"Never trust your government..."

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Maeve
Leefwijze: flexanist

"Never trust your government..."

Bericht door Maeve » za jul 31, 2010 6:09

Misschien kijk ik teveel Amerikaanse TV, maar ik erger me mateloos aan de indoctrinatie van de Nederlandse overheid met hun voedingswijsheden. Als mantra's krijg je ze over je heen geschald op verjaardagen van alleseters als je aangeeft dat je een aantal dingen om een reden niet eet. Liefdevol neem ik het maar op als bezorgdheid om mijn persoontje, maar als je schoonmoeder je vraagt of je man wel twee stuks fruit eet "want hij was nooit een fruiteter", ben ik toch weer met stomheid geslagen. Hier komt mijn top 4 van ergernis, in willekeurige volgorde:
"Kip, het meest veelzijdige stukje vlees, KIP!"
"Melk de witte motor"
"Twee ons groenten en twee keer fruit"
"Vlees, mevrouw u weet waarom"

(Misschien weten jullie nog leukere tenenkrullers...)

Dogma's zijn het geworden, die helemaal niets meer te maken hebben met wat goed is voor jou als mens om jezelf op een gezonde manier in leven te houden. De hoofdreden voor dit soort campagnes zit bijna uitsluitend in economische belangen van bepaalde sectoren. (Zie ook verwijzing onderaan in stuk onder post "Iemand nog zin in een discussie" elders op dit forum.)
Dus als LNV beslist dat het best wel kan om brood voor zoveel procent uit melkpoeder te laten bestaan, want ze moeten gesubsidieerde melk kwijt, dan moet dat maar kunnen. Ze vragen zich nog wel even kort af of het gezondheidstechnisch kan, maar het hoofddoel is de melkmarkt in stand te houden (Ja ik weet het: heeeeeeeel oud voorbeeld, maar helaas nog is het subsidieren van melkproductie nog steeds actueel)

Een aantal van dit soort leuzen worden in de ether geslingerd door (hoofd)productschappen (zelfstandige instanties, opgericht door de overheid o.a. als platform voor overleg met de industrie(hoe krom kun je het hebben?/gegarandeerde ja-knikkers!!!) die zichzelf ook toegedicht hebben reclame te maken. Producenten (en waarschijnlijk ook importeurs) zijn wettelijk verplicht hieraan een bijdrage te leveren. Als het in verhouding staat met wat ik als non-foodbedrijf aan een hoofdbedrijfschap moet betalen, zal dit al snel een eurootje of tweehonderd per jaar zijn. Wat nou vrije markt? Wat nou evenwichtig voedigsadvies?

Misschien zodoende dat toen ik mij (toen nog vleesarm allesetend) tot de site van het Voedingscentrum wendde om erachter te komen wat je op een dag mag eten, ik addertjes onder het gras begon te vermoeden. De daghoeveelheid boterhammen en opscheplepels warmeten waren genoeg om kindertjes in Afrika een maand van te onderhouden. Ik had overgewicht, was groeiende en ik at nog niet zoveel!
Is dit ook een manier om mij bij te laten dragen aan de rokende schoorsteen van de BV Nederland?

Het beeld wat bestaat van 'goed eten' in Nederland is zo verwrongen, maar wordt door toenemend overgewicht steeds vaker onder onze neus gewreven. Het stelt me teleur dat ik zelfs in 'onpartijdig' advies van mijn overheid me te rade moet gaan of dit de overheid is met haar 'economische' of 'gezondheidszorgende' pet op. De laatste pet buigt overigens naar mijn idee vaak, zo niet altijd, voor de eerste.

vegalan
Leefwijze: veganist

Re: "Never trust your government..."

Bericht door vegalan » za jul 31, 2010 11:30

De overheid (als het correct is) representeert (of is representatief voor) de belevingswereld, de wil van het volk (de meerderheid) en het economische gebeuren dat hieraan is gerelateerd. Je kunt dus niet spreken van dogma’s of een doctrine, maar van een algemene belangenbehartiging. Het wil echter niet zeggen dat de belevingswereld en de wil van het volk correct of goed is, maar dat geld eveneens voor dat van veel veganisten die dat anders beleven. Men staat niet altijd stil bij de consequentie van een bepaald denkbeeld (dat van de meerderheid) omdat het niet strookt van dat van anderen (de minderheid), het is nu eenmaal wat de meerderheid wil. Het vegetarisme en veganisme worden binnen hetzelfde kader wel gezien als een doctrine omdat het niet strookt met het denkbeeld van de meerderheid en als een onbetwistbare waarheid word opgevoerd.

.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » za jul 31, 2010 11:57

Maeve schreef: "Kip, het meest veelzijdige stukje vlees, KIP!"
"Melk de witte motor"
"Twee ons groenten en twee keer fruit"
"Vlees, mevrouw u weet waarom"
Die campagnes zijn volgens mij niet van de "overheid" maar van de desbetreffende productschappen.
(behalve dan twee ons groenten, twee stuks fruit)

Ik zou de nederlandse overheid meer wantrouwen op bv. privacy beleid, dus dat al jouw internet verkeer wordt opgeslagen, het electronisch patienten dossier etc.

@rno

Bericht door @rno » za jul 31, 2010 12:40

Minder vlees eten gaat niet vrijwillig

"Nederlanders eten gemiddeld ruim 43 kilo vlees per jaar. Dat moet minder, maar dat gaat niet zonder dat de overheid daar harder aan trekt."

http://www.trouw.nl/groen/nieuws/articl ... llig_.html
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

rik23

Bericht door rik23 » za jul 31, 2010 13:34

er is economisch belang bij om het volk onwetend te houden. enerzijds om veel meer te kunnen verkopen en omdat ongezonde mensen veel geld in het laatje van de farmaceutische industrie brengen. en anderzijds om het de machtbebber makkerlijker te maken.
een chinese keizer merkte zo,n 4500 jaar gededen al op: houd de buiken vol en de hooften leeg en ik kan onbeperkt door regeren"(en bijna alles maken).

maar bij reclames, ook de hardnekkige zou ik me er niet zo druk om maken. ik bedenk me dan hoe ik over die reclame dacht voordat ik vega was.... :roll:
Laatst gewijzigd door rik23 op za jul 31, 2010 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.

vegalan

Bericht door vegalan » za jul 31, 2010 13:49

@rno schreef:Minder vlees eten gaat niet vrijwillig
Het is niet in belang van de vleesetende meerderheid en dwang wordt op grond van (denkbeeldige) vrijheid van keuze uitgesloten. Het maakt niet uit waar je en hoe je het stuk vlees neerlegt, want men gaat er bewust naar opzoek. Het is een gewild product en als je het iets duurder maakt zullen de meeste mensen (tenzij arm) het niet laten liggen.

.

@rno

Bericht door @rno » za jul 31, 2010 13:51

Julius Caesar begreep goed dat het volk brood en spelen wilde hebben (50 jaar v.o.j.).
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

vegalan

Bericht door vegalan » za jul 31, 2010 15:09

@rno schreef:Julius Caesar begreep goed dat het volk brood en spelen wilde hebben (50 jaar v.o.j.).
De beste leiders (in de ogen van het volk) behartigen de wil van het volk, maar het wil niet zeggen dat de grond van de wil juist is. Epicuristen zien waarde in het genot, dus als dat door brood en spelen kan worden gerealiseerd voor hen waardevol. ;)

.

vegalan

Bericht door vegalan » za jul 31, 2010 15:17

rik23 schreef:er is economisch belang bij om het volk onwetend te houden. enerzijds om veel meer te kunnen verkopen en omdat ongezonde mensen veel geld in het laatje van de farmaceutische industrie brengen. en anderzijds om het de machtbebber makkerlijker te maken.
De hele economie is gebaseerd op vraag en aanbod, wat ook het bestaan van bepaalde producten bepaald, die bij gebrek aan belangstelling weer verdwijnen. Hoeveel mensen eten met afkeer vlees omdat het zo gezond zou zijn? Het is bij de wet verboden om producten te verkopen die onze gezondheid schade, daar wordt voortdurend onderzoek naar gedaan.
rik23 schreef: een chinese keizer merkte zo,n 4500 jaar gededen al op: houd de buiken vol en de hooften leeg en ik kan onbeperkt door regeren"(en bijna alles maken).
Een dictatuur is wat anders dan een democratie met een gekozen regering (volksvertegenwoordiging).
Ik welke mate, is hier sprake van onthouding van informatie en indoctrinatie? Worden wij gedwongen om vlees of aspirine te koppen of berust onze keuze op de waarde van het product?
rik23 schreef: maar bij reclames, ook de hardnekkige zou ik me er niet zo druk om maken. ik bedenk me dan hoe ik over die reclame dacht voordat ik vega was.... :roll:
Men speelt in op de behoefte van het volk en voor hen is reclame soms waardevol, want ze leren nieuwe producten kennen. We zijn toch ook blij met al die vega producten?

.

@rno

Bericht door @rno » za jul 31, 2010 20:28

De mensen willen beslist niet betutteld worden, maar wel:

Jamie Oliver
Carlo en Irene: Life 4 You
Wie is de chef?
Herman den Blijker
'Kalfsvlees daar wordt iedereen vrolijk van'
Gordon Ramsey
Cas Spijkers
Joop Braakhekke
De Smaakpolitie Rob Geus
Pierre Wind
Nigella Bites
'Kip het meest veelzijdige stukje vlees'
Taste of Life
Eet smakelijk op reis
Top Chef
Ik kom bij je eten
Over de kook
Smaken verschillen
Masterchef
'Euroknallers bij McDonalds'
What to eat now: Summer
Nigella Feasts/Bites

met natuurlijk de nodige reclameblokken er tussendoor.

Iets anders denken kan natuurlijk niet.

vegalan

Bericht door vegalan » za jul 31, 2010 22:36

Voor veel mensen een stukje vermaak, overeenkomstig de Mainstream, het product van en voor de meerderheid. Ja, als je een andere kijk op het leven hebt, is dit soort media minder aantrekkelijk, dan kijkt de veganist graag naar het eigen programma of iets dat daar op lijkt. Toch zijn er mogelijk genoeg veganisten die vrolijk mee huppelen met de rest, door een oogje dicht te knijpen. ;)

Ik kijk eigenlijk bijna nooit tv, want ben nog al selectief vanwege mijn voorkeur, want kijk graag naar programma's die zelden worden gemaakt en het kijken naar reclame vind ik zonde van mijn tijd.

Wat ik wil zien, horen of lezen haal ik voornamelijk van internet. Dan heb je geen reclame of andere onzin waar je naar moet kijken.

.

Plaats reactie