leren label op spijkerbroeken...?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Freakteacher
Leefwijze: veganist

leren label op spijkerbroeken...?

Bericht door Freakteacher » di dec 27, 2011 20:47

Hoe doen jullie 't met dat leren label wat achter op de meeste spijkerbroeken zit? De hele spijkerbroek niet kopen of label eraf halen achteraf?

Alvast bedankt.

Vandaag overigens wat spijkerboeken gepast bij een winkel waar ik al jaren kom en zag ineens dat ze nu ook bont in de winkel hadden hangen. Vriendelijk uitgelegd dat ik daarom niks (meer) bij ze ging kopen. Winkelbediende had haar beklag bij de leiding ook al gedaan en vond dat ik groot gelijk had. Toch jammer dat er steeds meer winkels overstag gaan voor bont.

Brent
Leefwijze: flexanist

Re: leren label op spijkerbroeken...?

Bericht door Brent » di dec 27, 2011 21:13

Leer verwerkt in broeken is netzomin veganistisch als bont, dus dan wordt het wel lastig winkelen.
In mijn plaatselijke supermarkt verkopen ze vlees, vis en zuivel, tabak en alcoholica, voor mij persoonlijk ook geen fraai gezicht om daar steeds langs te moeten.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Freakteacher

Bericht door Freakteacher » di dec 27, 2011 21:35

Brent schreef:Leer verwerkt in broeken is netzomin veganistisch als bont, dus dan wordt het wel lastig winkelen.
In mijn plaatselijke supermarkt verkopen ze vlees, vis en zuivel, tabak en alcoholica, voor mij persoonlijk ook geen fraai gezicht om daar steeds langs te moeten.
Dus jij laat een spijkerbroek niet liggen omdat er een klein lederen label aan vast zit of hoe moet ik het zien?

Ik heb verder al mijn leren kleding de deur uit gedaan, maar draag wel graag spijkerbroeken en dan zit je dus met dat etterige labeltje op de kont.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di dec 27, 2011 21:46

Nee, ik laat een spijkerbroek [nog] niet liggen omdat er een stukje leer aan zit.
Maar ik ben inmiddels wel zo ver dat ik het vervelend vind om leren schoenen te dragen/kopen, dus dat doe ik niet meer. Heb nu die Vega-Life schoenenwinkel ontdekt hier dichtbij aan de Singel.

Het eraf halen is een idee, eigenlijk is het raar om met een stukje dierenhuid aan je kont te lopen terwijl je tegen dierenleed bent.
Laatst heb ik een Amerikaans vlaggetje verwijderd van een schipperstrui, maar helaas kwam er toen een scheurtje in de katoen omdat het zo stevig vast zat. Dus nu gaat die trui alleen aan als ik hem niet binnen helemaal hoef te tonen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Freakteacher

Bericht door Freakteacher » di dec 27, 2011 22:25

Heb laatst al m'n leer de deur uit gedaan. Cowboylaarzen, leren jas, sportschoenen, riemen en portemonee. Alles weg. Moet m'n motorpak ook nog inwisselen voor een textiel variant, maar dan ben ik leervrij, muv het labeltje op m'n kont dus.

En ook ik meteen 3 paar schoenen en andere leren meuk op bega-life besteld.

(y)

Marla

Bericht door Marla » wo dec 28, 2011 9:41

Ik koop geen broeken met leren labels, dat is soms inderdaad wel lastig/vervelend maar ik heb nu de gewoonte om eerst te kijken of een broek een leren label heeft, en dan pas te kijken of het een leuke broek is. Dat voorkomt teleurstellingen :)

Eef

Bericht door Eef » wo dec 28, 2011 11:01

Ik koop ook geen broeken met leren label meer, dat voelt voor mij niet goed. Ook geen andere dingen van leer overigens. Wel draag ik mijn oude leren/wollen spullen af en dingen die ik niet meer draag breng ik naar de kringloopwinkel.

Kijken jullie ook naar wie de broek heeft gemaakt en van wat voor materiaal?
Voor mij was het net als met dierenleed, ik was me er eerst niet bewust van wat er voor leed achter een product schuilgaat, maar als je het eenmaal weet, kun je er je ogen niet voor sluiten.
Ik koop dus mijn kleding van biologisch materiaal en fair trade. Het is wat duurder, maar ik koop gewoon wat minder dan vroeger. Wat heb je aan een kast vol kleding waarvan je de helft toch niet draagt. Nu heb ik minder kleding maar ik ben er veel blijer mee :D

een of andere pipo

Bericht door een of andere pipo » do dec 29, 2011 16:32

Cheap Monday heeft spijkerbroeken zonder leren label. In Amsterdam onder andere te koop bij de Zipper. Niet duur, wel Made in China :?

Stokkie

Bericht door Stokkie » do dec 29, 2011 16:58

Ik draag spijkerbroeken van Kuyichi. Ze zijn organisch en je kunt via internet precies nagaan waar alle stoffen vandaan komen. Of het labeltje op de achterkant van leer is? Zou kunnen. Maar je moet afwegingen maken. Ik draag liever deze spijkerbroek, dan 1 uit China die dan geen leren labeltje heeft. Beter nog zou zijn een organische spijkerbroek zonder leren labeltje, maar ja, soms kun je nu eenmaal niet alles hebben...........
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Eef

Bericht door Eef » vr dec 30, 2011 10:38

Bij bewuste webshops hebben ze vaak fair trade en biologische jeans zonder leren label, zoals:
watmooi.nl
ecotex.nl
fair21.nl

Ze zijn niet allemaal leervrij, je moet dus wel even goed kijken of navragen.

En hier kun je nog meer bewuste winkels vinden:
http://www.ecogoodies.nl/

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr dec 30, 2011 11:56

Ik vind dit ook een fijne winkel. De meeste broeken die ik heb komen hier vandaan:
http://www.hempworks.nl/

Stokkie

Bericht door Stokkie » vr dec 30, 2011 12:07

Goeie tip Rick!
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Emiel

Bericht door Emiel » za dec 31, 2011 22:09

Mijn broeken hebben gelukkig geen leer, maar geperst papier als label (DrDenim). Ze worden wel in Thailand gemaakt (geen idee onder welke omstandigheden) en zijn niet van organisch materiaal. Daar wil ik als deze zijn afgedragen wel op geen letten, ook qua andere kleding.

Ananas

Bericht door Ananas » wo jan 11, 2012 10:04

Ik koop geen kleding met leer erop. Ook geen tas met een bontje eraan etc.

LKo

Bericht door LKo » zo jan 29, 2012 21:15

Ik heb nooit broeken gekocht met een leren label eraan, want het is toch leer. Je betaalt ervoor, de fabriek betaalt weer terug aan de leerlooierij waar het vandaan kwam en zo stimuleer je de leerindustrie.

Overigens hebben ze bij de C&A veel spijkerbroeken zonder leren embleem.
There is no way to happiness; happiness is the way. There is no way to peace; peace is the way. There is no way to love; love is the way. There should be no way to veganism; veganism should be the way!

glitters
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door glitters » ma feb 27, 2012 19:49

Ik lees bij een aantal reacties dat sommigen van jullie leren kleding hebben weg gedaan. Daar schrik ik een beetje van. Dat is toch best erg? Dat vind ik net zo iets als een biefstuk kopen om het vervolgens weg te gooien omdat het niet diervriendelijk is. Gewoon dubbel zonde.
Als je toch al leren schoenen hebt, kun je ze beter ook maar dragen tot ze versleten zijn, terwijl je verder geen leer meer bijkoopt.

Of hebben jullie het weggegeven ?
Do not let the pain make you hate

Mijn marktplaats link met oa:
RAW CHOCOLATE!

http://verkopers.marktplaats.nl/7672046

glitters
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door glitters » ma feb 27, 2012 19:50

En het leren label eruit knippen, wat heb je daar nou aan? Koop het dan gewoon niet.
Do not let the pain make you hate

Mijn marktplaats link met oa:
RAW CHOCOLATE!

http://verkopers.marktplaats.nl/7672046

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma feb 27, 2012 20:53

glitters schreef:Ik lees bij een aantal reacties dat sommigen van jullie leren kleding hebben weg gedaan. Daar schrik ik een beetje van. Dat is toch best erg? Dat vind ik net zo iets als een biefstuk kopen om het vervolgens weg te gooien omdat het niet diervriendelijk is. Gewoon dubbel zonde.
Als je toch al leren schoenen hebt, kun je ze beter ook maar dragen tot ze versleten zijn, terwijl je verder geen leer meer bijkoopt.

Of hebben jullie het weggegeven ?
Ik denk dat de meeste mensen het wel naar de kringloopwinkel hebben gedaan of anderszins gedoneerd. Je hebt gelijk, anders zou het heel erg zonde zijn. Ik heb zelf mijn leren spullen gehouden, maar ik koop ook nog leer bij de kringloopwinkel (niet expres natuurlijk, wat ik wil zeggen, ik vermijd het niet). Zolang de vorige eigenaar er geen cent voor krijgt, that is (dus niet via marktplaats) zodat het effect dat je hebt op de eerste verkoper (de industrie) verbroken is. Zolang het niet om een product gaat waar mensen expres op zoek naar gaan, ook in de kringloopwinkel, vind ik dan dat het negatieve effect praktisch bezien 0 is.

Ik heb liever een 2ehands leren riem als een nieuwe synthetische, voor het milieu (en mijn portemonnee).
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie