@MBVegan31: Zijn er dan mensen in jouw vriendenlijst die nare berichten versturen? Wat voor berichten/updates bedoel je dan precies? Gelukkig heb ik daar dus via vrienden geen last van, alleen dan die pagina’s die ik like. Ik gebruik trouwens al sinds ik vegetariër ben ook geen producten meer waarin leer oid wordt gebruikt. Dat ging automatisch, omdat ik mij dus ging verdiepen in dierenleed, en toen pas besefte ik waarvoor dieren allemaal voor worden gebruikt. Ook eieren eet ik nu bijna niet meer (al weet ik dat het in enorm veel etenswaar wordt gebruikt hoor) en ook voor zuivel moet ik nog een goede oplossing vinden.
@Jane: Echt fijn dat je die herkenning hebt, maar poeh, ik word ook wel verdrietig weer van je berichtje. Hoe kan iemand daar nou om lachen? Dan ben je toch enorm ziek in je hoofd? Echt, je wilt niet weten wat voor gedachten soms door mij heen gaan, wat betreft wat ik die mensen toewens.. Maar da’s een hele goede tip van je (te focussen op de positieve dingen), ik probeer dat ook al zeker. De reden waarom ik bijvoorbeeld die pagina’s op FB nog like, is dat er gelukkig ook goed nieuws langs komt. En dat wil ik dan echt niet missen. En wat heerlijk, dat initiatief! Dat hoor ik bijvoorbeeld dan zo graag! Ik kan me heel goed voorstellen dat je je zoveel beter voelt nu je veganist bent, ik voel me ook al zoveel beter als vegetariër zijnde en hoop straks net als ‘jullie’ ook zo goed bezig te zijn! Ik ben in ieder geval echt super trots op veganisten en heb er diepe respect voor
En wow, je bent getrouwd met een vleeseter? Lijkt mij echt enorm moeilijk.. Ik heb de beslissing genomen om nooit meer vlees te eten tijdens mijn vorige relatie en ik was destijds zo blij dat hij dat zonder problemen accepteerde, hij at ’s avonds gewoon mee met mij (dus ipv vlees een vleesvervanger). Hij at nog wel gewoon vlees op z’n brood en at buitenhuis ook nog vlees. Destijds vond ik dat prima, maar ik weet dat mijn volgende relatie met een man moet zijn die ook minstens vegetariër is. Anders weet ik dat het niet gaat werken, ik ben bang dat ik het hem kwalijk ga nemen. Jij hebt daar (gelukkig!) geen last van dus?
@Mystique: Wat vervelend voor je

Ervaren je zus en broer het in het echt ook zo? Dat je het wilt afdwingen? Ik ga heel weinig naar verjaardagen, dus dat probleem heb ik niet zo vaak, maar naar bbq’s ga ik bijvoorbeeld dus niet meer. Ook al houden ze rekening met me (dus vleesvervangers bv voor me halen) word ik wel geconfronteerd met het dode vlees voor mijn ogen. Ik herken dat ‘egoïstisch en hypocriet’ maar al te goed.
@Avossy: Ik moet eerlijk bekennen dat als ik jouw verhaal 2 jaar geleden hoorde, ook zou denken dat je extreem was. Maar nu weet ik wel beter gelukkig. Vervelend om te horen dat je eigenlijk helemaal niet kan genieten van (de voordelen van) het digitale tijdperk, maar het juist weert (wat ik mij goed kan voorstellen). Ik denk dat ik ook alleen echt gelukkig kan zijn op een plek in de wereld waar allemaal gelijkgestemden zijn. Gelukkig ben je in ieder geval niet eenzaam! En gefeliciteerd met je gezinsuitbreiding

Ik wil later ook graag op een plek wonen waar ik enorm veel dieren een fijn huis kan bieden.