Het is natuurlijk heel persoonlijk wat je wel en niet nuttig vindt. En het kan best zo zijn dat filosofie jou niets kan bieden waar je naar op zoek bent. Sommigen hechten heel veel aan wetenschap, anderen hebben daar veel minder mee.Vegantastic schreef:Ja. Hoewel daar ook wel studierichtingen tussen zitten die ik niet nuttig vind/kan vinden.Framboos schreef:Snap je het nut van wetenschap? Snap je het nut van wetenschappelijke studies?Vegantastic schreef:Ik snap nog steeds het nut niet zo van een studie filosofie.
Wat me wel enigszins verbaasd is dat juist jij er het nut niet van inziet (dit lijkt op een persoonlijke aanval, maar zo is het niet bedoeld). De Partij van de Dieren lijkt toch juist heel sterk een bepaalde filosofie aan te hangen en ook het veganisme is uiteindelijk het resultaat van een filosofische gedachte. Het idee dat bijv. dieren rechten hebben of zouden moeten hebben is op dit moment toch eigenlijk alleen nog maar een filosofische gedachte; een gedachte die tot stand komt via een lang niet eenvoudige argumentatie. Voor mij zijn dat soort stappen in gedachten heel belangrijk en ik vind dat ze moeten kloppen. Voor mij is veganisme niet in de eerste plaats een gevoelsmatige kwestie, maar het gevolg van een logisch redenering.
Van sommig wetenschappelijk onderzoek is het wellicht moeilijk het (maatschappelijk) nut in te zien. En ik wil niet beweren dat al het wetenschappelijk onderzoek nuttig is oid. Maar als je wetenschappelijk onderzoek ziet als met een zaklantaarn in een donkere kamer zoeken naar iets wat je goed kan gebruiken, dan weet je ook dat je op plaatsen zult schijnen waar je niets aan hebt. Maar om uiteindelijk datgene te vinden waar je naar op zoek bent, is het wel nodig.
Verder is het heel lastig om nut te definiëren. In een bepaald kader heeft alles nut en in een ander kader heeft niets nut.