Kookboeken!

Moderator: Martine

Plaats reactie
cavia
Leefwijze: veganist

Re: Kookboeken!

Bericht door cavia » ma jun 13, 2011 21:23

Framboos schreef:
Ananas schreef:Ik vind dat de meeste recepten uit VotC erg veel pasta/rijst etc voorschrijven... mja, dat maakt zo'n gerecht wel cheap natuurlijk ;-)
Ik doe ook altijd minder en ik voeg nog wat groenten toe, maar het is precies wat Framboos zegt: vind het een heel fijn boek voor 'gewone' maaltijden.
Haha, ik kijk niet eens meer naar aanbevolen hoeveelheden voor rijst en pasta in kookboeken - is altijd veel te veel voor me. Maar als een groentegerecht voor vier personen bedoeld is, dan ga ik ervan uit dat we het makkelijk met z'n tweeën opeten. :D
Ik dacht dat ik hierin de enige was. Grientegerechten zijn aaaaltijd te weinig voor vier personen.

jet
Moderator

Bericht door jet » di jun 14, 2011 8:54

Mijn ervaring met pasta/rijstgerechten is eigenlijk altijd dat 'men' (de carnivoren) ook veel pasta of rijst gebruikt, en weinig saus (met groenten).
Ik eet het zelf eigenlijk altijd andersom. De hoeveelheid pasta of rijst is in vergelijking met de groenten zo laag dat je bijna moet zoeken om de rijstkorrels :wink:
Als ik voor anderen kook moet ik ook altijd even uitleggen dat de verhouding anders is dan zij gewend zijn, en soms krijg ik dan rare blikken.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

cavia

Bericht door cavia » di jun 14, 2011 10:22

Maar bijv een risotto doe ik wel 'hoe het hoort' en eet ik er gewoon nog groenten naast.

jet
Moderator

Bericht door jet » di jun 14, 2011 10:42

mee eens....
Maar een risotto is ook gewoon voornamelijk plakrijst, en zou je daar groenten bij in koken, dan worden die een half uur tot prut gekookt :mrgreen: Ik doe ze zelf meestal iets later erin (want tot snot gekookte groenten ben ik geen fan van), en dan iets van salade er nog bij zodat je ook nog iets knapperigs erin hebt *)

*) ik heb ontdekt dat ik een soort textuur-freak ben, en dus MOETEN er in mijn eten verschillende texturen zitten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:, soort obsessie hahahaha
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

cavia

Bericht door cavia » di jun 14, 2011 12:19

Maar dat heb ik ook hoor!
Anders is het zo'n weeeige, eenzijdige bedoeling. Vind het ook altijd heel fijn als ik ergens ga eten en je allemaal verschillende dingetjes krijgt. Ben donderdag in Amsterdam, denk dat ik kan weer lekker bij de Bolhoed ga eten (of zijn er andere aanraders?) :)

Ananas

Bericht door Ananas » do jul 07, 2011 17:36

Vandaag in de bus: Vegan for 4$ a day. Sla het open, en het eerste hoofdstuk heet "where are the broccoli ads" met uitleg over de foodmarketing wereld enzo. Ik vind het nu al leuk :mrgreen:

Heb trouwens ook 'The best veggie burgers on the planet' gekregen :-) ik kan weer even vooruit! Wou eerst nog eea maken uit non*fish*a*li*cious.

Barbera
Leefwijze: flexanist

Bericht door Barbera » za jul 09, 2011 10:45

Heeft iemand 'the ultimate uncheese cookbook' en zo ja wat vind je ervan?

Emiel

Bericht door Emiel » ma jul 18, 2011 16:16

Ik ga dit boek bestellen naar aanleiding van wat ik op haar website heb gelezen. Ziet er vrij simpel en erg lekker uit.

Ananas

Bericht door Ananas » ma jul 18, 2011 22:01

Hoe heet een raw boek met recepten? :mrgreen:

cavia

Bericht door cavia » di jul 19, 2011 8:05

Eet-ideeën-boek?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di jul 19, 2011 9:03

Ik noem het zelf altijd gewoon kookboek, omdat ik een salade maken ook koken noem, ook als er alleen rauwe ingrediënten in zitten. Voor mij is koken gewoon eten bereiden. En vandale is het met mij eens ;) één van de definities van koken is 'gerechten bereiden'.

Volgens mij is receptenboek vrij gebruikelijk bij raw food, en er zijn veel raw boeken die 'uncook book' in de titel hebben.

cavia

Bericht door cavia » ma jul 25, 2011 7:23

Er komt een nieuw Nederlands vegan kookboek aan! klik

Sascha

Bericht door Sascha » ma jul 25, 2011 11:42

Oh wat leuk! Mijn moeder is fan van die website devegetarier.nl maar dat zijn natuurlijk veel recepten met veel kaas/melk/eieren e.d. en misschien kan ik haar dit boek dan wel cadeau doen. De boeken van Lisette Kreischer zijn iets te 'ecofabulous' met al die gekke termen en lastig voor doordeweekse maaltijden. Al komt ze in de winter ergens (jan 2012 ofzo?) met 'wat de pot schaft' dus dat zal ook wel doordeweeks en wat makkelijker zijn. Ik zou me moeder niet echt snel een Engels kookboek geven, dus dat is al een enorme beperking.

lena

Bericht door lena » ma jul 25, 2011 17:00

Barbera schreef:Heeft iemand 'the ultimate uncheese cookbook' en zo ja wat vind je ervan?
Ik heb het vaak van de bieb geleend, toen mijn bieb het nog had. Ik vond het een goed boek. Ik weet dat de meningen erover verdeeld zijn. De recepten zijn volgens mij wat hit and miss. Sommigen zijn super (en dat maakt het een goed boek voor mij), anderen echt vies, dat je denkt "wat is dit?!". Maar er is niet een ander vergelijkbaar boek, dus ik vind het toch een aanrader. Als je een Amazon account hebt kun je met "search inside the book" wat recepten bekijken.

Barbera

Bericht door Barbera » ma jul 25, 2011 18:40

Bij mij hadden ze hem helaas niet in de bieb en heb hem inderdaad ingekeken bij amazon.com. Ik overweeg om hem daar gewoon tweedehands aan te schaffen. Bedankt voor je reactie. :-)

Ananas

Bericht door Ananas » ma jul 25, 2011 21:32

Had al gehoord van de plannen van De Vegetarier, fijn dat er weer een Nederlands vegan boek bij komt

Maar eerlijk gezegd stoor ik me dan wel n beetje aan die recensie met hun benaming van roomboter als 'echte boter'. Come on, zowel roomboter als margarine bestaan 'echt'. Brrrrr

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jul 28, 2011 14:20

Ik ben op de wiki (http://veganisme.org/wiki/index.php/Veg ... Kookboeken) een lijst aan het maken van vegan kookboeken, met links naar amazonpagina's ed. waar je ze kan inkijken, en website van schrijvers etc.

Nou bestaan er onwijs veel Engelstalige vegan kookboeken, dus dat lijstje ga ik niet eens probéren compleet te maken. Maar een complete lijst van Nederlandstalige, lijkt me wel een goed idee.

Wat ik tot nu toe heb van Nederlandstalige:
Lorna Sass:
- Vega!
Lisette Kreischer:
- Lisette in Luilekkerland
- Ecofabulous koken in alle seizoenen
- NON*FISH*A*LI*CIOUS
- Wat de pot schaft (verwacht: januari 2012)
Ben Klok:
- De veganistische keuken
Antoinette Hertsenberg & Jacinta Bokma:
- Puur Plantaardig (verwacht: september 2011)
Mirjam Vaes:
- Veganisme - een manier van leven (boek over veganisme, met ook recepten)
- Klein veganistisch toetjesboek

Zijn er nog meer?

Ik heb al dit topic en een ander topic over kookboeken doorgespit, maar misschien zijn er op andere plekken op het forum nog boeken genoemd of kennen jullie nog boeken die niet genoemd zijn.

Sascha

Bericht door Sascha » do jul 28, 2011 14:43

Ik heb zelf ook de dikke vegetarier, niet veganistisch maar elk vegan recept is wel aangegeven met een v en het zijn er uiteindelijk nog wel behoorlijk wat.

Sascha

Bericht door Sascha » do jul 28, 2011 14:49

Ananas schreef:Had al gehoord van de plannen van De Vegetarier, fijn dat er weer een Nederlands vegan boek bij komt

Maar eerlijk gezegd stoor ik me dan wel n beetje aan die recensie met hun benaming van roomboter als 'echte boter'. Come on, zowel roomboter als margarine bestaan 'echt'. Brrrrr
Helaas is boter een beschermde productnaam en moet het minstens 82% melkvet bevatten alvorens het (echte) (room)boter genoemd te worden. Margarine bestaat dus wel echt, maar is geen echte boter.

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jul 28, 2011 14:53

Sascha schreef:Ik heb zelf ook de dikke vegetarier, niet veganistisch maar elk vegan recept is wel aangegeven met een v en het zijn er uiteindelijk nog wel behoorlijk wat.
Een categorie met Nederlandstalige boeken die niet veganistisch zijn, maar wel ook veganistische recepten heeft of aanpassingen voor veganisten, is inderdaad ook wel een goed idee. Weet jij (en anderen) er nog meer?

Plaats reactie