Waarom 'vleesvervangers'

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
AnAnAN
Leefwijze: veganist

Waarom 'vleesvervangers'

Bericht door AnAnAN » do okt 10, 2013 19:01

Verklaar me voor gek, maar ik erger me al tijden aan het woord 'vleesvervangers'. Niet in de eerste plaats omdat het woord 'vlees' erin zit natuurlijk, maar ook omdat ik het eigenlijk heel anders zie.

Probeer me te volgen, we gaan het op z'n kop zetten:
Vlees zou denk ik de 'vervanger' moeten zijn van iets heel normaals: geen vlees ofwel gewoon een gevarieerd menu met peulvruchten en groenten etc. Het woord 'vervanger' geeft eigenlijk aan dat ons vertrekpunt iets heel normaals is wat we gaan vervangen met... 'vleesvervanger'. Dus vlees is normaal. En van dat idee willen wij hier allemaal graag af, toch?!

Dus, laat vlees de vervanger maar zijn!
Maar hoe noemen we die plantaardige burgers en hapjes dan? Een moeilijke kwestie! :mrgreen:
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Martine
Moderator

Re: Waarom 'vleesvervangers'

Bericht door Martine » do okt 10, 2013 19:58

AnAnAN schreef:Dus, laat vlees de vervanger maar zijn!
Maar hoe noemen we die plantaardige burgers en hapjes dan? Een moeilijke kwestie! :mrgreen:
Proteïne, eiwitbron (ook een beetje jammer dat proteïne 'eiwit' heet in gewoon Nederlands), burger, nugget, worstje...

Misschien moeten we gewoon proberen om de betekenis van het woord vlees te veranderen. Met melk is dat al min of meer gelukt met sojamelk, amandelmelk etc., alleen mag het nog niet officieel op de verpakking staan. De Vegetarische Slager doet hetzelfde met hun gehackt, kipstukjes en speckjes. Nu plantaardige eiwitten steeds meer op dierenvlees gaan lijken kunnen we straks spreken van sojavlees, lupinevlees etc. In de toekomst zou plantenvlees dan de standaard kunnen worden en dierenvlees de uitzondering. :hippy:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » do okt 10, 2013 20:17

Martine schreef:
Proteïne, eiwitbron (ook een beetje jammer dat proteïne 'eiwit' heet in gewoon Nederlands), burger, nugget, worstje...

Misschien moeten we gewoon proberen om de betekenis van het woord vlees te veranderen. Met melk is dat al min of meer gelukt met sojamelk, amandelmelk etc., alleen mag het nog niet officieel op de verpakking staan. De Vegetarische Slager doet hetzelfde met hun gehackt, kipstukjes en speckjes. Nu plantaardige eiwitten steeds meer op dierenvlees gaan lijken kunnen we straks spreken van sojavlees, lupinevlees etc. In de toekomst zou plantenvlees dan de standaard kunnen worden en dierenvlees de uitzondering. :hippy:
Plantenvlees!!! :D Die is leuk. Maar als je het zo zegt klinkt het ook wel weer zielig... :mrgreen: voor de planten bedoel ik.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Mystique

Bericht door Mystique » do okt 10, 2013 22:11

Gewoon... Snacks of dingen die je naast je aardappelen en sla op je bord kwakt... Al is die laatste term wel een beetje lang...

@rno

Bericht door @rno » vr okt 18, 2013 10:27

Martine schreef:

Alsjeblieft geen "vlees"-namen verzinnen voor plant-aardige voedingsmiddelen. Ik vind "vruchtvlees" en "vleestomaten" al zo erg.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » vr okt 18, 2013 13:36

Ik noem ze gewoon burgers, wokstukjes, etc. En inderdaad, vleestomaten is al vreselijk, en eiwit, en dan vooral de mensen die beweren dat je dat niet mag eten... :P
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Plaats reactie