Kweekvlees

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

@rno
Leefwijze: veganist

Re: Kweekvlees

Bericht door @rno »

ARTHUR schreef:Kweekvlees is geen oplossing, maar een farce.

Wat moeten we met vlees? Los van het dierenleed is het slecht voor je. Verschillende meningen waardeer ik, maar ik begrijp de discussie op het forum van de NVV over kweekvlees totaal niet.
Ik ook niet. Ik signaleerde het alleen voor het geval men in aanraking zou komen met een omni die het "laatste nieuws" misschien naar voren zou brengen in een discussie. Dan kan je beter voorbereid zijn.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

dorus

Bericht door dorus »

er zijn mensen die vanuit moreel standpunt (dierenleed - dierengebruik-milieu enz....) veganist zijn
voor hen is die discussie wel belangrijk

vlees op zich en met mate is niet ongezond, we hebben het nodig voor B12
de oermens waarschijnlijk niet... die kon het mischien op zulke wijze zelf aanmaken dat hij het ook kon opnemen plus was de hygiene toen onbestaande en kreeg hij het ook binnen via contaminatie met faeces en/of insecten maar wij leven nu en krijgen enkel B12 binnen via ofwel dierlijke producten ofwel via een pilletje... daar is geen weg naast of je dat nu leuk vindt of niet

er steeds op hameren hoe ongezond vlees wel is trekt matige vleeseters echt niet over de streep omdat dit voor hen een verkeerd argument is, zij worden van hun vleesconsumptie niet ongezond... integendeel
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

MBVegan31 schreef:
DeVegetarische schreef:Vlees/dierlijk voedsel is toch nodig voor ons mensen? Met mate?
Dit bedoel je sarcastisch mag ik aannemen?
Nee.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Het is behoorlijk triest dat zelfs op een forum voor veganisten er nog mensen zijn die de propaganda van de vlees en melk industrie geloven.

Er zijn geen "incomplete" proteïnes. Alle amino zuren (essentieel en niet essentieel) zijn uit plantaardig voedsel te halen. Het hele verhaal van 2 incomplete bronnen combineren om een magische complete proteïne te krijgen klopt ook niet. Bijv bij rijst + linzen zou er 5 delen rijst en 1 deel linzen gebruikt moeten worden om een complete proteïne te krijgen. Het probleem is dat linzen meer van het limiterende amino zuur bevatten dan rijst. 500g gekookte linzen bevat 45g eiwit en 0,4g methionine terwijl 500g gekookte rijst slechts 12g eiwit en 0,3g methionine bevat.

Verder is vlees eten een slechte manier om B-12 binnen te krijgen. Melk/vis zijn beter en supplementen zijn het beste.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?Db=p ... d_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19190073

Dus kweekvlees kan hier ook niks betekenen. Misschien kweekmelk en kweekvis. Oh wacht, kweekvis hebben we al en die is besmet met 10-100x zoveel PCB's als wilde vis.

En dan nog het probleem (wat vis en melk ook hebben) dat dierlijk eiwit de aderen beschadigd. Hoewel vitamine B-12 gebrek zorgt voor beschadigde aderen en hartziekten hebben veganisten vrijwel dezelfde kans op hartziekten als vleeseters en vegetariërs, puur omdat het eiwit zo slecht voor je aderen is (en veganisten over het algemeen te lui zijn om een pilletje te slikken).

Dus denk nou eens na, als je B-12 binnen wil krijgen, wat lijkt jou dan de slimste optie als je al deze informatie bekijkt?!

En ik ben helemaal niet van mening dat we door anderen te informeren over de gezondheid van een veganistisch dieet ook maar een deuk in een pakje boter slaan. Als gezondheid belangrijk was voor de gemiddelde dombo dan zouden fastfoodketens en magnetronmaaltijden niet bestaan evenals het gros aan chemicaliën wat tegenwoordig wordt toegevoegd aan "pakjesvoer". Daarom was die melkactie van de NVV ook zo slecht. Om veganisme te promoten moet je denken aan de redenen waarom iemand niet veganist zou zijn. Veganisten lijken enkel de redenen om WEL veganist te zijn aan te kaarten. Het menselijk brein werkt alleen niet zo. Het grootste obstakel is gewoon dat het verdomd irritant is om veganist te zijn in de huidige wereld.

@rno

Bericht door @rno »

Ik zag op Nieuwsuur (zaterdag 03-08-2013) een korte documentaire. We hoeven ons hier voorlopig niet druk over te maken. En de vleesindustrie doet dat ook niet (zeggen ze). Wel is het mogelijk een wake-up-call voor de mensen die vlees eten.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Renee1137

Re: NuJIJ

Bericht door Renee1137 »

Skyclad schreef:En het feit dat het je aderen verkracht vind je geen probleem?!
Waar ben je nog meer tegen? Bungeejumpen? Bier? Alle geraffineerde suiker? Laat mensen dat toch lekker zelf uitmaken. Dood gaan we allemaal. Of je ervoor wil betalen via je zorgverzekering is een andere discussie. De straat oversteken is ook gevaarlijk. En vandaag nog gelezen: Zitten is slecht voor je. Maar te lang staan, daar krijg je ook hartproblemen van. Liggen; trombose. Allemaal reguleren hoor, niemand mag meer zelf uitmaken hoeveel uur per dag hij zit/ligt/staat.
En hoezo zouden we opeens het hele morele probleem opgelost hebben als we kweekvlees hebben? Hart en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1. Hoezo is het opeens geen probleem als we mensen doodmaken omdat ze een aantal obscure onderzoeken niet hebben gelezen zodat een stel fabrikanten geld kunnen verdienen?!
Hoe een moreel probleem wordt opgelost als we GEEN DIEREN MEER ETEN?? Halló! Ik zou het me werkelijk níet kunnen bedenken op dit forum tussen alle ethisch veganisten, hmmm... Nee ik zie ethisch gezien het verschil totaal niet... O nee, toch wel. Nogmaals, mensen gaan aan nog wel meer dood als aan vlees. Wil je het allemaal verbieden?
ARTHUR schreef:Kweekvlees is geen oplossing, maar een farce. Wat moeten we met vlees? Los van het dierenleed is het slecht voor je. Verschillende meningen waardeer ik, maar ik begrijp de discussie op het forum van de NVV over kweekvlees totaal niet.
Je hoeft helemaal níets met kweekvlees, Arthur :) het gaat niet zozeer om het feit of wij behoefte hebben aan een kweekbiefstukje (al zou ik er niet erg problemen mee hebben als jij daar wel behoefte aan had, zolang het inderdaad dierenleed-vrij blijkt te zijn) maar of het helpt om meer dieren uit de slachthuizen te houden. Voor de meeste mensen is de vraag namelijk niet, kweekvlees of geen vlees, maar: 'gewoon' vlees of kweekvlees. Als kweekvlees maar 1 koe van de slacht redt dan moet je er als vegan toch gewoon blij mee zijn? Ik vind het tamelijk kortzichtig dat veel vegans tégen kweekvlees lijken te zijn. De meeste mensen zijn niet zoals jullie, jongens, was het maar zo. Als iedereen dacht zoals jullie hadden mensen überhaupt geen dierlijke producten meer gegeten. Guess what :) ? Last time I checked was de McDonald's nog niet failliet ;) Ergo: We kunnen alle hulp gebruiken die er is. Kijk een gegeven paard niet in de bek.

Samengevat, ik snap deze discussie hier op het forum ook niet, maar dan precies om de tegenovergestelde redenen ;)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Niet verbieden, maar anderen op de gevaren wijzen lijkt me toch wel op z'n plaats.

http://www.who.int/gho/mortality_burden ... bd_013.jpg

Iedereen heeft het altijd over HIV en kanker. HIV en kanker vallen best mee.

Hey! Dat is een goeie om tegen een terminale kankerpatient te zeggen. "Dood gaan we allemaal". Zou helemaal niet bot ofzo overkomen. Nogal vreemd dat er wel zo gedacht word over de oorzaken ervan. Dat hele "Dood gaan we allemaal" hoor je nooit van iemand die longkanker heeft door teveel roken. Of iemand die doodgaat omdat z'n aderen kapot zijn door teveel burgers, boter en olie (jawel! Niet alle doodsoorzaken zijn dierlijk). Misschien omdat de wijsheid die ik probeer te verkondigen dan pas tot hun doordringt?

TonyJello

Re: NuJIJ

Bericht door TonyJello »

@rno schreef:Het is mij niet helemaal duidelijk waarmee dat kweekvlees wordt gevoed. Het kan niet vanzelf groeien. Er moeten naar ik aanneem eiwitrijke producten worden toegevoegd. En dat spul komt ergens vandaan...
Daar zit ik dus ook aan te denken.

Een koe eet iets van 6 kilo graan om 1 kilo vlees aan te laten groeien, nu hoeft kweekvlees niet te lopen, enzo, dus verbruikt het minder energie, maar dan nog, het zal niet 1 op 1 zijn. Er is altijd verlies.
En al die laboratoria zullen een bepaalt klimaat hebben en die laboratoria zullen niet op stallen lijken, dus ook die verbruiken weer meer energie.

Ik zeg kappen met die onzin/ongein.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Skyclad schreef:Niet verbieden, maar anderen op de gevaren wijzen lijkt me toch wel op z'n plaats.
Zoals mensen hier op het forum al keer op keer zeggen, het is nog steeds vlees. Dus als je mensen wijst op de gezondheidsproblemen die overmatig vlees eten kunnen veroorzaken, is dat wat mij betreft afdoende. Verder heb ik zo'n vermoeden dat je het in je hoofd een kléin beetje overdrijft hoor, dat 'gevaar'. Je gaat echt niet dood van een hapje, hoe graag sommige vegans ook anders zouden willen geloven ;)

Weet je, in werkelijkheid keert dat zich uiteindelijk alleen maar tegen je. Iedereen met een beetje verstand realiseert zich dat je overdrijft als je dierlijke producten als een soort dodelijk gif omschrijft. Waardoor ze je niet meer serieus nemen. Wat weer niet zo positief uitpakt voor de dieren die ze eten ;) Je kan beter rationele, onderbouwde argumenten gebruiken... Ook op die manier kun je de meeste dierlijke producten wegens gezondheidsredenen afraden, want dat laat het onderzoek wel zien. Het gros van de mensen hecht daar veel waarde aan, rationele en genuanceerde argumenten, en dat zal ze meer overtuigen naar mijn ervaring. En daar gaat het toch uiteindelijk om?
Hey! Dat is een goeie om tegen een terminale kankerpatient te zeggen. "Dood gaan we allemaal". Zou helemaal niet bot ofzo overkomen.
Nou, toevallig zei een kankerpatiënt dat vandaag nog tegen me. Dus blijkbaar vond hij het niet zo'n bot idee ;)
TonyJello schreef: Een koe eet iets van 6 kilo graan om 1 kilo vlees aan te laten groeien, nu hoeft kweekvlees niet te lopen, enzo, dus verbruikt het minder energie, maar dan nog, het zal niet 1 op 1 zijn. Er is altijd verlies.
En al die laboratoria zullen een bepaalt klimaat hebben en die laboratoria zullen niet op stallen lijken, dus ook die verbruiken weer meer energie.
Maar je wéét dus nog helemaal niet wat de milieu-impact is. Misschien maken ze de voedingsbodem uiteindelijk wel van afval, oud brood dat niemand meer wil eten, who knows?

Alles heeft een milieu-impact hoor. En als je óóit wel eens koffie, thee, chocola, groente of fruit vanuit het buitenland, kokosvet, of sojaproducten gebruikt (om maar even iets te noemen) dan ga jíj ook niet voor de meest milieuvriendelijke optie. Wie ben jij dan om te zeggen dat je met een x aantal landbouwgrond, water en energie géén diervrije hamburger mag maken en wél een reep chocola, of een blik kokosvet, of een mango?
Ik zeg kappen met die onzin/ongein.
Nee, dan liever echte dieren op de Big Mac... (sarcasme)

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Relevant nieuwsbericht:
http://www.nbcnews.com/health/lab-grown ... 6C10830536

One of the world’s most vocal animal welfare organizations — People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) — is on board with the idea of cultured meat. But its leader, Ingrid Newkirk, says she won’t be trying it herself anytime soon. (...) “I don’t need to,” Newkirk told NBC News. “Any flesh food is totally repulsive to me. But I am so glad that people who don’t have the same repulsion as I do will get meat from a more humane source.”

Naar mijn mening wél een rationeel argument tegen kweekvlees komt in dit artikel naar voren: Dat ze op dit moment kalfsbloed gebruiken als voeding. Kijk, als jullie dat nou gezegd hadden! ;) Dat moet dus iig uit de procedure. Ik bied mijzelf bij deze aan om het benodigde bloed en stamcellen te doneren (met mate hoor, dat wel) :) Het lijkt mij een bizar maar niet geheel weerzinwekkend idee als mensen over de hele wereld mijn vlees eten :grin:

@rno

Bericht door @rno »

Ben je lekker?

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Kijk zulk nieuws zocht ik dus, wat de oorsprong is nu, dankje Renee!

@rno

Bericht door @rno »

Renee1137 schreef:Relevant nieuwsbericht:

Naar mijn mening wél een rationeel argument tegen kweekvlees komt in dit artikel naar voren: Dat ze op dit moment kalfsbloed gebruiken als voeding.
Mogelijk lees ik er overheen, maar ik zie niks over kalfsbloed.

@rno

Bericht door @rno »

"Kweekvlees is een charmant maar achterhaald idee"

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... idee.dhtml

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

@rno schreef:

Naar mijn mening wél een rationeel argument tegen kweekvlees komt in dit artikel naar voren: Dat ze op dit moment kalfsbloed gebruiken als voeding.
Dan lees je eroverheen ;) Het staat in de 6e alinea, net naast een foto.

@rno

Bericht door @rno »

MBVegan31 schreef:
@rno schreef:

Dan lees je eroverheen ;) Het staat in de 6e alinea, net naast een foto.
Ik ga een nieuwe bril kopen.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Hier nog een relevante blogpost van Tobias, de oprichter van EVA (de Belgische vegetariërs/veganisten-vereniging).
http://tobiasleenaert.blogspot.be/2013/ ... -vork.html

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Renee1137 schreef:Hier nog een relevante blogpost van Tobias, de oprichter van EVA (de Belgische vegetariërs/veganisten-vereniging).
http://tobiasleenaert.blogspot.be/2013/ ... -vork.html
Hier wordt inderdaad de verschillende reacties mooi getypeerd, zeer herkenbaar.

Zodra er vlees gekweekt kan worden zonder dat er dieren voor aan te pas komen die er voor moeten lijden of sterven juich ik dat zeer toe wanneer dat er toe leidt dat er minder / geen dieren meer worden gegeten of misbruikt. Ikzelf zou het hoogstens uit nieuwsgierigheid ooit eens een hapje willen proeven maar zou het zeker niet terug nemen in mijn voedingspatroon.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Een ander perspectief: Op de andere forumtopics lees ik dat sommige mensen hun kat graag 100% vegan voer zouden geven, maar dat dat niet altijd lukt. Zou kweekvlees in zo'n opzicht een uitkomst zijn? Of zeggen jullie, dan beter verder studeren op dat vegan kattenvoer en bijv. variaties op de markt brengen voor katten met nierproblemen etc.?

En bij andere obligate carnivoren (in opvang), zoals slangen, leeuwen...?

Plaats reactie