'Houden' van huisdieren

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Brent
Leefwijze: flexanist

Re: 'Houden' van huisdieren

Bericht door Brent » zo jul 17, 2011 18:12

Eerlijk gezegd snap ik hoegenaamd niets van mensen die veganistisch willen leven, maar toch zonder blikken of blozen een hond of kat brokken vlees kunnen voorschotelen.
Er zal wel een logisch idee achter schuilgaan, maar voor mij voelt het heel tegenstrijdig aan.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Barbera

Bericht door Barbera » zo jul 17, 2011 21:42

@ Rick. Je trekt delen van mijn tekst bij elkaar die niet bij elkaar horen. Mijn gevoel dat ze voedingtekorten zouden krijgen sloeg op het geven van alleen vlees en niet op de vega brokjes. Het ziek kunnen worden sloeg wel op de vega brokjes. Quoten oké maar dan wel graag op de juiste manier.

Nogmaals: ik geloof gewoon dat het niet gezond is een dier iets voor te zetten wat niet bij hun voedingpatroon past en dan maar verwachten dat het altijd goed zal blijven gaan. Ethisch is het inderdaad geen probleem om mijn katten vega te voeren, voor hun gezondheid ben ik een andere mening toegedaan. Omdat ik de keuze maak om vegan te leven vind ik dat ik mijn voedingpatroon niet kan opdringen aan andere wezens die een ander manier van eten hebben. Zoals ik al zei ook mensen kunnen heel lang ongezond eten zonder zichtbaar ziek te worden en daar toch allerlei ziektes op den duur aan over houden. Prima als je het zo wilt doen (volgens mij had ik al aangegeven dat iedereen daar zijn eigen keuzes in maakt) maar het is niet hoe ik mijn katten wil voeden. Een controle bij de dierenarts zegt nog niets over de gevolgen op de lange termijn. Maar goed we zijn het niet eens, en dat moet kunnen.

@ Brent. Ik had het gevoel in een spagaat te zitten zelf ook al in een eerdere posting aangegeven.

Brent

Bericht door Brent » ma jul 18, 2011 3:01

Je wil het dier geen voedingspatroon "opdringen", maar "dringt het wel op" bij je in huis te wonen. Sommige kattenbezitters laten hun dieren ook nog eens dagelijks vrij in de natuur, waar ze slachtoffers maken, ook als ze geen lust hebben die gedode prooien op te eten.

Een huisdier in huis is een kunstmatig, door mensen geregiseerd samenlevingsverband.
Huisdieren leven meestal een stuk langer dan hun wilde soortgenoten.
Om dan andere dieren te gaan slachtofferen om je ene huisdier misschien misschien ietwat gezonder te laten leven?
Zoiets zou ik dus nooit op mijn geweten willen hebben.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Barbera

Bericht door Barbera » ma jul 18, 2011 9:15

En zo doet iedereen dingen op zijn/haar eigen manier.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jul 18, 2011 10:38

Barbera schreef: Nogmaals: ik geloof gewoon dat het niet gezond is een dier iets voor te zetten wat niet bij hun voedingpatroon past en dan maar verwachten dat het altijd goed zal blijven gaan. Ethisch is het inderdaad geen probleem om mijn katten vega te voeren, voor hun gezondheid ben ik een andere mening toegedaan.
Amerikaanse instantie die kattenvoeding keurt zegt dat er niets mis is met vegan kattenvoer zolang het kattenvoer genoeg toegevoegde stoffen heeft (taurine e.d.). Dus voor gezondheid is het niet erg (lijkt me dat hun conclusie komt uit wetenschappelijk onderzoek). Er zijn wel wat merken geweest die te weinig van bepaalde voedingsstoffen erin deden. Dat moet je dus niet hebben. Dus je moet wel de beste merken kiezen.

Misschien als er meer discussie over willen, dat te doen in het topic die er is over dit specifieke onderwerp/discussie.

Emiel

Bericht door Emiel » ma jul 18, 2011 10:47

Brent schreef:Je wil het dier geen voedingspatroon "opdringen", maar "dringt het wel op" bij je in huis te wonen. Sommige kattenbezitters laten hun dieren ook nog eens dagelijks vrij in de natuur, waar ze slachtoffers maken, ook als ze geen lust hebben die gedode prooien op te eten.
Zo zag ik net toen ik buiten liep nog een huiskat bovenop een vers gedode duif liggen...

Ik vind ook dat dieren die door toedoen van de mens in de wereld zijn gebracht, om te dienen als gezelschap of met een andere reden, geen impact mogen hebben op de natuur of andere dieren of mensen tot last moeten zijn. Het irriteert me dan ook mateloos dat mensen hun hond in het park waarnaast ik woon (Zuiderpark) loslaten terwijl er tientallen konijnen met pasgeboren jongen rondhuppelen, maar het is "zo grappig om die hond achter de konijntjes te zien aangaan", want "dat gebeurt in de natuur ook"... :?

Overigens is mijn hond sinds een paar maanden veganistisch en hij heeft er nog nooit zo goed uitgezien. Beetje afgevallen, wat geen kwaad kon en een mooie vacht. Hij is ook vrolijker en heeft meer uithoudingsvermogen. Ik kan me niet voorstellen dat een veganistisch dieet voor een hond slecht zou zijn (met katten heb ik geen ervaring) en ben tevens van mening dat er geen andere dieren zouden mogen lijden of sterven om een dier te voeden dat dan toevallig je huisdier is. Daarentegen is het ieders eigen keus.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » ma jul 18, 2011 18:45

Ik ben tegen het houden van huisdieren.
Ze zijn gefokt voor JOU niet voor hunzelf.
Zelf hebben ze er geen enkel baat bij.

Ook al hou je van ze bijv. hond laat je hem uit het is altijd wachten wat geeft baas mij te eten? krijg ik uberhoud eten? wanneer word ik uitgelaten? en wat als ik vaker naar de wc moet? altijd verplichte kunstjes zit Lig staan blijven..
Lijntje erom..
verplichtingen naar toe doen van wat de mens wilt.
Geen vrije keuzes.

Dieren horen vrij te leven.
Stop dus met het fokken en houden van dieren.

Elke kooi leeg, vrijheid voor iedereen.
Als je een dier wilt neem er dan 1 uit een asiel, dit zijn dieren die geen keuze meer hebben ze zijn er immers al en kunnen niet in het wild worden uitgezet.

Emiel

Bericht door Emiel » ma jul 18, 2011 20:53

100% mee eens..

Emiel

Bericht door Emiel » wo jul 20, 2011 10:06

Tsja... Amerika... wat zal ik zeggen.

http://losangeles.cbslocal.com/2011/07/ ... ng-people/

Granny
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Bericht door Granny » do jul 21, 2011 16:27

[quote="Brent"] Sommige kattenbezitters laten hun dieren ook nog eens dagelijks vrij in de natuur, waar ze slachtoffers maken, ook als ze geen lust hebben die gedode prooien op te eten.
quote]

Jeetje, is dit niet erg ver gedacht...?
Misschien is alles in het universum wel zoals het moet zijn.......
Ik vind het juist belangrijk dat dieren vrij kunnen leven en hun instinct kunnen volgen. Mijn katten (uit het asiel uiteraard!) eten hun prooi trouwens wel op, ze eten dan vanzelf minder brokjes :wink:
Yogashirt Online - Onlineshop met t-shirts voor Yoga, New age enz.: http://yogashirtsonline.spreadshirt.nl

vegalan

Bericht door vegalan » do jul 21, 2011 17:13

Brent schreef:Eerlijk gezegd snap ik hoegenaamd niets van mensen die veganistisch willen leven, maar toch zonder blikken of blozen een hond of kat brokken vlees kunnen voorschotelen.
Er zal wel een logisch idee achter schuilgaan, maar voor mij voelt het heel tegenstrijdig aan.
Mee eens en ik vindt het nogal merkwaardig dat men voor een dier vele dieren opoffert en zichzelf nog dieren vriend durft te noemen.
Drawion_Kuda schreef:Ik ben tegen het houden van huisdieren.
Ze zijn gefokt voor JOU niet voor hunzelf.
Zelf hebben ze er geen enkel baat bij.

Ook al hou je van ze bijv. hond laat je hem uit het is altijd wachten wat geeft baas mij te eten? krijg ik uberhoud eten? wanneer word ik uitgelaten? en wat als ik vaker naar de wc moet? altijd verplichte kunstjes zit Lig staan blijven..
Lijntje erom..
verplichtingen naar toe doen van wat de mens wilt.
Geen vrije keuzes.

Dieren horen vrij te leven.
Stop dus met het fokken en houden van dieren.

Elke kooi leeg, vrijheid voor iedereen.
Als je een dier wilt neem er dan 1 uit een asiel, dit zijn dieren die geen keuze meer hebben ze zijn er immers al en kunnen niet in het wild worden uitgezet.
Mee eens en wat de invulling van dat wezen karakteristieke leven betreft: kan het dier onder het bestuur van de mens zich niet volledig ontplooien.
Granny schreef:Ik vind het juist belangrijk dat dieren vrij kunnen leven en hun instinct kunnen volgen. Mijn katten (uit het asiel uiteraard!) eten hun prooi trouwens wel op, ze eten dan vanzelf minder brokjes :wink:
T.a.v. genoemde standpunten is dit niet bepaald diervriendelijk te noemen. Misschien te diep in eigen glaasje gekeken? ;)

.

Emiel

Bericht door Emiel » do jul 21, 2011 18:39

Granny schreef:
Brent schreef: Sommige kattenbezitters laten hun dieren ook nog eens dagelijks vrij in de natuur, waar ze slachtoffers maken, ook als ze geen lust hebben die gedode prooien op te eten.
Misschien moest de holocaust dan ook wel gewoon zo zijn en wie weet is slavernij dan ook wel ten onrechte afgeschaft enz enz..

Dat huiskatten buiten rondlopen is geen natuurlijke situatie, net zo min als door de mens gefokte honden die achter een 'prooi' aangaan. Natuurlijk kun je instinct er niet uitfokken, maar dat ze dat instinct nog steeds hebben, wil niet zeggen dat ze er ook iets mee moeten doen.

Emiel

Bericht door Emiel » do jul 21, 2011 18:45

vegalan schreef:
Brent schreef:Eerlijk gezegd snap ik hoegenaamd niets van mensen die veganistisch willen leven, maar toch zonder blikken of blozen een hond of kat brokken vlees kunnen voorschotelen.
Mee eens en ik vindt het nogal merkwaardig dat men voor een dier vele dieren opoffert en zichzelf nog dieren vriend durft te noemen.
Merkwaardig is het zeker, verbazen doet het me echter niet. Het gros van de mensen denkt immers niet heel ver na over dit soort dingen.

Brent

Bericht door Brent » vr jul 22, 2011 10:19

Emiel schreef:
vegalan schreef:
Merkwaardig is het zeker, verbazen doet het me echter niet. Het gros van de mensen denkt immers niet heel ver na over dit soort dingen.
Mij wel enigszins, want bij veganisten dacht ik nu juist dat dit bij uitstek mensen zijn die wél dieper doordenken.
Maar met huisdieren is het denk ik al net zoals met kinderen, als de moederkloekgevoelens de overhand krijgen, moet de redelijkheid een stapje terug doen.

Emiel

Bericht door Emiel » vr jul 22, 2011 12:41

Sorry, niet goed gelezen inderdaad. Als veganist of in ieder geval iemand die probeert te leven als veganist vind ik het inderaad een merkwaardig standpunt.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jul 22, 2011 14:28

Granny schreef:
Brent schreef: Sommige kattenbezitters laten hun dieren ook nog eens dagelijks vrij in de natuur, waar ze slachtoffers maken, ook als ze geen lust hebben die gedode prooien op te eten.
Ik vind het juist belangrijk dat dieren vrij kunnen leven en hun instinct kunnen volgen. Mijn katten (uit het asiel uiteraard!) eten hun prooi trouwens wel op, ze eten dan vanzelf minder brokjes :wink:
Ik ben voor katten binnen houden. Eventueel onder toezicht in de achtertuin. Vele redenen, naast gevaarlijk voor de kat om buiten zich te zijn (auto's, vergiftigingen, etc) is de impact van de kat op de natuur ook best groot. Minder in steden, maar in meer landelijk gebied hebben ze een grote impact. Katten zijn geen dieren die er horen, dus beste ook dat ze daar niet rond kunnen lopen m.i.

Sascha

Bericht door Sascha » vr jul 22, 2011 14:40

Emiel schreef:
Granny schreef:
Misschien moest de holocaust dan ook wel gewoon zo zijn en wie weet is slavernij dan ook wel ten onrechte afgeschaft enz enz..

Dat huiskatten buiten rondlopen is geen natuurlijke situatie, net zo min als door de mens gefokte honden die achter een 'prooi' aangaan. Natuurlijk kun je instinct er niet uitfokken, maar dat ze dat instinct nog steeds hebben, wil niet zeggen dat ze er ook iets mee moeten doen.
Ik vind dit een zeer merkwaardige gedachtegang. Er is niks 'natuurlijks' aan huiskatten, maar een 'huiskat' die buiten rondloopt is wel 'natuurlijker' dan een kat die wordt opgesloten door zijn 'baasje'. Een kat zoveel als mogelijk veganistisch voor geven, dat is iets wat ik mij goed kan voorstellen. Maar een kat is een carnivoor, en een jager. En ze hebben geen besef van ethiek. Hij/zij kán die afweging dus niet op ethische gronden maken, en zal dus puur op instinct reageren. En jagen. Dan kun je zeggen, een mens kan die beslissing voor die kat maken door de kat binnen te houden. Maar daar heb ik verschillende bezwaren mee. Ten eerste vind ik het onacceptabel om een kat gevangen te houden. En ten tweede vind ik dat het weinig nut heeft om deze gevangen te houden. Overal zijn dieren. Ook in huis. Mijn kat eet ontzettend veel diertjes (het is mijn favoriete spinnenverdelger!) als deze binnen is. Daarnaast vind ik het vreemd dat de meeste veganisten sommige dingen 'voor lief' nemen zoals dierlijke producten in auto's/stopcontacten/etc. Het is onmogelijk om in onze samenleving mee te draaien en 100% veganistisch bezig te zijn. Maar ondertussen zouden wel dan wel het allerbelangrijkste recht van een kat moeten afnemen, zijn vrijheid, om die puurheid aan te houden. Persoonlijk denk ik dat vrijheid ten alle tijden boven het gebruik van auto's en elektriciteit staat. Dus als men daar eerst mee stopt, alvorens zijn kat zijn basisrecht af te nemen, dan wil ik daarover discusseren. Maar tot de mens zelf niet 100% puur is in zijn veganisme, vind ik het debiel om de belangrijkste waarden van een dier af te nemen om zogenaamd dierenleed te sparen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jul 22, 2011 15:23

Sascha schreef:Ik vind dit een zeer merkwaardige gedachtegang. Er is niks 'natuurlijks' aan huiskatten, maar een 'huiskat' die buiten rondloopt is wel 'natuurlijker' dan een kat die wordt opgesloten door zijn 'baasje'. Een kat zoveel als mogelijk veganistisch voor geven, dat is iets wat ik mij goed kan voorstellen.
Ik denk dat je in de situatie van buiten laten lopen niet alleen de kat zelf erbij moet laten betrekken, maar ook de dieren die mogelijk dupe worden van rondlopende katten. Soms is het kiezen tussen twee kwaden.
Ten eerste vind ik het onacceptabel om een kat gevangen te houden. En ten tweede vind ik dat het weinig nut heeft om deze gevangen te houden. Overal zijn dieren. Ook in huis. Mijn kat eet ontzettend veel diertjes (het is mijn favoriete spinnenverdelger!) als deze binnen is.
Zeker een punt.. maar buiten leven - zeker in meer landelijke gebieden - wat kwetsbare groepen. Bepaalde vogels die al moeite hebben met overleving e.d.

Daarnaast vind ik het ook wel gevaarlijk voor de kat zelf. Je beperkt sowieso altijd vrijheden in van een huisdier. Of je het dier nu buiten laat lopen of niet.

Emiel

Bericht door Emiel » vr jul 22, 2011 15:33

@Sascha; Waarom vindt je dat een door en voor de mens gefokt dier meer rechten zou moeten hebben dan een dier in de natuur? Ik zie het verschil niet hoor eerlijk gezegd. Maar goed, een huiskat die een duif doodt, omdat z'n instinct hem dat ingeeft, is dus een acceptabele situatie voor jou?

Een betere oplossing zou m.i. zijn alle huisdieren te laten uitsterven en geen nieuwe meer geboren te laten worden. Als je er even een paar minuten diep over nadenkt is het toch eigenlijk belachelijk dat we als mensen huisdieren hebben?

Brent

Bericht door Brent » vr jul 22, 2011 16:45

Ok, als je je huisdier dan persé zijn/haar natuurlijke rechten om buiten te mogen jagen wilt geven, laat het beest dan los en bemoei je er dan ook verder niet meer mee door het onderdak en extra voer aan te bieden.
Zo niet, dan ben jij persoonlijk verantwoordelijk en niet die kat of hond of je dat nu erkent of niet.
De twee zaken even uit elkaar trekken is lekker makkelijk, thuis is het een leuk verwend aaibeest en als het beest het luikje uit is behoort het ineens tot de natuur!?

Maar ik snap dat het moederkloekgevoel heel sterk is, wat zich laat aaien is een soort namaakkindje geworden en daar moet dan maar heel veel voor wijken, zelfs andere dierenlevens.
Laatst gewijzigd door Brent op vr jul 22, 2011 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie