Voorstelvierkantje

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Papricavia
Leefwijze: part-time vegetarier

Voorstelvierkantje

Bericht door Papricavia » zo jan 27, 2013 15:20

Hallo!

Ik ben net nieuw op dit forum. Op mijn 8e probeerde ik voor het eerst vegetarisch te gaan eten, maar mijn mama maakte een paar dagen later mijn lievelingsgerecht (kruidige gehaktbal bij salade) en dat kon ik als klein meisje toch niet weerstaan. Vanaf mijn 18e opnieuw overgegaan op vegetarisch dieet, nu hield ik het wat langer vol dan 3 dagen. Inmiddels ben ik 31 jaar. Eergisteren heb ik me dan maar opgegeven voor de Vegan Challenge. Ik ben vooral heel benieuwd of het me gaat lukken en ik ben in elk geval van plan minder dierlijke producten te gaan eten.

In het dagelijks leven ben ik freelance vertaler, ik heb 6 cavia's (vandaar mijn forumnaam), ik lees graag, en verder hoor ik het wel als er vragen zijn! :D Ik hoop dat dit forum een beetje als steuntje in de rug zal werken voor en tijdens de Vegan Challenge en hopelijk ook daarna.
Laatst gewijzigd door Papricavia op zo jan 27, 2013 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze maand blog ik over de Vegan Challenge: http://duurzaamtoch.nl/blog/index.php

jojo
Leefwijze: veganist

Re: Voorstelvierkantje

Bericht door jojo » zo jan 27, 2013 15:24

:welcome: Wat super! Steuntjes in de rug worden hier altijd van harte uitgedeeld!!!!! Vóór..... Tíjdens ...en... Erná! :D

Emiel

Bericht door Emiel » zo jan 27, 2013 15:27

Hoi Papricavia! Super dat je gaat proberen om te minderen met dierlijke producten. Voor je het weet heb je het vegan-virus te pakken :P

TonyJello

Filmduotje...

Bericht door TonyJello » zo jan 27, 2013 15:56

:welcome:

Film ter ondersteuning :grin:

En nog een. Dat zou voldoende moeten zijn... :mrgreen:

:govegan:
Laatst gewijzigd door TonyJello op zo jan 27, 2013 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Papricavia

Bericht door Papricavia » zo jan 27, 2013 15:57

Bedankt voor het hartelijke welkom! Ik ga mijn best doen!

Ik heb overigens maar gekozen voor 'part-time vegetariër' in het profiel, omdat ik heel soms wel vlees eet als ik me heel slapjes voel. Dat is gemiddeld ongeveer een keer per 3 maanden. Ik vind het nog steeds lastig om voldoende ijzer binnen te krijgen.
Deze maand blog ik over de Vegan Challenge: http://duurzaamtoch.nl/blog/index.php

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo jan 27, 2013 16:03

Papricavia schreef:Bedankt voor het hartelijke welkom! Ik ga mijn best doen!

Ik heb overigens maar gekozen voor 'part-time vegetariër' in het profiel, omdat ik heel soms wel vlees eet als ik me heel slapjes voel. Dat is gemiddeld ongeveer een keer per 3 maanden. Ik vind het nog steeds lastig om voldoende ijzer binnen te krijgen.
http://imageshack.us/a/img339/2241/popeye1f.jpg

Papricavia

Bericht door Papricavia » zo jan 27, 2013 16:09

In spinazie schijnt niet zoveel ijzer te zitten? http://www.skepsis.nl/blog/2011/03/de-k ... -de-mythe/ Misschien heb jij het plaatje hier ook vandaan, TonyJello? :wink:

lena

Bericht door lena » zo jan 27, 2013 16:15

Welkom! Je hebt ook vitaminepillen met ijzer er in, als het echt ijzertekort is (heb je dat al eens laten meten?).
Vlees is niet heel zinvol om een ijzertekort mee op te lossen (maar ik denk eigenlijk ook niet dat je met heel af en toe vlees een ijzertekort oplost), want vlees zorgt voor meer oestrogeen, wat weer kan zorgen voor zwaardere menstruaties, waardoor je weer meer ijzer verliest. Zo houdt je de cirkel in stand.

Goede bronnen van ijzer zijn bladgroenten en peulvruchten (incl. soja). Zorg voor een bron van vitamine c bij de warme maaltijd, en drink geen thee, koffie of zuivel (als je dat nog doet) bij het eten om de ijzeropname te verbeteren. Bij het vaststellen van ADH's wordt rekening gehouden met opneembaarheid, dus die 2,75 mg die dat skepsis artikel noemt voor 100 gram spinazie is echt prima. Met 200 gram spinazie zit je al aan 30% van de ADH (het nadeel van spinazie is inderdaad wel dat het nogal wat oxaalzuur bevat, dus wissel af met andere bladgroenten). Als je Engels goed genoeg is is dit een nuttig artikel.

Succes!

Papricavia

Bericht door Papricavia » zo jan 27, 2013 16:24

Bedankt voor je reactie, Lena! Ik wist niet dat je van het eten van vlees ook juist weer meer ijzer kon verliezen.

Ik heb in mijn jeugd een aantal keer bloedarmoede gehad, toen waren er nog van die smerige ijzertabletjes. Tegenwoordig heb je smaakloze en ik probeer die altijd in huis te hebben (net als B12-tabletten trouwens). Ik weet uit ervaring dat als ik me langere tijd slapjes voel, het wel 'helpt' om vlees te eten. Net of ik dan even wat meer energie heb. Die energie benut ik dan om weer netjes 3 maaltijden en 3-4 tussendoortjes op een dag te eten. Ik heb vaak wat ruzie met mijn eetlust. :wink: Maar ik heb al een paar leuke veganistische recepten gezien, dus wie weet komt dat ook goed!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma jan 28, 2013 13:55

Hee welkom! Wat een supergrappige nickname :D

Ijzertekort is iets dat zich meestal niet uit in je zwakjes voelen - dat is een veelgehoord idee maar het klopt niet. Wel merken sommige mensen het doordat je het gevoel hebt geen maximale inspanning meer te kunnen leveren, bijvoorbeeld tijdens sport. Maar in 'ruststand' is je zwak en moe voelen geen typisch symptoom van ijzertekort. Tenzij je je meermalen hebt laten testen in die periodes en je een ijzertekort bleek te hebben, kan de oorzaak dus ook iets anders zijn! Goed om mee rekening te houden, misschien helpt het bij het vinden van een oplossing.

Die tip om een vitamine C bron te nemen bij je eten is wel een hele goeie, ijzertekort of niet! En dat hoeft heus geen sinaasappel te zijn. Boerenkool, spruitjes en broccoli zitten bijvoorbeeld vol met vitamine C. Voor op brood kun je bijv. denken aan rozebotteljam. Voor door de muesli aan bessen e.d.... Op wikipedia staat een goede lijst waarin je kunt zien waar het allemaal in zit: http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_C#Plant_sources

Ook aan te raden vind ik de poster van de Belgische organisatie EVA, want daar staan de voornaamste plantaardige bronnen van alle belangrijke vitamines en mineralen op. Leuk voor op een keukenkastje of de wc-deur :P http://www.evavzw.be/index.php?option=c ... Itemid=353
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 28, 2013 14:05

En in kiwi zit veel vitamine C. Dat hoorde ik pas van Mental.

Neem je nog een leuke avatar, Papricavia?
Laatst gewijzigd door TonyJello op ma jan 28, 2013 21:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jan 28, 2013 14:13

Renee1137 schreef:Hee welkom! Wat een supergrappige nickname :D

Ijzertekort is iets dat zich meestal niet uit in je zwakjes voelen - dat is een veelgehoord idee maar het klopt niet. Wel merken sommige mensen het doordat je het gevoel hebt geen maximale inspanning meer te kunnen leveren, bijvoorbeeld tijdens sport. Maar in 'ruststand' is je zwak en moe voelen geen typisch symptoom van ijzertekort. Tenzij je je meermalen hebt laten testen in die periodes en je een ijzertekort bleek te hebben, kan de oorzaak dus ook iets anders zijn! Goed om mee rekening te houden, misschien helpt het bij het vinden van een oplossing.

Dit snap ik even niet. Zwakjes voelen en niet maximale inspanning te kunnen geven kan je toch als 1 zien?

Ik heb altijd als ik mij zwakjes voel, dat ik dan meer ijzerrijke producten eet en dan merk ik dat ik juist weer beter voel. Maar mss definieer ik dit onder hetzelfde?

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » ma jan 28, 2013 16:36

:welcome:

Ik heb het idee dat wij elkaar al kennen :D
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma jan 28, 2013 16:38

Vegantastic schreef: Dit snap ik even niet. Zwakjes voelen en niet maximale inspanning te kunnen geven kan je toch als 1 zien?

Ik heb altijd als ik mij zwakjes voel, dat ik dan meer ijzerrijke producten eet en dan merk ik dat ik juist weer beter voel. Maar mss definieer ik dit onder hetzelfde?
Nou... dit werd mij verteld door een bioloog die lang in medische labs heeft gewerkt. Het verschil zou moeten zijn, dat je je niet zo zeer constant moe voelt als dat je gewoonweg merkt dat je bijv. minder snel kan hardlopen. Maar ik zie nu dat websites als WebMD wel onder de symptomen noemen: 'Feel weak and tire out more easily.'

Als meer ijzer tot je nemen consistent werkt dan moet je dat vooral doen, en dan kan het ook best ijzer-tekort zijn!

O ja nog helemaal vergeten, goede bron van ijzer: appelstroop! Dat wil zeggen, de beetwortel (=suikerbiet)sap die vaak het grootste deel van appelstroop uitmaakt. Dus geen pure appelstroop :P
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » ma jan 28, 2013 16:41

En roosvicee ferro, maar ik weet eerlijk gezegd niet of die vegan is.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » ma jan 28, 2013 17:12

welkom :D super dat je mee doet aan de challence!!
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma jan 28, 2013 17:36

Welkom hier :welcome:
Ik herken het wel dat slap voelen bij bloedarmoede.
Eén van mijn zoons had andere symptomen. Hij had naast de vermoeidheid regelmatig last van heel zware hoofdpijn.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 28, 2013 21:20

TonyJello schreef:Neem je nog een leuke avatar, Papricavia?
Zoiets?

http://us.cdn1.123rf.com/168nwm/valery_ ... aprika.jpg

jojo

Bericht door jojo » di jan 29, 2013 8:23

:mrgreen: Die is leuuuuuuk! :mrgreen:

Papricavia

Bericht door Papricavia » do jan 31, 2013 9:00

Waaah, nog meer berichtjes :D

Bedankt voor al die info over ijzer. Zo heb ik tenminste weer wat nuttigs te doen dit weekend. :thanks:

Ik zal eens kijken voor een leuk plaatje als avatar, maar de plaatjes die ik eerder koos, waren te groot. :( Misschien kan ik een caviaatje tekenen in Paint ofzo.

Morgen begint de Vegan Challenge! Dank je, Appelmoes, voor de voorlichting over veganistisch eten in de supermarkt gisteren. Ik zie er nu een stuk minder tegenop!

Plaats reactie