Christenen

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Miesje
Leefwijze: vegetarier

Re: Christenen

Bericht door Miesje » ma apr 08, 2013 16:18

Neem bijvoorbeeld een moeder.
Je moeder laat merken of je datgene wat zij zegt wilt geloven.

je hebt een aantal mogelijkheden:
1. Je gelooft het en je wil het geloven (daarmee sluit je je aan je moeder)
2. Je gelooft het niet en je wil het niet geloven (daarmee keer je je af van je moeder)
3. Je hebt het niet begrepen of gehoord en wil het ook niet weten (je keert je af)
4. Je hebt het niet begrepen of gehoord maar wil het wel, ook al kan je het nog niet ( je sluit je aan)
5. je hebt er nooit van gehoord ( zodra je er wel van hoort kan je altijd nog kiezen)

Zo is het met God ook.
Als jij duidelijk je afkeert van God, en niet naar Hem wilt luisteren of moeite wil doen om het te proberen, dan laat Hij je met rust. Dan valt Hij je niet lastig.

De duivel is anders, hij zou iedereen blijven lastig vallen. Want hoe meer je probeert het goede te doen, hoe moeilijker alles wordt !

Wat betreft de 'hel' God laat mensen niet eeuwig branden, je zult als je niks met Hem te maken wilt hebben gewoon sterven en er niet meer zijn. Dat is je eigen keuze als je je bewust afkeert van God. God dwingt je niet. en laat al helemaal niet iemand eeuwig martelen ofzo. God is geen sadist. Dat is gewoon een verhaaltje van de vroegere katholieke kerk om angsten te zaaien. En aangezien mensen vaak niet meer zelf nadenken maar gewoon 'napraten' blijft dat maar...

Net zoals adam en eva een appel zouden geplukt hebben. In de bijbel staat een vrucht. Het had net zo goed een banaan kunnen zijn.
http://zuinigencreatief.blogspot.be/ !!
Leef (extreem) zuinig, goed voor milieu, geld en een leuke nieuwe hobby

TonyJello
Leefwijze: veganist

Bericht door TonyJello » ma apr 08, 2013 19:02

Miesje schreef:Die volmaaktheid bestaat niet op de huidige wereld.
Pas als het oordeel er is en God terug komt om deze wereld met alle mensen die voor Hem kozen en niet kwaad van hart zijn; te herschapen waar de mensen dan eeuwig zullen wonen en leven in volmaaktheid. Waar er dan ook geen verleidingen meer zijn of narigheid.
Dus alleen als je voor God gekozen hebt zullen mensen eeuwig op aarde wonen en leven in volmaaktheid.
En vredelievende veganisten die milieubewust leven, maar niet voor God gekozen hebben sterven gewoon?

Miesje

Bericht door Miesje » ma apr 08, 2013 19:21

ik ga niet oordelen over mensen maar het volgende is denk ik toch logisch:

er vanuit gaande dat God leven geeft, en er zonder God niets is.
is het toch logisch dat als je God afwijst (eigen keuze) er dan niets is ?

God dringt zich niet op als je Hem afwijst. Hij kan je toch niet dwingen ?
als je dan zou eeuwig branden en pijn hebben dat zou oneerlijk zijn, dan zou God sadistisch zijn Zo van je kiest niet voor mij (het goede) dus ga jij maar lekker pijn lijden...

lani

Bericht door lani » ma apr 08, 2013 20:07

hoe zit het dan met mensen die God simpelweg niet kennen? heel vroeger bijvoorbeeld in andere werelddelen en nu nog steeds in sommige inheemse stammen? :3 ..

ik zou eerder hopen dat God zoiets heeft van; nou, jij bent lief geweest, je geloofde niet in me, of je kende me misschien niet, maar kom toch maar ^__^ lief godje =D ..

ik hou het zelf lekker op reincarnatie, andere werelden, etc .. vind hemel, hel en aarde maar een beetje raar ^^ majah dat vinden christenen waarschijnlijk ook van mijn opvattingen ofzow =D

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » ma apr 08, 2013 20:13

Miesje, je draait het mooi, maar in de Bijbel staat toch zeer duidelijk vermeld dat op de dag des oordeels de ongelovigen zullen worden gestraft
4.2 Petrus 2:9 '... dan weet de Here de godvruchtigen uit de verzoeking te verlossen en de onrechtvaardigen te bewaren om hen op de dag des oordeels te straffen.'

Daarnaast wordt ook de hel in de Bijbel vermeld. Jezus benadrukt dit uitdrukkelijk in het Nieuwe Testament in Mattheus en Lucas: een plaats van eeuwige bestraffing en lijden voor de ongelovigen...

Dus ik zuig t niet uit mn grote duim ;)

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » ma apr 08, 2013 22:20

Miesje schreef:ik ga niet oordelen over mensen maar het volgende is denk ik toch logisch:

er vanuit gaande dat God leven geeft, en er zonder God niets is.
is het toch logisch dat als je God afwijst (eigen keuze) er dan niets is ?
Over god en logica: je weet toch dat god verdwenen is in een wolk van logica?

Zo niet, dan raad ik je aan om je literatuur beter bij te houden en eindelijk toch eens het transgalactisch liftershandboek te gaan lezen :)

Miesje

Bericht door Miesje » di apr 09, 2013 8:29

MariskaB schreef:Miesje, je draait het mooi, maar in de Bijbel staat toch zeer duidelijk vermeld dat op de dag des oordeels de ongelovigen zullen worden gestraft
4.2 Petrus 2:9 '... dan weet de Here de godvruchtigen uit de verzoeking te verlossen en de onrechtvaardigen te bewaren om hen op de dag des oordeels te straffen.'

Daarnaast wordt ook de hel in de Bijbel vermeld. Jezus benadrukt dit uitdrukkelijk in het Nieuwe Testament in Mattheus en Lucas: een plaats van eeuwige bestraffing en lijden voor de ongelovigen...

geef me dan een bijbeltekst, (geen verklaring van iemand) waarin staat dat God mensen eeuwig zal laten lijden. Dat staat niet in de bijbel.

Miesje

Bericht door Miesje » di apr 09, 2013 8:30

lani schreef:hoe zit het dan met mensen die God simpelweg niet kennen? heel vroeger bijvoorbeeld in andere werelddelen en nu nog steeds in sommige inheemse stammen? :3 ..

ik zou eerder hopen dat God zoiets heeft van; nou, jij bent lief geweest, je geloofde niet in me, of je kende me misschien niet, maar kom toch maar ^__^ lief godje =D ..

ik hou het zelf lekker op reincarnatie, andere werelden, etc .. vind hemel, hel en aarde maar een beetje raar ^^ majah dat vinden christenen waarschijnlijk ook van mijn opvattingen ofzow =D
als je geen WEET hebt, kan je ook niet veroordeeld worden.
Als je God niet kende zal Hij je ook niet veroordelen en kan je alsnog kiezen. God is lief ja. Het hart is wat telt.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di apr 09, 2013 8:59

Miesje schreef:
MariskaB schreef:Miesje, je draait het mooi, maar in de Bijbel staat toch zeer duidelijk vermeld dat op de dag des oordeels de ongelovigen zullen worden gestraft

geef me dan een bijbeltekst, (geen verklaring van iemand) waarin staat dat God mensen eeuwig zal laten lijden. Dat staat niet in de bijbel.
Ik geef je dr net drie hierboven: Petrus, Mattheus en Lucas
Ga ze eens lezen!

Openbaring 19:20 En het beest werd gegrepen en met hem de valse profeet, die de tekenen voor zijn ogen gedaan had, waardoor hij hen verleidde, die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbaden; levend werden zij beiden geworpen in de poel des vuurs, die van zwavel brandt.

Matt 25: 41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is.

Matt 5: 22 Maar Ik zeg u: Een ieder, die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge Raad, en wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur.

Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars, en alle leugenaars; hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.” [Openbaring] 21:1-8.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » di apr 09, 2013 9:23

Maar hoe zien jullie dat dan met die bijbelteksten?

De bijbel zit vol met onlogische/onmogelijke verhalen, die zijn ook niet echt gebeurd. Wat neem je dan serieus en wat niet? Is het NT dan bijvoorbeeld ''serieus te nemen stof''?
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di apr 09, 2013 9:32

DeVegetarische schreef:Maar hoe zien jullie dat dan met die bijbelteksten?

De bijbel zit vol met onlogische/onmogelijke verhalen, die zijn ook niet echt gebeurd. Wat neem je dan serieus en wat niet? Is het NT dan bijvoorbeeld ''serieus te nemen stof''?
Een goede christen gelooft alles wat in de Bijbel staat... die ziet dat niet als onlogische/onmogelijke verhalen.
Ik ben van mening dat alles in de Bijbel wel daadwerkelijk gebeurd is, ik geloof echter niet dat het allemaal letterlijk het woord van God is. Ik geloof dat het ook mensenhand is en door menselijke interpretatie is ontstaan.
De Bijbel is zo vaak herschreven, ik denk dat er in al die jaren heus wel wat fouten ingeslopen zijn in Oud en Nieuw.
Ik zie het als een leidraad. Maar dat komt voornamelijk ook door mijn opvoeding...
Ik denk wel dat de verhalen als dusdanig hebben plaatsgevonden, ik denk dat er op sommige plekken wat spectaculairder is geschreven om de woorden kracht bij te zetten.

Het moeilijke is dat het een geloof is. Het is iets wat in je hart is. Oftewel het hoeft niet te bewijzen te zijn en volledig vast te staan.

Miesje

Bericht door Miesje » di apr 09, 2013 14:16

MariskaB schreef:
Miesje schreef:

Ik geef je dr net drie hierboven: Petrus, Mattheus en Lucas
Ga ze eens lezen!

Openbaring 19:20 En het beest werd gegrepen en met hem de valse profeet, die de tekenen voor zijn ogen gedaan had, waardoor hij hen verleidde, die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbaden; levend werden zij beiden geworpen in de poel des vuurs, die van zwavel brandt.

Matt 25: 41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is.

Matt 5: 22 Maar Ik zeg u: Een ieder, die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge Raad, en wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur.

Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars, en alle leugenaars; hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.” [Openbaring] 21:1-8.
daar staat niets van eeuwig lijden hoor. een eeuwig vuur ja. Ik weet niet wat er met jou gebeurt als je in vuur komt maar ik ben dan al lang dood hoor. Staat er ook 'tweede dood'. Dus geen eeuwig lijden.

Miesje

Bericht door Miesje » di apr 09, 2013 14:17

er zijn ook veel beeld spraken ja. Het gaat niet om de letter maar om de boodschap. Zo zie ik het. De beeldspraken van Jezus, en openbaringen is helemaal in beeldspraak geschreven :shock:

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di apr 09, 2013 14:31

Miesje schreef:
daar staat niets van eeuwig lijden hoor. een eeuwig vuur ja. Ik weet niet wat er met jou gebeurt als je in vuur komt maar ik ben dan al lang dood hoor. Staat er ook 'tweede dood'. Dus geen eeuwig lijden.
Dan lees je de Bijbel niet goed, er word in de Bijbel en in die boeken wel degelijk gesproken over eeuwig lijden.
Ga zelf de boeken eens lezen ;) Ik heb het idee dat je graag op zoek bent naar een letterlijke voorkauwing ervan.
Er zijn genoeg teksten in de Bijbel die aangeven dat God zal oordelen naar de gelovigen en ongelovigen en dat de ongelovigen in het vuur zullen komen, dat dit donker, ellendig en een eeuwig lijden tot gevolg zal hebben. Ik wil best uitgebreid in de boeken gaan zoeken voor je en die stukken voor je aandragen, maar dat kan je zelf ook best of ga eens in gesprek op een bijbelstudieclub. Ook daar kan de dominee de stukken wel voor je vinden ;)

Miesje

Bericht door Miesje » di apr 09, 2013 16:02

MariskaB schreef:
Miesje schreef:
Dan lees je de Bijbel niet goed, er word in de Bijbel en in die boeken wel degelijk gesproken over eeuwig lijden.
Ga zelf de boeken eens lezen ;) Ik heb het idee dat je graag op zoek bent naar een letterlijke voorkauwing ervan.
Er zijn genoeg teksten in de Bijbel die aangeven dat God zal oordelen naar de gelovigen en ongelovigen en dat de ongelovigen in het vuur zullen komen, dat dit donker, ellendig en een eeuwig lijden tot gevolg zal hebben. Ik wil best uitgebreid in de boeken gaan zoeken voor je en die stukken voor je aandragen, maar dat kan je zelf ook best of ga eens in gesprek op een bijbelstudieclub. Ook daar kan de dominee de stukken wel voor je vinden ;)
ik vraag jou om een tekst te geven in de bijbel waar staat dat men eeuwig pijn lijdt. Vervolgens geef je teksten en ik geef aan dat het er niet staat en dan zeg je tegen mij dat ik de bijbel niet goed lees ?

Er staat niet in de bijbel dat de ongelovigen eeuwig pijn lijden zoals ik al zei. En als ik dat fout heb,nogmaals, geef dan een bijbeltekst waarin de staat. Vernietigt worden in een vuur is heel iets anders dan eeuwig pijn lijden.

Ik probeer juist duidelijk te maken dat mensen zelf moeten leren te lezen en niet je te laten voorkauwen door bijvoorbeeld een dominee (of kerk, die dat allemaal vroeger ervan gemaakt hebben). Als het er zo vaak staat dan kan je mij vast een tekst geven.

Maar het staat er echt niet.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di apr 09, 2013 16:37

Miesje schreef:Ok, ik wilde gewoon niet teveel offtopic gaan, maar ok.
Hier wat vragen om je nader te definiëren haha. Klinkt echt stom.
Miesje schreef:Geloof je in de bijbel als het woord van God?
Nee, want in mijn denkwereld bestaat er geen God.
Miesje schreef:Geloof je dat dieren, planten, mensen allemaal God zijn?
Nee, zie boven en dit.
Miesje schreef:Geloof je in leven na de dood in de zin van reincarnatie?
Nee.
Miesje schreef:Geloof je dat dood, dood is?
Ja.
Miesje schreef:Geloof je dat er uiteindelijk een volmaakte herschaapte wereld komt? (het zogezegde 'paradijs').
Nee.
Miesje schreef:Geloof je dat de mens van nature uit goed is of slecht?
Ik denk dat de mens van nature goed is.
Miesje schreef:Geloof je in de kracht van de mens zelf?
Ja, in de zin van dat er geen God is, dus de kracht van de mens komt uit de mens zelf. Nee, in de zin van dat de mens bestaat uit dezelfde samenstelling en levenskracht als alles. En als je leeft zoals dat bij je soort hoort ben je van nature krachtig.
Miesje schreef:Als je gelooft dat planten ook God zijn, eet je die dan ook niet? (gewoon ff vraag van mij).
Als ik geloofde dat planten ook God waren dan zou ik ze wel eten, omdat ik nou eenmaal moet eten om te kunnen leven. En het grappige is dat God zichzelf dan eet. Ik weet niet of dat kan, want een koe kan ook niet blijven leven door bij zichzelf melk te drinken...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di apr 09, 2013 17:11

Niet dat ik de bijbel aanhang (ook niet ongelovig), maar onlogisch/onmogelijk vind je ook terug in de wetenschap. Totdat ze ontdekken dat het klopte natuurlijk. Maar daar is ook een hoop geloof/theorie. In hoeverre moet je wetenschappelijke theorien dan bv. serieus nemen?

Zomaar iets tussendoor, maar daar dacht ik aan bij lezen van je post.

Miesje

Bericht door Miesje » di apr 09, 2013 17:12

TonyJello schreef:
Miesje schreef:Ok, ik wilde gewoon niet teveel offtopic gaan, maar ok.
Hier wat vragen om je nader te definiëren haha. Klinkt echt stom.
Miesje schreef:Geloof je in de bijbel als het woord van God?
Nee, want in mijn denkwereld bestaat er geen God.
Miesje schreef:Geloof je dat dieren, planten, mensen allemaal God zijn?
Nee, zie boven en dit.
Miesje schreef:Geloof je in leven na de dood in de zin van reincarnatie?
Nee.
Miesje schreef:Geloof je dat dood, dood is?
Ja.
Miesje schreef:Geloof je dat er uiteindelijk een volmaakte herschaapte wereld komt? (het zogezegde 'paradijs').
Nee.
Miesje schreef:Geloof je dat de mens van nature uit goed is of slecht?
Ik denk dat de mens van nature goed is.
Miesje schreef:Geloof je in de kracht van de mens zelf?
Ja, in de zin van dat er geen God is, dus de kracht van de mens komt uit de mens zelf. Nee, in de zin van dat de mens bestaat uit dezelfde samenstelling en levenskracht als alles. En als je leeft zoals dat bij je soort hoort ben je van nature krachtig.
Miesje schreef:Als je gelooft dat planten ook God zijn, eet je die dan ook niet? (gewoon ff vraag van mij).
Als ik geloofde dat planten ook God waren dan zou ik ze wel eten, omdat ik nou eenmaal moet eten om te kunnen leven. En het grappige is dat God zichzelf dan eet. Ik weet niet of dat kan, want een koe kan ook niet blijven leven door bij zichzelf melk te drinken...
ik denk dat je eerder richting humanisme gaat :-)

TonyJello

Bericht door TonyJello » di apr 09, 2013 17:28

Miesje schreef:Ik denk dat je eerder richting humanisme gaat :-)
Ik een humanist?

jojo

Bericht door jojo » di apr 09, 2013 17:55

JIHAAAAAAA!!!!!!!!!!! :) :) :)

Plaats reactie