Kweekvlees

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
@rno
Leefwijze: veganist

Kweekvlees

Bericht door @rno » wo jul 31, 2013 16:16

Komt iemand wel eens op NuJij (.nl)? Ik zie daar allemaal discussies over kweekvlees. Ze schijnen op 5 augustus de eerste kweekvleesburger te willen serveren.
Laatst gewijzigd door @rno op do aug 01, 2013 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Skyclad

Re: NuJIJ

Bericht door Skyclad » wo jul 31, 2013 20:28

Beetje een dilemma wat nou triester is...

Dat mensen moeite doen om een diervriendelijk product te maken wat nu de nummer één doodsoorzaak in de wereld is...
Of dat niemand het zal kopen omdat ze het niet vertrouwen...

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » wo jul 31, 2013 20:58

Wat goed dat dat er komt! Als het veilig én bewezen leedloos is, is dat misschien mijn B12-en eiwitbron van de toekomst. Wat ik ervan lees lijkt me echt geweldig.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Skyclad

Bericht door Skyclad » wo jul 31, 2013 21:00

En het feit dat het je aderen verkracht vind je geen probleem?!

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » wo jul 31, 2013 21:33

Is dan toch hetzelfde als een plant? En wat bedoel je met verkracht?

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » wo jul 31, 2013 21:56

Hoezo? Ziektevrij.

Qua negatieve eigenschappen zou ik veganisme toch op de voorgrond zetten. Met mate lijkt dit nepvlees me een fantastische oplossing- indien het pijnloos is en ook laag qua milieubelasting.

B12, andere B's, eiwitten, ijzer, geweldig.

Skyclad

Bericht door Skyclad » wo jul 31, 2013 22:27

Je gebruikt nu gezondheidsargumenten om iets te eten wat ongezond is.

Het is niet van soja, kikkererwten of linzen gemaakt. Het is vlees, en vlees maakt je aderen kapot. Of het nou van een koe komt of in een laboratorium is gekweekt.

En hoezo zouden we opeens het hele morele probleem opgelost hebben als we kweekvlees hebben? Hart en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1. Hoezo is het opeens geen probleem als we mensen doodmaken omdat ze een aantal obscure onderzoeken niet hebben gelezen zodat een stel fabrikanten geld kunnen verdienen?!

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » wo jul 31, 2013 22:35

Maakt het je aderen kapot als je je binnen de begrensde aanbevolen hoeveelheid houdt? Dingen maken je aderen kapot na excessief gebruik- vlees is wel goed voor de dingen die ik nu niet of weinig binnenkrijg, als B-vitamines, eiwitten, ijzer, enz. Ik had laatst al bloedarmoede ondanks allemaal appelstroop. Als er een product is dat voldoet aan onze menselijke behoefte aan dierlijke voeding, dan ben ik daar alleen maar blij mee!
@ Arthur:
‘Op het moment weten we nog te weinig over kweekvlees als product om daar een mening over te hebben. Ik kan alleen een mening hebben over de vraag of het de moeite waard is om daar onderzoek naar te doen, en ik vind kweekvlees daar veelbelovend genoeg voor. Ik denk kortom dat kweekvlees ook als het er nog niet is een belangrijke functie heeft door het debat over vlees eten aan te jagen. Mensen reageren er vaak nieuwsgierig op, wie weet doorbreekt dat het niet willen weten rond vlees.’
Ik ben nu moe, ik lees het nu niet aandachtig hoewel het me interesseert. In ieder geval is het een bijzonder interessante mogelijkheid, ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit ooit McDonalds wordt zodat er geen voelende wezens meer hoeven te sterven. In ieder geval zet dit soort dingen misschien mensen aan het denken over het vleesonderwerp als geheel.

@rno

Bericht door @rno » do aug 01, 2013 12:16

Het is mij niet helemaal duidelijk waarmee dat kweekvlees wordt gevoed. Het kan niet vanzelf groeien. Er moeten naar ik aanneem eiwitrijke producten worden toegevoegd. En dat spul komt ergens vandaan. Ik las iets van algen. Maar ook algen moeten worden gevoed.

Ik zal mij trouwens nimmer wagen aan kweekvlees.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Skyclad

Bericht door Skyclad » do aug 01, 2013 12:47

Ja, dat doet het.

Een kilo linzen bevat:
90g eiwit
1200 kcal
Folium: 450%
B1: 141%
B2: 33%
B3: 66%
B5: 106%
B6: 39%
Choline: 40%
Ijzer: 51% (Absorptie alleen)

Dat je niet aan je voedingsstoffen komt is omdat je te weinig of te slecht eet. Nu maak je je als veganist daar opeens druk om, maar iets van 90%+ van de mensen komt niet aan genoeg voedingsstoffen, en het gros van die mensen eet gewoon vlees.
Enige dingen die problemen opleveren zijn:
Calcium: Zuivel maakt dit juist erger, omdat melk tegenwoordig van koeien die graan eten komt bevat het geen tot weinig K2, zonder K2 gaat de calcium in je aderen zitten ipv je botten.
B-12: veel vleeseters hebben ook een B-12 tekort, of dit aan leeftijd ligt of iets anders is onbekend maar supplementeren met een methyl pilletje is slim voor iedereen, niet alleen vegans.
Vitamine D: Veel onderzoek heeft al massale tekorten geconstateerd, hoewel het niet precies duidelijk is of dit wel klopt. Het is redelijk aan te nemen dat veganisten sneller tekorten krijgen door het ontbreken van toevoegingen in melk en vis (De huid van vis bevat veel vitamine D).
DHA/EPA: Voornamelijk door het ontbreken van (wilde) vis. Er is te weinig onderzoek om te bewijzen of ALA dit volledig of niet kan vervangen.

Ijzer is makkelijk binnen te krijgen als je genoeg en goed eet.

Het kweekvlees wordt op dezelfde manier gekweekt als planten. Met speciale voeding. Poedertjes met alle mineralen, vitaminen, kcal, etc. Vervolgens maken de stamcellen daar vlees van. Vrij simpel. Een koe maakt het vlees toch ook van granen? Je zou het kweekvlees ook graan kunnen "voeren". Alleen is dat duurder en inefficiënter dan de poedertjes die ik noemde.

@rno

Bericht door @rno » do aug 01, 2013 13:03

Skyclad schreef: Het kweekvlees wordt op dezelfde manier gekweekt als planten. Met speciale voeding. Poedertjes met alle mineralen, vitaminen, kcal, etc. Vervolgens maken de stamcellen daar vlees van. Vrij simpel. Een koe maakt het vlees toch ook van granen? Je zou het kweekvlees ook graan kunnen "voeren". Alleen is dat duurder en inefficiënter dan de poedertjes die ik noemde.
Ik neem aan dat die poedertjes ook gemaakt moeten worden. Dus energieverspilling/vervuiling bij het verwerken van grondstoffen naar poedertjes.

MBVegan31

Re: NuJIJ - Kweekvlees

Bericht door MBVegan31 » do aug 01, 2013 13:36

En hoe komen ze aan die stamcellen dan? Die moeten ze dan toch ook uit een koe halen???
Ik had iets gelezen dat het op een gegeven moment ook op is dan bij een koe.
En hoe halen ze dat eruit? Gaat dat met een drain dat zo'n beest altijd een gat in zijn lijf heeft ofzo?

Is dit daadwerkelijk een diervriendelijk alternatief? Ik weet er niks van hoor, maar ik lees daar niks over hoe dat nou precies in zijn werk gaat

Mystique

Re: NuJIJ - Kweekvlees

Bericht door Mystique » do aug 01, 2013 13:52

Zal er iets veranderen aan de houding van oppervlakkige mensen door ze kweekvlees aan te bieden?

Zullen ze dieren dan niet meer als product gaan zien? Of er nu een biefstukje in de schappen ligt dat van een koe komt of van een stukje kweekvlees, dat interesseert ze toch niet, anders hadden ze zich toch allang druk gemaakt om het dier erachter?

Ik ben meer voor beter onderwijs (ik vertik het om de lessen aardrijkskunde te geven zoals in mijn methode staat dat het moet), betere voorlichting en betere opvoeding in de hoop dat mensen wat bewuster, socialer en vredelievender worden, i.p.v. ze alsnog een stuk vlees aan te bieden. Deze wereld gaat naar de kloten, ik zie zooooveel mensen om mij heen ontslagen of gekort worden, steeds meer mensen komen niet meer rond wat ook leidt tot meer criminaliteit. Het wordt meer en meer een 'zolang ik maar gelukkig ben' mentaliteit en dan komen ze met een stukje kweekvlees en dan zeggen we "Jippie!"?

Steek liever de energie in duurzame teelt waardoor er geen kinderen meer sterven van de honger dan de energie in het stukje luxe wat stomme mensen op hun bord moeten hebben liggen...

AnAnAN

Re: Kweekvlees

Bericht door AnAnAN » vr aug 02, 2013 11:28

Het hele idee van vlees (het eten van gebakken spieren van andere levende wezen!) moet 'raar' worden gevonden vind ik, ethisch gezien. Dus kweekvlees gaat daar niet bij helpen.
Maar aan de andere kant, kun je er de gedachte bij hebben die je wilt, als vleeseters kweekvleeseters worden, ben ik blij. Ze ver@#*@)(#* dan nog even hard hun gezondheid wellicht, maar er hoeven geen dieren voor te lijden. Maar dan moeten ze ook kweekei uitvinden. En dan nog verwacht niet dat er veel animo is: als ze het nu al niets kan schelen wat ze andere levende wezens aandoen met hun decadente zelf-destructie eetpatroon.... Het is gewoon weer een work-around om je geweten op dit moment in het hier en nu (dus niet in een kweekvlees toekomst) niet toe te hoeven laten, want 'vlees is zo lekker'.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » vr aug 02, 2013 13:51

Maar wie zegt dat er geen dieren voor lijden? Waar vind ik dat?

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » vr aug 02, 2013 14:19

Vlees/dierlijk voedsel is toch nodig voor ons mensen? Met mate?

@rno

Bericht door @rno » vr aug 02, 2013 14:48

DeVegetarische schreef:Vlees/dierlijk voedsel is toch nodig voor ons mensen? Met mate?
Waar is de Censor?

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » vr aug 02, 2013 15:48

@rno schreef:
DeVegetarische schreef:Vlees/dierlijk voedsel is toch nodig voor ons mensen? Met mate?
Waar is de Censor?
?

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » vr aug 02, 2013 17:07

Dit bedoel je sarcastisch mag ik aannemen?

dorus

Bericht door dorus » vr aug 02, 2013 17:22

de wereld zal nooit 100% vegan zijn alleen al omdat mensen zééééér objectief gezien dierlijk voedsel nodig hebben voor hun B12. erg maar het is zo. er zullen dus altijd mensen zijn die hun B12 koste wat het kost via "natuurlijke weg" willen binnen krijgen en niet via een pilltje of verrijkt veganvoedsel.(vergeten dan wel dat het gros dat ze eten niet natuurlijk is maar dit even terzijde)

kweekvlees is daar dus een oplossing voor, je neemt hen de wind uit de zeilen en de dieren zijn veilig.

er zijn ook mensen die bepaalde aminozuren die ieder dier aanmaakt (mensen dus ook) niet genoeg of helemaal niet aanmaken. zij hebben dus strikt genomen ook vlees nodig om te overleven. ook die dingen zijn in pilvorm te koop maar kweekvlees is voor hen waarschijnlijk een betere oplossing.

al het vorige in de veronderstelling dat er geen dier voor gebruikt hoeft te worden of in zeer super minieme mate... stamcellen kunnen ook uit de navelstreng geoogst worden bv. of men komt zover dat er ergens een begin gemaakt is met een stamcel maar dat men verder eeuwig verder kan met de gekweekte of...

maar zoals cor vdw zegt er is nog ontzettend veel onderzoek nodig of het überhaupt wel mogelijk is
hopelijk worden daar geen dieren bij mishandeld of gedood want daar heb ik geen zicht op

edit: op dit moment komen de stamcellen nog steeds van gedode dieren
Laatst gewijzigd door dorus op vr aug 02, 2013 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Plaats reactie