil. Het valt al veel minder uit, had ik dit maar eerder gedaan. Het staat me nog steeds tegen om hormonen te gebruiken en dat de pil sowieso getest is op dieren. Ik ben nog aan het denken over een vervanging, want ik vind het wel hypocriet van mezelf..

Eef

Bericht door Eef » vr feb 08, 2013 17:31

Ik had ook haaruitval van de pil, samen met tig andere klachten.

De Ladycomp is inderdaad prijzig, maar ik had gewild dat ik hem jaren eerder had aangeschaft, ik voel me zoveel beter. En je bespaard zo waarschijnlijk geld op de gezondheidszorg.
Nu had ik sowieso de pil niet meer genomen als die niet vegan is. En inderdaad ook nog eens getest op dieren. Maar het is ook gewoon erg slecht voor je gezondheid.

@Mystique: Gelukkig ben ik maar 2-3 dagen ongesteld. En op de 'rode' dagen mag je wel sex hebben hoor, alleen geen geslachtsgemeenschap :wink: Dat zijn je creatieve dagen 8)

Ik zou het overigens dan niet alsnog met condoom gaan doen, als deze scheurt ben je bijna gegarandeerd zwanger omdat die rode dagen je ovulatie zijn.

Ik zal niet zeggen dat mij die rode dagen altijd uitkomen - ik vind het ook lang - maar dat weegt niet op tegen de klachten die ik van de pil had. Daarbij kan de pil ook een ontzettende aanslag op je libido zijn. Daar ben je vanaf met de Pearly/Ladycomp.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr feb 08, 2013 17:36

Vrouw: 'Waarom heb jij geen man?'
Andere vrouw: 'Ik ga niet voor één worstje een heel varken in huis halen!' :mrgreen:

Marla

Bericht door Marla » vr feb 08, 2013 18:00

De kans dat een condoom scheurt is niet zo groot toch? Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt. Als je gewoon de condoom als voorbehoedsmiddel gebruikt dan gebruik je die toch ook tijdens de vruchtbare periode? Niet zo veilig als de pil maar het komt in de buurt.

Eef

Bericht door Eef » vr feb 08, 2013 18:07

Marla schreef:De kans dat een condoom scheurt is niet zo groot toch? Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt. Als je gewoon de condoom als voorbehoedsmiddel gebruikt dan gebruik je die toch ook tijdens de vruchtbare periode? Niet zo veilig als de pil maar het komt in de buurt.
Condooms zijn veel minder veilig dan de pil hoor :wink:
In de praktijk wordt 10-15% van de vrouwen zwanger met een condoom.
Ik ben er niet weg van in ieder geval, en durf het daarmee echt niet aan.

Maar dat kan iedereen natuurlijk voor zichzelf beslissen. Als je (in de toekomst) toch kinderen wilt is het misschien niet zo erg als ze zich wat eerder aandienen.

lena

Bericht door lena » vr feb 08, 2013 19:25

Eef schreef:
Marla schreef:De kans dat een condoom scheurt is niet zo groot toch? Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt. Als je gewoon de condoom als voorbehoedsmiddel gebruikt dan gebruik je die toch ook tijdens de vruchtbare periode? Niet zo veilig als de pil maar het komt in de buurt.
Condooms zijn veel minder veilig dan de pil hoor :wink:
In de praktijk wordt 10-15% van de vrouwen zwanger met een condoom.
Ja, maar dat is omdat de meesten er niet goed mee om kunnen gaan.
Een typische failure rate voor de pil is ook 8%. Er zijn weinig studies gedaan met de ladycomp, maar ik zag 1 studie die ook zo rond de 8% zwangeren zat na een paar jaar.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr feb 08, 2013 20:08

Dat zijn best grote percentages. Een risico van 8% zou ik niet durven te nemen, maar ik mag medisch dan ook niet zwanger worden. Als je het niet erg vindt om per ongeluk wel zwanger te worden is het weer een ander verhaal.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Plaats reactie