Netwerk: aandacht voor vlees

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Morality, Rorrim

Plaats reactie
Jasmijn
Leefwijze: veganist

Netwerk: aandacht voor vlees

Bericht door Jasmijn » za dec 19, 2009 0:56

Hebben jullie Netwerk gezien vanavond? Er was een reportage over vlees. Gruwelijke beelden...
Compleet met opgehangen schommelende (koeien-)karkassen waar verwoed in gezaagd werd, plassen met bloed waar een dweil doorheen ging en het engste van alles: het hoofd werd losgescheurd van de romp, opgetild door een man met een blije kop en in een hoekje gedumpt.
Als nu niet iedereen stopt met vlees eten...

Ted

Re: Netwerk: aandacht voor vlees

Bericht door Ted » za dec 19, 2009 1:14

Jasmijn schreef:Hebben jullie Netwerk gezien vanavond? Er was een reportage over vlees. Gruwelijke beelden...
Compleet met opgehangen schommelende (koeien-)karkassen waar verwoed in gezaagd werd, plassen met bloed waar een dweil doorheen ging en het engste van alles: het hoofd werd losgescheurd van de romp, opgetild door een man met een blije kop en in een hoekje gedumpt.
Als nu niet iedereen stopt met vlees eten...
Ik heb het gelukkig niet gezien. Wel goed dat het getoond wordt. Men weet wel waar hun stukje vlees vandaan komt, maar zien is toch anders...

Liadan

Bericht door Liadan » zo dec 20, 2009 21:44

Ik merk vaak bij mensen die zulke beelden zien, dat ze zeggen dat ze stoppen met vlees eten, maar toch later wel weer gaan eten. Toen ik bijv. mijn zusje de film Earthlings liet zien zei ze dat ze ook geen vlees meer ging eten, maar inmiddels doet ze het wel weer. Jammer vind ik dat, en ik begrijp het niet. Vanaf het moment dat ik voor het eerst beelden zag van hoe die dieren behandeld worden staat het in mijn geheugen gegrift en ieder moment als ik vlees zie kan ik niet anders dan daar aan te denken. Hoe kunnen andere mensen dan er zo niks van aan trekken :roll:

Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren » ma dec 21, 2009 16:34

Liadan schreef:Hoe kunnen andere mensen dan er zo niks van aan trekken :roll:
Dat is inderdaad een merkwaardig fenomeen. Het is gebleken dat sommige mensen zich hier beter voor af kunnen sluiten dan andere. Geen mens is hetzelfde en de verwerking van signalen van buitenaf gebeurt bij iedereen weer anders. Er zijn mensen die zich voor zulk leed heel gemakkelijk totaal kunnen afsluiten. Bij mij persoonlijk werkt het zo dat ik mij soms heel goed kan afsluiten en soms juist helemaal niet.

Het kan ook voordelen hebben als je het talent hebt om je heel goed af te kunnen sluiten. Die eigenschap kan ervoor zorgen dat je bij sommige praktische situaties of dreigend gevaar kalmer en/of adequater handelt dan iemand die daarin gehinderd wordt door overweldigende gevoelens.

Het voordeel van hooggevoeligheid is weer dat je veel meer opmerkt dan de gemiddelde ander en beter doorhebt wat er op een bepaald moment allemaal gebeurt en in bepaalde gevallen dáárdoor juist beter weet hoe er gehandeld moet worden.

Voor sommige mensen zullen dus de gevoelsargumenten de doorslag geven om veganist te worden, terwijl anderen juist door een heel salvo rationele argumenten overstag zullen gaan.
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !

Lieke
Leefwijze: flexanist

Bericht door Lieke » ma dec 21, 2009 17:53

Er is een onderzoek gedaan naar gedrag van mensen in de supermarkt door Unilever. De uitkomst was dat mensen superegoïstisch zijn in de supermarkt. Er werd ze bijvoorbeeld verteld hoe legbatterij- en scharrelkippen behandeld worden en mensen kregen plaatjes te zien die er niet om logen. Ook werd ze gevraagd of ze geen biologische eieren wilden kopen. Bijna iedereen leek zich absoluut te willen distantiëren van bioindustrie eieren.

Toen dezelfde mensen weer uit de supermarkt kwamen had het merendeel echter wel deze industrie eieren gekocht. De conclusie van het onderzoek was dat mensen in de supermarkt alleen aan zichzelf (zo goedkoop/veel/lekker/gemakkelijk mogelijk) denken en dat distantiëren van allerlei andere ethische informatie, die voor het gemak vergeten wordt. :cry:

Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren » ma dec 21, 2009 18:20

Lieke schreef:De conclusie van het onderzoek was dat mensen in de supermarkt alleen aan zichzelf (zo goedkoop/veel/lekker/gemakkelijk mogelijk) denken en dat distantiëren van allerlei andere ethische informatie, die voor het gemak vergeten wordt. :cry:
Om die reden zijn sommigen begonnen om veganistisch voer laagdrempeliger te maken voor het leger der gemakzuchtigen.

Het kan misschien ook zo zijn dat mensen uit een soort van beleefdheid zeggen: "Oh, wat erg!", terwijl het ondertussen toch niet ten volle tot ze doordringt wat er nou eigenlijk aan de hand is. De verdoofdheid en blindheid lijkt soms ver te strekken. Verder zijn er volgens mij heel veel mensen die niet zo goed durven af te wijken van datgene wat inmiddels "normaal" geworden is. Ook de angst, dat je zonder dierlijke producten niet gezond kunt leven, speelt ook nog steeds een rol.
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !

Marten

Bericht door Marten » ma dec 21, 2009 21:44

Erik van Zomeren schreef:Om die reden zijn sommigen begonnen om veganistisch voer laagdrempeliger te maken voor het leger der gemakzuchtigen.

Het kan misschien ook zo zijn dat mensen uit een soort van beleefdheid zeggen: "Oh, wat erg!", terwijl het ondertussen toch niet ten volle tot ze doordringt wat er nou eigenlijk aan de hand is. De verdoofdheid en blindheid lijkt soms ver te strekken. Verder zijn er volgens mij heel veel mensen die niet zo goed durven af te wijken van datgene wat inmiddels "normaal" geworden is. Ook de angst, dat je zonder dierlijke producten niet gezond kunt leven, speelt ook nog steeds een rol.
Hier in Engeland lijken de mensen er toch wat meer open voor te staan, het lijkt hier ook veel meer geaccepteerd. Als ik zeg dat ik veganist ben komen er hier tenminste niet allemaal van die rare, respectloze, opmerkingen. Je hebt hier ook meer alternatieven dan in Nederland. Zo heb ik een vleesetende vriendin van me de vegan bacon laten proberen (ze is gek op bacon) en dat vond ze zo lekker dat ze de "echte" bacon niet meer koopt maar alleen de vegan versie. Toch mooi want dat haalt de vleescomsumptie toch weer een heel klein beetje naar beneden.

Overigens eet zij dankzij mij nu al veel meer vegaterisch/veganistisch, dus ik ben langzaam bezig iemand te bekeren. :D

Framboos

Bericht door Framboos » ma dec 21, 2009 22:07

Het is daar ook al veel langer bekend, en dat een grote supermarkt als Sainsbury's voorop zijn verpakkingen zet of iets vegan is of niet helpt natuurlijk ook wel (hoewel het natuurlijk de vraag is wat er eerder was, kip of ei...)

Marten

Bericht door Marten » ma dec 21, 2009 22:18

Framboos schreef:Het is daar ook al veel langer bekend, en dat een grote supermarkt als Sainsbury's voorop zijn verpakkingen zet of iets vegan is of niet helpt natuurlijk ook wel (hoewel het natuurlijk de vraag is wat er eerder was, kip of ei...)
Mede daarom doe ik bijna al mijn boodschappen bij Sainsbury's, ideaal (oke, en dat het maar 5 minuten lopen is helpt ook).

Framboos

Bericht door Framboos » ma dec 21, 2009 22:24

:(

This is me, being... well, blue with envy

Marten

Bericht door Marten » ma dec 21, 2009 22:26

Framboos schreef::(

This is me, being... well, blue with envy
Wat voor een Engelse vegan produkten mis jij in Nederland als ik vragen mag? Of is het vooral het feit dat iets makkelijker als vegan te herkennen is?

Framboos

Bericht door Framboos » ma dec 21, 2009 22:34

Goedkope na(a)ns.
Seeds of Change soepen en sauzen
Nando's hotsauces
Volkoren tortilla's
Volkoren pitabroodjes
Nestle Almond Oats & more
Lime juice in flessen
Sweet flamed periperi sla dressing
Sainsbury's Supernaturals Red fruits muesli
Strongbow
Kalloo organic savoury rice cakes
Dove Organic Flapjacks
Rijstmelkchocolade
De supercheape vanille- en andere extracten
Hummus! (Nederlandse hummus smaakt echt heel anders)

En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Marten

Bericht door Marten » ma dec 21, 2009 22:44

Dat is aardig wat ja. Moet ik een keer wat opsturen? :mrgreen:

lena

Bericht door lena » ma dec 21, 2009 22:46

Framboos schreef:Volkoren pitabroodjes
Die verkopen ze in Groningen bij Le Souk, misschien is dat iets?

Ik mis: echt lekkere kant en klare soep in allerlei verschillende smaken. En meerdere soorten vegan snoep in de supermarkt.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma dec 21, 2009 23:19

Welke rijstmelkchocolade hebben ze daar die ze hier niet hebben?

Wen

Bericht door Wen » di dec 22, 2009 14:23

Zo heb ik een vleesetende vriendin van me de vegan bacon laten proberen (ze is gek op bacon) en dat vond ze zo lekker dat ze de "echte" bacon niet meer koopt maar alleen de vegan versie. Toch mooi want dat haalt de vleescomsumptie toch weer een heel klein beetje naar beneden.
Love to hear stuff like that (y)

Framboos

Bericht door Framboos » ma dec 28, 2009 9:33

Marten schreef:Dat is aardig wat ja. Moet ik een keer wat opsturen? :mrgreen:
Haha, dank je, lief! Maar ik ga regelmatig naar Engeland, en heb geleerd dat ik echt veel en veel minimalistischer kan pakken op de heenweg dan ik altijd dacht. :mrgreen:

Framboos

Bericht door Framboos » ma dec 28, 2009 9:35

lena schreef:
Framboos schreef:Volkoren pitabroodjes
Die verkopen ze in Groningen bij Le Souk, misschien is dat iets?
Ja, heb ik ooit ontdekt ja, maar die uit Engeland zijn dunner. Maar als de nood hoog is, moet ik ze daar idd maar halen.

lena schreef:Ik mis: echt lekkere kant en klare soep in allerlei verschillende smaken. En meerdere soorten vegan snoep in de supermarkt.
Heb je die paprikasoep van Struik (Struick?) al eens geprobeerd? En ik vind kant-en-klare soep eigenlijk nooit echt zo lekker als zelfgemaakte, dus dat heb ik maar opgegeven.

lena

Bericht door lena » ma dec 28, 2009 10:11

Framboos schreef:
lena schreef:Ik mis: echt lekkere kant en klare soep in allerlei verschillende smaken. En meerdere soorten vegan snoep in de supermarkt.
Heb je die paprikasoep van Struik (Struick?) al eens geprobeerd? En ik vind kant-en-klare soep eigenlijk nooit echt zo lekker als zelfgemaakte, dus dat heb ik maar opgegeven.
Nee, dank, die ken ik nog niet! Ik ben het wel met je eens dat het nooit zo lekker is als zelfgemaakt, maar goed, soms heb je geen tijd (of gelegenheid) om te koken en ik vond die Engelse soepen echt goed te eten, en ze waren vaak ook nog best voedzaam.

Framboos

Bericht door Framboos » ma dec 28, 2009 10:20

lena schreef: Nee, dank, die ken ik nog niet! Ik ben het wel met je eens dat het nooit zo lekker is als zelfgemaakt, maar goed, soms heb je geen tijd (of gelegenheid) om te koken en ik vond die Engelse soepen echt goed te eten, en ze waren vaak ook nog best voedzaam.
Ja, dat snap ik hoor, daarom weet ik dus ook dat die soep van Struick best lekker is, en ik ben ook blij met die soepen van Heinz.

Hm, misschien moeten we eens een actie gaan organiseren om Seeds of Change hier in de supermarkt te krijgen, want hun vegan soepen vind ik inderdaad erg lekker.

Plaats reactie