Choco-eitjes

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Annemieke

Choco-eitjes

Bericht door Annemieke » zo feb 29, 2004 22:26

Ik heb bij 2 filialen van Jamin proberen te achterhalen welke eitjes lactose-vrij zijn. Volgens 1 filiaal waren dit de volgende:

Puur
Puur praline
Puur met sinaasappelvulling
Puur met pistachevulling
Puur Crispy
Puur 70% cacao

Er waren er geloof ik nog 2, maar die kan ik me niet meer herinneren.
Misschien is dit nuttige (lekkere) informatie voor de veganisten die er ook vanuit gaan dat lecithine bijna altijd sojalecithine is.

Sanne

Bericht door Sanne » ma mar 01, 2004 18:10

en zit daar dan ook geen melkeiwit en weipoeder in, dat zit geloof ik ook nogal eens in van die sjieke chokofrutsels, naja ik ga wel ff kijken.

Annemieke

Bericht door Annemieke » di mar 02, 2004 11:31

Nou, dat lijkt me niet. Ze zaten wat te klungelen met gegevens. Er stonden nummers op de allergielijst (lactose intolerant dus) en die koppelden ze aan de eitjes. Vandaar.
Je kan wel kijken in de Jamin, maar je vind er geen ingredientenlijst. Het enige wat je kan doen is vragen welke eitjes lactosevrij zijn. Dan komen ze met die lijst en zullen ze als ze hun administratie op orde hebben die eitjes kunnen aanwijzen.

Eens zien of we dezelfde lijst krijgen. :)

Alona

Bericht door Alona » wo mar 10, 2004 12:46

Nou, ik voel me net een vegan-terrorist! 8) Ben dus naar Jamin gegaan om te vragen welke eitjes geschikt zijn voor mensen met melkallergie. Ze waren 10 minuten naar die lijsten aan het zoeken en uiteindelijk kreeg ik te horen dat ze daar nog geen informatie over hadden gekregen. Maar het moest binnenkort komen. Ik ging doorvragen of ze dat nergens konden navragen (bij de inkoopafdeling of zo...), maar ik werd verteld, dat niemand die informatie nog had... :?

Annemieke

Bericht door Annemieke » wo mar 10, 2004 22:44

Bij mij ging dat ook zo. Maar ik heb gewoon doorgevraagd.

Doelgroep Jamin -> kinderen
Ze hebben overal stickers hangen 'glutenvrij', 'gelatinevrij', 'lactosevrij'. En dan gaan ze me vertellen dat ze niet weten in welke eitjes lactose zit. Kom nou!

Alona

Bericht door Alona » do mar 11, 2004 12:33

Nou, ik heb weer resultaten geboekt! Ben naar een andere Jamin gegaan (we hebben er 3 in totaal) om hetzelfde te vragen. Nou, die man was erg behulpzaam, haalde zijn computer erbij en heeft voor mij alle vegan-eitjes opgeschreven.
Hij kwam op hetzelfde neer. Ik heb dezelfde lijstje ontvangen met nog twee varianten erbij. Het klopt precies!
Nog geschikt zijn:
-puur massief (ik weet eerlijk gezegd niet wat ze ermee bedoelen...);
-puur crispy praline

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla » do mar 11, 2004 17:30

Ik neem aan dat puur massief hetzelfde is als gewoon puur? Volgens mij bedoelen ze met massief gewoon dat hij helemaal van pure chocolade is, zonder vulling maar ook zonder gat. Je hebt ook weleens van die eieren (meestal wat grotere) die gewoon leeg van binnen zijn.

Gast

Bericht door Gast » za mar 13, 2004 11:16

Alona schreef:Nou, ik heb weer resultaten geboekt! Ben naar een andere Jamin gegaan (we hebben er 3 in totaal) om hetzelfde te vragen. Nou, die man was erg behulpzaam, haalde zijn computer erbij en heeft voor mij alle vegan-eitjes opgeschreven.
Hij kwam op hetzelfde neer. Ik heb dezelfde lijstje ontvangen met nog twee varianten erbij. Het klopt precies!
Nog geschikt zijn:
-puur massief (ik weet eerlijk gezegd niet wat ze ermee bedoelen...);
-puur crispy praline
Okee. Dus je hebt specifiek gevraagd naar vegan eitjes? Dus ze zijn ook zonder ei lecithine?

Marla

Bericht door Marla » di mar 16, 2004 9:25

Nou ik heb wat van die eitjes gekocht maar ik kan me echt niet voorstellen dat ze veganistisch zijn.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di mar 16, 2004 11:24

Hoezo? Zijn ze te lekker om veganistisch te kunnen zijn? :lol:

Cheryl
Contacteer:

Bericht door Cheryl » di mar 16, 2004 11:42

Weet iemand hier waar ik vegan pure chocoeitjes kan vinden? Die puur massief dus van de Jamin? En nergens anders zijn er pure chocoeitjes die vegan zijn? Alvast bedankt!

Marla

Bericht door Marla » di mar 16, 2004 12:29

ja ze zijn inderdaad te lekker om veganistisch te kunnen zijn :)

ik weet t, het klinkt stom maar die vulling is zo zacht en romig van sommige van die eitjes, ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze echt helemaal vegan zijn.

Apraxia

Bericht door Apraxia » di mar 16, 2004 22:28

De pure van AH zijn vegan.

Alona

Bericht door Alona » wo mar 17, 2004 13:37

Ik heb niet gevraagd of ze vegan zijn.Ik heb gezegd dat ik allergisch was voor melk...
Ik heb trouwens meteen een zakje van die eitjes meegenomen, maar ze smaken inderdaad te lekker om vegan te zijn! :? Iedere keer als ik er eentje pak, bijt ik het doormidden en zit ik me af te vragen wat er allemaal in zit... Eigenlijk ook niet gezond :)

Annemieke

Bericht door Annemieke » wo mar 17, 2004 18:58

En de vraag is dan nog of er lecithine in zit.....

Marla

Bericht door Marla » do mar 18, 2004 0:14

lecithine is tegenwoordig vrijwel altijd plantaardig.

VEMP

Bericht door VEMP » za mar 20, 2004 15:10

Ik heb de pure van AH gehaalt heerlijk!

Annemieke

Bericht door Annemieke » do mar 03, 2005 15:25

Ik heb dit jaar alweer een zak gehaald. Mjummie.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » do mar 03, 2005 21:38

Ik kreeg voor mijn verjaardag een fair trade chocolade. Heerlijk zo voor die enkele keer. En vroeger vond ik puur niet lekker, maar sinds ik veganist ben is mijn smaak lijkt ook wel veranderd.

Gast

Bericht door Gast » vr mar 04, 2005 11:38

Dick schreef:Ik kreeg voor mijn verjaardag een fair trade chocolade. Heerlijk zo voor die enkele keer. En vroeger vond ik puur niet lekker, maar sinds ik veganist ben is mijn smaak lijkt ook wel veranderd.
Jamaar, dat zijn geen eitjes hoor. :x

Die van de Hema (puur, hazelnoot) lijken dit jaar ook weer hetzelfde. Alleen de lecithine weer.

Plaats reactie