Het schijnt overigens ook cultureel bepaald te zijn dat wij vinden dat andere mensen onze taal moeten leren als ze hier zijn (met vaak als reden dat wij dat ook zouden doen als we naar een ander land gaan <= als we dat in het verleden niet gedaan hadden, dan waren we ook niet zo'n welvarend koloniserend volkje geweest). Bij ons zit dat 'erin gebakken', maar veel andere volken hebben dat niet....
En ja, ik voel het ook zo: ik vind ook zeker dat mensen hun best moeten doen. En met name het volk dat hier al ik weet niet hoe lang rondloopt. Maar ja, ik vind bijvoorbeeld niet dat we roomser moeten zijn dan de paus (bij wijze van spreken, want ik doe niet aan pausen), en eisen dat ze ook AL onze gewoontes overnemen.
Ik weet niet of je wel eens een inburgeringscursus hebt gedaan: veel 'echte' Nederlanders halen die ook niet.
En veel 'echte' Nederlanders spreken onze taal ook niet of nauwelijks....
Ik heb zelf toen wel de inburgeringstest gedaan (en gehaald

) en verbaasde me over de vragen die erin stonden....
Mijn broer heeft een tijdje op de uni gewerkt, en daar lopen ook veel mensen van buitenlandse origine rond. Zo had hij een Griek en een Chinees op zijn kamer. Hartstikke leuk. Maar één van die lui zou een keertje bij een andere collega langskomen. De uitnodiging was voor een uurtje of 8 ( 's avonds). Wij (de figuren die hun hele leven hier al wonen en opgegroeid zijn) snappen dat je om 8 uur 's avonds een kopje koffie met een koekje krijgt, en misschien daarna nog een pilsje, maar dat is het dan ook wel. De 'buitenlanders' komen met lege maag bij hun gastheer of -vrouw aan, en krijgen...... een kopje koffie met een koekje!

En wij nodigen veel mensen ook niet direct uit voor de warme maaltijd, maar dat doet men in andere culturen vaak wel. Zo vreemd is hun veronderstelling dus ook niet. Maar dat soort dingen zou je eigenlijk moeten leren bij een inburgeringscursus. Net zoals dat Zwarte Piet (bij Sinterklaas) geen discriminatie is, dat we hier Sinterklaas vieren ipv Kerst, dat je (verplicht) vrij krijgt met christelijke feestdagen, maar dat vrijwel geen hond weet waarvoor ze vrij krijgen en noem het maar op.
Tuurlijk, dat we een koningin hebben, dat moet ook in je cursus, maar daar kun je bijna niet omheen, omdat het koningshuis elke week wel een keer in de krant staat (en je leert een hoop van en uit kranten over een land), maar van die huis-, tuin- en keukendingen die zijn lastig uit te leggen.
Ik heb zelf een cursus gevolgd om in het buitenland te mogen lesgeven. Dan moet je dus bij elk land echt een flink aantal Nederlandse gewoonten afleren en andere gewoonten weten en aanleren. Aziaten kunnen zelf geen groepjes vormen (zoals wij dat hier gewend zijn). Niet dat ze het niet zouden kunnen an sich, maar in hun cultuur is het niet gebruikelijk, en dus kun je niet de kreet 'okee, allemaal even groepjes vormen' gebruiken zoals je dat hier wel zou kunnen. Als je ze vraagt of ze het begrijpen zal het antwoord altijd 'ja' zijn, ook al snappen ze er geen biet van. Je hoort in hun cultuur namelijk niet te zeggen dat jij als docent gefaald hebt dan wel dat ze zelf gefaald hebben en dat ze het niet begrijpen.... Simpele dingen, maar die gaan ontzettend fout als je dat niet weet!
En hoe kom je ze te weten? Ik interesseer me ervoor en zoek dingen op, vraag dingen na, en spreek mensen aan. Maar ook dat kan fout gaan in een land waar men dat van een vrouw niet verwacht, en waar het onbeschoft is om op die manier aan je informatie te komen..... Sja.....
Blij dat ik in Nederland leef, en dat ik me over dat soort dingen verder niet druk hoef te maken