Dit is echt heel erg naïef. 'Verwilderde honden', zoals je die heel veel ziet in de landen rond de Middelandse Zee, leven doorgaans van resten die mensen achterlaten en hebben vaak een ronduit miserabel leven en genoeg dieren redden het zelfs niet eens. Er is tegelijkertijd zeer weinig meer 'natuurlijk' aan zo'n bestaan.Brent schreef: Laat je honden los, dan kunnen ze in het wild prima voor zichzelf zorgen als er voldoende prooi of voedsel is, kijk maar naar de Australische dingo of verwilderde honden in Zuid-Italie of ex-Joegoslavie. Mishandeling is ook het onthouden van natuurlijk gedrag dat een dier een normale psychologie behoort te geven.
Dus je neemt een TV-programma, dat met name op goede kijkcijfers is gericht en waar bovendien de meer extreme situaties met huisdieren eruit worden gelicht, als je uitgangspunt. Ja, er is een enorm probleem met het houden van huisdieren, maar volgens mij is dat ook niet de discussie die hier wordt gevoerd.Brent schreef: Kijk maar naar de dogwhisperer hoe gestresst en gestoord of paranoia veel van die huishonden en hondjes zijn.
Het dringt waarschijnlijk nog altijd niet helemaal tot je door dat een 'natuurlijk leven' helemaal niet tot de opties behoort. En als je denkt dat dit anders ligt, zorg er dan voor dat je het voor elkaar krijgt.Brent schreef: Een echte veganist stelt niet zijn/haar eigen knuffelbehoeften voorop [waar geen hond op zit te wachten], maar wenst een dier een natuurlijk leven toe dat bij het dier past.
Ah ok, dus zelf lever je graag alleen maar commentaar, maar het is verder niet 'jouw verantwoordelijkheid'. Nee, dat is duidelijk dan.Brent schreef: Als je een dier "bevrijdt" uit een asiel, zet ze dan bij elkaar in een hondentehuis met veel grond erbij en geef ze veganistisch eten, maar eigenlijk vind ik het niet mijn probleen ze op te vangen, netzomin als ik slachthuisdieren wil gaan redden en opvangen.
En de dieren die er al zijn aan hun ellendige lot overlaten. Want jij ziet het niet als jouw verantwoordelijkheid.Brent schreef: Je moet die dingen aan de basis oplossen doordat die beesten daarvoor niet gefokt worden.
Dat de oorzaak aangepakt moet worden is iets wat helemaal niet ter discussie staat hier.