Nep xxx

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Nep xxx?

Ik vind het juist extra goed om niet-vegetarische mensen te bereiken.
16
28%
Ik stoor me er niet aan.
16
28%
Ik stoor me er een beetje aan.
15
26%
Ik stoor me er behoorlijk aan.
7
12%
Ik heb er slapeloze nachten door.
3
5%
Andere mening.
1
2%

Totaal aantal stemmen: 58

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Nep xxx

Bericht door jet » za mei 23, 2009 13:49

weet je wat pas smerig is (al jaren niet meer gehad gelukkig): vegetarische cordon bleu

1. wie heeft verzonnen dat het inderdaad moet heten zoals de carnivore variant?
2. wie heeft verzonnen dat het daar dan ook koste wat het kost op moet lijken?
3. heeft de fabricant die dingen wel eens geproefd???

Hier zijn in de zomer veel bbq's, en mensen denken je dan een plezier te doen met allerhande veggieburgers.... Nou doe mij maar gewoon (stukjes) groente (ik zag bij de AH grillschotels met allerlei groenten erin, die kun je gewoon met bakje en al op de bbq leggen, handig!). Helemaal met je eens dus Valkyrjur!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » za mei 23, 2009 20:23

Oeh, volgens mij vond ik die dingen jaren geleden ook erg vies. Hoewel, vies is miss niet helemaal het goede woord, eerder 'eng'. Je bedoelt toch die burgers met zo'n plakje nep-ham middenin? Gatsiedakke, ik moest er destijds van kokhalsen omdat het zo 'echt' leek.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » za mei 23, 2009 20:24

Zijn die grillschotels helemaal vegan, Jet?
Ik zoek nog vegan dingen voor op de bbq, dus (lekkere) tips zijn altijd welkom...

jet
Moderator

Bericht door jet » zo mei 24, 2009 8:45

hmmm, ik dacht een berichtje geplaatst te hebben, blijkbaar niet dus....
afijn, die dingen met zo'n roze plakje meuk in het midden dat ham moet voorstellen bedoelde ik inderdaad.
Ooit eens zo'n ding het mensa-raam uitgegooid omdat ik het echt niet te eten vond... (en de campuskatten die er liepen vonden het ook maar niks, en alleen de hond van een voorbijganger heeft nog wat hapjes gegeten....

Die grillschotel heb ik even in een topic gezet op een ander subforum, misschien komen er dan nog meer leuke dingen voor op de bbq
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo mei 24, 2009 9:15

(y)

(gelukkig dat die cordon bleu niet vegan is... :D )

Framboos

Bericht door Framboos » zo mei 24, 2009 11:20

Ik vond die cordon blue heerlijk.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo mei 24, 2009 15:13

had ik dat geweten, dan had ik hem voor je bewaard! :mrgreen:
sorry dat ik dan iets wat jij lekker vond afkraakte... :oops:
Ik ken overigens een vegetarier die ALLE burgers die bestaan lekker vindt.... Dat vond ik wel bijzonder :mrgreen:
Ik maak zelf nog wel eens iets 'bakbaars', en dan is het meestal burgervorm. Waarom? Omdat het zo lekker makkelijk bakt! Als je er een bal van maakt, dan wordt het binnenin niet gaar, en een plat ding wel. En omdat je meestal die dingen met je handen maakt, en je makkelijk balletjes kunt rollen en die platstampen is een burgervorm (voor mij althans) de meest makkelijke vorm....

Wen

Bericht door Wen » zo mei 24, 2009 21:39

Code: Selecteer alles

Ik vond die cordon blue heerlijk.
Mijn man is er gek op :) Zelf heb ik het nooit gegeten

Framboos

Bericht door Framboos » zo mei 24, 2009 22:18

jet schreef:had ik dat geweten, dan had ik hem voor je bewaard! :mrgreen:
Eh, thanks, but no thanks. :wink:
jet schreef:sorry dat ik dan iets wat jij lekker vond afkraakte... :oops:
Ik denk dat ik dat wel overleef.

rik23

Bericht door rik23 » zo dec 26, 2010 20:31

lena schreef:Ik heb geen moeite met veggie-hamburgers en veggie-worstjes. Ik vind dat juist een soort "terugclaimen" van gewoon eten, dat gewoon in een makkelijke vorm is gegoten. Mensen doen dat al eeuwen. Niks mis mee. Waarom zouden "echte" burgers van vlees gemaakt moeten zijn? .
daar kan ik me wel in vinden. waarom zou de dierlijke variant de enige echte moeten zijn en de de plantaardige versie met het woord soja of vega?
je kan als de gelegenheid er is aan je omnivore medemens vragen: wil jee en glas melk of koemelk? en wil je gewoon gehakt of varkens gehakt? en dan doen alsof het dierlijke niet het echte werk is....

de term vleesvervanger vind ik ook misleidend want dat hoeft inderdaad niet vervangen te worden. wat vervangen mag worden is de hartige, vette,krokante snack waar de meesten nou eenmaal snel trek in krijgen en van genieten. (persoonlijk had ik liever gehad dat de trek ernaar vervangen werd)

ik las in een vega-tijdschrift van iemand die in china is geweest dat tofu daar niet als imitatie-vlees word gezien en er door de gerechten word gebruikt zoals hier met zonnemloempitten en selderij gebeurt. ik mag een (soja)boon zijn als dat niet voor tempe en sojabrokken kan gelden.
zo kan ik me ook nog voorstellen dat aubergines ergens als nepvlees word gezien en dus in die hoek van de supermarkt licht en nouwlijks door vlezers word gegeten:wink:

de term plantaardig zie ik liever veranderd in plantelijk zoals de duitsers zeggen.(vrij vertaalt natuurlijk) dat dekt de lading beter.

helaas merk ik als ik producenten van alpro of vivera eet dat ik het een slechte vlees\zuivelimitatie vind en dat het mij vagelijk doet terugverlangen naar dat wat het imiteert en dat ik me genaait voel. zo veel geld voor zo,n klein bakje en dan is het nog troep :cry:
dierlijke producten hoeven niet zo veel mogelijk geïmiteerd te worden als dat moeilijk lukt. liever heb ik dan dat ze iets hartigs op de markt komt dat niets imiteert.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma dec 27, 2010 11:34

Ben het ermee eens dat het niet zo zou moeten zijn dat je 'vleesvervangt' of andere dingen, maar voor de meeste mensen (helaas) voelt het zo wel.
Inderdaad is het vaak niet het vlees zelf dat vervangen wordt, maar de snack (het blokje kaas, de bitterbal etc).
In een hele hoop aziatische landen is het vlees 'geen probleem'. Ze hebben het vaak niet, of hebben er geen geld voor, dus geen mens eet het.
De babi pangang die hier in NL bij de 'chinees' gehaald wordt is indisch (indonesisch), en de varianten die hier bekend zijn geworden zijn door de Nederlanders daar zelf geintroduceerd..... Natuurlijk zijn er ondertussen mooi klinkend namen voor verzonnen, maar voordat de Nederlanders de gerechten bij elkaar verzonnen hadden de indonesiers die lokaal helemaal niet. Dat wil zeggen, ze hadden fantastisch lekkere gerechten, maar veelal zonder vlees. De dikke vette en rijke Nederlanders (plantage-eigenaren etc) vonden dat zo lekker ruiken dat ze toen maar gevraagd hebben om er vlees door te gooien, want zonder vlees kan het immers nooit lekker zijn... *zucht* En zo denken wij dus: zie je wel, bij de chinees zijn alle gerechten voorzien van vlees, en als dat niet zo is, dan moet je het vervangen! Zo hoort dat! Nee dus, we hebben dat zelf zo geregeld, u vraagt, wij draaien.
Als er meer vraag zou zijn naar gerechten zonder vlees zoals in veel van die landen nog steeds gebruikelijk is gelukkig (vooral daar waar de westerse invloed minder in), dan zou er ook meer aanbod zijn in gewone gerechten. En dat geldt ook in Nederland. Jaren geleden stond er in geen enkel restaurant iets op de kaart waar geen vlees in zat, en nu staat er op vrijwel elke kaart in elk geval een vegetarisch menuutje.
Dus eigenlijk is het hele idee: wij moeten gewoon zorgen dat het inderdaad normaal wordt om geen vlees te eten :mrgreen: Dan kunnen de carni's bij een restaurant gaan uitleggen dat graag een groenten-of peulvruchtenvervanger willen eten :mrgreen: :mrgreen:

rik23

Bericht door rik23 » zo jan 02, 2011 21:54

ik heb hier een link gevonden betreft het gebruik van dieren in gerechten in de wereld in historie:
http://www.ivu.org/history/museum.html

:offtopic: is dit wel maar interessant ook...

panda

Bericht door panda » wo apr 13, 2011 10:48

Ik eet nauwelijks vleesvervangers. Die enkele keer dat ik dat wel doe dan is dat gewoon een groente burger. En dan ben ik al bijna vergeten hoe lekker die zijn, dan kan ik extra genieten. Als je die dingen elke dag eet is de lol er al gauw vanaf.

Eens maakte ik voor mij en me vriend een broodje met burger en sla en saus.. lekkere vette hap.
En ging bezoeker zeuren over dat als we dingen die na vlees smaken eten konden we net zo goed echt vlees eten.. wat natuurlijk onzin is. Ook zij hij dat vega(n)'s meer stinken op de wc.. wat nog meer onzin is. Maar dat licht misschien aan wat je gewent bent. En ik stink nooit :) ..

gelukkig heb ik dan nog iets te zegen wat hoe bizar dan ook wel onderzocht is: sperma van een vega(n) smaakt beter.. hier heb ik trouwens niet veel ervaring mee. Me ex die had lekkere spe... oke volgende onderwerp :)

maar zelf ben ik niet tegen vega(n) voedsel dat naar vlees smaakt, als mensen dat willen eten is dat hun ding. Ik zelf ga over me nek als het te veel naar vlees smaakt. Had eens een hap genomen van vegan salami en dat was er een minuut later weer uit samen met al het overige eten dat ik die dag naar binnen had gewerkt, wat is dat goor. Zelf ben ik gestopt met vlees als brugpieper of zo. Me vriend die is pas rond zijn 30 gestopt (opgegroeid op een boerderij en vader jaagt. Kinderen gingen mee om dode beesten naar huis te dragen, hoezo ziek). Maar ja hij mist de smaak van vlees. En hij weet dat hij het huis uit vliegt als hij vlees zou eten. Als hij door kip nugets van alprosoya aan zijn trekken kan komen vind ik dat prima.

gr Panda

Emiel

Bericht door Emiel » za mei 07, 2011 10:50

Dat sommige niet-vleeseters zich aan vleesvervangers storen kan ik me heel goed voorstellen. Persoonlijk vind ik het geen probleem. Ik eet soms een falafalburger of een linzenburger of zo en verder tofu, gewoon falafel of gewoon bonen ipv iets dat vlees zou moeten vervangen. Ik denk dat je vlees ook helemaal niet hoeft te vervangen, als je wat verder bent met je veganisme of plantaardige voedingspatroon. In het begin en ook om vleeseters 'te lokken' is het wél weer nuttig denk ik.

Emiel

Bericht door Emiel » za mei 07, 2011 17:20

Zojuist bij De Vegetarische Slager trouwens 'kip' teriyaki gehaald :P

Wen

Bericht door Wen » za mei 07, 2011 22:42

En was het lekker?

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » zo mei 08, 2011 12:48

Emiel schreef:Ik denk dat je vlees ook helemaal niet hoeft te vervangen..
Andersom denk ik dat vlees een vervanger is voor allerlei rijke voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong.

Bij een relatief arme keuze aan voedingsmiddelen tijdens bijvoorbeeld de ijstijd in Noord-Europa, was vleesch de perfecte manier om toch goed gevoed te blijven.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Emiel

Bericht door Emiel » zo mei 08, 2011 19:24

Wen schreef:En was het lekker?
Ja, heel lekker. Gegeten met udon noodles, vers gesneden wokgroenten en natuurlijk sojasaus.
Qua structuur is het net kip, maar dan veel lekkerder natuurlijk :wink: en minder droog.
Brent schreef:Bij een relatief arme keuze aan voedingsmiddelen tijdens bijvoorbeeld de ijstijd in Noord-Europa, was vleesch de perfecte manier om toch goed gevoed te blijven.
Oh zeker, alleen de ijstijd is al een tijdje voorbij, dus nu kunnen we er weer mee stoppen :wink:

rik23

Bericht door rik23 » di mei 10, 2011 13:12

[quote="Emiel"
Oh zeker, alleen de ijstijd is al een tijdje voorbij, dus nu kunnen we er weer mee stoppen :wink:[/quote]

wat moesten we tijdens de ijstijd eigenlijk in europa?

in hoeverre rechtvaardigt het gaan naar\ zijn in gebieden waar je lijf niet geschikt voor is het terroriseren van de daar leven de dieren?

is wel offtopic :oops: ,,,,

Dennis

Bericht door Dennis » za jun 25, 2011 21:20

Grappig hoe lang dit topic al loopt :)

Plaats reactie