ik ben nieuw hier

De hoofdreden dat ik geen dierlijke producten meer wil eten is voor de dieren. Mijn tweede reden is voor mijn gezondheid.... Ik ben dus nog veel aan het lezen over gezondheid en veganisme.
Voor mij klinkt het logischer dat een mens niet gemaakt is om vlees te eten (tanden, darmen, enz).... ook het feit dat we melk van een ander dier drinken dat eigenlijk voor het jong bedoeld is klinkt me raar in de oren.
Maar ik vind het toch raar wat ik hier lees over de supplementen (ik heb niet alles gelezen hoor)! Ik wil het liefste alles natuurlijk binnen krijgen en dus geen supplementen slikken. Maar nu lees ik hier (en ook in andere boeken enz) dat toch veel mensen supplementen slikken, omdat we met een veganistische levensstijl dus niet alle vitaminen binnen krijgen die we moeten hebben??? Maar hoe kan dit dan? B12 zit blijkbaar alleen in dierlijke producten en men zegt dat je B12 zeker nodig hebt voor een gezond lichaam..... Betekent dit dan dat de mens toch dierlijke producten moet eten??!!! Een mens heeft B12 nodig en B12 zit alleen in dierlijke producten... 1 en 1 = 2.
Wie kan dit aan mij uitleggen aub?
Groetjes,
Janneke