Christenen

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Miesje
Leefwijze: vegetarier

Christenen

Bericht door Miesje »

Zijn er ook Christenen onder ons ?

Ik ben er eentje.

Voor de duidelijk:

Geloof in de bijbel: Ja
Jezus de verlosser : Ja
Kerk: Nee ! (dat is weer een heel ander discussie)

Ik vroeg mij af of er andere gelovigen waren die ook veganistisch zijn of willen worden en hoe zijn dat zien tenopzichte van Christen zijn etc.

Ik zie het zo: Dat het oorspronkelijk niet de bedoeling was dat mensen dieren zouden eten, en het uiteindelijk ook niet meer zo zal zijn. Maar we het op deze (nog onvolmaakte) wereld als mens wel nodig hebben. En God het heeft toegestaan. Echter niet op de manier zoals dat nu allemaal uit de hand is gelopen. Maar ieder zijn eigen stuk land, gelijk de oorspronkelijke boer. Onderhoud het land en alles wat erop leeft. Dus niet vernielen en slecht behandelen.

Ik ben ook tegen kleding kopen bij winkels waarvan ik weet dat ze van fabrieken komen waar de mensen echt slecht behandeld worden. Ookal weet je dat soms niet, stop je het daar ook niet mee. En waar leg je de grens ? Volg je hart.. Als ik het WEET zal ik het niet doen.

Daarnaast moet je voor veel dingen ook financiele mogelijkheden hebben, maar waar een wil is is een weg.
En je hart dat telt. en het hart telt voor God.

:)
http://zuinigencreatief.blogspot.be/ !!
Leef (extreem) zuinig, goed voor milieu, geld en een leuke nieuwe hobby
Mystique
Leefwijze: veganist

Re: Christenen

Bericht door Mystique »

Ik geloof niet dat er geen God bestaat zoals die waar jij in gelooft. Ik geloof dat wij allen zijn ontstaan uit sterrenstof en er niet een ventje ergens van alles loopt te regelen voor ons, zoals het ook bewezen is...
Maar als het jou gelukkig maakt en anderen er niet mee lastig valt, dan prima toch dat we allemaal verschillend zijn?

Ik vraag mij af of je dan ook de evolutie-theorie ontkent?
Yamcha

Bericht door Yamcha »

Ik ben christen, ja.
Ik geloof in God. Ik geloof in Jezus, heb twijfels bij de kerk.

Ik geloof niet dat het Gods bedoeling is dat we dieren eten, omdat ze waardevol zijn, ze hebben een bewustzijn, gevoel, en een intrinsieke waarde. Ze zijn er niet om ons te dienen, of zo. Het is veel meer zo dat we imo de opdracht hebben gekregen om te zorgen, voor alle levende wezens, voor de natuur. Er voor zorgen.dat ze gelukkig zijn, en.trots en blij en vol zelfvertrouwen.
De manier waarop de dieren nu uitgebuit worden vind ik walgelijk, misselijkmakend. Het kán niet zo zijn dat God dat goed vindt. Ik kan en wil dat niet geloven. Ik geloof ook niet dat het de bedoeling is dat je een dier hebt, waar je goedvooe bent, verzorgt, en vertrouwt en vertroetelt, en dan op een.smerige manier verraadt door haar of hem te slachten en op te eten.
Dieren zijn geen eten, nooit. Je mag geen dieren verkrachten voor melk die je niet nodig hebt en dan hun kinderen vermoorden. Je mag geen dier vermoorden, anders dan dat je het laat inslapen omdat euthanasie nodig is, om het dier leed te besparen. Ik snap niet hoe je vlees kunt eten als je christen bent. Imo ontken je dan de intrinsieke waarde die elk dier heeft. Je gelooft dat een mens die heeft en daarom vind je het ziek om mensen te vermoorden om te eten. Maar als God jou heeft gemaakt als origineel en uniek ontwerp, dan de dieren ook en dat geldt niet alleen voor katten en honden.
vegalan

Bericht door vegalan »

Het probleem van Christenen is niet zozeer het geloof in Jezus of de Bijbel (als een waarheid?), maar de toepassing van de geloofregels en interpretatie hiervan ten behoeve van eigen standpunt dat Schisma en verdeeldheid veroorzaakt binnen de groep (Chistenen) wanneer mensen op grond van hun voeding zich van anderen onderscheiden. De vleeseter kan zich namelijk (net als de slaven handelaar) beroepen op de Bijbel, terwijl vegetariers en veganisten voor hun standpunt (binnen het perspectief van het Bijbelse leven, buiten enkele geboden) maar weinig grond kunnen vinden.

Ook al hadden sommige groepen zoals de Essenen, Macrionieten en personen als Johannes de Doper(volgens Clemens van Alexandrie), Jacobus en Mattheus (volgens St. Augustinus) mogelijk een vegetarisch dieet, toch vindt je hiervan niets terug in de Bijbel. De Bijbel bevat veel onrecht t.a.v. vrouwen en dieren. Er is in de Bijbel niemand te vinden die het vegetarisme of veganisme verkondigd en de hunkering naar vlees, ook in de woestijn (na de uit tocht) word vervuld (bevredigend beantwoord) en geboden worden daarvoor (na de Zondvloed) opgeheven.

Het zijn de zwakkere die zich voeden met plantaardig voedsel (Romeinen 14;2), maar God heeft de zwakkere lief. Het is goed geen vlees te eten of wijn te drinken, noch iets, waaraan uw broeder zich ergerd (Romeinen 14:21-22), en Indien wat ik eet, mijn broeder aanstoot geeft, wil ik in eeuwigheid geen vlees meer eten (I Corienthiers 8:13). Dus het probleem betreffende het onderscheid inzake de voeding speelde ook toen al. Van dit soort regels trekt de Christen zich niets aan en zet zijn tanden in het lichaam van het lam, want in Bijv de eerste brief van Thimotheus staat geschreven, dat alle spijs door gebed en God geheiligd is.

Het niet eten van vlees werd binnen de kerk niet getollereed (al ten tijde van Fransicus van Assi) en men ging vegetarisme zelfs als ketterij beschouwen. Priesters die zich van vlees onthielden, werden gestraft.

Natuurlijk zijn er wel vegetarische en veganistische Christenen, maar ze vinden wat betreft het fundament hiervoor maar weinig gehoor onder hun broeders, die zich (voor hun slechte gedrag) beroepen op de Bijbel.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op zo mar 31, 2013 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Als ze zich beroepen op de Bijbel om vlees te eten moeten ze niet hypocriet doen en ook maar gaan leven als Mozes of Jezus.

Een bokje offeren als ze gezondigd hebben tegen deHEER, de armoede van Christus betrachten, enz.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Mystique

Bericht door Mystique »

Tja, om maar niet te spreken van het seksueel misbruiken van kinderen. Wat dat betreft is het nog hetzelfde als vroeger. Toen kon je aflaat betalen om vergeven te worden voor je zonden en nu betaalt de kerk ook een schadevergoeding, maar wat er nog blijft gebeuren achter de schermen. Geheelonthouding lijkt me simpelweg ook niet gezond voor een mens. Krijg je alleen maar frustraties van...

Voor de Christenen: hoe kijken jullie tegen de evolutie-theorie? Geloven jullie echt dat de wereld is geschapen door God of gaan jullie hier ook niet in mee? En hoe staan jullie tegenover homoseksualiteit?
TonyJello

Bericht door TonyJello »

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Miesje schreef:...Ik zie het zo: Dat het oorspronkelijk niet de bedoeling was dat mensen dieren zouden eten, en het uiteindelijk ook niet meer zo zal zijn...
Wiens bedoeling was het om dieren wel of niet te eten?
Miesje schreef:...Maar we het op deze (nog onvolmaakte) wereld als mens wel nodig hebben. En God het heeft toegestaan...
Kun je me dit uitleggen?
lani

Bericht door lani »

Zijn er geen teksten in de bijbel die veganisme een beetje promoten? Dacht het wel namelijk, volgens mij zijn er ook teksten die het tegengaan majah >_> ..

Zelf ben ik niet christelijk, nooit geweest, wel op 2 christelijke scholen gezeten en ging bijna elke zondag naar de kerk tot ik 12 was volgens mij, of 11, weenie meer :3 .. heb ook op catechesatie gezeten, heb in een jeugdclubgeval gezeten van een bepaalde kerk (alleen omdat m'n beste vriend daar zat xD) dus ik weet er wel genoeg van af.

ik noem mezelf een boeddhist, bij gebrek aan beter ^^ .. ga een beetje m'n eigen weg, en volg m'n vriend vooral =P ..
Mystique schreef:Voor de Christenen: hoe kijken jullie tegen de evolutie-theorie? Geloven jullie echt dat de wereld is geschapen door God of gaan jullie hier ook niet in mee? En hoe staan jullie tegenover homoseksualiteit?
ben er dus geen een maar ken(de) genoeg christenen die er geen problemen mee hadden, alleen evolotie is niet altijd een makkelijk onderwerp, hangt van de persoon in kwestie af, vaak verdiepen mensen zich daar niet zo in.

het ''probleem'' met veel christenen, en andere gelovige mensen van allerlei religies, is dat ze vaak te veel hechten aan tradities, oude leerwijze, etc, in dit geval is de bijbel een goed voorbeeld.

christendom kan heel mooi zijn, maar in mijn mening kan je beter vanuit je hart werken dan vanuit een boek wat veel te oud is en niet zo goed meer in de huidige wereld past. tijd veranderd een hoop, maar de pagina's zijn nog steeds hetzelfde..

betekent natuurlijk niet dat je de bijbel moet weggooien, je kan er inspiratie uithalen, maar ik zou het niet als foundation gebruiken (nederlandse woord ff kwijt)

.. anyhow ^^ .. dat wou ik ff zeggen :3 ..
Miesje

Bericht door Miesje »

TonyJello schreef:
Miesje schreef:...Ik zie het zo: Dat het oorspronkelijk niet de bedoeling was dat mensen dieren zouden eten, en het uiteindelijk ook niet meer zo zal zijn...
Wiens bedoeling was het om dieren wel of niet te eten?
Miesje schreef:...Maar we het op deze (nog onvolmaakte) wereld als mens wel nodig hebben. En God het heeft toegestaan...
Kun je me dit uitleggen?
ik ga hier nog (uitgebreid) op reageren.
Ik ga nu zwemmen :grin:

have fun !
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Veel plezier! Tot later. :)
Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Marcello »

TonyJello schreef:But God...
Nou zeg!
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.
Miesje

Bericht door Miesje »

Ik begrijp niet waarom mensen zulke opmerkingen 'tussendoor' of 'gewoon' willen maken.
hoe je het ook bedoelde, ik hou er niet van.
Vooral omdat de eerste zin al niet klopt dus :|
Tja, om maar niet te spreken van het seksueel misbruiken van kinderen. Wat dat betreft is het nog hetzelfde als vroeger. Toen kon je aflaat betalen om vergeven te worden voor je zonden en nu betaalt de kerk ook een schadevergoeding, maar wat er nog blijft gebeuren achter de schermen. Geheelonthouding lijkt me simpelweg ook niet gezond voor een mens. Krijg je alleen maar frustraties van...
Schandalig ! ik heb het niet voor kerken. Het heeft ook niks met God en de bijbel te maken al gebruiken ze dat.
bij (de katholieke) kerk draait het vooral om macht en geld. In het begin konden ook alleen die mensen lezen en die maakten het volk wat wijs. De ontstaansgeschiedenis van bijvoorbeeld 'zondag' rustdag in de tijd van constantinopel maar eens lezen als je geinteresseert bent. De bijbel zegt niks over zondag<-- rustdag. Gewoon ter verering van de zonnegod in die tijd. De grootste 'fout' die mensen (al dan onbewust) maken is zelf niet nadenken maar volgen....

Ik zei laatst nog tegen mijn vader. Christen zijn tegenwoordig is eerder een ramp ! dan een zegen. Als dat Christen zijn is, hoe vele Christenen doen. Dan ben ik absoluut geen Christen.
Mensen plaatsen je dan nogal snel in vakjes.
hoe kijken jullie tegen de evolutie-theorie? Geloven jullie echt dat de wereld is geschapen door God of gaan jullie hier ook niet in mee? En hoe staan jullie tegenover homoseksualiteit?
allereerst ben ik ik, en zeker geen jullie. En ik denk dat ik een geval apart ben, ook onder de zogenoemde 'Christenen' :D (gelukkig). Sommige daargelaten.

Ik neem het verhaal van God aan, de bijbel. Dus niet de evolutie-theorie. (Hoewel als ik soms naar me vader kijk ik me toch afvraag of hij vroeger geen aap is geweest haha :grin: )
Goh, homo zijn. Ik denk dat dit een afwijking is en dat man en vrouw voor elkaar bedoeld zijn en niet man/man of vrouw/vrouw. de 'echte' homo's kunnen er niet aan doen; ik ben er niet mee akkoord. Maar ik heb niks tegen homo's. Ik ben ook niet akkoord met sigaretten roken maar ik heb niks tegen de mensen die dat doen :)
Natuurlijk zijn er wel vegetarische en veganistische Christenen, maar ze vinden wat betreft het fundament hiervoor maar weinig gehoor onder hun broeders, die zich (voor hun slechte gedrag) beroepen op de Bijbel
Volg vooral niet de kudde, maar God en je hart. Mensen gebruiken zo vaak de bijbel om hun verantwoordelijkheid te ontlopen. Als ze het werkelijk niet zien ok. Maar als ze het niet WILLEN zien dan is dat zeker niet ok. En ook God ziet dat. Want God ziet de harten.

de rest volg.
moet ik eerst zelf weer even bijbelstudie doen :D
Yamcha

Bericht door Yamcha »

Iedereen kan alles uit z'n verband rukken om alles goed te praten, dus ook de bijbel.
Ik snap de aanvallen op christenen an sich, ik snap de aanvallen op de kerk. De aanvallen op God heb ik wel problemen mee, omdat ik helemaal niet geloof dat het de bedoeling is om andere dieren te eten, hun melk te drinken of hun huid te dragen. Kan me helemaal niet voorstellen dat God de aarde met die reden gemaakt heeft.
Maar mijn mening staat er al.
vegalan

Bericht door vegalan »

Miesje schreef:
Vooral omdat de eerste zin al niet klopt dus :|
God schiep het vee (Genesis). God schiep dus gedomesticeerde dieren, terwijl domesticatie een proces van interactie is tussen mens en dier. Mogelijk worden hier anderen dieren bedoeld?, maar het is dan wel merkwaardig dat ze expliciet worden genoemd.
Miesje schreef: De ontstaansgeschiedenis van bijvoorbeeld 'zondag' rustdag in de tijd van constantinopel maar eens lezen als je geinteresseert bent. De bijbel zegt niks over zondag<-- rustdag. Gewoon ter verering van de zonnegod in die tijd. De grootste 'fout' die mensen (al dan onbewust) maken is zelf niet nadenken maar volgen....
Op de zevende dag zou Gods Schepping voltooid zijn, en rustte hij. Die dag wordt door God heilig verklaard. In Exodus 20:11, in de Tien geboden, wordt deze gebeurtenis aangehaald bij het verbod om op de sabbat werk te verrichten. De zondag dus.
Miesje schreef: Volg vooral niet de kudde, maar God en je hart. Mensen gebruiken zo vaak de bijbel om hun verantwoordelijkheid te ontlopen. Als ze het werkelijk niet zien ok. Maar als ze het niet WILLEN zien dan is dat zeker niet ok. En ook God ziet dat. Want God ziet de harten.
In welke mate is dit de visie van God en lijkt dit dan niet op een eigen interpretatie van het christendom, zoals vele Christenen het ook doen? Een Grote vraag blijft: hoe moet wat staat geschreven worden geïnterpreteerd? Zolang dit niet voor iedereen duidelijk is, kan de andere Christen niets worden verweten. Het meisje zetten de tanden nog maar eens flink in de hamburger en het vriendje smikkelde lekker van de hotdog. :D Arme dieren. :( Gezien je manier van doen ben je vast geen jehova's getuigen. ;)

.
Miesje

Bericht door Miesje »

Lees de geschiedenis eens. Zaterdag is de laatste dag van de week.
Door in de tijd van constatijn is dat veranderd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondag

Zaterdag is rustdag (sabbath) in vertalingen naar andere talen zie je dat ook terug in het woord zaterdag zelf.
vegalan

Bericht door vegalan »

Miesje schreef:Lees de geschiedenis eens. Zaterdag is de laatste dag van de week.
Door in de tijd van constatijn is dat veranderd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondag

Zaterdag is rustdag (sabbath) in vertalingen naar andere talen zie je dat ook terug in het woord zaterdag zelf.
Het is maar waar je begint te tellen. Eigenlijk is dit ook helemaal niet zo relevant of het nu de zaterdag of de zondag is! Het is nu eenmaal maatschappelijk gezien zo, dat de zondag de zevende dag is, want de maandag is de eerste werkdag en in jouw geval de zondag. Maar als je dit wel belangrijk vindt dan behoor je mogelijk tot de zevendedagsbaptisten of de zevendedagsadventisten en werk je op zondag.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op ma apr 01, 2013 7:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Miesje

Bericht door Miesje »

Jij vroeg mij in welke mate dat de visie van God was.
Wel, lees de geschiedenis en je ziet het. Of het belangrijk is of het zaterdag of zondag is ?
Ik weet het niet, maar als mensen beweren dat het voor God de zondag was en dat dat in de bijbel staat. Klopt dat niet en reageer ik daarop. En als je dan twijfelt of dat mijn interpretatie is. Zie geschiedenis.

Zevendagadventisten; tja als je me graag in een hokje wil. Pas ik daar misschien onder de Christenen het meeste in.
vegalan

Bericht door vegalan »

Miesje schreef:Jij vroeg mij in welke mate dat de visie van God was.Wel, lees de geschiedenis en je ziet het.
Welke geschiedenis bedoel je, die van de bijbel of de wereld geschiedenis zoals die door historici is op geschreven en kun je misschien ook een aantal voorbeelden geven waaruit blijkt dat jouw visie de visie van God is?

Zoveel Joden zochten naar God en volgden hun Hart in die zo moeilijke tijd, maar verdwenen na vervolging op een ongelooflijke wrede manier van deze wereld. Juist in die tijd (naast allerlei twijfels) was het geloof nog het enigste dat ze hadden. Het maakte ons sterk (schreef een joodse schrijver) en bracht ons samen.
Miesje schreef: Of het belangrijk is of het zaterdag of zondag is?
Ik weet het niet, maar als mensen beweren dat het voor God de zondag was en dat dat in de bijbel staat. Klopt dat niet en reageer ik daarop. En als je dan twijfelt of dat mijn interpretatie is. Zie geschiedenis.
Waren de scheppingsdagen, zes gewone dagen van 24 uur per etmaal en wanneer vond deze schepping plaats?
Wie dat weet is volgens de kerk een ketter. Juist binnen dit kader van onbepaaldheid is het niet relevant welke dag een rustdag is, mits het maar de zevende dag is.
Miesje schreef: Zevendagadventisten; tja als je me graag in een hokje wil. Pas ik daar misschien onder de Christenen het meeste in.
Nee hoor ik wil je helemaal niet in een hokje stoppen. Ik wil alleen weten hoe jij jezelf graag positioneert. ;)

.
Plaats reactie