yoghurt: alpro, provamel, zelfgemaakt...

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: yoghurt: alpro, provamel, zelfgemaakt...

Bericht door jet » di jun 21, 2011 21:52

ik heb inderdaad dezelfde ervaring. Met de zonnatura versie uit de flesjes ging het prima, met de Alpro was het minder stevig, en minder smakelijk.
Ben uiteindelijk ook weer overgestapt op gewoon kopen van yoghurt..... :?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » wo jun 22, 2011 4:42

nou ik ben dus van plan sojamelk te gaan maken....eerst centjes voor een machine.
normaal schaf k daar geen apart apparaat voor aan (wat dat betreft ben ik ook als truus denk ik) maar in dit geval maakt het de dingen wel minder bewerkelijk.
(als ik het NIET zou doen zou ik een nieuwe blender moeten kopen en dat vind ik ook weer zoiets...dus kiezen, blender of sojamelkmachine)

vandaar dus ook de yoghurt vraag...wat ik van internet begrijp is dat als je zelf de sojamelk ook maakt dat het dan wel de moeite is.
(en dan gaat er ook tofu worden gemaakt....)

mijn uitgangspunt voor het zelf maken is geld besparen (budget) en verpakkingsmateriaal (milieu).
oh en lekker mag het natuurlijk ook zijn.
wie nog info zoekt over zelf maken, had een en ander opgeduikeld hierover op internet, zou dat kunnen posten ergens als links...

Ananas

Bericht door Ananas » wo jun 22, 2011 7:47

Truus

Bericht door Truus » wo jun 22, 2011 17:29

Berti schreef:eerst centjes voor een machine.
Een veganistische vriendin van mij, evenals ik moeder van een groot gezin, heeft ooit een hele mooie sojakoe gekocht in Duitsland. Maar na enkele malen gebruikt te hebben besloot ze toch dat het zelf maken van sojamelk, m.n. de machine schoonmaken, zoveel inspanning kostte dat ze liever van de winkel kocht. Anderzijds nu in de winkel nauwelijks meer zuivere sojamelk te krijgen valt, lijkt zo'n sojakoe meer aantrekkelijk. Zelf ben ik aan het sparen voor een Vitamix.

Berti

Bericht door Berti » wo jun 22, 2011 18:26

neenee. sojamelkmachine.

Berti

Bericht door Berti » wo jun 22, 2011 18:29

Truus schreef: een hele mooie sojakoe gekocht
truus, ik hou van je humor!!!! :) geweldig!

vraag me af of ik dan beter in een blender kan investeren want die zijn makkelijk schoon te maken.
het ging er juist om dat de sojamelk dan in 15 min klaar was ipv dat je eerst zelf moest weken, malen, koken enz...

Truus

Bericht door Truus » wo jun 22, 2011 18:54

Berti schreef:
Truus schreef: een hele mooie sojakoe gekocht
truus, ik hou van je humor!
Berti, ik hou ook van jou, maar sojakoe is niet humoristisch bedoeld. Zo'n machine heet officieel in 't Engels soya-cow.
Berti schreef:het ging er juist om dat de sojamelk dan in 15 min klaar was ipv dat je eerst zelf moest weken, malen, koken enz...
Dat lijkt me niet realistisch. Je kunt toch geen sojamelk maken van rauwe bonen?

Berti

Bericht door Berti » wo jun 22, 2011 19:29

truus , wist ik niet van die soy cow....nog nergens tegengekomen.

en wat het gebruik betreft van het apparaat, staan zat beschrijvingen op internet en is toch echt waar....of ik ben echt blind, kan ook ;)

Truus

Bericht door Truus » wo jun 22, 2011 20:05

Berti schreef:staan zat beschrijvingen op internet
Ben dus even gaan kijken, en vond een site die stelt van rauwe bonen 11+ liter te kunnen maken in een half uur. Een andere site stelde slechts 15 minuten nodig te hebben, maar dan moeten de bonen wel voor geweekt zijn. Ik dacht dat het allemaal veel moeilijker zou zijn.

Die machines zien er bepaald niet eenvoudig uit. Ben benieuwd welke jij op het Internet hebt gevonden.

Kun je er trouwens ook andere soorten van melk mee maken? Andere soorten bonen? Amandelen? Rijst?

Berti

Bericht door Berti » wo jun 22, 2011 20:13

ja truus je kan er ook notenmelk, havermelk en rijstmelk mee maken.
ik heb er verschillende gevonden en wat vind je er zo ingewikkeld aan ?
het is een heel simpele constructie....ik heb een leverancier in duitsland die ik overweeg.
in nederland heb je slowjuice die verkoopt ze ook. dat is een site. ander merk uiteraard.

Truus

Bericht door Truus » wo jun 22, 2011 20:20

Berti schreef:wat vind je er zo ingewikkeld aan ?
Die jij op het oog hebt is misschien heel iets anders. Heb je geklikt op de link in mijn bericht hierboven?

Berti

Bericht door Berti » wo jun 22, 2011 20:41

oh lol truusssssss ik zie NU pas de foto die jij gelinkt had LOL!!!
zo erg is het allemaal niet meid, kijk maar hier http://www.power-soja.com/german/milchzubereiter.html
gniffelllll

indra

Bericht door indra » wo jun 22, 2011 20:51

jet schreef:ik heb inderdaad dezelfde ervaring. Met de zonnatura versie uit de flesjes ging het prima, met de Alpro was het minder stevig, en minder smakelijk.
Ben uiteindelijk ook weer overgestapt op gewoon kopen van yoghurt..... :?
ik vind de melk van Vivera erg op die van zonnatura lijken..

Truus

Bericht door Truus » wo jun 22, 2011 21:34

Berti schreef:zo erg is het allemaal niet meid, kijk maar hier
O ja, dat ziet er een stuk huiselijker uit. Maar ik zou het toch niet willen schoonmaken.
Indra schreef:ik vind de melk van Vivera erg op die van zonnatura lijken..
Met 10,5% soja is het zelfs beter. Alleen jammer dat er suiker, calciumcarbonaat, vanille-aroma en zout in zitten. Als ik die dingen in m'n melk wilde, deed ik het er zelf wel in. Met 10,5% zou het niet nodig moeten zijn. Waar koop je de Vivera?

Berti

Bericht door Berti » wo jun 22, 2011 21:47

ietsje zout en suiker is wel nodig voor de smaak.
als je ooit al eens sojamelk hebt gedronken zonder iets erin weet je waarom......bleh.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo jun 22, 2011 22:03

Truus schreef:
O ja, dat ziet er een stuk huiselijker uit. Maar ik zou het toch niet willen schoonmaken.
Met 10,5% soja is het zelfs beter. Alleen jammer dat er suiker, calciumcarbonaat, vanille-aroma en zout in zitten. Als ik die dingen in m'n melk wilde, deed ik het er zelf wel in. Met 10,5% zou het niet nodig moeten zijn. Waar koop je de Vivera?
Ze hebben ook deze, zonder zout, suiker of vanille: http://www.vivera.com/product/drinks/vi ... -ongezout/ - die heeft zelfs 15,5% sojabonen.
Ik heb ze zelf nog niet geprobeerd. Zag wel één soort staan bij de Plus, maar had toen geen tijd/mogelijkheid om het mee te nemen. Hier staat een lijstje van winkels die de Vivera drinks verkopen.

Lijkt me trouwens fijn zeg, om zelf yoghurt te kunnen maken! maar om er nou een heel nieuw apparaat voor aan te schaffen... hmm.

Berti

Bericht door Berti » do jun 23, 2011 6:09

bonnie, je hoeft om yoghurt te maken geen nieuw apparaat aan te schaffen.
het is makkelijk zat om zelf een warm plekje te maken waar de yoghurt kan rijpen bijv:
thermosfles met wijde hals
weckpot die je dan bijv in hooikist, in dekens, op warmteplaatje zet
sommigen zetten het in de oven op de rijsstand (kost weer stroom dus valt voor mij af)

het is altijd de moeite waard om te bekijken hoe vaak je een apparaat gaat gebruiken en waarvoor.
een foodprocessor (=keukenmachine) is hier bijv wel welkom en een broodbakmachine dus niet...een blender valt evt te overwegen als ie genoeg vermogen heeft.
maar oke daar ging het hier niet over ;)

Truus

Bericht door Truus » do jun 23, 2011 7:35

Bonnie schreef:Ze hebben ook deze, zonder zout, suiker of vanille
Ik zie 't. Maar die calciumcarbonaat (kalk, E170) wil ik er ook niet in. Als ik sojamelk wil drinken wil ik sojamelk drinken niet kalkmelk.

Toch juich ik het initiatief toe en hoop ik dat Vivera beloond wordt met winst zodat dit product in de winkels verkrijgbaar blijft. Als het bedrijf groeit, komt er wellicht ook nog eens een variatie zonder calciumcarbonaat op de markt.

Betreffende yoghurt maken, ik heb hier nog een apparaatje staan die ik nooit gebruik. Misschien kan ik die tegen vergoeding van de verzendkosten opsturen aan iemand. Als je in aanmerking wilt komen, stuur me dan a.j.b. privé een berichtje. Ik heb 'em ooit gekocht bij de Lidl. Overigens vind ikzelf dat hij te warm wordt.

indra

Bericht door indra » do jun 23, 2011 20:44

Truus schreef:
hij smaakt als compleet naturel eigenlijk.. ik heb ook niet die vanille smaak maar de naturel. bij c1000.. voor 1 euro ppak. helemaal bio dus..
Water, sojabonen* (15,5%), zuurteregelaar (calciumcarbonaat).
*= van biologische oorsprong

Truus

Bericht door Truus » do jun 23, 2011 21:09

indra schreef:1 euro ppak.
Dat is helemaal niet duur voor een liter met 15,5% soja. Alleen jammer van die calciumcarbonaat, want daar krijg ik al veel te veel van binnen via het drinkwater. Het zit ook in de ketel. Vivera-mensen, als jullie hier meelezen, jullie zijn goed bezig maar ik wil graag zonder kalk erin.

Plaats reactie